Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:33

vuurneon schreef:
farahdiba46 schreef:
Dat je ermee "om moet kunnen gaan" geeft al aan dat het niet normaal is. Buiten een opvolger van een boerderij o.i.d. is het gewoon een gebrek aan volwassenheid en zelfstandigheid.

Dat jij het vindt, maakt het nog geen feit :)*

dat is zo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:40

Collie2008 schreef:
Het is inderdaad niet abnormaal, maar ik vind het wel heel stom als je maar op 1 situatie gaat richten. Dus inderdaad zou ik als ik TS was ook inschrijven voor een huurwoning. Vriendin van TS moet dat zelf bedenken aangezien die waarschijnlijk sowieso de mogelijkheid of wens heeft om met ouders een erf te bewonen.

Vind het sowieso dom als mensen in een relatie niet een inschrijving ergens hebben. Ik zie zoveel om me heen, zowel privé als op m'n werk mensen scheiden, uit elkaar gaan, zo ellendig als je (zeker met kids) geen plek hebt om heen te gaan.

Goede voornemens, geloof in elkaar en de toekomst is super mooi, maar de praktijk werkt soms gewoon anders

Dat zie ik ook vaak inderdaad (en dan zijn ze boos dat ze niet op stel en sprong iets krijgen, terwijl anderen gewoon braaf jaren wachten en minder naïef zijn geweest := ). Een inschrijving is een betere investering in de toekomst dan een buffer van een paar maanden huur of hypotheek. Niet dat je die niet moet hebben natuurlijk, maar de waarde is beperkt. Bij serieuze problemen voorkom je daar geen schulden mee.
Een inschrijving kost je (bijna) niks en je kunt er zooo veel financiëel plezier van hebben!

vuurneon

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:43

Of je moet gewoon helemaal geen eisen hebben en overal willen wonen waar ruimte is. Dan vind je zo een plekje :) Maar als je voorkeur hebt voor een gemeente en woonruimte is het zeer verstandig om je gewoon in te schrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:04

Ik snap jolmer helemaal! Ik zou zelf ook echt niet samen kunnen zijn met iemand die niet kan sparen. M.i. spaar je sowieso je hele jeugdloon om uit huis te kunnen gaan. Dat is iets wat ik vanuit huis heb meegekregen en ook zo heb gedaan. Ik heb ook echt nooit zulke uitgaven gedaan en vind dit eerder getuigen van hebzucht dan iets wat je echt nodig hebt :o maar de scheidslijn daartussen is heel dun natuurlijk...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:04

farahdiba46 schreef:
jolmer20 schreef:

Ik ben blij dat hij het vraagt, liever dat dan dat hij het zomaar uitgeeft. Nu kan hij dit alsnog, omdat ik hem niet zijn geld wil 'afnemen'.

maar zie je de ongelijkwaardigheid hierin dan niet? Je bent zijn partner, niet zijn moeder.

buiten het hele onderwerp om, vind ik het niet echt normaal dat jullie bij je ouders op het erf gaan wonen. Hoe kun je in godsnaam een eigen leven opbouwen op die manier? Das echt niet normaal hoor. Het komt er in principe gewoon op neer dat je dan je hele leven op je ouders teert :')

Wat een bullshit post. Dat het niet standaard is, wil niet zeggen dat het zo raar is.

Wij woonwagenbewoners teren dus ook allemaal op elkaar, zijn niet volwassen en ook niet zelfstandig. _O-

Het kán. Hoeft niet. ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:06

En niet iedereen die wel apart woont, is zo zelfstandig. Ken er genoeg waarbij mama de was en de plas doet voor kindlief en telkens op en af mag rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:06

Sorry Geryon, maar als je ouders je paarden enz volledig betalen kan je toch wel zeggen dat je op hun zak teert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:14

Dat wel ja. Maar als je ouders het geld toch hebben en jij niet, vind ik daar niets mis mee. Lekker zelfs ik ben jaloers!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:37

Ayasha schreef:
Sorry Geryon, maar als je ouders je paarden enz volledig betalen kan je toch wel zeggen dat je op hun zak teert.

idd dat vind ik het raarste aan het hele verhaal en dan wel de financien van der vriend beheren en zeggen dat hij niet zo n ding makg kopen, nee gek dat zij wel lekker kan sparen als ze der paarden al vrij uit de kosten heeft...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:42

Ik denk dat het niet echt aan ons is om daarover te oordelen. Als alle betrokken partijen het goed vinden hoe die paarden betaald worden en dat zij daar gaan wonen, is dat toch fijn voor hen en dan is dat toch prima? Zou ik het zo willen? Nee, maar ik ben ts of vriendin niet.
De dag van vandaag kan je maar in je handjes klappen als je ouders hebt die het je financieel makkelijker kunnen maken en dag geluk gun ik iedereen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:49

Alja schreef:
Ayasha schreef:

idd dat vind ik het raarste aan het hele verhaal en dan wel de financien van der vriend beheren en zeggen dat hij niet zo n ding makg kopen, nee gek dat zij wel lekker kan sparen als ze der paarden al vrij uit de kosten heeft...

Ik zeg nergens dat hij het niet mag kopen.
Ik zou het alleen waarderen als hij er over na zou denken. En gelukkig doet hij dat ook!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:00

Olympia96 schreef:
Mijn vriend heeft 'm ook. De Apple watch dus. Hij voelde zich schuldig over de grote uitgave. Ik kon het relativeren voor hem: is maar drie maanden stalgeld van het paard en je hebt er langer lol van :-)
Hij is er erg happy mee. Dus gewoon doen!

Ik denken is ie dan zo duur. Ga ik kijken valt het best mee. Hier nog geen anderhalve maand stalling. Nu jaloers op jouw stalgeld.

TS, Verder als je m graag wil, gewoon doen. Ieder zijn eigen plezier. Als je vriendin iets koopt, hoef jij dat toch ook niet altijd nuttig te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:34

Ik vind het best frappant hoeveel mensen hier nou roepen "gewoon kopen TS als je daar zin in hebt". Terwijl de aanschaf van dit ding dus gewoon zijn volledige, net verdiende loon is EN hij heeft nog geen zicht op wat er in de toekomst binnenkomt. Want er is nog steeds geen vast contract getekend, dus ook geen zekerheid!

Heel tegenstrijdig met de topics waarin mensen in de bijstand of op bijstandsniveau zitten en wel een paard of pony willen aanschaffen, of iets duurs. Daar krijg je de apps en lijstjes en tips om te sparen om je oren heen geslingerd. En je hoort niet anders dan "eerst potjes maken, luxe kan later ook wel".

Nou, dit gadget, dat kan later inderdaad ook nog. Ik vind het top van TS dat hij het überhaupt WIL bespreken met zijn vriendin. Ik vind het evenzeer een compliment waardig dat hij haar hulp heeft gevraagd in het beheren van zijn geld. Hij WEET dus dat er wat schort aan zijn uitgeefgedrag en heeft daar op deze manier een oplossing voor gezocht. Geef nou eens toe, hoeveel 20-jarigen die nog thuis wonen zetten die stap? Dit is gerust een staaltje van zelfkennis, daarvoor neem ik mijn petje af voor TS.

Jolmer zegt ook niet dat hij het algeheel niet mag kopen, de vraag is alleen: moet dat persé NU en in 1x? Is er geen goedkoper en gelijkwaardig alternatief, of is het een optie om er even voor te sparen of te wachten tot TS wel een vast contract en stabiel inkomen heeft?

Is deze uitgave het waard om in 1x een volledig en pas verdiend loon, zonder uitzicht op de toekomst, uit te geven, zonder enige andere financiële reserve?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:36

Wat een topic en het verloop ervan :oo _O-

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:40

Jolmer die kan ook haar paarden even verkopen en het geld wat haar ouders in paarden steken dan aan haar geven en kan dat op spaarrekekening....voor half jaartje en dan weer paarden kopen...

Want beide geen hobby, is dan wel zo fair....

Ik heb dit topic ff gevolgd en ik vind dit een onzinnig topic...

En beide moeten zich eens afvragen of ze met een andere partner niet veel gelukkiger worden, dan dit op bokt te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:47

Maar dan geeft TS alsnog zijn maandloon in 1x uit terwijl het amper op de rekening staat... Voor iets wat eigenlijk niet meer is dan een gadget, want alles wat dat ding kan, dat kan nu ook op zijn mobiel.
En als hij dit nu koopt, is hij gelijk ook weer blut.

Dan is een weekje of 2 wachten tot dat vast contract binnen is niet zo'n groot euvel, en dan kan ie alsnog de iWatch kopen wanneer zijn eerste loon binnen is als geschenkje aan zichzelf.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:57

Bedankt voor alle reacties. Kan bijvoorbeeld die van Varekaj erg waarderen, bedankt.

Ik heb meerdere malen tegen mijn ouders gezegd dat ze de boel moeten verkopen, maar dat doen ze niet. Ze zijn er zelf ook mee bezig en helpen ook mee. Vinden het leuk zelfs! Vind het erg makkelijk dat er gezegd wordt: even de paarden verkopen, dat kan later ook wel. Dit is echt wel vaker tersprake gekomen maar mijn ouders willen het niet.

Er wordt geloof ik ook gedacht dat mijn vriend verder geem hobby's heeft, dit is absoluut niet zo! Overigens zie ik de Watch ook niet als hobby. Hij heeft andere hobby's gelukkig :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:59

Ik snap de situatie van beide kanten wel.

TS heeft wat geld verdient, en wil iets heel graag hebben. Ik ben zelf ook nogal een gadget persoon, dus ik kan dat heel goed begrijpen. Sommige mensen vinden het zonde van het geld, maar als TS daar blij van wordt, is dat toch aan hem? Of het dan "maar" om een gadget gaat vind ik niet zo relevant. Ik zit thuis ook tussen de apple spullen, terwijl mijn zus dat dood zonde vind en liever de halve wereld over reist, mensen hebben nou eenmaal geld over voor verschillende dingen en worden van verschillende dingen gelukkig. Daar een waarde label aan plakken vind ik niet relevant. Wat iets "waard" is, is voor iedereen anders.

Jolmer wil graag sparen voor de toekomst, maar heeft wel de luxe dat haar hobby voor haar betaald wordt.

Om dan te verwachten dat TS al zijn verdiende geld in een spaarpot stopt vind ik onredelijk. Hij werkt er ook voor, is jong en wil ook wat leuks doen of hebben. Ik zeg niet dat hij dit niet mag van Jolmer, maar in de huidige situatie waarin Jolmer min of meer zijn geld beheert moet hij in feite alles "verklaren". Dit geeft wel een situatie dat het een vervelend gevoel geeft, om als je iets wilt, geld van de spaarrekening te halen.

Ik vind die situatie niet zo handig. Ik zou zorgen dat TS gewoon zijn eigen uit te geven geld heeft, maar ook nog steeds spaart. Dus niet elke euro naar de spaarrekening, maar bijvoorbeeld 40/50/60% van alles dat binnen komt. Zo wordt er toch gespaard, maar heeft TS ook de ruimte om dingen te kunnen kopen of doen zonder dat hij dat steeds moet kunnen uitleggen. Ik vind dat ook wel een mooie les voor later. Dan kun je ook niet alles dat binnen komt uitgeven aan "leuks" maar moet er geld naar de huur, de hypotheek, elektriciteit etc etc etc. Dus het lijkt me helemaal niet verkeerd je aan te wennen dat niet alles wat je binnen krijgt ook uit kunt geven en je jezelf dus te snel rijk rekent. En dan hoef je ook niks meer van de spaarrekening af te halen. In deze situatie zou dat dan betekenen dat TS tot de volgende keer geld verdienen moet wachten tot hij het geld voor de apple watch compleet heeft. En ook dat is prima om te ervaren, dat als je iets duurs wilt, dat dat tijd kost voor je het geld bij elkaar hebt gespaard.

Uiteindelijk zijn het de afspraken die je samen maakt, en die afpraken zijn nu niet duidelijk waardoor er discussie ontstaat. In elke relatie moet je uiteindelijk afspraken maken over geld, zeker als je plannen hebt voor de toekomst. Kortom, stel samen duidelijke regels op, en een percentage van de inkomsten naar de spaarrekening, lijkt mij persoonlijk het makkelijkste en duidelijkste.

Of de ouders de paarden wel of niet betalen vind ik buiten dat ze zich moet realiseren dat hij zijn hobby wél zelf moet bekostigen, niet zo relevant. Sommige ouders hebben het geld en willen dat graag uitgeven aan hun kinderen. Ik zie daar niet zo veel problemen in, als die ouders daar blij van worden prima toch? Zolang de kinderen wel leren met geld om te kunnen gaan, gaat dat ons toch verder niets aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:42

Ayasha schreef:

Mijn paarden staan op het land van mijn vader ik hoef daarvoor niets te betalen. Wel moet ik hooi, stro DA etc zelf betalen. Maar mn vader vindt t prima als ik voor de weide (en inloopstal) niets betaal. Heb dan toch niet het gevoel dat ik op mn vaders zak teer. Hij maakt indd geen winst op de wei maar hij verliest er evenmin geld door

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:01

Dat is toch geen vergelijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:10

Shiloh schreef:
Ik vind die situatie niet zo handig. Ik zou zorgen dat TS gewoon zijn eigen uit te geven geld heeft, maar ook nog steeds spaart. Dus niet elke euro naar de spaarrekening, maar bijvoorbeeld 40/50/60% van alles dat binnen komt. Zo wordt er toch gespaard, maar heeft TS ook de ruimte om dingen te kunnen kopen of doen zonder dat hij dat steeds moet kunnen uitleggen. Ik vind dat ook wel een mooie les voor later. Dan kun je ook niet alles dat binnen komt uitgeven aan "leuks" maar moet er geld naar de huur, de hypotheek, elektriciteit etc etc etc. Dus het lijkt me helemaal niet verkeerd je aan te wennen dat niet alles wat je binnen krijgt ook uit kunt geven en je jezelf dus te snel rijk rekent. En dan hoef je ook niks meer van de spaarrekening af te halen. In deze situatie zou dat dan betekenen dat TS tot de volgende keer geld verdienen moet wachten tot hij het geld voor de apple watch compleet heeft. En ook dat is prima om te ervaren, dat als je iets duurs wilt, dat dat tijd kost voor je het geld bij elkaar hebt gespaard.

_/-\o_ Dit dus!

Ik zie niet in wat de paarden van Jolmer er verder mee te maken hebben. Dat beïnvloedt zijn koopgedrag niet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:47

Het beinvloed het koopgedrag van de vriend niet maar zij houdt zowel een klap geld over waar zij mee kan sparen dus ik vind het behoorlijk krom.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:57

Maar wat heeft dat in hemelsnaam te maken met dat ze afspraken moeten maken over hoe hij spaart.

Ik vind dus echt dat het er geen snars mee te maken heeft. Ik lees er hier alleen maar een hoop afgunst en jaloezie in. Waarom zouden die ouders dat niet mogen betalen, als ze dat toch zelf willen. Dat staat toch helemaal los van het graag samen willen sparen voor de toekomst :S .

Ik snap dus echt niet waarom dat er ook maar iets mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:58

Ze verbiedt het ook niet, ze vindt het alleen krom dat zijn volledige loon gelijk daaraan gespendeerd wordt. Terwijl hij dan:
a) geen rotte cent meer over heeft om aan z'n kont te krabben (even heel plat uitgedrukt)
b) ze afgesproken hadden om samen te sparen voor later: uitzet, inrichtingen etc.
c) het gadget levert geen bijdrage in die zin dat volgende inkomsten sneller zullen komen of hoger zullen zijn. Het heeft voordelen, maar niet op dat vlak.

En dan vind ik het argument "dan kan ik al rijdende op de scoot berichten checken" ook niet getuigen van aandacht hebben voor je medeweggebruikers... Er is niet voor niets zo'n streng beleid op bellen/sms/telefoongebruik achter het stuur. Dit ding doet soortgelijks hetzelfde: afleiden in het verkeer. Al is het maar 1 seconde, het kan genoeg zijn om een dodelijk ongeluk te veroorzaken.

Zou wat zijn zeg, mijn vriend verdient makkelijk zat 3x meer dan ik. Die zou me toch echt niet vrolijk aankijken als ik alleen al daarom mijn eigen geld de deur uit bonjour (tenzij het gaat om noodzakelijke dingen natuurlijk).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:58

Geloof me, ik heb ook zoon vergelijkbare horloge dinges gehad, omdat ik dacht dat je inderdaad veel makkelijker even op je horloge kijkt dan op je telefoon maar in de praktijk doe je dat echt niet. Het schermpje is klein waardoor je dingen niet in zijn geheel in beeld krijgt, je moet hem dicht bij je gezicht houden om te kunnen lezen. Je moet altijd 2 handen gebruiken (1 daar zit t horloge om en de ander moet knopjes bedienen) terwijl je met 1 hand je telefoon kunt bedienen.

Het is echt geen meerwaarde, ook niet voor de reden waar jij hem voor wilt.
Ik zou het ook heel zonde geld vinden.