Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:10

Kayleigh_ schreef:
Ook hier is het verplicht een ID mee te dragen. Ik kan me dan ook geen enkele situatie voorstellen dat je je ID weigert te laten zien...

Het verschil is dat de wettelijke verplichting in NL pas iets van de laatste jaren is waar België de verplichting na de oorlog niet afgeschaft heeft. De huidige generatie Belgen weet dus niet beter als er bestaat een verplichting tot kunnen identificeren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:16

Dit is gewoon heel dom.
De uitgaans geleigenheid waar jullie naar binnen wilden heeft zich gewoon te houden aan de regels en wetgeving die hun opgelegd is.
Als de portier niet zo oplettend was geweest en jullie binnen had gelaten en de gelegenheid jullie alcohol had geschonken waren de boetes voor hun niet mals geweest.
Het zou niet de eerste tent zijn die door dit soort acties zijn deuren moet sluiten.

Ik persoonlijk vind de boete nog mild.

En ehh de portier?
Pin me er niet op vast maar volgens mij is het verplicht dat ze boa hebben.
Zoek maar op wat dat in houd ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:22

Goh, nooit geweten dat dit pas iets is van na WOII. Voor zover ik weet had mijn grootvader ook al een identiteitskaart vanaf een bepaalde leeftijd. Wel kan ik me nog herinneren dat dat in Nederland niet zo was tot een paar jaar terug. Toen verwonderde het mij dat jullie dat niet hadden.

Tja, die regels van 18+ zal er wel niet zomaar gekomen zijn. Wees blij dat het hier al vanaf 18+ mag. In de VS is het vanaf 21+.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:23

Identificatieplicht is pas sinds een aantal jaren in NL terug ingevoerd, dat klopt. Ik geloof dat het na 9/11 allemaal een loopje nam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:24

ikke schreef:
Kayleigh_ schreef:
Ook hier is het verplicht een ID mee te dragen. Ik kan me dan ook geen enkele situatie voorstellen dat je je ID weigert te laten zien...

Het verschil is dat de wettelijke verplichting in NL pas iets van de laatste jaren is waar België de verplichting na de oorlog niet afgeschaft heeft. De huidige generatie Belgen weet dus niet beter als er bestaat een verplichting tot kunnen identificeren.

Maar wat is het probleem van jezelf identificeren. :?
En dan heb ik het niet over illegale situaties.

Vond dat ook altijd raar petraaken, dat ze daar zo over deden dat ze dat ding bij moesten hebben. Ik had dan zo iets van "hu, da's toch normaal?"
De nederlandse jongeren van nu weten toch ook niet beter. Tenminste, in Belgie is het pas vanaf 16 dat het "moet" dacht ik. (of 14? Nee denk 16..)
Dus de eerste 14/16 jaar moeten wij dat ook allemaal niet. De 16jarige van nu "weten toch niet beter" dan dat die plicht er is?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:29

Wat mij nog het meest verwonderde was dat er daar zo over gezeurd werd in nederland. Als Belg weet je niet beter of dat je vanaf je 12de een ID bij hebt. Net zoals je altijd je rijbewijs op zak hebt. Is ook voor de hulpdiensten handig in het geval van een ongeluk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:31

óh is het vanaf je 12e, dacht altijd vanaf je 14e maar ik had gewoon, zodra ik een ID had, 'm altijd op zak als ik weg ging. := Wsl daarom dat ik niet meer precies weet vanaf welke leeftijd... Oh ja! Vanaf het middelbaar hadden we een ID. :j
Ik zou zelfs wel een pasje willen waar mijn medicatie op uit gelezen kan worden (en eventuele chronische ziektes die er op staan) voor hulpdiensten... Of bij op de chip van je pas. Ben nu al twee keer op gehaald dat ik het zelf niet meer kon zeggen (twee keert thuis) en mijn man kan 1. al die namen niet onthouden en 2. is sowieso te zeer in paniek dan dus die kiepert dan gewoon de medicatie kast om, maar als we een keer ergens zijn kan die dat niet. :+ Heb het nu maar in mijn mobiel staan (en dat ook aan hem gezegd.) gezien ik die ook altijd op zak heb.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-09-15 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:33

Als je een beetje nadenkt met een gezond verstand is een ID vervalsen/misbruiken/fraude nou niet het beste idee om een avondje ''gezellig'' uit te gaan met vrienden.
Aangezien je leeftijd, wacht nou gewoon een jaartje. Een procesverbaal krijgen is een dure grap en een strafblad krijgen helemaal op je 17e.

Ben benieuwd hoe je ouders hier over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:37

In Nederland is het vanaf 14 dat je verplicht je eigen identificatie mee moet dragen. En dat moet ook gewoon altijd. Een politieagent kan jou technisch gezien staande houden en je vragen je ID te laten zien, ook al doe je niks. Dat moet je dan gewoon doen, klaar.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:47

Als je hem niet bij je hebt en je doet gewoon normaal hoeft het trouwens ook niet altijd een probleem te zijn hoor, maar ze kunnen je volgens mij in principe meenemen naar het bureau en vasthouden tot je jezelf wel kunt identificeren.
Hier in Engeland bestaat de identificatieplicht niet (je rijbewijs hoef je ook niet bij je te hebben trouwens) en als je dus bijvoorbeeld een boete krijgt kun je makkelijk een valse naam opgeven, vind dat echt heel gek :? Meestal word je dan gevraagd om de volgende dag op het bureau langs te komen met identificatie, maar als je dat niet doet en je hebt een valse naam opgegeven is er natuurlijk geen haai die daar naar kraait.
Ik snap het probleem van een identificatieplicht niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:48

rommulus schreef:
Pin me er niet op vast maar volgens mij is het verplicht dat ze boa hebben.
Zoek maar op wat dat in houd ;)

Nee een portier is een beveiliger dat staat los van boa zijn, deze beide kun je ook niet tegelijk uitoefenen in dezelfde woonplaats/regio.
In beginsel heeft een beveiliger niet meer rechten/bevoegdheden als een gewone burger.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:55

Emmaa_ schreef:
In Nederland is het vanaf 14 dat je verplicht je eigen identificatie mee moet dragen. En dat moet ook gewoon altijd. Een politieagent kan jou technisch gezien staande houden en je vragen je ID te laten zien, ook al doe je niks. Dat moet je dan gewoon doen, klaar.

Nee, dat klopt niet. Er moet een reden tot identificatie zijn of er moet voor het gebied een speciale verordening zijn. 'Zomaar' moeten identificeren mag worden geweigerd.

En... correct me if I'm wrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:57

Karlijnxxx schreef:
Emmaa_ schreef:

Nee, dat klopt niet. Er moet een reden tot identificatie zijn of er moet voor het gebied een speciale verordening zijn. 'Zomaar' moeten identificeren mag worden geweigerd.

Dat zou ik niet weten, mij is altijd uitgelegd dat de politie om je identificatie mag vragen. Het is mij ook wel eens overkomen in de stad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:58

Emmaa_ schreef:

Jep hier ook. En kan je het niet tonen mgen ze je daar zelfs een boete voor geven denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:59

As far as I know kun je hier ook een boete krijgen als je je niet kunt identificeren :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:02

Eulogy schreef:
Als je hem niet bij je hebt en je doet gewoon normaal hoeft het trouwens ook niet altijd een probleem te zijn hoor, maar ze kunnen je volgens mij in principe meenemen naar het bureau en vasthouden tot je jezelf wel kunt identificeren.
Hier in Engeland bestaat de identificatieplicht niet (je rijbewijs hoef je ook niet bij je te hebben trouwens) en als je dus bijvoorbeeld een boete krijgt kun je makkelijk een valse naam opgeven, vind dat echt heel gek :? Meestal word je dan gevraagd om de volgende dag op het bureau langs te komen met identificatie, maar als je dat niet doet en je hebt een valse naam opgegeven is er natuurlijk geen haai die daar naar kraait.
Ik snap het probleem van een identificatieplicht niet.

Dat zou ik best knap vinden, een kraaiende haai _O-

Sorry, dat moest even

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:06

Omg. Ik moest m drie keer lezen en ik wilde je zelfs nog een pb sturen of je nog nooit van die uitdrukking gehoord had. :')

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:09

Karlijnxxx schreef:
Emmaa_ schreef:

Tenzij er door de burgemeester toestemming is gegeven voor het preventief controleren.

Geloof ik.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:09

Wow, ik dacht serieus dat veel meer mensen met het ID van iemand anders bij kroegen/clubs binnenkwamen en zelfs drank of sigaretten haalden :+ Tenminste, in mijn omgeving gebeurd dit ontzettend veel.... Nooit geweten dat de boete daarvoor zó hoog zat, en dat zoveel mensen dit ook nooit gedaan heeft: :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:21

Inoterry schreef:
Nirvana_ schreef:
TS, misschien ben je in de war met de identificatieplicht. Die geldt inderdaad alleen voor politie en nog een paar instanties. Dit betekent dat je een winkel, club of conducteur mag weigeren om je id te laten zien. Betekent alleen wel dat zij je de dienst mogen weigeren die ze aanbieden :+

--- Voor zover ik het begrepen heb

Bij een conducteur, of andere BOA, ben je verplicht je identiteitsbewijs te tonen indien gevraagd. Deze mogen ook een boete uitschrijven voor het niet tonen van een ID en, conducteurs in elk geval wel, weet het niet van de andere BOA's, voor het opgeven van valse gegevens. Ook bij een toezichthouder ben je, in sommige situaties, verplicht je ID te tonen, maar die morgen dan weer geen boete uitschrijven.

Volgens mij is dat niet helemaal waar, je hoeft een conducteur niet zomaar je ID te tonen omdat ie dat vraagt. Een conducteur moet wel een goede reden hebben om dat te vragen, als je zwartrijd moet je hem natuurlijk kunnen tonen maar niet gewoon omdat de conducteur dat vind. Maar afijn ik neem aan de een conducteur ook wel iets beters te doen heeft dan willekeurig mensen om hun ID vragen :P

@Karlijnxxx & VeraPopeye: In principe mag een agent je ook controleren als je je verdacht gedraagt, dat is natuurlijk best wel breed te interpeteren, maar ben je 's avonds ergens aan het rondhangen dan is dat vaak al aanleiding genoeg om te controleren. (Hoewel het wellicht de vraag is of je dan wanneer je zou weigeren, een boete zou krijgen en die zou aanvechten ook altijd verliest maar dat is wel heel veel moeite als je je pas toch gewoon al bij hebt :P )

Zie link trouwens: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:24

Ohhh hahaha ik heb het serieus nog moeten googlen omdat ik dacht dat er gewoon haan stond en ik aan mezelf begon te twijfelen :') Nee, geen kraaiende haaien, haan bedoelde ik dus :')

Uhnee: in mijn 'omgeving' is dat ook altijd vrij normaal geweest eigenlijk. Ja, je weet natuurlijk dat het niet mag en dat iedereen het doet maakt het niet legaal, maar ik zie het probleem er ook echt niet zo van in. Maar ik zou dan ook niet hebben geklaagd als ik een boete zou hebben gekregen, je kiest er zelf voor dat risico te lopen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:26

UhNee schreef:
Wow, ik dacht serieus dat veel meer mensen met het ID van iemand anders bij kroegen/clubs binnenkwamen en zelfs drank of sigaretten haalden :+ Tenminste, in mijn omgeving gebeurd dit ontzettend veel.... Nooit geweten dat de boete daarvoor zó hoog zat, en dat zoveel mensen dit ook nooit gedaan heeft: :o

Er wel eens bij stil gestaan dat ze dat wel eens kunnen gebruiken voor iets mindere onschuldige dingen als gewoon de kroeg binnen geraken als -18 jarige?

Zo kun je valselijk beschuldigd worden van moord, diefstal en weet ik veel wat nog allemaal. Als je zoiets meemaakt dan denk je daar ineens heel anders over als iemand zich voordoet als een ander.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:28

TS is toch ook 17!? Was zij ook met een fake ID in die club?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:29

Dat bedoelde ik eigenlijk ook met 'reden'. Het is best breed, en voor iedereen anders. Vandaar dat je het soms ook in het nieuws ziet, laatst waren het geloof ik 4 buitenlanders. Ze deden niks bijzonders, ja reden in het donker in een BMW oid. Voor betreffende agent een 'reden.' Maar daar denkt iedereen weer anders over.

@petraraaken. En dat hoeft niet eens bewust te gaan. Je hoort wel vaker over uitgaansgeweld. Dan zou je maar slachtoffer/dader zijn met je valse id..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:30

Eulogy schreef:
Ja, je weet natuurlijk dat het niet mag en dat iedereen het doet maakt het niet legaal, maar ik zie het probleem er ook echt niet zo van in. .

Omdat het betreffende bedrijf een flinke boete kan krijgen als ze een minderjarige binnen laten, helemaal als deze ook nog eens alcohol nuttigt.
Na enkele boetes kunnen zij hun vergunning kwijtraken.