Bloedmaan + supermaan (maansverduistering maandagochtend)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Re: Bloedmaan + supermaan (maansverduistering maandagochtend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:51

Super mooie foto's zijn er gemaakt zeg! kan ik toch nog een beetje genieten zonder er 4 uur voor te hebben opgestaan :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:20

Wauw je hebt er zelfs een paar sterren bij

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:17

Net mijn foto's op de pc gezet maar helaas niet de moeite waard om hier te zetten de maan is gewoon te klein.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:25

Ghostattack schreef:
Hoe krijgen jullie de maan allemaal zo scherp en fel op de foto? -O- Welke instellingen hebben jullie gebruikt?

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3653_o.jpg

ik heb vandaag timer gebruikt.. en zie t verschil de donkere foto heb ik zonder timer gemaakt de lichtere met sterren met timer...

voor wie zei dat je t niet echt zag zoals een zonsverduistering, je zag wel echt een sikkel en later steeds meer verlicht.
Afbeelding
( via t raam gemaakt zat toen al lekker warm binnen )

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:35

Murthul schreef:
Ik heb mn 55-250mm gepakt, op 250mm. De laatste foto was 1,3 sec F5,6 met n iso van 1600. Dat mn iso zo doorschoot omhoog had ik helaas pas vanochtend door, maar met nabewerking was er gelukkig nog t eea weg bij te trekken.
3e foto was 1,0 sec F5,6 ISO200, maar dat zie je dan wel weer terug in de felheid van de maan, hij is daar veel doffer. :j

Met zo'n lage ISO kreeg ik de maan amper in beeld (te donker) en als ik hem al zag kreeg ik hem niet scherp gesteld. Ligt dit aan mijn camera (heb geen spiegelreflex, maar een Sony Cybershot) of doordat ik de andere instellingen niet goed had staan? Ik heb de mijne nu ook met ISO1600 of zelfs hoger gemaakt. En bij mij is hij alsnog vrij dof.. -O- Alleen die eerste (volle maan zonder verduistering) kon ik wel met ISO100 maken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:39

Hier lukte het ook alleen met een hoge ISO, lange sluitertijd (moeilijk zonder statief!) en dan nog wordt het niet echt bijzonder. Overigens een 55-250mm op 250mm en een Canon EOS 700D body.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:48

ik had m op n 600D :j

Dat je de gewone volle maan wel kon maken met n lage iso is logisch, die geeft veel meer licht af waardoor je foto sowieso helderder word. Kan idd voor een deel aan je camera liggen hoor marion, bloedmaan is moeilijk omdat hij weinig licht geeft, ik heb ook handmatig moeten scherpstellen. Zonder statief was het mij overigens ook niet gelukt :n

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:51

Afbeelding

Ik vond het heel erg lastig om scherp te stellen vannacht, maar er is iets uitgekomen dat redelijk bruikbaar is :P

Handmatig scherpstellen op de volle maan gisteravond was piece of cake.

Overigens waren er meer buren wakker en dacht één buurman (of vrouw) dat hij naar de maan kon flitsen, maar ik denk dat dat niet echt heeft geholpen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:59

ISO 1600 is voor een goede camera te doen toch? Niet dat ik veel verstand heb van digi's, ik weet alleen dat je er vroeger analoog best goeie foto's mee kon maken (theater.) (En dat ik eigenlijk nooit begreep waarom iedereen die iso zo laag wilde. Ik had voor 'gewoon' altijd 400, heerlijk.)

En het is echt heel heel weinig licht. Je ogen kunnen dat allemaal behoorlijk aan (best knap) maar als je dan foto's maakt word je daar wel mee geconfronteerd.

Btw, wat scherpstellen betreft - als het ooit nog eens voorkomt kun je op de volle maan je goede focus en afstand doen, en dan die instellingen zo laten voor de rest van de avond. Afstand verandert niet, dus dan weet je dat je de donkere maan ook scherp hebt. (Tip voor 2033 , ruimschoots op tijd *-:) )

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:03

T lastige is dat de maan zich verplaatst en hij dus vanzelf weer onscherp word, want je gaat t niet redden met n hoog Fgetal.. met ISO1600 heb je toch wel duidelijk zichtbare ruis hoor, heb m normaal max op 600, liefst 100 of 200. Die ruis is gewoon eeuwig zonde van je foto, met zo'n donkere foto is t vrij makkelijk weg te bewerken, maar als je gewoon een foto zou maken van een boom oid krijg je allemaal lelijke ruis over je foto.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:13

Bedankt voor de info/tips! Ik heb nog veel te leren qua fotografie, maar ben nog wel redelijk blij met het eindresultaat. De ruis zie je bij mijne inderdaad wel op groot formaat.
Met jullie tips kan ik (en anderen) in 2033 inderdaad hopelijk de perfecte foto schieten ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:19

Ik ben ook blij met de tips hier. Ik had mijn iso op 1600, maar mijn lens beperkte gewoon kan maar tot 55 inzoomen. Ben wel aan het sparen voor een andere lens.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:21

Butterfly schreef:
[ [url=m/eRS2IK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vond het heel erg lastig om scherp te stellen vannacht, maar er is iets uitgekomen dat redelijk bruikbaar is :P

Handmatig scherpstellen op de volle maan gisteravond was piece of cake.

Overigens waren er meer buren wakker en dacht één buurman (of vrouw) dat hij naar de maan kon flitsen, maar ik denk dat dat niet echt heeft geholpen :D

Nee flitsen werkt niet. Heb ik ook geprobeerd :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:26

Ik heb vannacht genoten van de maan. Met m'n telefoon durfde ik er geen foto's van te maken. Dat wordt toch nooit wat. Maar wat was het heerlijk mooi.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:28

Murthul schreef:
T lastige is dat de maan zich verplaatst en hij dus vanzelf weer onscherp word, want je gaat t niet redden met n hoog Fgetal..

Zou niet uit moeten maken, afstand tot de aarde blijft gewoon gelijk. Als je een zoomlens hebt moet je dan natuurlijk ook niets aan je zoom veranderen, maar da's ook niet nodig als het je slechts om de maan te doen is.

De beweging betekent wel dat je zelfs bij de maan je sluitertijd beperkt moet houden. (Of bedoelde je dat ook? Maar dat los je niet op met scherpstellen.)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:30

Hij werd bij mij toch echt steeds weer onscherp terwijl ik alleen maar op 250 mm heb geschoten. :)
Hele lange sluitertijd ga je idd niet redden ivm beweging, maar ik had het over t diafragma. :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:44

Ik heb hem vannacht ook gezien :) Ik was driekwartier eerder dan normaal uit bed gekomen en heb eerst op een donker stukje staan kijken of ik de maan zag, maar ik zag hem niet en dacht dat hij achter de wolken zat. Toen ik later verder fietste kwam ik erachter dat ik gewoon de verkeerde kant op heb staan kijken :')

Ik vond het erg mooi! De bloedmaan had ik spectaculairder verwacht maar toen hij weer vol aan het worden was heb ik toch wel een aantal keer staan kijken. Echt prachtig!

(Ik heb tussendoor de kranten bezorgd dus vandaar dat ik niet de hele tijd heb staan kijken, maar juist het effect van 10 minuten niet kijken en dan wel weer is erg gaaf aangezien je echt het verschil ziet!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:46

Murthul, wonderlijk, dat zou toch niet moeten. Benieuwd hoe dat dan komt.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:20

Shadow0 schreef:
Murthul schreef:
T lastige is dat de maan zich verplaatst en hij dus vanzelf weer onscherp word, want je gaat t niet redden met n hoog Fgetal..

Zou niet uit moeten maken, afstand tot de aarde blijft gewoon gelijk. Als je een zoomlens hebt moet je dan natuurlijk ook niets aan je zoom veranderen, maar da's ook niet nodig als het je slechts om de maan te doen is.

De beweging betekent wel dat je zelfs bij de maan je sluitertijd beperkt moet houden. (Of bedoelde je dat ook? Maar dat los je niet op met scherpstellen.)

Ik had hetzelfde probleem. Bewust de instellingen (en zeker de ingestelde scherpte) laten staan, maar de maan was toch echt onscherp.
Voor mijn gevoel zat er ook een verschil tussen de supermaan van gisteravond en de bloedmaan vannacht, qua afstand.
Maar goed, dat is gevoel :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:34

Ik had ook moeite met de scherpte

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:11

Mijn foto's zijn helaas ook onscherp. Ik heb geen statief en was zelf enorm aan het trillen door de combi kou en vermoeidheid, heel jammer.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:34

ik kom even binnenvallen met een foto! ik hoorde van een vriendin dat jullie daar allemaal heel blij van worden :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:43

Thanks, die zijn inderdaad heel mooi! :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:05

nice! jij had zeker een statief? ik niet bibberde me dood van de kou :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:24

Ik heb gruwelijk staan ruziën met m'n statief en camera, snurkende paarden op de achtergrond :')

Met maar 1 min of meer niet mislukte foto als resultaat....

Afbeelding

Dat wordt flink oefenen voor 2033...