Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ghostattack schreef:Hoe krijgen jullie de maan allemaal zo scherp en fel op de foto?Welke instellingen hebben jullie gebruikt?
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3653_o.jpg
Murthul schreef:Ik heb mn 55-250mm gepakt, op 250mm. De laatste foto was 1,3 sec F5,6 met n iso van 1600. Dat mn iso zo doorschoot omhoog had ik helaas pas vanochtend door, maar met nabewerking was er gelukkig nog t eea weg bij te trekken.
3e foto was 1,0 sec F5,6 ISO200, maar dat zie je dan wel weer terug in de felheid van de maan, hij is daar veel doffer.
Butterfly schreef:[ [url=m/eRS2IK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vond het heel erg lastig om scherp te stellen vannacht, maar er is iets uitgekomen dat redelijk bruikbaar is
Handmatig scherpstellen op de volle maan gisteravond was piece of cake.
Overigens waren er meer buren wakker en dacht één buurman (of vrouw) dat hij naar de maan kon flitsen, maar ik denk dat dat niet echt heeft geholpen
Murthul schreef:T lastige is dat de maan zich verplaatst en hij dus vanzelf weer onscherp word, want je gaat t niet redden met n hoog Fgetal..
Shadow0 schreef:Murthul schreef:T lastige is dat de maan zich verplaatst en hij dus vanzelf weer onscherp word, want je gaat t niet redden met n hoog Fgetal..
Zou niet uit moeten maken, afstand tot de aarde blijft gewoon gelijk. Als je een zoomlens hebt moet je dan natuurlijk ook niets aan je zoom veranderen, maar da's ook niet nodig als het je slechts om de maan te doen is.
De beweging betekent wel dat je zelfs bij de maan je sluitertijd beperkt moet houden. (Of bedoelde je dat ook? Maar dat los je niet op met scherpstellen.)