"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:51

Nou, dat ben ik zeker met je eens.

Als je ergens niet van gediend ben kan je dat ook op een normale manier zeggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:53

Sammie schreef:
De eerste grote verandering in het christelijke geloof vond plaats met de reformatie.

Dat zullen vele Orthodoxe Christenen (Kopten, Ethiopisch-, Grieks-, Russisch- en Syrisch Orthodoxen, Armenen, om er een paar te noemen) niet met je eens zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:10

Nee, dat hoeft imo ook niet. Zeker niet als je kijkt naar Europa. Daar was toch de Katholieke kerk de baas - voortvloeiend uit van het Romeinse Rijk. Gekscherend wordt niet voor niks soms gezegd dat we in een soort tweede ‘romeinse’ tijd leven.. Maar als ik die Orthodoxe kant ook nog eens allemaal moet gaan uitleggen ben je zo een paar pagina verder. :D Overigens heb je het bij de meesten dan over jaar 0-1000 en dat is wel degelijk kort benoemd. Het christendom in het begin is ook helemaal niet te vergelijken met nu en met de middeleeuwen. De Mariaverering moet ergens vandaan komen, iig niet uit de Bijbel. Dat Jezus de zoon van God was (of zelfs zelf ook God is) was ook helemaal niet vanzelfsprekend. Dat soort dingen zijn ergens in de 4de eeuw vastgelegd.

NatasjavE schreef:
Ohzo,...maar dan is dit toch een goed platform omdat te vertellen?
Wordt ook gedaan. En dan vragen ze of je erbij was.. Nee, maar dat hoeft ook niet, er zitten zoveel gaten in het verhaal dat als een kaas was een muis jaloers was geweest. Ooit was het grappig, nu is het tig keer uitgekauwd en opnieuw opgegeten in allerlei vormen dat het niet meer grappig is.

Punt is wel een beetje, en dat zag je ook in het andere topic. Dat sommige mensen niet fatsoenlijk en open minded die discussie aangaan. Neutrale vragen stellen bijv.. Dan worden er valse opmerkingen of verkeerde beweringen geplaatst om mensen in een hoek te drijven. En dan doe je heel veel moeite om met voorbeelden, verwijzing naar geschiedenis uit te leggen waarom hun bewering niet klopt. En dan is het alleen maar: “Ja, zal wel, maar ik blijf tóch bij mijn standpunt. Want dat vind ik nou eenmaal” Zo is het cirkeltje weer mooi rond, want er zijn ook gelovigen die dat doen. Een mens is een mens blijkbaar, ze doen dezelfde dingen.. met geloof en zonder geloof.. :) Met sommige dingen moet je niet meer willen dan een zienswijze krijgen in elkaars wereld. En dat kan prima zonder het over te nemen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:06

Ballard_L schreef:
lor1_1984 schreef:
Maar de manier waarop kan natuurlijk verschillen. Er staat nergens dat je geloof moet opdringen en al helemaal niet dat je anderen moet afkeuren op wat zij wel of juist niet geloven

Daar heb je gelijk in ;) maar volgens mij is de definitie van opdringen hier in het topic ook niet echt gelijk. Sommigen vinden dat als mensen op straat staan met een bordje 'Jesus loves you' dat dit al opdringerig is.
Als iemand het bijna door je strot duwt, ja dat is niet oké en eerlijk gezegd denk ik ook niet echt dat die tactiek zin heeft :P maar sommigen hier vinden bijvoorbeeld een bord langs de snelweg al opdringerig. Naar mijn mening is dat wat overdreven

Een bordje met Jesus loves you of iemand gewoon aan spreken is imo geen opdringen.
Als iemand aangeeft geen interesse te hebben gewoon doorgaan is wel opdringen.
Net als wekelijks aanbellen terwijl je weet dat de bewoners geen interesse hebben.

In mijn geval heb ik dus meegemaakt dat 2 heren (geen idee welk geloof) wekelijks aan de deur stonden.
Ze wachtten gewoon tot m'n ouders weg waren en waren behoorlijk opdringerig over dat ik de bijbel moest lezen etc. >;)
Na tig keer vriendelijk en beleefd te hebben aangegeven dat ik geen interesse had was ik het zo zat dat ik de hond (American Staffordshire Terriër) achter de deur heb geparkeerd.
Wederom aangegeven dat ik geen interesse had en of ze nu wilden vertrekken.
Wilden ze niet en ze bleven doorgaan dus heb ik de hond 'op ze af gestuurd' (lees: erbij geroepen waardoor hij dolenthousiast vanachter de deur aan kwam stuiteren *\%/*) wat wel resultaat had.
Sindsdien zijn ze nooit weer aan de deur geweest.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:24

In mijn vorige woonplaats had ik geen last van mensen aan de deur. Ik woonde nl in een zeer gekleurde wijk waar het gros geen nederlands sprak. Tsjah, dan krijg je natuurlijk geen voet aan de grond.
Ik woon nu in een rijtjeshuis in een andere stad en kreeg ze regelmatig aan de deur. Na 4x in 2 weken was ik het wel zat en heb ik mijn pentagram (die ik altijd draag en nee, ik ben geen satanist) in het zicht over mijn shirt gehangen en ze vriendelijk verteld dat onze geloven vast niet door 1 deur konden. Mensen schrokken zich een ongeluk en ik heb ze niet meer gezien O:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:42

@NatasjavE: Ik heb in Tilburg [Katholieke] Theologie gestudeerd. En ik heb er best veel van geleerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:43

Ik weet alleen nog steeds niet wat. :') Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:00

Sammie schreef:
Ik weet alleen nog steeds niet wat. :') Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.

dat was misschien les 1.
Een zekere mystiek hangt toch altijd wel rond theologen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:04

Sammie schreef:

In de eerste plaats: God is er. En hij wil iedereen berichten doorgeven, Omdat Hij van iedereen houdt.We zijn allemaal Zijn schepselen. Je moet wel zelf je antenne uitsteken om Zijn berichten te kunnen ontvangen,en dat toen veel mensen helaas niet. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:09

ik denk dat je dan gewoon even inhoudelijk moet kijken naar de studie Theologie Sammie..
net als iedere studie is het lastig om even uit te leggen wat een studie inhoud,
zeer zeker als het controversieel is, of veel weerstand oproept..
dan is het niet altijd even gezellig om een heel verhaal op te hangen en tig man over je heen te krijgen.

ik heb het (nog) niet opgezocht, maar ik gok even

volgens mij heeft het sowieso veel overlappingen met filosophie,
immers de oude schriftgeleerden waren tevens over het algemeen ook filosoof (overigens zaten er ook veel wetenschappers in kloosters, even een weetje dat wetenschap en godsdienst niet zouden samengaan.. s werelds eerste geneticus was een monnik).

portie kerkgeschiedenis en bijbelse geschiedenis zal er ook wel bijhoren.

daarnaast gok ik op grieks, latijn en heebreeuws, immers weinig zinvol om je een expert te noemen in iets als je de oude talen waarin de geschriften zijn opgetekend niet kent..

daarnaast zullen de aanvullende geschriften en boeken ook wel aan bod zijn gekomen?

en een portie sociologie en pedagogiek, misschien ook nog wel een snufje wijsbegeerte en psychologie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:11

Ik denk zomaar dat wat TS verteld geen studie theologie is waar je een echt diploma van krijgt gezien die eerder neutraal zou zijn....

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:31

Theologie is in mijn optiek godsdienstleer aka leer over álle godsdiensten. Theos = God en Logos = leer. Lijkt me sterk dat er in die studie enkel gehamerd wordt op de christelijke god.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:32

anjali schreef:
Sammie schreef:

In de eerste plaats: God is er. En hij wil iedereen berichten doorgeven, Omdat Hij van iedereen houdt.We zijn allemaal Zijn schepselen. Je moet wel zelf je antenne uitsteken om Zijn berichten te kunnen ontvangen,en dat toen veel mensen helaas niet. :)

En dit is het enige dat besproken is bij een driejarige universitaire studie Theologie? Of is dit de conclusie die jezelf hebt getrokken? Ik weet het .e.e.a., hetzij minimaal, van wat er aan te pas komt bij Theologie. Het is ook geen makkelijke studie en juist daarom was ik benieuwd om het van een student te horen (en dus dominees etc. te vermijden). Wat jij benoemd is iets wat je bespreekt op vrijdagavond met een groepje vriendinnen waarmee je Bijbelles krijgt.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:33

anjali schreef:
Sammie schreef:

In de tweede plaats: dit GELOOF jij. Je zegt het nu alsof het een feit is :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:35

ual_95 schreef:
Theologie is in mijn optiek godsdienstleer aka leer over álle godsdiensten. Theos = God en Logos = leer. Lijkt me sterk dat er in die studie enkel gehamerd wordt op de christelijke god.

Universiteit gaat over de katholieke Theologie

Theologie Tilburg
De School of Catholic Theology draagt verantwoordelijkheid voor het academisch onderwijs en de wetenschappelijke dienstverlening op het gebied van de katholieke theologie en de daarmee verbonden andere wetenschappen. Daarnaast behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek eveneens tot haar kerntaken.
De rijke katholieke geloofstraditie heeft zich in de voorbije twintig eeuwen ontwikkeld en is wereldwijd verspreid. Onder het motto "Gelovig zoeken naar inzicht" wil de School of Catholic Theology deze traditie in de context van de hedendaagse cultuur wetenschappelijk bestuderen.
'Katholiek' dient hier niet als een exclusivum begrepen te worden, maar richt zich op de volle breedte van de christelijke geloofstraditie. Dit ligt overigens ook in de letterlijke vertaling van deze term besloten.
Het onderzoek aan de School of Catholic Theology is georganiseerd in twee onderzoeksprogramma's en enkele aan de faculteit gelieerde instituten.
Tilburg School of Catholic Theology heeft haar eigen Graduate School, waar zij promovendi begeleidt richting een wetenschappelijke loopbaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:36

ual_95 schreef:

In optiek van het Christendom gaat het puur om de geloofsinhoud van het Christendom..

Ik zal even een linkje plempen, scheelt mij weer typen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:38

NatasjavE schreef:
ual_95 schreef:

Universiteit gaat over de katholieke Theologie

Theologie Tilburg
De School of Catholic Theology draagt verantwoordelijkheid voor het academisch onderwijs en de wetenschappelijke dienstverlening op het gebied van de katholieke theologie en de daarmee verbonden andere wetenschappen. Daarnaast behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek eveneens tot haar kerntaken.
De rijke katholieke geloofstraditie heeft zich in de voorbije twintig eeuwen ontwikkeld en is wereldwijd verspreid. Onder het motto "Gelovig zoeken naar inzicht" wil de School of Catholic Theology deze traditie in de context van de hedendaagse cultuur wetenschappelijk bestuderen.
'Katholiek' dient hier niet als een exclusivum begrepen te worden, maar richt zich op de volle breedte van de christelijke geloofstraditie. Dit ligt overigens ook in de letterlijke vertaling van deze term besloten.
Het onderzoek aan de School of Catholic Theology is georganiseerd in twee onderzoeksprogramma's en enkele aan de faculteit gelieerde instituten.
Tilburg School of Catholic Theology heeft haar eigen Graduate School, waar zij promovendi begeleidt richting een wetenschappelijke loopbaan.

Ik zag het inderdaad ook al staan. Daarbij is er ook een mogelijkheid om Theologie te studeren aan het Evangelisch College. Excuus, ik dacht eerlijk gezegd dat het wel een wat bredere studie zou zijn (begrijp me niet verkeerd, maar ik vind persoonlijk de naam 'theologie' in dit geval wel erg misleidend).

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:39

ual_95 schreef:
Ik zag het inderdaad ook al staan. Daarbij is er ook een mogelijkheid om Theologie te studeren aan het Evangelisch College. Excuus, ik dacht eerlijk gezegd dat het wel een wat bredere studie zou zijn (begrijp me niet verkeerd, maar ik vind persoonlijk de naam 'theologie' in dit geval wel erg misleidend).

Moet eerlijk zeggen dat ik net zoals jou dacht :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:41

Je behoort iig de oude taal te kunnen lezen. Oudgrieks, Aramees etc. Dat vind ik dan weer interessanter dan antennes uitsteken.

Halen jullie niet Theologie en godsdienstwetenschappen door elkaar?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstwetenschap

Leprycorn schreef:
anjali schreef:

In de tweede plaats: dit GELOOF jij. Je zegt het nu alsof het een feit is :')

Ze geeft enkel aan wat ze geleerd heeft (dat was de vraag). Niet dat het een feit is. ;)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:51

Sammie schreef:
Je behoort iig de oude taal te kunnen lezen. Oudgrieks, Aramees etc. Dat vind ik dan weer interessanter dan antennes uitsteken.

Halen jullie niet Theologie en godsdienstwetenschappen door elkaar?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstwetenschap

Ja precies dat! Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat er een onderscheid was. Vooralsnog klinkt het misleidend, maar nu begrijp ik wel waarom dát geleerd wordt. Ik vind wel dat, ondanks dat het natuurlijk een studie is betreffende het christendom, dat er niet erg objectief naar het geloof gekeken wordt. Er lijkt al vanuit te worden gegaan dat je christelijk bent. Dat concludeer ik aan de hand van de stof die (schijnbaar) aangeleerd wordt. Maar dit is een beetje offtopic.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:01

ual_95 schreef:

dat is niet correct..
Bij Theologie is het grondbeginsel dat men uitgaat van het bestaan van God.
Bij geloofswetenschappen, worden alle geloven (of slechts een, ligt er natuurlijk aan wat voor poot je wilt studeren) bestudeerd zonder dat er in beginsel aangenomen wordt dat er een God ook daadwerkelijk in het spel is.. Daar gaat het om het beginsel er is een geloof.

voor zover ik begrepen heb dan in ieder geval :')

Theologie is een godsdienstleer, maar godsdienstleer is geen Theologie.
omdat Theologie uitgaat van het bestaan van God is het een godsdienstleer, maar is het niet hetzelfde als godsdienstleer. Een volvo is een auto, alle auto's zijn niet een volvo.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-15 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:03

Je kan niet zeggen God is er, want niet iedereen denkt er hetzelfde over. Je kan wel zeggen, ik voel dat hij er is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:06

Ze geeft aan wat ze geleerd heeft... En dát heeft zij geleerd. Voor letterneuken is vast ook studie ^) :=

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:18

Ayasha schreef:
Sammie schreef:

dat was misschien les 1.
Een zekere mystiek hangt toch altijd wel rond theologen?

Ik wist niet eens wat ee theoloog is joh :')
marleen_usar schreef:
Je kan niet zeggen God is er, want niet iedereen denkt er hetzelfde over. Je kan wel zeggen, ik voel dat hij er is.

Je kan het wel zeggen :P dat andere er niet mee eens kunnen zijn is een ander verhaal he.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:14

NatasjavE schreef:
__Nathalie__ schreef:
Mooi voorbeeld daarvan is mensen die een stoer verhaal vertellen over hoe ze een jg hebben afgewimpeld en dat ze volgens jg in de hel zouden belanden. Een jg gelooft niet in de hel en zal dat dus ook nooit zeggen. :D

Ohzo,...maar dan is dit toch een goed platform omdat te vertellen?

Dat kun je wel vertellen, maar mensen blijven toch wel doorgaan met hun verhaaltjes. Je kunt er ook weer meerdere uit dit topic vissen. Ik heb precies hetzelfde als Natasja, ben er in opgegroeid maar ben er ook uitgestapt. Heb hier overigens nooit problemen over gehad met familie, zijn nog steeds precies hetzelfde voor mij en het wordt me nooit meer opgedrongen of wat dan ook. Er is heel veel goed aan dit geloof, de mensen zijn in het algemeen goed van hart en willen hun leven alleen maar zo goed mogelijk volgens het woord van god leven. Hier hoort dus ook bij dat ze horen te verkondigen en andere mensen informeren over god. Aan de deuren gaan doen ze echt niet voor hunzelf en ze krijgen er ook geen geld voor. Ik vind persoonlijk ook niet dat het handig is, daar niet van, maar dat mensen er zo boos van worden? JG'ers komen trouwens ook niet terug als je duidelijk aangeeft op een lijst te willen komen van niet bezoek adressen.