Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Overigens heb je het bij de meesten dan over jaar 0-1000 en dat is wel degelijk kort benoemd. Het christendom in het begin is ook helemaal niet te vergelijken met nu en met de middeleeuwen. De Mariaverering moet ergens vandaan komen, iig niet uit de Bijbel. Dat Jezus de zoon van God was (of zelfs zelf ook God is) was ook helemaal niet vanzelfsprekend. Dat soort dingen zijn ergens in de 4de eeuw vastgelegd.NatasjavE schreef:Wordt ook gedaan. En dan vragen ze of je erbij was.. Nee, maar dat hoeft ook niet, er zitten zoveel gaten in het verhaal dat als een kaas was een muis jaloers was geweest. Ooit was het grappig, nu is het tig keer uitgekauwd en opnieuw opgegeten in allerlei vormen dat het niet meer grappig is.Ohzo,...maar dan is dit toch een goed platform omdat te vertellen?
Met sommige dingen moet je niet meer willen dan een zienswijze krijgen in elkaars wereld. En dat kan prima zonder het over te nemen. Ballard_L schreef:lor1_1984 schreef:Maar de manier waarop kan natuurlijk verschillen. Er staat nergens dat je geloof moet opdringen en al helemaal niet dat je anderen moet afkeuren op wat zij wel of juist niet geloven
Daar heb je gelijk inmaar volgens mij is de definitie van opdringen hier in het topic ook niet echt gelijk. Sommigen vinden dat als mensen op straat staan met een bordje 'Jesus loves you' dat dit al opdringerig is.
Als iemand het bijna door je strot duwt, ja dat is niet oké en eerlijk gezegd denk ik ook niet echt dat die tactiek zin heeftmaar sommigen hier vinden bijvoorbeeld een bord langs de snelweg al opdringerig. Naar mijn mening is dat wat overdreven
) wat wel resultaat had.
Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer. Sammie schreef:Ik weet alleen nog steeds niet wat.Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.
anjali schreef:Sammie schreef:Ik weet alleen nog steeds niet wat.Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.
In de eerste plaats: God is er. En hij wil iedereen berichten doorgeven, Omdat Hij van iedereen houdt.We zijn allemaal Zijn schepselen. Je moet wel zelf je antenne uitsteken om Zijn berichten te kunnen ontvangen,en dat toen veel mensen helaas niet.
anjali schreef:Sammie schreef:Ik weet alleen nog steeds niet wat.Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.
In de eerste plaats: God is er. En hij wil iedereen berichten doorgeven, Omdat Hij van iedereen houdt.We zijn allemaal Zijn schepselen. Je moet wel zelf je antenne uitsteken om Zijn berichten te kunnen ontvangen,en dat toen veel mensen helaas niet.
ual_95 schreef:Theologie is in mijn optiek godsdienstleer aka leer over álle godsdiensten. Theos = God en Logos = leer. Lijkt me sterk dat er in die studie enkel gehamerd wordt op de christelijke god.
ual_95 schreef:Theologie is in mijn optiek godsdienstleer aka leer over álle godsdiensten. Theos = God en Logos = leer. Lijkt me sterk dat er in die studie enkel gehamerd wordt op de christelijke god.
NatasjavE schreef:ual_95 schreef:Theologie is in mijn optiek godsdienstleer aka leer over álle godsdiensten. Theos = God en Logos = leer. Lijkt me sterk dat er in die studie enkel gehamerd wordt op de christelijke god.
Universiteit gaat over de katholieke Theologie
Theologie Tilburg
De School of Catholic Theology draagt verantwoordelijkheid voor het academisch onderwijs en de wetenschappelijke dienstverlening op het gebied van de katholieke theologie en de daarmee verbonden andere wetenschappen. Daarnaast behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek eveneens tot haar kerntaken.
De rijke katholieke geloofstraditie heeft zich in de voorbije twintig eeuwen ontwikkeld en is wereldwijd verspreid. Onder het motto "Gelovig zoeken naar inzicht" wil de School of Catholic Theology deze traditie in de context van de hedendaagse cultuur wetenschappelijk bestuderen.
'Katholiek' dient hier niet als een exclusivum begrepen te worden, maar richt zich op de volle breedte van de christelijke geloofstraditie. Dit ligt overigens ook in de letterlijke vertaling van deze term besloten.
Het onderzoek aan de School of Catholic Theology is georganiseerd in twee onderzoeksprogramma's en enkele aan de faculteit gelieerde instituten.
Tilburg School of Catholic Theology heeft haar eigen Graduate School, waar zij promovendi begeleidt richting een wetenschappelijke loopbaan.
ual_95 schreef:Ik zag het inderdaad ook al staan. Daarbij is er ook een mogelijkheid om Theologie te studeren aan het Evangelisch College. Excuus, ik dacht eerlijk gezegd dat het wel een wat bredere studie zou zijn (begrijp me niet verkeerd, maar ik vind persoonlijk de naam 'theologie' in dit geval wel erg misleidend).
Leprycorn schreef:anjali schreef:In de eerste plaats: God is er. En hij wil iedereen berichten doorgeven, Omdat Hij van iedereen houdt.We zijn allemaal Zijn schepselen. Je moet wel zelf je antenne uitsteken om Zijn berichten te kunnen ontvangen,en dat toen veel mensen helaas niet.
In de tweede plaats: dit GELOOF jij. Je zegt het nu alsof het een feit is
Sammie schreef:Je behoort iig de oude taal te kunnen lezen. Oudgrieks, Aramees etc. Dat vind ik dan weer interessanter dan antennes uitsteken.
Halen jullie niet Theologie en godsdienstwetenschappen door elkaar?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstwetenschap
Ayasha schreef:Sammie schreef:Ik weet alleen nog steeds niet wat.Je doet er nogal geheimzinnig over. Dat vind ik jammer.
dat was misschien les 1.
Een zekere mystiek hangt toch altijd wel rond theologen?
marleen_usar schreef:Je kan niet zeggen God is er, want niet iedereen denkt er hetzelfde over. Je kan wel zeggen, ik voel dat hij er is.
dat andere er niet mee eens kunnen zijn is een ander verhaal he. NatasjavE schreef:__Nathalie__ schreef:Mooi voorbeeld daarvan is mensen die een stoer verhaal vertellen over hoe ze een jg hebben afgewimpeld en dat ze volgens jg in de hel zouden belanden. Een jg gelooft niet in de hel en zal dat dus ook nooit zeggen.
Ohzo,...maar dan is dit toch een goed platform omdat te vertellen?