Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 13:56

Ayasha schreef:
Maar ik hou van 'm :+: En zelfs nu ik helemaal geen lontje heb kan ik niet boos op 'm worden. _O- Bloed irritant! :P

Hahaha ik vind het bloedirritant en geweldig tegelijk, vooral in het begin dan.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:08

Hier weten we alles van elkaar wat betreft wachtwoorden etc. Hij kan zo in mijn mobiel en ik in de zijne.
Fb en andere social media hebben we niet (gelukkig).

Ik heb een zeer open relatie nodig omdat ik veel te wantrouwend ben, niet alleen in een relatie maar in alles zoek ik wel wat achter.
Dus een vriend die privacy nodig heeft zou niet aan mij bestemd zijn.

En ja voor sommige zal dit niet werken, voor ons wel.

Edit; en als ik er al achter zou komen dat hij wel met andere meiden contact zou hebben is het einde verhaal.
Als hij niet genoeg aan mij heeft mag hij naar die andere toe, geen tweede kans zou hij dan ook krijgen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:23

Huertecilla schreef:
Ik ben er van overtuigd dat doordat het de aangenomen waarde is, het dáárdoor een extra drempel inhoudt iets ánders te bespreken.

Ik niet. Zo ken ik zat mensen die overlap hadden tussen vorige partner en de huidige partner. In die situaties komt de óptie 'open relatie' vaak aan bod, alleen wil dat niet zeggen dat er ook voor die optie wordt gekozen. Je kunt nog zo open zijn over relatievormen, als er eenmaal gekozen is voor (een vorm van) exclusiviteit is het logischerwijs een beladen onderwerp zodra iemand op de afspraken wil terugkomen. Zeker als één partner er plots op terug wil komen vanwege gevoelens voor een ander. De afspraken zijn niet voor niets gemaakt en het is in dat geval lust en niet ratio die maakt dat iemand ineens open staat voor 'iets anders'. Behalve dat een wellustig iemand niet per sé helder kan nadenken weet je als partner dan dat je lief wellicht eigenlijk nog steeds hetzelfde wil (exclusiviteit) maar dan niet meer met jou.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:51

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:
Ik ben er van overtuigd dat doordat het de aangenomen waarde is, het dáárdoor een extra drempel inhoudt iets ánders te bespreken.

Ik niet. Zo ken ik zat mensen die overlap hadden tussen vorige partner en de huidige partner. In die situaties komt de óptie 'open relatie' vaak aan bod, alleen wil dat niet zeggen dat er ook voor die optie wordt gekozen. Je kunt nog zo open zijn over relatievormen, als er eenmaal gekozen is voor (een vorm van) exclusiviteit is het logischerwijs een beladen onderwerp zodra iemand op de afspraken wil terugkomen. Zeker als één partner er plots op terug wil komen vanwege gevoelens voor een ander. De afspraken zijn niet voor niets gemaakt en het is in dat geval lust en niet ratio die maakt dat iemand ineens open staat voor 'iets anders'. Behalve dat een wellustig iemand niet per sé helder kan nadenken weet je als partner dan dat je lief wellicht eigenlijk nog steeds hetzelfde wil (exclusiviteit) maar dan niet meer met jou.

Ik kan mij daar ook in vinden. Iemand anders schreef het ervoor ook al, dat het niet de standaard optie is die de drempel maakt, maar dat mensen in een relatie blijven hangen terwijl ze dat eigenlijk niet meer willen. Dat de gemaakte afspraken dan uitgesproken werden of de standaard optie waren maakt niet uit. Ze willen de afspraken veranderen of verbreken en dan is er een drempel die door veel zaken kan gevormd worden. Kinderen, emoties, niet willen kwetsen, weten dat het een moeilijke zaak wordt of gewoon al hetgeen er is niet zomaar willen opgeven zonder zekerheid te hebben over wat komt. ZO zijn er tal van drempels, maar persoonlijk ken ik weinig mensen die van de standaard naar een alternatief willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:22

Shenavallie schreef:
Datzelfde geldt eigenlijk voor een niet-Westerse samenleving, waarin polygamie gewoon is (of bij het geloof hoort). Er zullen zat mensen tussen zitten die in een polygamie leven, terwijl ze eigenlijk liever met iemand alleen zouden willen zijn. Hoe vaak zie, hoor en lees je daar niet over? Het is in dat geval dus precies andersom en niet alleen een valkuil van monogamie. ;)

Schrijf dat nota bene een paar reacties hierboven zélf _O-

Maakt verder niet uit dames :(:)

Open communicatie is cruciaal voor élke type relatie en de cultureel bepaalde default houdt een extra drempel in.

Gisterenavond overigens een heerlijk open gesprek gehad over jaloezie met mijn vriendin. Onder woorden brengen dwingt je om gedachten te ordenen. Onbesproken weet je van elkaar niet wat er speelt en daarbij maakt delen wederzijds begrip mogelijk.
Helemaal +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:28

Callisto04 schreef:
maar persoonlijk ken ik weinig mensen die van de standaard naar een alternatief willen.

Kijk naar wat men doét en niet naar wat men zégt Callisto04. Groot verschil:

Meer dan de helft van de duurzame (modaal tussen de 5 en 7 jaar) relaties strandt door bedrog van man en/of vrouw ( % vrijwel gelijk).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:36

Maar strandt de relatie (door bedrog) omdat één van de partners (of misschien beide maar weten ze het niet van elkaar) iets anders willen?
Een alternatieve relatievorm ipv de standaard?

Ik denk dat relaties stranden doordat men in een relatie blijft "hangen" omwille van kinderen/emoties/gevoelens/financiën of ze nemen de relatie voor lief en doen geen moeite voor elkaar/willen niet werken aan problemen/gebrek aan communicatie, zien vreemdgaan als makkelijke uitweg of ze denken "ik mag wel maar mijn partner niet".
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 31-08-15 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:38

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
maar persoonlijk ken ik weinig mensen die van de standaard naar een alternatief willen.

Meer dan de helft van de duurzame (modaal tussen de 5 en 7 jaar) relaties strandt door bedrog van man en/of vrouw ( % vrijwel gelijk).

Jeetje ik wist niet dat het zo'n groot aantal van de mensen was. Los daarvan; uit bedrog kun je niet direct de conclusie trekken dat die mensen dan geen 'standaard' relatie willen. Genoeg die met de nieuwe vlam wel monogaam verder gaan, of mensen die thuis nog een onwetende partner hebben zitten omdat zij een vaste basis thuis toch wel zo fijn vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:08

Sunrise_ schreef:
Jeetje ik wist niet dat het zo'n groot aantal van de mensen was. Los daarvan; uit bedrog kun je niet direct de conclusie trekken dat die mensen dan geen 'standaard' relatie willen. Genoeg die met de nieuwe vlam wel monogaam verder gaan, of mensen die thuis nog een onwetende partner hebben zitten omdat zij een vaste basis thuis toch wel zo fijn vinden.

Bedrog is niet sexclusief monogaam.

Met een nieuwe vlam verder én thuis verder is defacto polygaam.
Met de onwetende partner thuis een relatie onderhouden is verder sexclusief noch monogaam. Althans niet voor alle betrokken. Kan prima werken*, maar alleen indien tijdig besproken en met medewerking van alle betrokkenen.

Hoe dan ook; het voor altijd sexclusief monogaam wordt door de meerderheid niet beleden en dit niet/onvoldoende besproken.

Ik breek een lans voor tijdig open bespreken en geef aan dat daarvoor lage drempels essentieel zijn.
Emoties lastig om te delen? bang voor nagatieve reactie? weet ik veel; lost het op.
Ontwikkel je emotionele intelligentie, deel, praat.
Als je niet kan práten met je partner, wat is dat dan voor relatie?

* nee ik schrijf niet dat dit ideaal is; aan élke relatievorm zit ´onderhoud´ vast.

Cer

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:36

Eens met HC

Praten is moeilijk maar valt te leren, sommigen dingen zijn lastig te bespreken maar als dat gaat, dan is het des te meer een toevoeging.

Ik heb laatst een soort gesprek gehad, over of een ander verboden terrein was of niet. Dat is netjes vantevoren overlegd, ik heb er het mijne over gezegd en we zijn het eens geworden. Superfijn dat hij het opbracht van tevoren en het versterkt de band.
Dat hij niet wist hoe of wat, lag aan mij. Ik had het nooit in een gesprek gegooid en hij kon het niet ruiken. Grote pluim voor deze kerel :j

En ja, vooralsnog mag ik alles weten en dat maakt dat ik het niet allemaal hoef te weten. Zou hij echter dingen spastisch gaan afschermen, dan word ik achterdochtig :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:56

Cer schreef:
En ja, vooralsnog mag ik alles weten en dat maakt dat ik het niet allemaal hoef te weten. Zou hij echter dingen spastisch gaan afschermen, dan word ik achterdochtig :D

Zodra je privacy moet gaan afschremen is er wat fout. Net als wanneer het niet gerespecteerd wordt.

Gefeliciteerd Cer, met jouw emotioneel volwassen relatie Y)(^)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:44

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

Is vreemdgaan de oorzaak van het beëindigen of was de ene er eigenlijk wel al klaar mee, door bepaalde drempels niet die stap genomen (niet de drempel van de standaard, maar de drempel van het leven), waarna dingen gebeuren die dan toch het einde inluiden? Oorzaak en gevolg zijn niet altijd duidelijk te onderscheiden en veel mensen zullen er ook niet openlijk over spreken. Ik heb ook mijn relatie niet stopgezet omwille van vreemdgaan ook al zou je dat er wel uit kunnen besluiten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:16

Huertecilla schreef:
Shenavallie schreef:
Datzelfde geldt eigenlijk voor een niet-Westerse samenleving, waarin polygamie gewoon is (of bij het geloof hoort). Er zullen zat mensen tussen zitten die in een polygamie leven, terwijl ze eigenlijk liever met iemand alleen zouden willen zijn. Hoe vaak zie, hoor en lees je daar niet over? Het is in dat geval dus precies andersom en niet alleen een valkuil van monogamie. ;)

Schrijf dat nota bene een paar reacties hierboven zélf _O-

Maakt verder niet uit dames :(:)

Open communicatie is cruciaal voor élke type relatie en de cultureel bepaalde default houdt een extra drempel in.

Gisterenavond overigens een heerlijk open gesprek gehad over jaloezie met mijn vriendin. Onder woorden brengen dwingt je om gedachten te ordenen. Onbesproken weet je van elkaar niet wat er speelt en daarbij maakt delen wederzijds begrip mogelijk.
Helemaal +:)+

Moet je wel het goede quoten, HC. Mijn quote was duidelijk gericht op een dik gedrukte quote van jouzelf, waarin je iets anders zegt. Het valt mij op dat je jezelf wel vaker tegenspreekt in dit topic. Dat is geen drama, maar wel onhandig als je het zelf niet ziet: zo krijg je namelijk miscommunicatie. Je schrijft heel veel, maar ook veel tegenstrijdige zaken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:21

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

Dan spreek je dus niet van een duurzame relatie. Tot 7 jaar is algemeen bekend dat het nog alle kanten op kan, een soort verkenningsfase. Als je de bekende 7 jaar "gehaald" hebt, dan is de kans groter dat je bij elkaar blijft. En dan nog is het nooit zeker. Bij een duurzame relatie denk ik aan wederzijds begrip, vertrouwen, elkaar laten uitspreken (dus niet alleen jezelf graag horen spreken), echt luisteren en er voor elkaar zijn/elkaar helpen en elkaar niet willen dwingen/overtuigen. Ook in tijden dat het niet altijd even soepel verloopt. En als ik dit topic zo een beetje lees, dan geldt dat voor meer mensen ongeacht de relatievorm.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:27

Snorlex schreef:
Maar strandt de relatie (door bedrog) omdat één van de partners (of misschien beide maar weten ze het niet van elkaar) iets anders willen?
Een alternatieve relatievorm ipv de standaard?

Ik denk dat relaties stranden doordat men in een relatie blijft "hangen" omwille van kinderen/emoties/gevoelens/financiën of ze nemen de relatie voor lief en doen geen moeite voor elkaar/willen niet werken aan problemen/gebrek aan communicatie, zien vreemdgaan als makkelijke uitweg of ze denken "ik mag wel maar mijn partner niet".

Eens met wat je zegt.

Er wordt tegenwoordig inderdaad te makkelijk gedacht over het hebben van een relatie. Zoals ik laatst ergens las in de strekking: Als je van een mooie regenboog wilt genieten, zul je ook de regen moeten accepteren om die regenboog te kunnen zien. Sommige mensen hebben een ideaalbeeld (zie je ook vaak bij Amerikaanse meiden), maar trouwen is niets meer en niets minder dan een verbintenis op papier aangaan. De rest is niet anders dan de relatie die je al met elkaar had. Vaak komt er bij het samenwonen een hoop meer kijken dan alleen maar verliefd zijn: er moet een goede baan zijn om de kosten te kunnen ophoesten, lange dagen maken (soms ook minder leuke werkdagen), vermoeidheid, eventueel kinderen die ook aardig wat energie kunnen kosten, etc. etc. Als je dan niet meer de moeite wilt nemen om begrip voor elkaar te hebben of met elkaar te communiceren, dan kun je uit elkaar groeien. De kunst is om voor elkaar te blijven vechten: waarom heb je indertijd voor elkaar gekozen, wat trok jou aan in je partner, etc. etc. Voor elkaar vechten maakt je relatie ook sterker. Je moet geduld hebben en niet teveel "ik", "ik", "ikken".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:31

Shenavallie schreef:
Huertecilla schreef:

Dan spreek je dus niet van een duurzame relatie. Tot 7 jaar is algemeen bekend dat het nog alle kanten op kan, een soort verkenningsfase. Als je de bekende 7 jaar "gehaald" hebt, dan is de kans groter dat je bij elkaar blijft. En dan nog is het nooit zeker. Bij een duurzame relatie denk ik aan wederzijds begrip, vertrouwen, elkaar laten uitspreken (dus niet alleen jezelf graag horen spreken), echt luisteren en er voor elkaar zijn/elkaar helpen en elkaar niet willen dwingen/overtuigen. Ook in tijden dat het niet altijd even soepel verloopt. En als ik dit topic zo een beetje lees, dan geldt dat voor meer mensen ongeacht de relatievorm.

Bedankt voor het delen van jouw zienswijze.

Imo is het wanneer dit zo is: de eerste 7 jaar een verkenningsfase zijn, onverantwoordelijk om in die periode kinderen te verwekken.
De verantwoordelijkheid voor kinderen is namelijk zéker levenslang.

Zou het dan verder niet beter zijn om voor de eerste 7 jaar flexibele afspraken te maken en ook niet niet te huwen?! Ik bedoel; het is dan volgens jou toch verkennen?!

Op zich ben ik het in grote lijnen met je eens:
Maak minder rigide afspraken opdat wat gaandeweg, bij het ´verkennen´ ontdekt wordt, in de relatieafspraken opgenomen kan worden en zo de verantwwordelijkheid voor eventuele kinderen in gezinsvorm gedeeld kan blijven worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:46

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord. Ik bedoel te zeggen dat de eerste 7 jaar van het huwelijk onder "verkennen" valt. De meeste huwelijken stranden binnen 7 jaar. Ik denk dat je "verkennen" niet te letterlijk moet nemen, maar het eerder "voegen" kunt noemen. Juist in die eerste 7 jaar vinden de meeste grote veranderingen plaats en dan is het de kunst om daar als partners samen mee om te gaan. Dat kan inderdaad kinderen zijn, maar dat kan ook een grote verhuizing zijn, een eigen bedrijf, een andere baan, een onverhoopte werkloosheid, ziekte, overlijden familielid (of zelfs in het ergste geval je eigen kind), miskramen, loslaten van je kind omdat het naar school gaat, puberteit... enzovoorts en zo verder. Het gaat dus totaal niet om "verkennen" in de zin van meerdere relatievormen, maar om het "verkennen" van hoe je met elkaar omgaat in wat zwaardere periodes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:50

Shenavallie schreef:
waarom heb je indertijd voor elkaar gekozen, wat trok jou aan in je partner, etc. etc. .

Verandering is een zekerheid.

We zijn ons DNA en onze ervaringen.
Door te leven veranderen we. Allemaal.

Ook beginnen we eigenlijk pas écht met onszelf te worden een stuk in de pubertijd.

Dit maakt dat menigeen een heel ander mens is met 35 dan met 25 en helemáál dan met 15.
Daarbij is de verandering/ontikkeling groter, naarmate iemand meer en/of ingrijpender dingen meemaakt.
Dit maakt dat generiek gesteld dat de persoon waarmee je samenleeft met de jaren evenredig toenemend meer verschilt van de persoon waarop je verliefd werd.

Het door jou genoemd voor elkaar vechten houdt imo de bereidheid om in overleg flexibel met in het verleden gemaakte afspraken om te gaan. Wederom is vroegtijdig práten essentieel.

Wanneer je gaandeweg samen tot de conclusie komt dat je teveel veranderd bent om flexibel in de afspraken op te nemen, dan is dat niets vreemds noch verkeerds.
Geef daar alleen wel een respectvolle draai aan welke past bij alle verantwoordelijkheden en pleeg geen bedrog. Práát.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:19

hahahahahaha hoor net een opmerking van Richard Rawlins (sp?) in een autoprogramma wat mijn zoon zit te kijken:

´Ik bouw nooit meer een pratende auto!´ in reactie op gezeur, sorry; verstandig advies, over zijn rijstijl.
Ik hoop dat hij daar ook aan denkt mbt vriendin(nen) _O-

Bij míj was dat meer dan eens een breekpunt. Imo een belachelijk, maar blijkbaar maatschappelijk breed ´logisch´.

Héérlijke aflevering trouwens. Kom niet meer bíj zo incorrect _O- +:)+ _/-\o_

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:22

Jouw rijstijl was een breekpunt?
Of dat je moeilijk kan omgaan met verstandig advies?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:26

Callisto04 schreef:
Jouw rijstijl was een breekpunt?
Of dat je moeilijk kan omgaan met verstandig advies?

Bedilzucht :)*

Het is een onderdeel van één van de drie niet onderhandelbare punten welke ik date één bij een ´potentieel´ op tafel leg.
De dames waar ik aan refereer waren dit laatste niet en hadden die verwachting dus ook niet.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:30

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:32

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:33

Bedilzucht is wellicht in deze de pot verwijten dat de ketel zwart ziet?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:34

Hahaha de uitgebreide versie van Van Dale kan ik alleen op het werk gebruiken en was te lui om verder te zoeken.