[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

Re: [FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 12:39

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:14

Gel à écorner pour veaux de 8 à 21 jours. 1 seul goutte sur chaque cornillon suffit. Nécessite d'éloigner le veau de sa mère pendant quelques heures après application. 1 applicateur pour 30 veaux environ. Applicateur de 45 g

Hier staat voor kalven (veaux)

Gel voor het onthoornen van kalven van 8 a 21 dagen.
1 druppel op elke hoorn (plaats?) is voldoende.
Kalf enkele uren bij moeder weghouden na het opbrengen.
1 aanbrenger (wat is het Nederlandse woord daarvoor) is voldoende voor 30 kalven.
Bevat 45gr

Edit: voor herkauwers, voornamelijk rund en .... vee (geiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:47

Aanbrenger = flacon/pipet?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:52

Pipet zal te klein zijn denk ik ;) maar het is net waar ze het spul in hebben gedaan.
Zal idd een fles of spuit zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:15

Niet te moeilijk denken.....applicator :D

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 20:11

Ah super dankjewel!! :)

Er staat alleen niet echt een omschrijving verder bij. Zou het de groei van de hoorn tegenhouden (kan het me bijna niet voorstellen) of is het een soort verdoving/verkoeling voor ze?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:44

Het is een soort pasta die de hoornpitten verschroeit als het ware waardoor ze niet meer groeien. Ik dacht dat dit inmiddels verboden was, of dat in ieder geval voor sommige varianten zo is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:48

Als ik de verdere uitleg goed begrijp, "brand" het spul (dus het zal vrij agressief zijn) de plek waar de horens moeten komen, net als met een brander dus eigenlijk maar dan met minder stress.
Het dient dan wel in de 1e 4 weken te gebeuren omdat het daarna lastiger is omdat de horens dan gaan groeien.
Ook mag er geen contact zijn met andere huiddelen. Dus dat zou dan melken met de hand worden, of er iets overheen doen zodat ze kunnen drinken bij de moeder. (Maar daar staat verder niets over in het stukje)

Bellefleur, hier is het nog tekoop dus zal niet verboden zijn ;)

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:29

Oke! Bedankt voor de uitleg! Dat klinkt interessant. Ik heb er nog nooit van gehoord. Vraag me af of dit een vriendelijker manier is dan met de brander zonder verdoving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:58

Er is een reden dat dit niet in NL gebruikt wordt :) Als je dit niet goed aanbrengt breng je het dier enkel brandwonden toe. Daarnaast groeien de hoorns bij het foutief aanbrengen nog wel of half, wat weer zeer kan doen mochten ze daarna afbreken wanneer ze de rangorde bepalen. Van wat ik op internet lees doet het de dieren langdurig pijn en is het gevaarlijk voor je eigen ogen.

Hoornloosheid is een dominante eigenschap, dus ik zou zoeken naar een homozygote hoornloze bok (al zijn vrouwelijke nakomelingen zijn dan hoornloos) en onthoornen d.m.v. verdoving/brander/pijnstilling. Dit laatste zal wel duurder zijn dan pasta, maar veiliger voor jezelf en de dieren. Aangezien de dieren er minder pijn van hebben blijven ze goed vreten, zodat je minimale groei-achterstand hebt, waardoor je het geld makkelijk terug verdient. (aangezien groei-achterstand zorgt voor het minder snel drachtig worden v.d. geitjes)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:50

Wat spruit zegt. En als een lam met zijn kop langs de muur veegt en de pasta komt zo op de muur en vervolgens op de neus van een ander lam, krijgt het daar brandplekken.
Niet voor niets dat het (hier) verboden is. Goed onthoornen met de bout is beter :)
Let wel op dat je geiten niet homozygoot voor hoornloos worden. Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar dat is om de een of andere reden nadelig. Een homozygote bok bij gehoornde geiten is juist weer goed.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 11:09

Spruit en Geodeo dank voor de tips! Vriendelijk leek het mij niet maar vroeg me af of het vriendelijker is dan met brander zonder verdoving. In Nederland zijn beide toch verboden? Het liefst verdoven we ze maar de dierenarts wil ons daar niet bij helpen. Alle boeren doen t hier zonder verdoving en de boeren die we gesproken hebben zeggen zelf ook dat het barbaars is maar ze niet anders kunnen.. Maar inderdaad lijkt me na jullie uitleg die gel ook niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door Donna93 op 10-03-16 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:18

nu heb ik geen verstand van Franse veeaartsen, maar jíj als eigenaar bepaalt toch of er een verdoving in gaat of niet?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:42

benangelique schreef:
nu heb ik geen verstand van Franse veeaartsen, maar jíj als eigenaar bepaalt toch of er een verdoving in gaat of niet?

Om te verdoven heb je een dierenarts nodig. Ik begrijp uit het verhaal dat je in Frankrijk zelf onthoornd zonder dat de dierenarts daarbij aanwezig is en dat ie dus niet wil komen om te verdoven?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:08

Hoornloos met hoornloos zou veel meer riciso geven op een kwee. Zeggen ze...

Hier een dorp verder is er ook een geitenmelkerij waar de vrouw zelf onthoornd. (of is dat met en t?)
Zonder verdoving... Vind het toch maar niks.
Hier netjes met verdoving. Is helaas de laatste keer te laat gedaan, dus beide hoorns groeien bij de bok nog, maar tegen zijn hoofd en redelijk plat. Dus als ze nu te lang worden laten we met zaagdraad er weer een stuk vanaf doen. Ook onder verdoving...

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:49

Oei, ja ik ging wel uit van met verdoving ja...
Lastig als de dierenarts niet mee wil werken. Zonder is het (legaal) namelijk niet mogelijk om aan de verdovingsspullen te komen. Maakt je toch weer afhankelijk.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:30

Waar mijn paarden eerder stonden werden de kalven ook zonder verdoving met de brander gedaan (ook in Frankrijk) heb nooit een kalf heel raar zien doen eigenlijk dus ik was er altijd vanuit gegaan dat het niet pijnlijk was.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:41

Kalveren zijn dan wel geen lammeren, maar bij mijn vriend kun je het wel merken (met verdoving en pijnstilling) hoor. Ze drinken toch iets minder en zijn iets rustiger :) Ik heb in Nieuw-Zeeland wel gezien hoe ze onthoornen zonder verdoving en echt blêren doen ze daar niet nee.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 22:24

De dierenartsen willen niet meewerken omdat zij het niet nodig vinden om lammetjes te verdoven bij het onthoornen. Om aan verdoving te komen heb je een dierenarts nodig.

Ondertussen alweer 47 lammetjes! Op 1 na doen ze het allemaal heel goed! Die ene lam is vandaag ineens ziek geworden. Flinke diarree... Hoop dat ie de nacht doorkomt..

En vandaag ook pech bij de jaarlingen. Ik had ze op een nieuw stuk land gezet en toen ik weer terug naar huis liep kwamen ze in rengalop achter me aan door het draad heen. Vervolgens paniek waarna de Fellini door struiken ging. En tussen die struiken bleek nog prikkeldraad te zitten voor de koeien. Dus dat leverde een dikke hoofdwond op :( Het grootste nadeel hier met dieren is dat er geen goede dierenartsen hier zijn. Na wat bellen een dierenarts gevonden die wel paarden wilde doen. Hij kwam best snel langs en bekeek de wond. Moest gehecht worden. Einde van de middag kwam ie weer om te gaan hechten. Ze kreeg een verdoving en hij wilde de hechtingen erin doen. Ja ze bewoog wat, geen wonder want het deed haar zeer. Uiteindelijk niet gehecht want de dierenarts vond haar te wild. |o Ik hoop dat het op deze manier goed wil genezen... ik betwijfel het want het is een aardige wond :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:32

Pff ik ken het van Griekenland..
Straks ken je de artsen wel te vinden.
Nog even rondbellen morgen?
Desnoods een goede paardenarts op een half uurtje/uurtje rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 06:35

Is hechten vandaag niet te laat? De wond is dan alweer 24 uur oud.
Wanneer je die dan gaat sluiten lijkt me de kans op infecties en ontstekingen juist groter ivm vuil?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:48

Volgens mij moet het in 8 uur gehecht worden als je de oorspronkelijke wond wilt gebruiken. Daarna kun je er wel weer een stukje af snijden zodat je weer een nieuwe wond hebt, maar daar moet dan net ruimte voor zijn.

Wel balen, maar een veel voorkomend probleem dat er overal draad tussen en onder zit :( hier lagen hele rollen prikkeldraad in de wei, daar kwam ik later met het maaien pas achter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:55

Zijn jullie de geiten die al gelamd hebben al aan het melken?
Hoe gaat dat?
Ik neem aan dat de dames wel even moeten wennen.... zéker geiten :)

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 22:09

Ja het was inderdaad te laat om te hechten. De wond ziet er nu wel al beter uit. Ik ben benieuwd hoe het gaat helen. Prikkeldraad is hier overal! Gisteren weer een stuk uit het weiland gehaald en in alle bosjes, de grens van de percelen, is prikkeldraad te vinden. Het wordt een hele klus dat allemaal op te ruimen. Ik probeer steeds een stukje te doen maar dat schiet niet op. :o

Het melken gaat uhm.. iedere dag beter.. :Y) Door de melkstal met de hele groep was de grootste uitdaging. Dat snappen ze nu. Wanneer ze gelamd hebben begint het melken voor die geit. De eerste 2 keren is dan vloeken haha. De een gaat erbij liggen, de ander probeert over de stand te springen. Schoppen en omdraaien komen ook voor. We hebben ook al een geit gehad die in de melkput viel haha. Is goed afgelopen hoor! Na een paar keer snappen ze het wel aardig en sommigen gaan er nu zelfs al echt voor klaar staan (benen wijd :P ). Vannacht wordt de eerste melk opgehaald!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daar hebben we weer zo'n rare..

Afbeelding

Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:43

Wat een leuk gezicht de geiten in de melkstal en snoezige babytjes hoor!