Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:15

Chantal173 schreef:
lieveli schreef:
Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Klopt maar er gaat een lange periode overheen om aan de juiste medicatie en doseringen te komen en je zult je in allerlei bochten moet wringen om eraan te komen.

Is dit uberhaupt wel voor suïcidaliteit? Op de site staat dat het is voor mensen die voldoen aan de euthanasiewet en die gaat niet op voor zelfmoordwensen bij depressie, toch?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:19

Het hele topic heb ik doorgelezen. Vooral bij het begin schrok ik echt van bepaalde reacties.

Ik zelf heb het meerdere malen van dichtbij mee gemaakt.

Overdosis aan morfine nam mijn oma haar vriendin toen we langs waren geweest. Ze was echt een oma voor me, ze was 50 jaar beste vriendinnen met mijn oma die me tot mn 15e opgevoed heeft.
Zij was zo ontzettend ziek, ze kon niets meer en lag maar in bed. We waren langs geweest en ze kon niet meer praten. Ze had zelf de controle over de morfine pomp en dat extraatje werd haar dood. Haar lijf was gewoon op maar haar geest niet.

En toen ik het hoorde, en op wat voor manier, respect. Ze lag in bed en was gewoon klaar om te sterven. 88 was ze geworden. Euthanasie werd afgewezen Door haar arts dus deed ze het zelf.

Voordat we weggingen kneep ze behoorlijk hard in mijn hand en lang en ook in die van mijn oma. Zelf had ze geen familie meer.
Dat was haar afscheid nemen denk ik.

Mijn buurman was zwaar depressief en zijn leven was een puinhoop, kinderen verloren Door ziekte, vrouw verloren Door ziekte, baan verloren, torenhoge schulden en het ging maar Door.

Op een avond is hij tijdens een groot feest hier de feesttent ingestapt en iedereen die hij kende sprak hij mee en vertelde hij waar hij dankbaar voor was in het leven.
Niemand had het in de gaten en iedereen kende hem ook hier in ons kleine dorp.

Hij is weggegaan en heeft een SMS gestuurd naar een vriend van hem: Het is goed zo, nu heb ik rust. Ik ga naar mijn vrouw en kinderen.

Hij had een overdosis genomen en is op de bank met tv aan overleden.

2000 mensen hebben afscheid van hem genomen. In ons zeer christelijke dorp hadden maar weinig mensen een slecht woord over hem.

Hij deed het netjes, zijn vriend wist het na de SMS direct en vond hem op de bank en zei nog op de crematie dat hij respect voor hem had.

Zijn as is in een vuurpijl over het water heen geschoten.

Wat ik ermee zeggen wil, mensen die zelfmoordplegen denken echt niet op een dag goh geen zin meer, aju. Er gebeurd zoveel van te voren. Als iemand dan vindt dat hij of zij rust vind op deze manier, respect, dapper. En helemaal als die persoon alles heeft geregeld zodat zijn nabestaanden zo min mogelijk in de ellende zitten rondom de crematie oid.

Wat betreft het voor de trein springen, ik heb het nooit mee gemaakt. Het lijkt me echt een nachtmerrie als machinist of de mensen in de trein. Maar die persoon die ervoor springt zal vast alleen denken, zo gaat het snel ipv aan wat de machinist of reizigers zullen denken. En dat vind ik niet egoïstisch, dat zegt iets over hoe ver iemand in de oliebol zit wat veel mensen nooit mee zullen maken bij hun zelf.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:04

Citaat:
Overdosis aan morfine nam mijn oma haar vriendin toen we langs waren geweest. Ze was echt een oma voor me, ze was 50 jaar beste vriendinnen met mijn oma die me tot mn 15e opgevoed heeft.
Zij was zo ontzettend ziek, ze kon niets meer en lag maar in bed. We waren langs geweest en ze kon niet meer praten. Ze had zelf de controle over de morfine pomp en dat extraatje werd haar dood. Haar lijf was gewoon op maar haar geest niet.

En toen ik het hoorde, en op wat voor manier, respect. Ze lag in bed en was gewoon klaar om te sterven. 88 was ze geworden. Euthanasie werd afgewezen Door haar arts dus deed ze het zelf.

Voordat we weggingen kneep ze behoorlijk hard in mijn hand en lang en ook in die van mijn oma. Zelf had ze geen familie meer.
Dat was haar afscheid nemen denk ik.

Mijn buurman was zwaar depressief en zijn leven was een puinhoop, kinderen verloren Door ziekte, vrouw verloren Door ziekte, baan verloren, torenhoge schulden en het ging maar Door.

Op een avond is hij tijdens een groot feest hier de feesttent ingestapt en iedereen die hij kende sprak hij mee en vertelde hij waar hij dankbaar voor was in het leven.
Niemand had het in de gaten en iedereen kende hem ook hier in ons kleine dorp.

Hij is weggegaan en heeft een SMS gestuurd naar een vriend van hem: Het is goed zo, nu heb ik rust. Ik ga naar mijn vrouw en kinderen.

Hij had een overdosis genomen en is op de bank met tv aan overleden.

2000 mensen hebben afscheid van hem genomen. In ons zeer christelijke dorp hadden maar weinig mensen een slecht woord over hem.

Hij deed het netjes, zijn vriend wist het na de SMS direct en vond hem op de bank en zei nog op de crematie dat hij respect voor hem had.

Zijn as is in een vuurpijl over het water heen geschoten.

Kippenvel hier. Dat vind ik echt prachtige manieren om zelf te gaan.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:19

kevertje04 schreef:
Is dit uberhaupt wel voor suïcidaliteit? Op de site staat dat het is voor mensen die voldoen aan de euthanasiewet en die gaat niet op voor zelfmoordwensen bij depressie, toch?

Ik ben in de war met de NVVE, als lid kun je op een pagina komen waar methodes staan om je leven te beeindigen.Je hebt drie verschillende medicijnen nodig(deze combinatie zorgt voor een snelle pijnloze dood), ik mag ze alleen niet noemen(pb en heeft geen zin want ik ga ze echt niet vertellen).Er is moeilijk aan te komen omdat twee alleen op recept zijn te krijgen. Of via de zwarte markt, dat kost en veel geld en je moet maar hopen dat de samenstelling correct is. Al met al veel moeite voor iemand die het echt niet meer ziet zitten en een makkelijker manier zoekt.
Laatst bijgewerkt door Murthul op 14-05-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast op verzoek

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:47

Dit topic gaat keihard, dus ik reageer ff voordat ik alles heb doorgelezen.
Ik denk dat er twee soorten zelfmoord zijn: de schreeuw om hulp, vaak uit pure wanhoop, en de weloverwogen keuze omdat het echt uitzichtloos is.
Ik heb er zelf best veel mee te maken gehad. Heb er zelf erg vaak over nagedacht en vorig jaar heb ik met mn vriend serieus de optie euthanasie besproken, indien mn laatste therapiepoging niet ging werken. Godzijdank heeft de therapie dusdanig gewerkt dat ik het nu niet meer wil, maar een jaar geleden was dat wel totaal anders. Ik zit al vanaf mn 16e in therapie, ben nu 30 en de laatste 5 jaar van mn leven hebben 24/7 bestaan uit vechten en therapie... Er was nog maar 1 goede therapiemogelijkheid over, namelijk emdr, en dat was dus echt mn laatste poging.

Eerlijk gezegd ben ik vaak juist blij als mensen zeggen dat ze het niet snappen en denken dat er altijd wel een andere oplossing mogelijk is. Dit is dus niet zo, soms is er gewoon geen hulp meer mogelijk en is het leven lijden. Vroeger vond ik dat onbegrip heel moeilijk, nu zie ik het positiever. Want het is goed dat mensen het niet kunnen begrijpen want dat betekent dat ze in hun eigen leven niet in aanraking zijn gekomen met zulke extreme psychologische ellende.

Wat betreft egoistisch, ja dat is het. Ieder mens is in zekere mate egoistisch. Een therapiegenoot van me heeft jaren geleden er een einde aan gemaakt en zijn familie zei iets heel moois op de begravenis: ik vond het altijd egoistisch dat je zelfmoord wilde plegen....maar is het niet veel egoistischer om van iemand te verwachten om door te leven omdat wij dat willen?? Sowieso was dat een mooie begravenis. Vooral omdat bijna iedereen het begreep en het goed vond zo. Hij had genoeg geleden en eindelijk rust.

Ik heb wel moeite met methodes als voor de trein springen. Ik begrijp het wel, maar heb er moeite mee omdat je anderen schade aandoet. Er zijn genoeg methodes om dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:58

Chantal173 schreef:
lieveli schreef:

Ik ben in de war met de NVVE, als lid kun je op een pagina komen waar methodes staan om je leven te beeindigen.Je hebt drie verschillende medicijnen nodig(deze combinatie zorgt voor een snelle pijnloze dood), ik mag ze alleen niet noemen(pb en heeft geen zin want ik ga ze echt niet vertellen).Er is moeilijk aan te komen omdat twee alleen op recept zijn te krijgen. Of via de zwarte markt, dat kost en veel geld en je moet maar hopen dat de samenstelling correct is. Al met al veel moeite voor iemand die het echt niet meer ziet zitten en een makkelijker manier zoekt.

Gelieve niet mij te quoten met iets dat ik niet gezegd heb.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:21

Sorry lieveli je mag geen post plaatsen met meer dan twee quotes en heb ze door elkaar gehaald. Ga even temmen om te vragen of dit veranderd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:32

kevertje04 schreef:
chanel1985 schreef:
Al diegene die zo heftig reageren het woord egoïsme, denken jullie ook wel eens aan de trauma's die men andere mensen aan doet. Dat die mensen voor de rest van hun leven dit moeten meedragen? Zij zijn niet dood, diegene die zelfmoord heeft gepleegd, heeft daar geen last meer van, die is er niet meer. Maar het onschuldige slachtoffer wel.
Misschien zijn jullie, door wat jullie hebben meegemaakt, minder open voor het leed van hun, of zie je dit als iets wat erbij hoort, maar dat er niets aan te doen is.

Ik heb zelf dus ook op dat punt gestaan en ik heb me toen zorgen gemaakt om wat ik mensen aan zou doen. Ik kwam tot de conclusie dat die mensen in de trein mij zullen zien en opgelucht zullen denken: 'hehe, zijn we nou eindelijk van haar af.'
Suïcidale mensen voelen zich vaak een last tegenover anderen. Een gedachte van mij was ook: 'Ik kan beter nog één keer een last zijn en dat ik dan weg ben dan dat ik hier m'n hele leven in de weg blijf lopen.'
Het is dus niet per se niet nadenken over de gevolgen, maar het verkeerd inschatten ervan.

Treffend voorbeeld. Mooi geschreven, Kevertje. Maar wat erg voor je dat je dat gedacht hebt en je zo gevoeld hebt. :(:)

Voor mensen die het egoïstisch noemen is het misschien wel goed om te realiseren dat mensen die zelfmoord plegen niet meer zo helder en logisch denken als wij normaal gesproken doen. Er gaat vaak bewustzijnsvernauwing aan vooraf, waardoor iemand zich nauwelijks bewust is van de wereld om hem heen, de mensen die van hem/haar houden en het verdriet dat het teweeg zal brengen. Mensen kunnen dusdanige depressies hebben, maar ook last van andere geestesstoornissen, dat ze niet meer helder kunnen denken. En soms speelt een bepaalde mate van impulsiviteit een rol. Iemand kan jaren met het idee lopen, maar plotseling ertoe komen dat plan uit te voeren.

Een studiegenoot van mij pleegde zelfmoord. Hij had die ochtend nog een tentamen gemaakt, vond dat dat best goed gegaan was en hij had voor de volgende dag afgesproken met zijn beste vriendin. "Ik zie je morgen!" zei hij nog tegen haar. 's middags was hij er niet meer. Je kunt achteraf gezien gissen wat de oorzaak was. Hij had een actief leven, zijn studie ging goed, hij leek altijd vrolijk... Hij viel op mannen en zijn familie wilde er niets van weten. Maar zijn familie was hem wel ontzettend dierbaar. Mogelijk heeft dat een rol gespeeld. Heeft hij zich daar ontzettend voor geschaamd.

Tuurlijk ben je kwaad als er zoiets gebeurt. Had hij het maar gewoon gezegd... Dan hadden we hem kunnen helpen. We waren een hele hechte groep en hij was echt niet de enige man die op mannen viel in de groep. Als dat het was tenminste...want dat blijft gissen. Je voelt je ergens wel bedonderd als iemand dan opeens uit het leven stapt. En zijn beste vriendin helemaal... Voor haar was het echt een enorme klap.
Maar anderzijds: als iemand niet egocentrisch in het leven stond, was hij het. Hij hielp nog liever 10 anderen dan zichzelf. Het was zo'n vent die je 's nachts uit bed kon bellen als je in de problemen zat. En dan was hij er. Ik kan me niet voorstellen dat hij heeft gedacht:"sch**t aan jullie allemaal, zoek het lekker zelf uit, ik doe een touw om mijn nek en ik spring van die stoel!". Het blijft gissen wat er gebeurd is tussen dat moment van het tentamen en die bewuste middag. Maar er moeten dingen door zijn hoofd zijn gegaan waar de meeste mensen zich (gelukkig) niets bij voor kunnen stellen.

En ja...wat is dan egocentrisch? Dat hij zich van het leven heeft beroofd en anderen met verdriet en vragen heeft achtergelaten? Of dat er mensen zijn die zich niet kunnen voorstellen dat mensen zo met zichzelf in de knoop zitten dat ze niet meer helder kunnen denken?

Ik neig zelf wat meer naar het laatste geloof ik.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:02

Ik denk eerder dat de mensen die zo heftig reageren op de term egoistisch, even rationeel naar die term moeten kijken. Sommigen hier vallen hierover alsof je ermee zegt dat diegene een heel naar persoon is en niets geeft om de eventuele nabestaanden. Dit is een emotionele lading die niks met de term an sich te maken heeft! Egoistisch betekent simpelweg dat je aan jezelf denkt, voor jezelf kiest. Hier is in principe helemaal niks mis mee, ieder mens heeft dit nodig om te overleven. Iedereen is egoistisch.

Zelfmoord is simpelweg een egoistische daad. Je kiest voor jezelf namelijk, het is je eigen keuze. Het merendeel van de mensen in dit topic die deze term gebruiken, bedoelt het op deze manier. Dus geen negatieve lading maar een simpele constatering zonder oordeel. Het gaat in de discussie mis omdat sommigen dit wel opvatten met de negatieve en zeer emotionele lading.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:17

Zwerte schreef:
Ik denk eerder dat de mensen die zo heftig reageren op de term egoistisch, even rationeel naar die term moeten kijken. Sommigen hier vallen hierover alsof je ermee zegt dat diegene een heel naar persoon is en niets geeft om de eventuele nabestaanden. Dit is een emotionele lading die niks met de term an sich te maken heeft! Egoistisch betekent simpelweg dat je aan jezelf denkt, voor jezelf kiest. Hier is in principe helemaal niks mis mee, ieder mens heeft dit nodig om te overleven. Iedereen is egoistisch.

Zelfmoord is simpelweg een egoistische daad. Je kiest voor jezelf namelijk, het is je eigen keuze. Het merendeel van de mensen in dit topic die deze term gebruiken, bedoelt het op deze manier. Dus geen negatieve lading maar een simpele constatering zonder oordeel. Het gaat in de discussie mis omdat sommigen dit wel opvatten met de negatieve en zeer emotionele lading.

Dat is een definitiekwestie. De Van Dale definieert egoïsme als "de levenshouding van iemand die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft, dit staat gelijk aan zelfzucht en eigenbaat."

Er lijkt me dat zelfmoord lang niet altijd voorkomt uit een levenshouding van iemand die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft, dit staat gelijk aan zelfzucht en eigenbaat.

Wellicht wel uit een tijdelijke geestestoestand waarin iemand zich verminderd bewust is van gevoelens van de eigen sociale omgeving.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:35

Maar de daad zelf is dus wel egoistisch te noemen want deze ontstaat wel uit eigen belang en eigen welzijn.
Ik vind die definitie lastig door het woordje voortdurend, maar als je naar de rest kijkt staat daar dan toch niks anders dan wat ik zeg? Je kan het niet meer aan en stapt er daarom uit en dat is imo gewoon een egoistische daad. Maar voor jezelf kiezen betekent toch niet automatisch dat je niet stilstaat bij anderen? Je bent alleen niet meer in staat om te blijven leven voor die anderen. Het kan ook echt een hele goed overwogen keuze zijn, zoals die groepsgenoot van mij. Hij had ook alles geregeld, keurig documenten achter gelaten voor de begravenis etc. Hij gaf zelf ook aan dat het een egoistische keuze was, maar hij kon gewoon niet anders meer.
Egoistisch heeft gewoon een negatieve lading en dat vind ik altijd zo jammer en onnodig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:50

De keus om te blijven leven is toch ook niet egoïstisch?
Waarom de keus om te sterven wel?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:53

Eigenlijk wel, want jij wilt blijven leven, dus kijk je naar jezelf. Als je naar jezelf kijkt dan ben je op een manier egoistisch, niet dat dat negatief moet zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:32

chanel1985 schreef:
Eigenlijk wel, want jij wilt blijven leven, dus kijk je naar jezelf. Als je naar jezelf kijkt dan ben je op een manier egoistisch, niet dat dat negatief moet zijn.

Helemaal gelijk :D
Uiteindelijk is iedereen in het leven egoistisch :o
Iedereen doet nu eenmaal dingen voor zichzelf, die juist / fijn of goed voelen...
Alleen die dingen, die voor de een juist / fijn / goed voelen, wil niet zeggen dat een ander dat zo ervaart.
Maar dat is het hele leven ;)!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:04

Maar Zwerte, het wordt niet alleen maar rationeel gebruikt maar juist wel degelijk als oordeel, met alle negatieve associaties die normaal vasthangen aan 'egoistisch'. Sommige reacties in dit topic zijn daar ook best duidelijk over.

En dat klopt ook wel. De vraag van het topic is immers: 'wat vinden jullie van zelfmoord.' Dat vraagt dus heel duidelijk om een mening, een beleving, een oordeel, en niet om een neutrale categorisatie.

Door de emotionele lading weg te redeneren, doen alsof het een neutrale term is die alleen maar beladen wordt opgevat door (over?)gevoelige mensen is er volgens mij niet voldoende ruimte voor wat mensen echt voelen. En beide emoties zijn heel reeel. Mensen die gefrustreerd zijn en vinden dat mensen gewoon geen overlast moeten bezorgen met hun zelfmoord, kunnen dat oprecht zo vinden. En mensen die vinden dat dat een te snel en simpel oordeel is mogen dat ook zo vinden, maar ze reageren dan op emotie die er wel degelijk is.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:10

Egoistisch? hahahahaha. als je dat denkt ben je wat mij betreft al egoistisch. Stel je voor, je word elke dag dag in dag uit afgezeken en je bent hartstikke depressief. Vind je dat egoistisch? Ik kan mijn vinger er niet op plaatsen. ik ben natuurlijk geen voorstander van zelfmoord maar iemand doet dat niet zomaar. ik denk dat mensen zich daar eens in moeten verdiepen ipv roepen dat het egoistisch.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:17

Shadow0 schreef:
Maar Zwerte, het wordt niet alleen maar rationeel gebruikt maar juist wel degelijk als oordeel, met alle negatieve associaties die normaal vasthangen aan 'egoistisch'. Sommige reacties in dit topic zijn daar ook best duidelijk over.

En dat klopt ook wel. De vraag van het topic is immers: 'wat vinden jullie van zelfmoord.' Dat vraagt dus heel duidelijk om een mening, een beleving, een oordeel, en niet om een neutrale categorisatie.

Door de emotionele lading weg te redeneren, doen alsof het een neutrale term is die alleen maar beladen wordt opgevat door (over?)gevoelige mensen is er volgens mij niet voldoende ruimte voor wat mensen echt voelen. En beide emoties zijn heel reeel. Mensen die gefrustreerd zijn en vinden dat mensen gewoon geen overlast moeten bezorgen met hun zelfmoord, kunnen dat oprecht zo vinden. En mensen die vinden dat dat een te snel en simpel oordeel is mogen dat ook zo vinden, maar ze reageren dan op emotie die er wel degelijk is.

Dit inderdaad, egoïstisch is nu eenmaal een woord met een negatieve bijklank (zo wordt het namelijk meestal gebruikt) ongeacht wat nou exact de definitie is, en alleen op de eerste pagina al kun je zien dat het inderdaad wel degelijk in een negatieve context wordt geplaatst. Een woord met woordenboek ernaast gaan definiëren voegt imo zeer weinig toe aan deze discussie. Het gaat hier even niet om het woord maar om de context.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:23

melanie0906 schreef:
Egoistisch? hahahahaha. als je dat denkt ben je wat mij betreft al egoistisch. Stel je voor, je word elke dag dag in dag uit afgezeken en je bent hartstikke depressief. Vind je dat egoistisch? Ik kan mijn vinger er niet op plaatsen. ik ben natuurlijk geen voorstander van zelfmoord maar iemand doet dat niet zomaar. ik denk dat mensen zich daar eens in moeten verdiepen ipv roepen dat het egoistisch.

Egoisme hoeft niet negatief te zijn, wat hier meerdere malen geprobeerd wordt uit te leggen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om suicidaal te zijn, iets te goed naar mijn zin. Je kiest voor jezelf, ipv in leven te blijven voor anderen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:32

en dit is een topic om mening, dus als ik (en nog andere mensen hier), zelfmoord egoïstisch vinden en daar heb ik heus wel een hoop persoonlijke redenen voor is dat ons goed recht om dat te vinden...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:38

Ik vond het eerst ook egoïstisch. Tot ik zelf op het punt heb gestaan. Zelfmoord pleeg je niet zomaar. :n Je bent daar echt niet zomaar toe in staat. Het leven is dan zulk lijden dat je het gewoon niet meer trekt. Zelfmoord plegen is dan niet echt een keuze, en daarom imo niet echt egoïstisch. Je kán gewoon niet anders. Lastig jezelf voor te stellen, maar het is zo. Voor mij is echter mezelf verlossen nooit het verdriet van achtergelaten mensen waard geweest. Daar moet je nog meer voor lijden. En echt, ik kan het me niet eens voorstellen :n Dus ik ben enorm blij voor de personen die zelfmoord hebben gepleegd, dat ze het konden doen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:53

Ik vind het onzettend verdrietig.. Een strijd met alleen maar verliezers.

Hoe diep moet de put zijn dat je denkt dat je naasten juist beter af zijn zonder jou?

Wat een verdriet, pijn en eenzaamheid gaat daar aan vooraf.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:55

Ik, als zelf suïcidale tiener wil hier ook wel even wat zeggen. Veel mensen zeggen inderdaad van 'Durf me niet alleen te laten want dan ben je maar een dikke egoïst.' maar dat maakt niet zoveel indruk als je echt geen toekomst meer voor je ziet. Voor een trein springen is voor velen het makkelijkst/ snelst, maar inderdaad echt dubbel want je bezorgt mensen een trauma maar op zo'n momenten zie je dat niet in. Ik heb ook al een paar keer serieus overwogen om naar de sporen te gaan en er een einde aan te maken, ook nu nog op dit moment leef ik voor anderen en niet voor mezelf. Ik zie voor mezelf geen toekomst meer.. Of ik zelfmoord egoïstisch zou noemen? Nee absoluut niet, het is je eigen leven en je kan ermee doen wat je wilt. Wat ik dan wel weer egoïstisch vind is iemand in leven houden die het écht niet meer ziet zitten, die je met een eindeloze pijn laat verder leven gewoon omdat jij hem/haar niet kan missen. Ik lijd zelf aan een depressie met suïcidale gedachten, ja ik heb hulp maar helaas zoals eerder gezegd zijn psychologen en psychiaters geen wonderdokters.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:41

chanel1985 schreef:
nuscaniels schreef:
Het lijkt of het zoveel erger is voor mensen om een zelfmoord te zien dan een ongeluk met fatale afloop of een gewoon natuurlijk overlijden. Elk overlijden wat iemand ziet kan traumatisch zijn voor degene die het meemaakt. Het is niet dat het een zelfmoord is dat het dan erger is.

Denk dat het wel een verschil is als jij de persoon bent die iemand omvergereden hebt, dan iemand te zien die bv een hartaanval heeft gehad. Daar kan jij als persoon niets aan doen, de persoon waar diegene is voorgesprongen, zal wel een schuldgevoel hebben of zich bv afvragen had ik maar vroeger kunnen stoppen.

Absoluut is het erg voor de persoon die iemand omvergereden heeft. Dat ben ik volkomen met je eens, alleen advocaat van de duivel spelend, is het erger iemand omverrijden die zich bewust voor je werpt dan iemand die voor je valt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:44

Veel mensen die voor een trein springen denken, zoals al eerder aangegeven, dat de wereld juist verlost is van hen en dat de hele rest van de wereld alleen maar ongelooflijk blij kan zijn dat zij er niet meer zijn. Iets anders geloven ze echt niet. Dat het lastig is, je (belangrijke) dingen kan mislopen door hun actie beseffen ze totaal niet.

Het gaat om mensen die constant in (geestelijke) pijn leven. Of zichzelf helemaal niet de moeite waard vinden.

Hulp vragen? Dat is voor mensen die het WAARD zijn om hulp te krijgen. Dus niet voor mij. Ik ben compleet waardeloos, hulpverleners verspillen alleen hun kostbare tijd aan mij die ze ook aan mensen kunnen besteden die het wel waard zijn. Het gaat helemaal niet om geen hulp WILLEN accepteren, de meeste mensen willen heel graag hulp maar zien zichzelf als zo minderwaardig dat ze er in hun eigen ogen geen recht op hebben, of het niet durven vragen omdat ze dan aandacht vragen voor zichzelf. Terwijl ze denken dat ze zoiets minderwaardigs zijn dat aandacht vragen voor jezelf schandalig is.

Ik denk dat een groot deel van de mensen die zelfmoord probeert te plegen juist denkt dat ze alle mensen die ze met de gevolgen ervan opzadelen een dienst bewijzen. De machinist, de mensen die de rotzooi opruimen, de vertraagde reizigers, die zijn juist allemaal dolgelukkig dat diegene er niet meer is en ze verder nooit meer voor de voeten kan lopen! Nooit meer zal diegene die zichzelf van het leven berooft iemand anders plek innemen bij de supermarkt, de dokter, de trein, een huis/ kamer/ behandelplek of wat dan ook bezet houden voor iemand die het veel meer waard is, zal geen uitkering meer nodig hebben of een werkplek voor iemand anders bezet houden dus diegene die zichzelf van het leven heeft beroofd heeft in diens eigen optiek juist iedereen een enorme dienst bewezen!

Ik hoop dan ook dat er meer mogelijkheden komen voor mensen die niet meer verder kunnen met het leven, en voor wie passende hulp niet te krijgen is/ niet werkt om eruit te stappen. Het is GEEN schande om het leven niet aan te kunnen. Het is WEL een schande om mensen te dwingen door te leven terwijl ze dat niet kunnen en niet willen!

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:46

Luca03 schreef:
Wat ik dan wel weer egoïstisch vind is iemand in leven houden die het écht niet meer ziet zitten, die je met een eindeloze pijn laat verder leven gewoon omdat jij hem/haar niet kan missen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn neef heeft zichzelf opgehangen. In zijn afscheidsbrief stond dat hij er al vaker aan had gedacht, dat hij al anderhalf jaar met de gedachte rond liep, maar het niet eerder heeft gedaan omdat hij wist dat hij er veel mensen pijn mee zou doen. De reden dat hij het nu wel deed, was omdat hij deze keer voor zichzelf koos. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen dit egoïstisch vinden, ergens is dat het misschien ook wel. Maar in mijn ogen niet op een slechte manier. Al heel mijn leven hoor ik (en ik weet zeker dat veel andere mensen dit ook horen) dat ik moet kiezen voor wat mij gelukkig maakt en niet voor wat andere gelukkig maakt, dit heeft mijn neef gedaan. Hij heeft voor zichzelf gekozen. Ik vind zelfmoord absoluut niet de oplossing en ik hoop nog elke dag dat het een nare droom is, dat hij er gewoon nog is. Maar het idee dat mijn neef, iemand waar ik zoveel van houd en zoveel om geef (nog steeds) anderhalf jaar in pijn heeft geleefd omdat onder andere ik hem zou missen, breekt al twee jaar lang elke ochtend mijn hart. Ik heb mij nog nooit zo egoïstisch gevoeld als op de dag dat ik het hoorde.

Het enige wat ik voor hem wil, is dat hij gelukkig is Als hij dat op deze manier is, dan heb ik daar vrede mee, hoeveel pijn het mij ook doet. Nogmaals, ik vind zelfmoord niet de oplossing, maar egoïstisch is het in mijn ogen absoluut niet.