Melanie_D schreef:Interessante discussie. Voor de geïnteresseerden: het boek 'Hamburgers in het paradijs' van Louise Fresco is echt een aanrader op dit gebied. Zij is niet tegen het eten van vlees, maar wel voor meer bewustwording op dit gebied. Zo eten we met z'n allen veel te veel vlees. Wisten jullie bijvoorbeeld dat we slechts 80 gram vlees per dag zouden moeten eten om te voldoen in de eiwitbehoefte?
Aangezien vlees niet het enige dierlijke product is dat wij eten, is een bepaalde vleesconsumptie nodig om bijvoorbeeld in onze vraag naar melk en eieren te voorzien. Bovendien gaat een deel van onze restproducten naar de veevoeding. Echter, de hoeveelheid vlees die wij nu consumeren met z'n allen is veel te hoog. Als we zo doorgaan, hebben we in 2050 een flink probleem, aangezien de vraag naar dierlijke producten dan ongeveer verdubbeld zou zijn t.o.v. nu. Daarom is het begrip 'duurzaamheid' ook zo belangrijk. Met z'n allen één of twee dagen per week zou een goede ontwikkeling zijn.
Vraag je mijn mening over dit geheel: ik eet zelf wel vlees, maar probeer wel bewuste keuzes te maken. Ik vind dat iedereen hierin vrij staat om te kiezen wat voor hem of haar het beste voelt, zolang deze keuze maar bewust gemaakt is. Ik koop geen biologisch vlees, maar wel vlees met bijvoorbeeld één of twee sterren van de Dierenbescherming, zodat ik weet dat het dierenwelzijnsniveau boven het minimum is. Daarbij probeer ik minimaal een dag in de week geen vlees te eten.
Ik heb onderzoek gedaan naar de redenen waarom mensen aan de ene kant aangeven (als burger) dat het dierenwelzijn beter moet, maar aan de andere kant (als consument) toch de kiloknallers koopt. Mocht je geïnteresseerd zijn in dit fenomeen, google dan eens op burger-consumentparadox (of citizen-consumerparadox). Het blijkt dat prijs vaak aangegeven wordt als reden, maar dit helemaal niet de reden is: immers, dan zouden we wel minder vlees kopen, maar dan de biologische variant. De macht der gewoonte blijkt in de 'black box' van de consument (ofwel het onderbewustzijn) een grote rol te spelen. Veel consumenten denken niet na voordat ze dierlijke producten aankopen.
Mijn boodschap is dus: er is geen foute keuze, alle keuzes zijn goed, maar ben bewust van je vleesconsumptie en denk na over de gevolgen die je keuze heeft (kan hebben).
Heerlijke als mensen met feiten komen
Ik eet nu dik een jaar geen vlees meer. Mede omdat ik beroerd werd (en nog steeds) van de vrachtwagens afgeladen met dieren die naar de slacht gaan, het mileutechnische stukje en de troep die in vlees zit. Ik heb me voorgenomen het vegetariër zijn te proberen. Na een jaar heb ik mijn bloedwaarden laten testen en die bleken prima. Ik heb dus geen vlees nodig om gezond te zijn.
Het belangrijkste in mijn ogen is dat je bewust bent hoe het stukje vlees op je bord terecht is gekomen. Dat je nagaat of je inderdaad iedere dag vlees nodig hebt of dat je het ook eens over kunt slaan.
Mensen die naar restaurants gaan om een kilo vlees op te vreten en daar vervolgens een medaille voor krijgen vind ik echt walgelijk. Belachelijk concept.
De stelling 'mensen houden niet van dieren als ze vlees eten' klopt deels in mijn ogen. Het is ook veel onwetendheid en kop in het zand steken.