Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:27

Maartje1990 schreef:
[

Runderen uit de melkproductie zullen niet zo snel gebruikt worden voor vlees :Y) Of gewoon niet denk ik zelfs.... Daar zit amper vlees aan wat die zijn speciaal gefokt voor het geven van (veel) melk. Runderen voor de slacht zijn daar weer speciaal voor gemaakt en dan heb je nog runderen die speciaal zijn voor veel biefstukjes.

maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor :D

Simone: Wat ik ooit begrepen heb is dat vleesvervangers milieuonvriendelijker zijn (de ontwikkeling er van).

Melkkoeien worden wel voor vlees gebruikt hoor. Toevallig vorige week nog een weg gedaan. Deze worden opgehaald bij de boer, en wanneer deze netjes bij het slachthuis aankomt. nog goed op de been kan staan, krijgt extra controles op medicatiegebruik (zodat het peneceline verhaal ook weer eventjes ontkracht wordt ;-) ) Dan krijgt de boer gewoon geld naar gewicht. wordt het dier afgekeurd, wordt het ook geslacht, echter gaat dan naar de afval en boer mag betalen. Dus de boer zorgt wel dat het dier in een goede staat het bedrijf afgaat, anders is de rendac goedkoper!

wendyenbram

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:34

Denk dat er veel onduidelijkheid is bij de consument.

Je hebt melkvee. Die koeien kalveren elk jaar om melk te kunnen produceren. Is het kalfje een stiertje. dan gaat dat naar een mester.
Is het een vaarsje dan blijft dat bij de boer (heeft de boer een teveel vaarsjes, gaan er ook vaarsjes naar de mester.

Dan heb je de mestkalveren.

Onderverdeelt in 2 groepen.
wit- vlees Dit is meestal de stiertjes en vaarsjes afkomend van de melkveebedrijven welke volledig gericht zijn op fokken van melkvee.

rose-vlees komen van bedrijven welke ook meer vleesvee fokken (belgische blauwe bijv.)

Dan heb je nog het volledige vleesvee. deze kalveren blijven meestal van geboorte tot dood bij dezelfde boer/koe lopen meestal in de wei.(blonde koeien)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:37

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tussen veganistisch leven en leven op kiloknallers zit nog een heeeeeel groot vlak.

Zelf denk ik dat BEWUST vlees eten het beste is, bijvoorbeeld runderen die over zijn uit de melkproductie en kippen die over zijn uit de eieren productie. Zo gaat er geen dier verspild. :)

En het "geen geld" ding vind ik zo waardeloos, als je geen geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen dan doe je wat fout en stel je verkeerde prioriteiten.

Runderen uit de melkproductie zullen niet zo snel gebruikt worden voor vlees :Y) Of gewoon niet denk ik zelfs.... Daar zit amper vlees aan wat die zijn speciaal gefokt voor het geven van (veel) melk. Runderen voor de slacht zijn daar weer speciaal voor gemaakt en dan heb je nog runderen die speciaal zijn voor veel biefstukjes.

Simone: Wat ik ooit begrepen heb is dat vleesvervangers milieuonvriendelijker zijn (de ontwikkeling er van).

Dan zullen we genoegen moeten nemen met melkkoe x vleeskoe kruisingen die in sommige landen om die reden al gebruikt worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:52

Maartje1990 schreef:
Euh, 1 iemand opent een topic en opeens moeten álle vega's zich gaan verantwoorden? :+ Kom nou...

Hoezo alle? Ik hoef van niemand verantwoording hoor :') maakt mij niets uit of iemand wel of geen vlees eet, de voeten in leren of canvas schoenen steekt etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:54

Maartje; Het valt wel op dat je niet valt over hey feit dat wel alle vleeseters gevraagd wordt zich te verantwoorden. Dat is blijkbaar geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:04

Heb niet het hele topic door gelezen, maar voor degenen die denken dat er beesten lijden in de veehouderij; ga eens naar een boer toe en bekijk het met eigen ogen. Laat de boer zijn verhaal vertellen met de enorme kennis en passie die hij heeft voor zijn dieren. Als boeren dat niet hadden, bestond het vak boer al helemaal niet meer, want als boer heb je het echt niet breed.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:07

Ik ben met school bij een melkveehouderij geweest. In de zomer gaan de koeien op wei, in de winter in zo'n grote groepsstal met liggedeeltes, van borstels, zag er allemaal goed uit :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:09

Ik ben eens bij een melkveeboer geweest in Zeeland. Ik had altijd het idee dat die dieren het best goed hadden, maar dat viel me toch vies tegen daar! De boer vertelde heel trots over zijn melkrobots en waterbedden en hoe de koeien allemaal halsbanden om hadden en door de stal konden lopen, in zijn beleving hadden zijn koeien het heel goed, maar wat ík zag waren veel te veel koeien in een kleine stal, die nooit vers gras zagen, nooit op de wei konden dartelen, op vieze roosters, van hun geboorte tot hun dood niets anders te zien dan die donkere stal, en kalfjes die in hokjes stonden waar ze zich niet eens konden draaien, en de iets oudere met meerdere dieren in een kooitje van twee vierkante meter.. Nee, het viel me vies tegen, dat bedrijf. Wat heeft een koe nu aan een gloednieuwe melkrobot en een waterbed? Die dieren horen lekker op de wei!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:17

die van mijn vriendin gaan in de lente gewoon het land op. En in de winter en warme periode staan ze in een super fijne frisse en lichte open stal; in de zomer met ventilator nog erbij met waterbedden en koeienborstels en nog mooier; ze hebben fijn de ruimte met elkaar.
Als het te warm is, willen de koeien absoluut niet naar buiten :n hittestress is ook niet goed voor ze.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-15 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:19

Mws => lzp

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:22

@ Marlinderooz: *En het "geen geld" ding vind ik zo waardeloos, als je geen geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen dan doe je wat fout en stel je verkeerde prioriteiten*

Ik vind jouw standpunt hierin waardeloos.zij heeft geen geld om bewust gefokte kipjes te kopen. Dan zijn 3 stuks kipfilet voor 3 euro nou eenmaal vele malen goedkoper.

ontopic: Ik ben het persoonlijk niet eens met het standpunt, ik vind mijzelf echt een dierenliefhebber, ben altijd goed voor mijn diertjes (konijnen,kat en hond) maar eet heel graag mijn stukje vlees. 1 omdat dat mijn inziens nu eenmaal bij een goed voedingspatroon hoort. 2 de mens heeft altijd vlees gegeten. 3 echt niet alle dieren hebben het zo slecht gehad. Ik persoonlijk koop wel vlees wat (denk ik ) goed heeft geleerd en mijn eitjes bij de plaatselijke boer. Maar niks tegen mensen wat dat helaas niet kunnen betalen. Ieder zijn goed recht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:23

Dat kan, maar dan betaal je €40 voor een biefstuk in de supermarkt.. Zeker in een land als Nederland.

Wat "gewone" mensen zien, en wat de boer ziet is wel een wereld van verschil. Ik weet niet hoeveel koeien er daar op stal stonden, maar het is al een dagtaak om die roosters schoon te houden. Waar de koe loopt daar poept ie.

Zo zwart als dat jij het ziet is het allemaal niet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:24

Ben ik het mee eens dat die dieren lekker op de wei horen. Echter koeien houden van kou... Dus zodra het meer dan 20 graden is zal een koe liever binnen liggen waar ventilator is dan buiten. De kou houd liever van -20 dan van +20. Zelf houd ik van ruimte, lucht en licht. Wij gaan nieuwbouwen, en gaan voor 80 koeien. een stal waarbij de wanden zoveel mogelijk open zijn, en een volledig lichtdoorlatent dak. Door de open wanden (waarbij een wind breek gaas zorgt dat het niet waait in de stal) zal een hoop verse lucht in de stal komen. Ook de nok zal open zijn zodat de warmte de stal uit kan. Daarbij zal zodra land en weer het toe laat de koeien buiten lopen van 07.30 tot 17.00.
In de stal inderdaad koematrassen met zaagsel, en lekkere borstels waar ze onder kunnen schuren. 24/7 eten en vers water beschikbaar. en we melken ze 2x daags. Kalfjes komen bij elkaar in het stro in ruime hokken, en zodra ze groter worden in grotere hokken (opschuifsysteem) En als het weer het toe laat 24/7 buiten met schuilstal.

Tja ik zie niet zoveel verschil als met de paardenhouderij eigenlijk, als alleen de we de koeien niet dagelijks berijden, longeren, mee op wedstrijd nemen (en zelfs dat gebeurt nog wel eens met de koeienkeuringen ;-) )

En tja ondanks de goede verzorging zal er best wel eens een koe ziek worden of kreupel deze komt dan apart in het stro te staan (wel met direct kontact met de andere koeien of zelfs met andere koeien.) Een kreupel dier willen we ook nog wel eens in de zandbak zetten, voor meer grip met opstaan.

En omdat het nu eenmaal een productiedier is zal het genoeg melk moeten geven, dat doet het alleen met het beste voer, en verzorging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:27

Ik vind een grote frisse en ruime loopstal voor paarden ook ideaal in de winter dus waarom voor koeien ook niet? In de winter is veel land simpelweg niet geschikt om betreden te worden door zo'n grote kudde koeien. De koeien van mijn vriendin hebben het iig beter voor elkaar dan mijn paard :')

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:11

Interessante discussie. Voor de geïnteresseerden: het boek 'Hamburgers in het paradijs' van Louise Fresco is echt een aanrader op dit gebied. Zij is niet tegen het eten van vlees, maar wel voor meer bewustwording op dit gebied. Zo eten we met z'n allen veel te veel vlees. Wisten jullie bijvoorbeeld dat we slechts 80 gram vlees per dag zouden moeten eten om te voldoen in de eiwitbehoefte?

Aangezien vlees niet het enige dierlijke product is dat wij eten, is een bepaalde vleesconsumptie nodig om bijvoorbeeld in onze vraag naar melk en eieren te voorzien. Bovendien gaat een deel van onze restproducten naar de veevoeding. Echter, de hoeveelheid vlees die wij nu consumeren met z'n allen is veel te hoog. Als we zo doorgaan, hebben we in 2050 een flink probleem, aangezien de vraag naar dierlijke producten dan ongeveer verdubbeld zou zijn t.o.v. nu. Daarom is het begrip 'duurzaamheid' ook zo belangrijk. Met z'n allen één of twee dagen per week zou een goede ontwikkeling zijn.

Vraag je mijn mening over dit geheel: ik eet zelf wel vlees, maar probeer wel bewuste keuzes te maken. Ik vind dat iedereen hierin vrij staat om te kiezen wat voor hem of haar het beste voelt, zolang deze keuze maar bewust gemaakt is. Ik koop geen biologisch vlees, maar wel vlees met bijvoorbeeld één of twee sterren van de Dierenbescherming, zodat ik weet dat het dierenwelzijnsniveau boven het minimum is. Daarbij probeer ik minimaal een dag in de week geen vlees te eten.

Ik heb onderzoek gedaan naar de redenen waarom mensen aan de ene kant aangeven (als burger) dat het dierenwelzijn beter moet, maar aan de andere kant (als consument) toch de kiloknallers koopt. Mocht je geïnteresseerd zijn in dit fenomeen, google dan eens op burger-consumentparadox (of citizen-consumerparadox). Het blijkt dat prijs vaak aangegeven wordt als reden, maar dit helemaal niet de reden is: immers, dan zouden we wel minder vlees kopen, maar dan de biologische variant. De macht der gewoonte blijkt in de 'black box' van de consument (ofwel het onderbewustzijn) een grote rol te spelen. Veel consumenten denken niet na voordat ze dierlijke producten aankopen.

Mijn boodschap is dus: er is geen foute keuze, alle keuzes zijn goed, maar ben bewust van je vleesconsumptie en denk na over de gevolgen die je keuze heeft (kan hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:17

Interessant he, de citizen-consumperparadox! Betrekt natuurlijk niet op vlees, ook op bijvoorbeeld kleding. We zijn er als burgers erg op tegen dat er kinderen worden uitgebuit om onze goedkope kleding te maken, maar ondertussen kopen we alles lekker goedkoop in bij de Primark en H&M

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:25

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tussen veganistisch leven en leven op kiloknallers zit nog een heeeeeel groot vlak.

Zelf denk ik dat BEWUST vlees eten het beste is, bijvoorbeeld runderen die over zijn uit de melkproductie en kippen die over zijn uit de eieren productie. Zo gaat er geen dier verspild. :)

En het "geen geld" ding vind ik zo waardeloos, als je geen geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen dan doe je wat fout en stel je verkeerde prioriteiten.

Je hoeft geen vleesvervangers te eten om vegetarisch te eten :P
Dat terzijde, ik weet niet of dat klopt. De eerste stap naar milieuverbetering is in ieder geval het minderen van vlees eten door de wereldbevolking. Maar helaas vinden veel mensen het normaal om elke dag vlees te eten en bij elke (avond)maaltijd.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:28

Zal wel een eeuwige discussie blijven, maar het is te makkelijk om te roepen dat vleeseters geen dierenliefhebbers kunnen zijn. Dan kun je net zo goed de stelling maken dat vegetariërs geen dierenliefhebbers kunnen zijn (leer is ook van een dood dier) en dat alleen veganisten echte dierenliefhebbers zijn.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:58

Melanie_D schreef:
Interessante discussie. Voor de geïnteresseerden: het boek 'Hamburgers in het paradijs' van Louise Fresco is echt een aanrader op dit gebied. Zij is niet tegen het eten van vlees, maar wel voor meer bewustwording op dit gebied. Zo eten we met z'n allen veel te veel vlees. Wisten jullie bijvoorbeeld dat we slechts 80 gram vlees per dag zouden moeten eten om te voldoen in de eiwitbehoefte?

Aangezien vlees niet het enige dierlijke product is dat wij eten, is een bepaalde vleesconsumptie nodig om bijvoorbeeld in onze vraag naar melk en eieren te voorzien. Bovendien gaat een deel van onze restproducten naar de veevoeding. Echter, de hoeveelheid vlees die wij nu consumeren met z'n allen is veel te hoog. Als we zo doorgaan, hebben we in 2050 een flink probleem, aangezien de vraag naar dierlijke producten dan ongeveer verdubbeld zou zijn t.o.v. nu. Daarom is het begrip 'duurzaamheid' ook zo belangrijk. Met z'n allen één of twee dagen per week zou een goede ontwikkeling zijn.

Vraag je mijn mening over dit geheel: ik eet zelf wel vlees, maar probeer wel bewuste keuzes te maken. Ik vind dat iedereen hierin vrij staat om te kiezen wat voor hem of haar het beste voelt, zolang deze keuze maar bewust gemaakt is. Ik koop geen biologisch vlees, maar wel vlees met bijvoorbeeld één of twee sterren van de Dierenbescherming, zodat ik weet dat het dierenwelzijnsniveau boven het minimum is. Daarbij probeer ik minimaal een dag in de week geen vlees te eten.

Ik heb onderzoek gedaan naar de redenen waarom mensen aan de ene kant aangeven (als burger) dat het dierenwelzijn beter moet, maar aan de andere kant (als consument) toch de kiloknallers koopt. Mocht je geïnteresseerd zijn in dit fenomeen, google dan eens op burger-consumentparadox (of citizen-consumerparadox). Het blijkt dat prijs vaak aangegeven wordt als reden, maar dit helemaal niet de reden is: immers, dan zouden we wel minder vlees kopen, maar dan de biologische variant. De macht der gewoonte blijkt in de 'black box' van de consument (ofwel het onderbewustzijn) een grote rol te spelen. Veel consumenten denken niet na voordat ze dierlijke producten aankopen.

Mijn boodschap is dus: er is geen foute keuze, alle keuzes zijn goed, maar ben bewust van je vleesconsumptie en denk na over de gevolgen die je keuze heeft (kan hebben).

Heerlijke als mensen met feiten komen +:)+
Ik eet nu dik een jaar geen vlees meer. Mede omdat ik beroerd werd (en nog steeds) van de vrachtwagens afgeladen met dieren die naar de slacht gaan, het mileutechnische stukje en de troep die in vlees zit. Ik heb me voorgenomen het vegetariër zijn te proberen. Na een jaar heb ik mijn bloedwaarden laten testen en die bleken prima. Ik heb dus geen vlees nodig om gezond te zijn.

Het belangrijkste in mijn ogen is dat je bewust bent hoe het stukje vlees op je bord terecht is gekomen. Dat je nagaat of je inderdaad iedere dag vlees nodig hebt of dat je het ook eens over kunt slaan.

Mensen die naar restaurants gaan om een kilo vlees op te vreten en daar vervolgens een medaille voor krijgen vind ik echt walgelijk. Belachelijk concept.

De stelling 'mensen houden niet van dieren als ze vlees eten' klopt deels in mijn ogen. Het is ook veel onwetendheid en kop in het zand steken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:03

=
Sonja schreef:
Ik hou zeker wel van dieren. Gebakken, gegrilld, gestoofd, ik ben absoluut een echte liefhebber.

*\o/* *\o/* *\o/*

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:12

Ik eet gewoon vlees.
Belachelijke stelling vind ik het.
Ik eet onze eigen schapen, onze eigen kippen, koeien van vrienden enz.
Ik was toevallig net van een stuk ham aan het opeten van een varken
op een boerderij waar ik dagelijks komt, fientje heette ze, en ze heeft een prima leven gehad.
Lekker buiten zijn als het nodig was en gewoon goed verzorgd altijd.

Zonder mensen die haar willen eten had ze nooit kunnen leven!

Ook mijn eigen schapen daar heb ik geen enkel probleem mee, die hebben ook een goed leven gehad.
Evenals de kippen.

Ik heb vaak het idee dat mensen een heel verkeerd beeld hebben van boeren omdat van die dierenwezijnsorganisatie's ook vaak alles overdrijven, zoals dat bijvoorbeeld het oormerken dan dieren hele erge fijn zou doen. Ik heb al heel wat dieren geoormerkt en dat doet ze echt niet veel fijn, na 5 seconde huppelen ze weer vrolijk rond.

Ik heb het idee dat mensen vaak vergeten waarom mensen boer zijn geworden: De liefde voor dieren, daarvoor werken de boeren van s'morgens 5 uur tot s'avonds 11 uur, sommige boeren die ik ken letterlijk!!! En die zouden niet willen ruilen met iemand met een kantoorbaan, ze werken keihand voor relatief weinig geld. Als ze echt grof geld wilde verdienen waren ze echt wel iets anders gaan goedn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:21

Jij hebt besloten om het niet te eten Willeke, ik heb besloten om m'n eigen vlees te produceren, en ik geniet er veel meer van.
Dan gaan we nog een stapje verder, als een van de paarden dood moet om een of andere reden dan komt die ook gewoon op m'n eigen bord te liggen..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:46

Palousa_boy: nou niks mis mee toch? Als jij je daar goed bij voelt, is het helemaal goed!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:05

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat is niet waar. In vleesvervangers zit soja, een paar pagina's terug wordt daar over uitgelegd.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:08

Je kunt ook makkelijk zelf vleesvervanger maken met spliterwten/kikkererwten, eitje, broodkruim. met wat lekkere kruiden etc maak ik daar wel vaker hamburgers of falafel van. Dat wordt hier goed gegeten. Ik vind de vleesvervangers uit de supermarkt niet lekker, net zoals gewoon vlees uit de supermarkt trouwens.

Een beetje goed stuk vlees van een kleine biologische houder/slager kost misschien wel een (paar) euro meer, maar daarvoor wordt t niet opgespoten met water en andere zooi waardoor je meer overhoudt na het bakken en er minder van nodig hebt om het gevoel te hebben dat je een lekker stuk vlees gehad hebt.

En jawel hoor, de stierkalveren van melkkoeien gaan naar een mesterij om uiteindelijk bij de slachter te belanden. Ook de afgeschreven melkkoeien worden naar de mesterij/slachter gebracht. Die laatste worden meestal geen biefstukken maar bijvoorbeeld wel gehakt of ze gaan naar de verwerkingsindustrie en belanden in de bouillion, de frikandel etc.