S8903N schreef:Ik zou 2300 terug moeten betalen?!?
Heb alleen inkomsten uit box 1 (werkgever 1 op 17%, werkgever 2 (maar 2 maandjes gewerkt) op 37% verder ziektewet uitkering).
Geen eigen huis, vermogen of wat dan ook, heb ook geen toeslagpartner.
Vind dit wel een belachelijk bedrag, klopt dat wel?
Dat kan zo maar eens kloppen.
Het UWV heeft er een handje van om met de uitkering ook de loonheffingskorting toe te passen. Gezien je een baan ernaast hebt, wordt deze loonheffingskorting al toegepast. Grof gezegd moet je 37% of 42% belasting over je ziektewetuitkering (en over je loon) betalen (zit natuurlijk nuance in met hoeveel je ernaast verdiend hebt, wat je al aan loonheffing betaald hebt en aan arbeidskorting gekregen). In een uitkering met loonheffingskorting betaal je maar een laag percentage aan loonheffing (ruim 8% was het bij mij).
Als je dan het verschil neemt op zijn grootst 42-8= 34% belasting zou je dan nog moeten betalen. Stel je kreeg 150 euro aan ziektewetuitkering per week x 52 weken = 7800 euro x 34% = 2652 euro wat je nog aan de belastingdienst mag betalen. (Nogmaals, dit hangt af van al het loon bij elkaar wat je hebt ontvangen, het is niet zo zwart-wit als ik het hier aangeef, maar het geeft wel een indicatie.)
Ik heb toen ik mijn ziektewetuitkering kreeg, meteen naar het UWV gebeld waarom er zo weinig loonbelasting af ging. Daar bleek dus bovenstaand verhaal uit. UWV past standaard loonheffingskorting toe (zelfs terwijl ze wisten dat ik nog een baan ernaast had). Had ik toen niet gezegd tegen het UWV dat ik daar geen recht op had, dan had ik ook een paar duizend euro aan de belastingdienst terug mogen betalen... Men gaat uit van je eigen onderzoeksplicht, nooit zomaar iets klakkeloos aannemen. Of wel, en dan vraagt de belastingdienst even een paar duizend euro terug!
Ik zou zeggen: laat het even uitzoeken door iemand die er wat meer verstand van heeft. Iemand in je familie bijvoorbeeld, of huur een professional in. Wie weet heb je ergens een foutje gemaakt. Maar het bedrag kan wel verklaarbaar zijn