Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:38

Huertecilla schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Oh mijn god, wat een onzin.

Ach ja, dat jij het anders ziet maakt dat jij het onzin VINDT.

Hoe meer kennis, kunde en ervaring jij hebt maakt de basis onder wat jij vindt steviger.

Inderdaad hebben individuen van 18 ook een mening. Alleen niet zo erg stevig gefundeerd omdat ze in de regel niet bar veel daadwerkelijk zelfstandige ervaring hebben en dan NOG is dat op veel meer jaren met de paplpel ingegeoten basis.
In DIE zin is het DUS vrijwel geen EIGEN mening.
Dat is verder niet mijn mening maar simpele rekenkunde.

Nee, dat is niet wat ik vind, aangezien het een feit is dat minderjarige mensen ook een eigen mening hebben. Of je als minderjarige meegaat in wat je ouders je met de paplepel ingegoten hebben, is een keuze. Deze keuze maak je op gevoel, en dat wil dus al zeggen dat je wèl een eigen mening hebt en een persoon an sich bent.
Verder heeft iedereen voldoende zelfstandige ervaring om een mening te vormen. Een mening verdien je niet, die bestaat al. En het kan zijn dat je mening in de loop der jaren verandert, maar dat wil niet zeggen dat hij onder je 18e waardeloos, onbelangrijk of zelfs onbestaand was. Het voelt voor jezelf als minderjarige namelijk precies hetzelfde, want je kunt net zo goed van iets overtuigd zijn als een volwassene dat kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:21

Samiyah schreef:
Maargoed, ieder z'n ding. Ik zet er toch altijd mijn vraagtekens bij als ik zoiets hoor. Net als zo enorm vroeg aan kinderen beginnen.

Waarom zou jij vraagtekens bij de keuze van een ander moeten zetten?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:25

Dat was eigenlijk precies wat ik ook dacht. Waarom heb jij vraagtekens bij de keuze van een ander? Je bent niet bekend met enig detail van hun situatie.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:17

Huertecilla schreef:
Xip schreef:
je moet wel de juiste persoon vinden. Ik heb ook geleerd dat je eerst jezelf goed moet kennen

Bedankt voor het delen van jouw ervaring.

Kijk, daar heb je de kern.
Hoe kan je jezelf kennen als je nog pril bent?!
Hoe kan je zonder die zelfkennis, zonder verdere kennis, kunde en ervaring een 'juiste' onderkennen of vinden. Op basis waarvan wil je dat identificeren/toetsen?

Daarbij is alleen al gebrek aan doorlooptijd om voldoende mensen tegen te kunnen komen voor een referentiekader en ook maar enigszins realistische vindkans een heldere beperking.
Wederom gewoon simpele rekenvaardigheid.

Doe een gedegen marktonderzoek met veel testen om jezelf te leren kennen, ervaring op te doen, anderen te kunnen inschatten/identificeren. Wellicht ook zie je dan helemaal het nut niet van beperkende voorwaarden. Weet jij veel zonder enig eigen benul?

Allereerst mijn excuses voor het corrigeren van spel en punctuatie fouten, persoonlijk vind ik dat niet zo heel fijn lezen. Ten tweede deel ik graag mijn eigen ervaringen zodat mensen eruit kunnen halen wat zij denken dat ze nodig hebben. ;)

Ik ben het niet eens met je veronderstelling dat je jezelf niet kent als je jong bent. Er zijn genoeg voorbeelden van jonge mensen die zichzelf beter kennen dat oudere mensen en het is erg persoonlijk. Het ligt er ook maar net aan wat er op je pad is gekomen en welke kansen je krijgt en aanpakt. Daarbij is een huwelijk onderhouden vooral communiceren met elkaar en dat vooral blijven doen. Dat heeft meer te maken met doorzetten (ook als het even niet gaat) dan met je leeftijd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:00

LadyMadonna schreef:
Samiyah schreef:
Maargoed, ieder z'n ding. Ik zet er toch altijd mijn vraagtekens bij als ik zoiets hoor. Net als zo enorm vroeg aan kinderen beginnen.

Waarom zou jij vraagtekens bij de keuze van een ander moeten zetten?

Ze MOET niets. Maar mag er voor zichzelf best vraagtekens bijzetten, ieder zijn mening. Zo krijg ik heel wat vragen over mijn bewuste keuze geen kinderen te krijgen terwijl men mij er NU er oud juist genoeg voor vindt (31). Lijkt soms wel dat zij niet kunnen bedenken dat het degelijk een keus kan zijn. Net als sommigen er jong voor kunnen kiezen. Ik vind het prima dat ze dit blijven vragen,zij mogen dit. Trek er alleen niets van aan.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:23

Ik was 18 toen ik ging trouwen en inmiddels 7 jaar verder en nog steeds helemaal gek met mijn man.
Heb nog geen dag spijt van mijn keuze gehad en zou het zeker weer doen.

TS alvast een fijne bruiloft toegewenst en maak er een mooie dag van

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:27

Op mn 18e meegemaakt dat liefde op het eerste gezicht geen mythe is :)
Inmiddels zijn we dik 14 jaar verder en nog steeds happy together. Tuurlijk met de ups en downs, niks gaat vanzelf in het leven.
In mei gaan we trouwen en ik vind het jammer dat we daar zo lang mee gewacht hebben. In feite verandert er niet echt iets tussen ons, we leven toch al als man en vrouw.
Een bruiloft zie ik als het vieren van de liefde met al je dierbaren als getuige.
Hoe langer je wacht des te groter de kans dat niet al je dierbaren erbij kunnen zijn. Mijn vader is in 2013 plotseling overleden, dan ga je ineens nadenken of je alles wel 'later' wilt doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:27

Knert: waarom zou zij vraagtekens bij mijn keuze zetten? Heeft ze geen zak mee te maken. Mijn leven, niet dat van haar.
Want ja, ik heb heel wat over me heen gekregen toen ik op mijn 19e ging trouwen, van mensen die ik niet eens kende.

Ik was een "moetje", ik was op z'n geld uit (welk geld?) etc....
Dat deed me toen echt wel zeer

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:33

LadyMadonna schreef:
Knert: waarom zou zij vraagtekens bij mijn keuze zetten? Heeft ze geen zak mee te maken. Mijn leven, niet dat van haar.
Want ja, ik heb heel wat over me heen gekregen toen ik op mijn 19e ging trouwen, van mensen die ik niet eens kende.

Ik was een "moetje", ik was op z'n geld uit (welk geld?) etc....
Dat deed me toen echt wel zeer

Ik denk, aangezien ik haar niet ken, dat zij het algemeen bedoelde. Maar dat mag toch? Zegt toch niets over jou? Zelfs als zij het wel persoonlijk op jou richte.

Ik krijg overigens juist veel 'commentaar' dat ik ook niet aan het 'standaard ' voldoe, dus weet degelijk wel hoe dat voelt. Maar ieder zijn mening en recht.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:40

De advertentie onder het topic vind ik wel echt prachtig :')

Humpie dumpie kinderfeestkleding. Foto erbij van een peutertje in een witte jurk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:53

Danique_G schreef:

Humpie dumpie kinderfeestkleding. Foto erbij van een peutertje in een witte jurk.

Die van mij gaat over scheidingen :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:58

xSogno schreef:
Danique_G schreef:

Die van mij gaat over scheidingen :')

Over vooroordelen gesproken.... Bokt! Grapje..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:24

Ik kwam dit tegen... Wellicht eentje die hier van toepassing is. :j
Het leven stopt niet na je huwelijk, ook al is dat vroeg of laat.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:38

LadyMadonna schreef:
Ik span de kroon geloof ik ;) ik was 19 toen ik trouwde, en dat is inmiddels 14.5 jr geleden ;)

Was ik ook, 3 dagen kunnen genieten van 19 en getrouwd zijn ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:40

anneliesdj schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik span de kroon geloof ik ;) ik was 19 toen ik trouwde, en dat is inmiddels 14.5 jr geleden ;)

Was ik ook, 3 dagen kunnen genieten van 19 en getrouwd zijn ;)

Dat klinkt niet best. -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:41

Maar Chiave da's wel een beetje per persoon verschillend gok ik zo. Om maar even bij dat feestje te blijven. Wat dat stelletje beschrijft, lijkt me zo vreselijk saai. No offence, en ja ik heb best een tijd serieuze relatie gehad inc halve verloving. Ik zou liever op het feestje blijven. Dat samen knuffelen en film kijken. Hoeft van mij maar eens in de zoveel tijd. In een relatie moet je toch vaak compromissen maken, da's logisch. Je houd rekening met elkaar. Maar ik wil niet leven in restricties. Ik wil morgen het vliegtuig kunnen pakken en op wereldreis gaan, alleen. Ik heb dan geen zin in een snotterend ventje die mij vaak belt of probeerd over te halen om te blijven.

Ja er zijn vast mannen net zo idioot als mij met dezelfde normen en waarden die eventueel een paar 'restricties' waard zijn. Maar of ik die ooit nog tegen kom. Nee, denk het niet. En dat hoeft ook niet, geniet voor 1000%. Het ligt niet zo zwart wit als vrijgezel als dat plaatje beschrijft. Evenals het niet zo zwart ligt als dat je met jong trouwen een feestje verlaat om 09:30 (misschien voor mij een beetje)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:46

Danique_G schreef:
Maar Chiave da's wel een beetje per persoon verschillend gok ik zo. Om maar even bij dat feestje te blijven. Wat dat stelletje beschrijft, lijkt me zo vreselijk saai. No offence, en ja ik heb best een tijd serieuze relatie gehad inc halve verloving. Ik zou liever op het feestje blijven. Dat samen knuffelen en film kijken. Hoeft van mij maar eens in de zoveel tijd. In een relatie moet je toch vaak compromissen maken, da's logisch. Je houd rekening met elkaar. Maar ik wil niet leven in restricties. Ik wil morgen het vliegtuig kunnen pakken en op wereldreis gaan, alleen. Ik heb dan geen zin in een snotterend ventje die mij vaak belt of probeerd over te halen om te blijven.

Ja er zijn vast mannen net zo idioot als mij met dezelfde normen en waarden die eventueel een paar 'restricties' waard zijn. Maar of ik die ooit nog tegen kom. Nee, denk het niet. En dat hoeft ook niet, geniet voor 1000%. Het ligt niet zo zwart wit als vrijgezel als dat plaatje beschrijft. Evenals het niet zo zwart ligt als dat je met jong trouwen een feestje verlaat om 09:30 (misschien voor mij een beetje)

:j Ik begrijp je. Ik doelde meer op het feit dat het leven na je huwelijksdag niet stopt. Mijn broer en schoonzus zijn vroeg getrouwd, maar reizen samen de wereld over en maken non-stop lol met z'n tweetjes. Ik maak uit sommige reacties in dit topic op, dat men doet alsof je kunt inpakken en de rest van je leven aan huis gekluisterd zit na je huwelijksdag. Je kunt ook trouwen omdat je graag met elkaar verbonden wilt zijn met een officieel ding, een huwelijksdag waarop iedereen mag zien dat jij voor hem of haar kiest en dat je de rest van je leven dezelfde naam wilt dragen of whatever. Niet omdat trouwen erbij hoort.

Nog zo eentje uit ons dorp: "Oh, dit huis vind ik leuk." 'Oh, dan gaan we ook maar trouwen.'

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:50

Ballard_L schreef:
lifaya schreef:
Het leven niet, maar wel je leven alleen :) als je eenmaal getrouwd bent is het een leven wat je deelt met een partner en de beslissingen worden vanaf dat moment samen genomen en niet meer alleen. Althans, zo hoort het vind ik. Ik kan nu nog lekker egoïstisch besluiten om even een weekendje London te doen ofzo. Niemand die me tegenhoud.

Dat is waar idd ;) maar als je echt kiest om te trouwen, kies je daar natuurlijk wel voor. Daarnaast: als je samen woont....beslis je dan niet ook samen? Lijkt me raar als je random zegt: 'Ik ga naar London', je spullen pakt en gaat ;)

maar dit dilemma heb je als je een relatie bent en met iemand samen bent. Dat ligt er niet aan, of je getrouwd bent, of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:52

Voor mij is het feestje pas begonnen toen ik mijn huidige man leerde kennen en dus ook besloot te trouwen :+:

da's ieder voor zich, net zoals je iemand niet mag veroordelen op niet trouwen, is het imo ook niet correct mensen die wel jong trouwen te veroordelen zoals oa in dit topic gebeurt. :) Ieder z'n levenswijze... :) Zo lang je er niemand kwaad mee doet..
Ik ga over een paar uurtjes lekker de hele dag op wedstrijd en als ik vanavond thuis kom en het koud heb, is de kans heel reëel dat mijn man als ik binnen kom zegt "koffie'tje schat?" :+:
Ik zou niet anders willen... <3
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:53

En waarom zou dat binnen een huwelijk niet kunnen?
Dat heet elkaar vrijlaten, aan de andere kant heb je altijd iemand om samen te zijn als je iets niet alleen wilt doen...
Zie alleen maar veel negativiteit overkomen over jonge mensen die zich binden terwijl ik na 34 jaar huwelijk en daarvoor 2 jaar samenwonen vanaf mijn 18 nooit spijt heb gehad

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:41

Ayasha schreef:
Voor mij is het feestje pas begonnen toen ik mijn huidige man leerde kennen en dus ook besloot te trouwen :+:

Dat is precies hoe ik het ook ervaar :D Voor ik mijn vriend kende was ik een huismusje. Dat is niet perse verkeerd, maar ik deed gewoon niet veel. Sinds ik mijn vriend ken is dat heel erg veranderd, de agenda is geen moment leeg. Het meeste doen we inderdaad samen. Niet omdat het zo hoort, maar omdat we genieten van elkaar. Maar het is ook totaal geen probleem als de ander alleen weg wil. Een avondje uit, een weekendje weg, het kan allemaal. Sterker nog: we moedigen elkaar aan om dat soort dingen ook alleen te doen. Dat ik ga trouwen betekent niet dat ik me laat opsluiten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:46

Wij zijn sowieso vaak apart weg, als ik met vriendinnen af spreek gaat manlief echt niet mee en als hij met z'n vrienden gaat skieën of weet ik veel wat ze gaan doen hoef ik ook echt niet mee. :) Straks op wedstrijd gaat hij ook niet mee, hij is springruiter geweest, hij helpt me met alle liefde met de paarden en als ik even een extra handje nodig heb bij één van die dieren maar dressuur gaan kijken liever niet... _O-

Toen hij (hij is met auto's bezig) eenmalig eens zelf ging rijden ben ik met veel plezier het hele weekend gaan kijken, en was trots op 'm toen ik zag hoe ie ondanks de beperkte auto toch plekjes won, maar vond het ook jammer van 'm toen diezelfde auto halverwege besloot er mee op te houden. :x En ik wilde hem toen nog aanmoedigen om zelf gewoon een auto te maken voor zichzelf (hij bouwt auto's voor de cross) dat ie, die ene keer per jaar dat ie zelf kan rijden, ook alle reeksen kan mee rijden maar daar trok ie zelf niet zo aan. :) De andere weekends gaat hij gewoon het hele weekend alleen naar cross en zien we elkaar 's avonds wel weer (meestal dan :') ) of gaat ie een weekend naar Engeland of Duitsland om cross te kijken. Anderzijds is hij degene die mij aanmoedigde om (ondanks dat hij zelf gestopt is met de paarden) mijn "droom" van een eigen veulen te fokken waar te maken én ging ie samen met mij nummer zes op halen omdat ie wist dat mijn kleine hartje voor die beesten brak bij het idé dat ik die jonge kerel aan zijn lot over zou laten, wetende waar hij zou eindigen als ik hem niet ging halen terwijl ik er wel plek voor heb. (verwaarloosde hengst).
Ik ga ook juist veel meer naar feestjes samen met hem omdat ik het met hem wel leuk vindt... :)

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:23

Hmm, ik wil trouwen op de Seychellen in Vera Wang en onze families en vrienden daarvoor over laten vliegen. Dus als ik al ga trouwen ben ik waarschijnlijk een jaar of 50. :+

Jong trouwen moet je inderdaad helemaal zelf weten, maar als ik op mijn 19/20 met mijn toenmalige vriendje was getrouwd, zou ik nu gescheiden of weduwe zijn.. :Y)

Je verandert rond je 20e nog zo veel. Hoe kun je dan al weten of je daadwerkelijk met iemand oud wil worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:28

Geen idee hoe, ik wist het gewoon

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:31

luf_horses schreef:
Hmm, ik wil trouwen op de Seychellen in Vera Wang en onze families en vrienden daarvoor over laten vliegen. Dus als ik al ga trouwen ben ik waarschijnlijk een jaar of 50. :+

Jong trouwen moet je inderdaad helemaal zelf weten, maar als ik op mijn 19/20 met mijn toenmalige vriendje was getrouwd, zou ik nu gescheiden of weduwe zijn.. :Y)

Je verandert rond je 20e nog zo veel. Hoe kun je dan al weten of je daadwerkelijk met iemand oud wil worden?

dat weet je als je de ware ontmoet :+: Bij eerdere vriendjes had ik dat niet zo (niet dat dat er veel zijn) maar bij mijn huidige man had ik vanaf de eerste date echt het gevoel 'met jou wil ik wel trouwen' :j Als het goed is, is het goed.

Eerder vroeg ik me ook altijd af hoe je in vredesnaam moet weten wanneer je de goede hebt en wanneer je kan gaan trouwen, of dat dat altijd een gok zou zijn. Totdat ik dus mijn man ontmoette :D