drawerlover schreef:lor1_1984 schreef:Ik draag geen aftershave.
De kast is middenin het huis, in een woonkamer of in een slaapkamer en het maakt ook niet uit of je hem eventjes open hebt staan of een uur ofzo, wel trekt de warmte dan uit de woonkamer of slaapkamer weg.
Fijn trouwens dat je het zelf ook doorhebt, scheelt ook weer gedoe.
jezelf vaak vertellen dat er niets is helpt ook trouwens.
Weet ik maar als er een geest echt is werkt dat niet dat weet ik van mezelf. Nou het klinkt wel als een geest in jou situatie. Of het er een is, nouja dan moet ik bij je komen kijken maar ik denk dat we een beetje ver van elkaar af wonen. Tja...
Eerst even een persoonlijke opmerking richting ts: dit bericht klopt niet met dat je geesten zou negeren... Je wil zelfs opzoeken in dit geval. Verder zeg ik alleen nog dat ik met de rest meega dat je hulp nodig hebt, op wat voor manier dan ook. Vooral op deze onzekere leeftijd moet je zulke dingen niet alleen willen doen!
Wat betreft de wind in de kast en de aftershave: daar zijn dus ook prima verklaringen voor die niks met geesten te maken heeft. Een inbouwkast is zelden tot nooit helemaal dicht. Zijn alle randjes en kiertjes volledig dichtgekit? Zo nee, dan heb je daar al direct je verklaring. Tocht voel je juist wanneer er miniscule kiertjes zijn. Ook al is het midden in het huis, via die kiertjes kan de tocht echt overal vandaan komen.
De aftershavegeur kan ik verklaren met een simpel leermechanisme: klassieke conditionering. Als ik aan de badkamer van mn oma denk, ruik ik een appeltjesgeur. Die is er helemaal niet, maar zo rook die badkamer altijd dus hebben mn hersenen die herinnering en de geur gekoppeld. Doen je hersenen continu: bepaalde ervaringen, geuren, smaken etc koppelen aan andere dingen die je tegelijk ervaart. Is zelden een bewust proces trouwens. Dus in dit geval is er vast wel iets in het verleden waarbij je iets hebt gekoppeld aan de lucht van een aftershave. Dikke kans dat je hier niet achter komt omdat het onbewuste koppelingen zijn en het kunnen de stomste, kleine dingetjes zijn. Maar een prima verklaring voor een geur ruiken die er niet daadwerkelijk is dus.

, dat kan ook natuurlijk).
Ik heb vanaf mijn 10e levensjaar al voor mezelf moeten zorgen en heb een hoop opvoeding mis gelopen en ook een hoop narigheid gehad in mijn korte leventje, maar ik kan ook alles prima formuleren. Beetje raar om het daarop af te schuiven. Iedereen verwoord iets wel een keer verkeerd, maar dat komt echt niet door de opvoeding.