Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:42

wij gaan de zalmtompouche ook doen!

verder hangt bijna alles af van of we een wild zwijn krijgen of niet :")

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:23

xEmily schreef:
Ik ben zo ontieglijk langzaam ...
Alles goed controleren, snijden enzo gaat ook langzaam maar dat doe ik meestal al van te voor. Mn moeder die moet komen kijken of ik het wel goed doe. Stress om alles op hetzelfde moment klaar en dus warm te hebben.

Maar voor Kerst ga ik er echt van te voren eventjes voor zitten denk ik ...

Ruim inplannen dus, en daar nog eens extra tijd bij denken. Inderdaad zoveel mogelijk van tevoren doen. En onthoud dat veel dingen niet zomaar verpest zijn, niet te bang zijn om een foutje te maken. Gebruik de oven of de hete kraan (water over de onderkant van 't bord) om borden voor te verwarmen, dan koelt het eten minder snel af en hoeft niet alles exáct gelijktijdig klaar te zijn. Of zorg dat alles bijna klaar is, door bijvoorbeeld groentes even voor te koken. Dan hoeven ze nog maar een paar minuten en kan je gemakkelijker timen. Wat ook helpt is van tevoren alles klaarzetten. Zorg dat het aanrecht schoon en leeg is, alle spullen afgewassen, de vaatwasser leeg, en dat je alle ingrediënten al klaar hebt staan. En maak een lijstje met de volgorde waarin je alles wil doen. Dan hoef je dat niet in gedachten te houden en heb je ook geen stress dat je iets vergeet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:27

Mijn *schoonouders* gaan bij hen thuis altijd helemaal los, vorig jaar een hele kalkoen én twee rollades en nog honderdduizend bijgerechten.

Dit jaar gaan de kinderen + aanhang voor, bij en nagerecht maken en maken zij het hoofdgerecht.
Wij gaan allerlei kleine hapjes maken.

Wat betekend dat mijn vriend (oftewel ik) witlofschuitjes met zelfgemaakte pesto en walnoten gaat maken, medaillons van geitenkaas met ontbijtspek en als deel van het nagerecht nog mijn zelfgemaakte chocoladetruffels.

Ik zag ook nog superlekkere minipasteitjes met zalmragout, maar dat wordt misschien wel een beetje veel :')

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:03

Ik heb het topic globaal doorgekeken, maar vond nog niet echt wat ik zocht.

Voor kerst zou ik graag wat (borrel) hapjes willen maken wat voor het diner wordt geserveerd. Ik zat te denken aan brood/toastjes, tzatziki, aioli, wraps met zalm en kruidenkaas, kaasplankje en bladerdeeghapjes. Ik vroeg me af of iemand nog andere ideeën heeft? En heeft iemand misschien ook een recept om zelf aioli te maken en voor de bladerdeeghapjes? Ook zat ik te denken om nog wat met garnalen/gamba's te doen. Iemand een idee hiervoor?
Laatst bijgewerkt door Djonah op 16-12-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:04

Hmm, ik heb wel een paar zoete friandise receptjes, maar hartige hapjes wat minder...

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:20

Sabine schreef:
Nelleke dat klinkt echt héérlijk! Ik zou zo willen aanschuiven :D Dat menu ga ik onthouden voor een volgende keer :j

secricible jouw Oud en Nieuw menu klinkt ook fantastisch zeg :9 Wij gaan kerstavond buiten 'barbecuen' bij het kampvuur met de grote driepoot en heksenpot erboven.

Michelle wat leuk! Ribbe zou inderdaad helemaal lekker traditioneel zijn, lekker hoor! Mijn familie komt uit Kristiansand. En die van jou?

Mijn vader komt uit gemeente Baerum (Slependen). De zus van mn moeder woont in kløfta, id buurt van Gardermoen. Neef en nicht wonen in Oslo. Wil je mij miss het recept geven van jouw toetje??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:54

djonah, kun je niets met de hartige hapjes uit mijn high tea? Eggs drumkilbo en rarebit zijn ook prima als borrelhapje.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:06

Lielle schreef:
djonah, kun je niets met de hartige hapjes uit mijn high tea? Eggs drumkilbo en rarebit zijn ook prima als borrelhapje.

Waar kan ik ze vinden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:44

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:14

Djonah schreef:

Voor kerst zou ik graag wat (borrel) hapjes willen maken wat voor het diner wordt geserveerd. Ik zat te denken aan brood/toastjes, tzatziki, aioli, wraps met zalm en kruidenkaas, kaasplankje en bladerdeeghapjes. Ik vroeg me af of iemand nog andere ideeën heeft? En heeft iemand misschien ook een recept om zelf aioli te maken en voor de bladerdeeghapjes? Ook zat ik te denken om nog wat met garnalen/gamba's te doen. Iemand een idee hiervoor?

Als het goed is heb ik thuis op de laptop nog een recept voor aioli.. Omdat ik dat zo'n 3x in de week 10 liter moest maken heb ik het in mijn recepten boekje gedaan.

Ook zijn wortel pastinaak hapjes erg lekker:
Pastinaak
Winterpeen(grote dikke wortel)
Roomkaas naturel
Vodka
Gerookte zalm
Bieslook

De pastinaak en de wortel schoonmaken en lange plakken van schaven en door midden snijden dat je 2 korte dikke stukken krijgt. Deze kort koken en in ijskoud water leggen. (Voorzichtig ze breken vrij makkelijk)
De gerookte zalm en bieslook fijn snijden en door de roomkaas mengen. Beetje zout peper en naar smaak vodka erbij doen. De roomkaas in de koelkast een beetje op laten stijven.
De pastinaak en wortel als een kruis leggen en in het midden een thee lepel roomkaas. Dan de wortel en pastinaak dichtvouwen en er een prikkertje in steken.

Sandwich:
Sandwich brood(makro hebben ze in wit en tomaat. Het zijn lange rechthoekige plakken)
Vlammetjes saus/piripiri saus
Filet american
Zout peper
Evt uitjes

Een plak brood aan een kant insmeren met piripiri dan een laag filet american evt met zout/peper/ui. Dan een plak brood aan de onderkant en bovenkant piripiri insmeren en weer filet american dan de onderkant van een plak brood insmeren met piri piri en deze ook op de stapel. Dan alles in blokjes snijden en een prikkertje erin

Tomaat mozzarella spiesjes

Olijfolie
Zout
Peper
Pesto
Mozzarella balletjes
Cherrytomaatjes

Pesto aanmaken met olijfolie en zout en peper na smaak. 1 bolletje mozzarella en 1 tomaatje per prikker. Zout en peper erover en pestodressing erbij serveren.

Aioli:
Dit is van een site maar het zelfde recept als ik heb..
http://www.culy.nl/recepten/supersimpel ... eke-aioli/

Voor de garnalen is bakken met chorizo heel lekker en knoflook met olijfolie ook lekker

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:21

Heeft iemand het recept van de zalm tompouce of andere hapjes met zalm/roomkaas? Het is de bedoeling dat dit een amuse word.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:07

Boven jouw post staat zo'n hapje

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:27

Bladerdeeghapjes met geitenkaas/honing/walnoten zijn ook lekker!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:49

Ik had eerder een heel uitgebreid menu gepost geloof ik, maar ben van gedachten veranderd. :)

Nu dus gekozen voor eerste kerstdag gourmetten (zag van die bakjes met vlees in de aanbieding bij Plus) en 2e kerstdag restjes opmaken of biefstukje opbakken met champignons en ui.
En met de jaarwisseling een kaasplankje (truffelkaas, geitenkaas, oude/overjarige kaas), een schaal met diverse hapjes (dacht aan iets als jongbelegen kaas met komkommer/augurk/Amsterdams uitje, salami, ham met monchou, augurk met boterhamworst).
Of mss dat ik iets van bladerdeeghapjes ga maken ofzo.
Daarnaast evt iets van toastjes/stokbrood met smeersels en heel mss frituurhapjes (zo'n zak met minihapjes).

En uitgebreid ontbijten:
croissants
pistolets (of kaiserbroodjes)
(zacht)gekookte eieren
luxe/lekker beleg
sinaasappelsap/perensap
thee (denk appel/kaneel/vanille met een schep honing :~)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:52

Djonah schreef:
Ook zat ik te denken om nog wat met garnalen/gamba's te doen. Iemand een idee hiervoor?

Hete gamba's met uien, knoflook en arriza, zo lekker! Als je het recept wilt hoor ik het wel.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:57

Kristie: ben ik ook wel benieuwd naar

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:33

Garnalen:
-Garnalen pellen
-Uien en knoflook snijden
-Koekenpan met olie en de uien laten bruinen
-knoflook erbij
-3/5 thee lepel arrissa erbij, husselen
-garnalen laten garen, regelmatig omroeren tot ze gaar zijn
-zout er bij
-scheut witte wijn
-Peterselie fijn snijden en er bij doen

Een vriendin van mijn maakt altijd arrissa voor me, maar je kunt het vast ook wel in de winkel kopen, het recept is voor twee zakken garnalen :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:09

Djonah schreef:

Vanaf hoe laat komen je gasten en waar bestaat het kerstdiner uit? Je kunt namelijk wel helemaal uitpakken met zware hapjes maar het is zo jammer als daardoor niemand meer trek heeft in het kerstdiner :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:43

Djonah schreef:

Witlofschuitjes zijn visueel erg leuk.
Zelf pesto maken is simpel en kan op 1000 verschillende manieren, en met allerlei basisingredienten.
Basilicum met wat parmezaanse kaas en evt pijnboompitjes,olijfolie, mixer erop en yummie :)
Daar dan dus een lepeltje in een schuitje witlof doen, wat grof gehakte walnoten eroverheen en klaar!
Ik vind vooral omdat het een wat frisser/bitterder hapje is lekker om ertussen te doen, zodat niet alles zwaar en zout is.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:38

Ik heb het kerstdiner rond.

Voorgerecht:
Koude vistrio met broodjes

tussengerecht:
Broccoli soep met spekjes en zelfgemaakte soepstengels

hoofdgerecht:
Vleestrio (gevulde kip, wildzwijn en hert)

Na gerecht:
Diverse ijsbonbons

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:52

Ik zou hier het recept van ons Noorse nagerecht nog plaatsen voor Michelle!

Elk recept is een beetje anders en wij gebruiken een oud familierecept. Deze heeft mijn moeder in een map en heb ik dus niet bij de hand, ik heb een recept opgezocht wat er het dichtst bij in de buurt komt :)

http://www.tine.no/oppskrifter/desserte ... bondepiker
Hij is wellicht met Google translate wel te begrijpen? Ik zal in ieder geval de ingrediënten voor 4 personen vertalen naar het Nederlands.

Voor de appelmoes:
7 appels (evt. kant en klare appelmoes ca. 2 dl)
1 dl suiker
0,5 dl water

Voor het broodkruim:
3 eetlepels roomboter
3-4 dl beschuitkruim (evt. biscuitjes of oud brood)
3 eetlepels suiker
0,5 theelepel kaneel
1 theelepel vanillesuiker

3 dl room

Voor de garnering:
4 citroenmelisseblaadjes

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:58

Het kerstmenu krijgt aardig vorm. Hebben jullie ook nog een lekker recept voor quiche met kip?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:03

Ik hoor net dat ik voor 2e kerstdag het voorgerecht moet maken... Totaal niet op gerekend en nog volkomen inspiratieloos...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:50

Zalmtompouce?? :D Had linkje ervan hier al in het topic gezet.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:53

Dat is misschien wel een idee ja, maar er zijn ook een paar echte vleeseters bij, dus dan zou ik twee variaties moeten maken...