Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:23

Sammie schreef:
Je kunt ook verdrinken met zwemdiploma A t/m C op zak. Dus dat is wel erg simpel gezegd..

Zwemles op school is toch al jaren afgeschaft?

Zo kan je alles wel afschuiven. Je kan met je gordel om ook verongelukken. Je kan zonder te roken ook kanker krijgen. Maar met je gordel om is de kans kleiner dat je dood blijft. Als je Niet rookt is de kans kleiner op kanker en als je weet hoe je .moet zwemmen is de kans kleiner dat je verdrinkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:26

Een gordel om doen verzekert je niet van het niet verongelukken. De kans op bepaald letsel is kleiner. Een zwemdiploma geeft in bepaalde situaties meer zekerheid, maar het is te simpel gezegd dat je met zwemdiploma niet kan verdrinken. Want zo is het gebracht: "Hier is een meisje pas verdronken toen ze bij de rivier aan het spelen was en was ontsnapt aan het zicht van haar ouders. Dat had niet gehoeven als dat kind Had leren zwemmen."

Want idd ook als je niet rookt kun je kanker krijgen ja.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Sammie schreef:
Quellian schreef:
Je durft je kind toch niet buiten te laten spelen zonder zwemdiploma...?

Kinderen tot en met pakweg 5 jaar mogen dus niet buitenkomen? Je zou maar in Brabant of Limburg wonen. ;)

Ik snap je vraag niet?

Liezel1

Volgens mij is de discussie heel zuiver. Ja, imo is het een basisbehoefte. Zéker als je, bij gebrek aan financiële middelen, niet naar een pretpark oid gaat, maar in de zomer naar de (gratis) meertjes, plassen of strand gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:31

Google even op basisbehoefte, dan snap je de standaard. Zwemles is dus sowieso al geen basisbehoefte van een kind of mens. Het is ‘slechts’ (zeer) handig om het in Nederland te hebben. (wat mij betreft ook elders in de wereld, maar bon..)

De opmerking en dus de discussie was dat een kind niet op de eerste plaats staat als het niet leert zwemmen. Een kind staat op de eerste plaats als : (..) wanneer je goed over de opvoeding na denkt. Zorgt dat je de behoefte van het kind (dus ook grenzen stellen) voorziet.
Zorgen voor een goede voorbereiding op het volwassen worden. Zorgen Voor Geborgenheid, Vertrouwen, zelfrespect, etc En Dat Ze Zich Kunnen Ontwikkelen Tot Fijne Gelukkige Mensen.”

Dat kan allemaal prima zonder zwemles te hebben gehad.

Staat imo compleet los of het verstandig is om je kind niet te leren zwemmen.

Liezel1

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:35

Ik trek me terug uit dit topic.... de manier waarop Sammie hier reageert, denigreert en haar eigen mening doordrijft... daar pas ik voor. Jammer, want het was een leuke discussie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:38

Wat jij wil :) Ik geef gewoon mijn mening. Die mag ook gewoon genegeerd worden hoor :) Geen verplichting om te reageren.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:45

Sammie schreef:
Een gordel om doen verzekert je niet van het niet verongelukken. De kans op bepaald letsel is kleiner. Een zwemdiploma geeft in bepaalde situaties meer zekerheid, maar het is te simpel gezegd dat je met zwemdiploma niet kan verdrinken. Want zo is het gebracht: "Hier is een meisje pas verdronken toen ze bij de rivier aan het spelen was en was ontsnapt aan het zicht van haar ouders. Dat had niet gehoeven als dat kind Had leren zwemmen."

Dat het niet had hoeven gebeuren wil toch niet zeggen dat het dan niet gebeurt had kunnen zijn. Maar het verkleint de kans wel degelijk zeker in een dorp als hier wat volledig aan het water ligt moet geïnvesteerd worden in zwemmen door school of door de ouders.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:47

Gelukkig is er bij ons nog wel schoolzwemmen, in groep 4. Jammer dat het maar 1 jaar is, en dat je het daarna maar moet uitzoeken. Toen ik op school zat, had je ook schoolzwemmen, maar had je je diploma nog niet, dan ging je het jaar daarop gewoon nog door.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:51

Sababber schreef:
Sammie schreef:

Dat het niet had hoeven gebeuren wil toch niet zeggen dat het dan niet gebeurt had kunnen zijn. Maar het verkleint de kans wel degelijk zeker in een dorp als hier wat volledig aan het water ligt moet geïnvesteerd worden in zwemmen door school of door de ouders.

Daar heb je helemaal gelijk in. Het verkleint idd de kans op verdrinken (onder normale omstandigheden). Maar ik vond het slechts te stellig gezegd dat het kind niet was verdronken als het maar had leren zwemmen. Er zijn volleerde duikers die nooit meer bovenkomen. Dat je daarom maar niet aan je zwemdiploma moet beginnen heb ik nergens gezegd.

Ben alleen van mening dat een kind ook prima (gelukkig en geborgen enz.) op kan groeien zónder zwemdiploma. Dwz het niet hebben van een zwemdiploma zal het kind in zijn (fysieke) ontwikkeling niet remmen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:55

En al die kinderfeestjes waarbij ze gaan zwemmen dan??? Ik snap dat je een punt probeert te maken. Maar een kind die geen zwemles heeft / niet kan zwemmen in een land als Nederland??? Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als je al niet het geld hebt om je kind te leren zwemmen dan zou ik geen kind nemen nee.

De primaire levensbehoeften zijn in mijn ogen niet de minimale eisen om een kind een fijne jeugd te geven.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:55

Wanneer een kind niet kan zwemmen, moet het zwempartijtjes en uitjes waarbij ze in aanraking komen met water al missen. Dat vind ik(mijn mening) geen gelukkige opvoeding voor een kind. Daarnaast ontwikkelen ze ook een angst voor water en wordt het alleen maar moeilijker om het later nog te leren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:58

Ook zonder diploma kan een kind leren zwemmen natuurlijk. Maar kinderen en water blijft natuurlijk een gevaarlijke combinatie omdat ze de gevaren simpelweg niet in kunnen schatten (zie je bij volwassenen ook wel; 'ik kan goed zwemmen dus ik kan daar ook zwemmen' en worden meegesleurd door de stroming.) Moeder natuur kent geen genade :n

Ik kan een kind ook prima leren zwemmen (als betaalde zwemlessen financieel niet haalbaar zijn) , is geen zwemles voor nodig :) Maar niet kunnen zwemmen zou een no go zijn voor mij :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:00

Waarom zou een kind dat geen zwemles krijgt angst ontwikkelen voor water. Je kan daarnaast wel gewoon gaan zwemmen met je kinderen neem ik aan.

Ik ben het wel eens met Sammie dat gelukkig zijn niet draait om het wel of niet hebben van een zwemdiploma, er zijn miljoenen mensen opgegroeid zonder zwemdiploma en daarvan zal het merendeel gewoon gelukkig zijn.

Is het handig en een must in een land als Nederland, in mijn ogen wel, maar het geluk van een kind staat niet op het spel zonder zwemdiploma.
Wij hebben ook meteen gezegd dat andere sporten pas komen kijken als het zwemdiploma gehaald is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:07

Ik schrijf nergens dat een zwemdiploma zorgt dat je gelukkig bent.... Was het maar zo makkelijk, haha

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:08

Sammie schreef:
Je kunt ook verdrinken met zwemdiploma A t/m C op zak. Dus dat is wel erg simpel gezegd..

Zwemles op school is toch al jaren afgeschaft?

Quellian schreef:
Je durft je kind toch niet buiten te laten spelen zonder zwemdiploma...?

Kinderen tot en met pakweg 5 jaar mogen dus niet buitenkomen? Je zou maar in Brabant of Limburg wonen. ;)

Want dat is een woeste zandwoestijn zonder slootjes/vennetjes en rivieren?
Goh dan heb ik de brug voor Breda zeker gedroomd :D
Je kan verdrinken in 10 cm water (niet dat je dan wat hebt aan een zwemdiploma, maar goed) en sommige plekken hebben na hevige regenval zeker wel plassen van 40/80 cm diep.
Dan is het fijn dat je je wat zekerder voelt in het water.

Of ondergelopen kelders/fietstunnels #jeweetmaarnooit
plus natuurlijk dat de mensen in Limburg en Brabant in Limburg en Brabant blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:09

sneeuwpop schreef:
Ik schrijf nergens dat een zwemdiploma zorgt dat je gelukkig bent.... Was het maar zo makkelijk, haha

Maakt de GGZ een koopje :')
'Haal uw zwemdiploma en de depressie is verleden tijd!' *\o/*

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:25

Ik vind een zwemdiploma wel degelijk een essentieël onderdeel van de opvoeding. En bovendien zijn daar tegenwoordig bijzonder weinig potjes voor beschikbaar, als je je dan realiseert dat alleen het A diploma ons al - in het meest gunstige geval- €580 (!) per kind kost... Dan is het niet moeilijk om te bedenken dat er in deze tijden van crisis steeds meer ouders zijn die dat simpelweg niet op kunnen brengen. En dan hoort B & C er eigenlijk ook nog bij, nou reken maar uit. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:27

Hier maar 130 euro per jaar, dus dat is nog een mooi bedrag gelukkig.
(Oftwel, even goed de zwemverenigingen vergelijken, zit heel veel verschil tussen)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:36

In ons dorp is er geen schoolzwemmen.
Toen ik zelf klein was, was er ook geen schoolzwemmen.

Voor onze zoon, zwom 2x per week kostte een 10 ritten kaart (5 weken zwemles) €55,-
In een jaar tijd had hij diploma A en B. Is toch €660,-

Ik blijf erbij hoe ouder een kind hoe groter de kosten.
Zonder hulp van familie is oppas ook bijna onbetaalbaar.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:40

Ik vind dat zwemles grotendeels de verantwoording van de ouders is, en niet van scholen.
Ook helemaal niet effectief: als je ziet hoeveel tijd er in gaat zitten, met hoeveel leerlingen er een les gevolgd moet worden.

Dochterlief hier zit nu een jaar op zwemles, dat gaat niet via school,want onze school doet daar ook niet meer aan mee.
Wij regelen dat zelf,
Bedenk ik mij opeens: ik zit morgen dus weer de hele middag in die sauna daar aan de kant :D
En ja...zwemles is idd een dure grap...maar ik vind het wel belangerijk, dus ik investeer hier dan ook wel in.

En iemand die een paar pagina's terug mij quote:, wat ik overigens zeer ongepast vind, want je kent heel mijn situatie niet en roept direct 'dat iedereen zelf uitkient wanneer en hoe zij kinderen willen'.
Ik kan je zeggen dat niet alles in dit leven 'maak baar' is, ook al wil deze ( walgelijke :( ) maatschappij waarin wij leven dat wel graag denken,

'En dat het heel zuur is dat het soms fout gaat'....

Het gaat vaker fout dan je denkt! maar die kant van de medaille is zwart en is een kant waar je mensen niet vaak over zult horen praten
Sorry, dat moest ik even kwijt.

Ergernis als iemand zo makkelijk iets gaat roepen :(

En nu dan weer on topic

Denk dat gewoon de moraal van dit topic blijft dat je zelf de boel wel op orde moet hebben wil je je kindje een stabiele, veilige basis bieden.
En dat dat soms ook 'opoffering' betekend.
Bijv: je baan opgeven, of juist meer gaan werken.
En ja, daar kan ook weleens de verkoop van je paard bij horen.
In mijn geval was de verkoop van ons paard niet uit financieel oogpunt, maar wel dat ik alles niet meer even goed kon overzien met opvoeding kind en baan.
In mijn geval is dit een goede beslissing geweest en ben ik blij nu een paard te mogen verzorgen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:43

luuntje schreef:
In ons dorp is er geen schoolzwemmen.
Toen ik zelf klein was, was er ook geen schoolzwemmen.

Voor onze zoon, zwom 2x per week kostte een 10 ritten kaart (5 weken zwemles) €55,-
In een jaar tijd had hij diploma A en B. Is toch €660,-

Ik blijf erbij hoe ouder een kind hoe groter de kosten.
Zonder hulp van familie is oppas ook bijna onbetaalbaar.

Helemaal waar.
Opvang is met werkende ouders zo van belang, maar het kostenplaatje lijkt zich alleen maar uit te breiden
Ik ben ook zeker blij dat mijn familie bijspringt waar mogelijk ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:45

Een kind zelf leren zwemmen is een illusie. Ze zullen hooguit een verkeerde slag leren. En daarmee minder weerbaar zijn. Ook word er in de zwemlessen aandacht besteed aan onderwater oriëntatie.

Met zwemles help je een kind verder in de motorische ontwikkeling. Het zwemmen is daarna een middel, denk aan kinderfeestjes en later als sport. Je kind leert angsten overwinnen. En bovenal verklein je er het risico op een verdrinkingsdood mee.

Je doet je kind tekort zonder zwemles. Het is in Nederland gewoon iets wat ze horen te hebben.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:48

En dan ook nog even over het feit dat men benoemt dat minder kinderen een zwemdiploma hebben, maar zwemles wel duur is en er ieder jaar weer veel kinderen verdrinken ( wat overigens vreselijk is, de gedachte alleen al dat je zoiets moet meemaken),

Wil ik wel benoemen dat dit ook samenhangt met toezicht.
Een aantal van de kinderen die verdronken zijn waren ontsnapt aan het toezicht van de ouders.
Paar weken geleden was er in het nieuwe dat er een kind van de bodem van het zwembad gehaald was, gered gelukkig overigens.
Maar dat het kind ontsnapt was aan het toezicht van de ouders.
Kom ik weer met mijn vooroordelen: afgelopen zomer zat ik als een arend op het strand de boel in de gaten te houden wat betreft mijn kind en consorten ( 98 procent staart naar die vreselijke kleine dingen die ze i-Phone schijnen te noemen......

Grrrrrrrrrr...( ok, ik geef toe, ik ben echt in de verkeerde tijd geboren :o :o :o :o :o :o )

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:48

Mijn kinderen hebben zwemles gehad betaalde daar voor ik meen 45 euro per 10 lessen per kind. ((Heb er 2)
Op een gegeven moment liep dat gelijk dus was elke keer 90 euro. De oudste heeft alleen A. Hij heeft 5 jaar zwemles gehad.... Ivm zijn slechte motoriek en autisme stoornis ging het niet zo vlot.
De jongste heeft A en B. En toen had ik het echt gehad. En zijn we gestopt. Maar kan mij indenken dat er mensen die het niet meer kunnen bekostigen.
Mijn dochter rijd nu nog elke week pony,heb onze tweede autootje ervoor weggedaan.
Ik hoop dat ze voorlopig nog ervan kan genieten.