Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

friendly

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:51

Daar zou ik er ook nog een van kunnen zijn hoor. Alles valt en staat bij mij met de manier waarop het gevraagd wordt. Ik biedt het in eerste instantie zelf aan maar mocht het gevraagd worden sta ik ook op. Maar zodra er geëist wordt ben ik wat minder dienstbaar ingesteld. Ook bij ouderen. Respect voor ouderen? Jawel, maar daar hoort ook respect terug bij.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:22

Ketly schreef:
Als iemand zonder zichtbare beperking mij zou vragen om op te staan, zou ik dit zelfs doen zonder door te vragen. Als diegene denkt dat hij in mindere staat is dan mij en moet zitten, waarom zou ik dan niet opstaan? Ik ben gezond en kan best een busritje staan. Een kerngezond iemand zal je niet snel vragen om op te staan.

Oh ik zou ook niet eens doorvragen hoor. Ik hoef niet te weten wat hij/zij heeft.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:45

Ik heb het 1x gevraagd of ik mocht zitten. Duidelijk uitgelegd dat ik door mijn fibromyalgie niet lang kan staan etc. Kreeg bot commentaar, dus voortaan vraag ik het nooit meer. Te veel mensen die vinden dat er niks aan de hand is als ze het aan de buitenkant zien.
Vroeger stond ik trouwens wel altijd op voor mensen die het zitten nodig hadden, nu alleen nog als ik weet dat ik bijna bij mijn halte ben, anders blijf ik zitten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:50

soloro schreef:
Ik heb het 1x gevraagd of ik mocht zitten. Duidelijk uitgelegd dat ik door mijn fibromyalgie niet lang kan staan etc. Kreeg bot commentaar, dus voortaan vraag ik het nooit meer. Te veel mensen die vinden dat er niks aan de hand is als ze het aan de buitenkant zien.
Vroeger stond ik trouwens wel altijd op voor mensen die het zitten nodig hadden, nu alleen nog als ik weet dat ik bijna bij mijn halte ben, anders blijf ik zitten.

Bij jou vind ik het een hele andere situatie. Als je zelf niet lang kan staan, is het ook logisch dat je niet op staat. Van de 30 mensen die in de bus zitten zullen er toch zeker 25 gezond zijn die dus op kunnen staan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:53

Als ik dit zo even verder lees komt ineens de volgende uitspraak in mij naar boven "Assumption is the mother of all fiets." ;)

Mensen gaan overal maar zo leuk vanuit.
- ik zie niks dus jij bent gezond.
- jij bent zwanger dat is je eigen keus. Misschien is de dame wel niet zo gezond als je zou denken.
- jij bent oud, dus je werkt niet meer enz enz enz.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:55

Ketly schreef:
soloro schreef:

Bij jou vind ik het een hele andere situatie. Als je zelf niet lang kan staan, is het ook logisch dat je niet op staat. Van de 30 mensen die in de bus zitten zullen er toch zeker 25 gezond zijn die dus op kunnen staan.

Ja precies, als ik het gekund had had ik allang opgestaan :) Maar nu ben ik te koppig om om een plekje te vragen, omdat ik geen zin heb in negatieve reacties. Ga in de trein dan gewoon op de trap zitten :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:27

Tazzey schreef:
Als ik dit zo even verder lees komt ineens de volgende uitspraak in mij naar boven "Assumption is the mother of all fiets." ;)

Mensen gaan overal maar zo leuk vanuit.
- ik zie niks dus jij bent gezond.
- jij bent zwanger dat is je eigen keus. Misschien is de dame wel niet zo gezond als je zou denken.
- jij bent oud, dus je werkt niet meer enz enz enz.

Ik vind het schofterig hoe sommige mensen bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen weigeren op te staan... Door dat "eigen keus" idee.
Zwangere dames kunnen zelfs flauwvallen als ze lang moeten staan, maar ja, hebben ze ze zelf voor gekozen he... :roll:

Hier in het winkelcentrum word je dan wel weer opzij gejaagd door scheurende scootmobielen in voetgangersgebieden en winkelpaden... de bestuurders van die dingen vergeten nog wel eens dat andere mensen misschien dan wel kunnen lopen, maar niet iedereen die kan lopen is daarmee een lichtvoetig elfje dat zich moeiteloos voortbeweegt... Maar ja wat je niet ziet... je zou denken dat ze wijzer zijn, maar nee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:33

Ik stond ook altijd op voor een zwangere dame. Ik kan er dus ook echt niet bij dat er mensen zijn die niet opstaan omdat het haar eigen keus zou zijn.

Misschien moet ik ook maar een bordje om mijn nek hangen. "Blijft u rustig zitten. Het feit dat ik een incomplete dwarslaesie heb is mijn eigen schuld. Ik sprong graag met mijn paard."

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:37

Ik reis nog maar zelden met het OV, maar de keren dat het nodig was heb ik inderdaad mijn plek afgestaan. Andersom zou ik dit ook prettig vinden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:54

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen niet opstaan voor zwangere vrouwen of ouderen. Zwangere vrouwen hoeven 1. niet altijd gezond te zijn en 2. wat als zij valt doordat de bus ineens keihard moet remmen? Dan heb je de poppen aan het dansen.

En ja, niet ieder ouder persoon is even vriendelijk maar als jij ziet dat een oudere niet goed ter been is, er moe uitziet of wat dan ook, dan sta jij met je gezond lijf gewoon op en sta je je plek af. Iemand anders heeft die harder nodig. Niet opstaan is gewoon hartstikke onbeschoft en dat zegt heel veel over jou als persoon.

Vind dat echt een houding om van te kotsen hoor. Om je rot te schamen. :r

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:30

Niniane: Ik ga eigenlijk grotendeels mee in wat je zegt. Maar bij het stukje ouderen heb ik een kleine toevoeging waarom ik het soms niet zou doen. Respect voor ouderen heb ik genoeg. Ze hebben hard gewerkt en ook voor de wereld zoals deze nu is maar....respect komt ook voor ouderen van twee kanten bij mij. Krijg ik respect van hun? Krijgen hun dat van mij. Dit betekent overigens niet dat ik nooit opsta, ik bied het gerust aan maar als er geëist of gekat wordt van: joh sta eens ff op, ik eis respect of whatever, dan blijf ik zitten.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:58

ik sta niet op maar ik zit dan ook achter het stuur :+
de stand in de poll komt niet echt overeen met de dagelijkse gang van zaken in mijn bus.
regelmatig moet ik passagiers er op wijzen dat mindervalide toch echt recht hebben op de voor hen bestemde zitplaats.
het comentaar wat ik dan krijg is vaak het eerste wat er tegen mij wordt gezegt want goedemorgen terug zeggen is al teveel moeite.
studenten/scholieren spannen in dit gedrag de kroon, met de blik onafgebroken op de telefoon en doppen in de oren lopen ze me voorbij alsof ik niet besta en opstaan voor iemand anders komt al helemaal niet in ze op.
als chauffeur let ik er altijd op dat ouderen/mindervalide een zitplaats hebben, desnoots wijs ik iemand aan die op moet staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:06

Wordt er niet eens goede morgen gezegd? :oo
Ik zeg altijd Goedemorgen en as ik de bus uit stap wens ik de chauffeur altijd nog een fijne dag toe... dat vind ik niet meer dan beleeft...
Immers, je doet je werk maar dat betekend nog niet dat je behandeld hoeft te worden als een bediende oid...
Ik doe ook altijd mijn oortjes uit op het moment dat ik in of uit stap. ..

Maar ik ben wel benieuwd, wat doe je als degene die je aanwijst zegt dat die een onzichtbare blessure heeft oid?
Ik probeer altijd op te staan, zeker als niemand gaat staan, maar ik heb een jaar terug mijn enkelbanden en pezen volledig doorgescheurd, dus lang staan, of kort staan op een bewegende ondergrond gaat gewoon tijdelijk niet meer :o

Wat trouwens niet weg neemt dat ik vind dat ik beter kan vallen als een oudere hoor. Maar het doet me wel 2 keer nadenken voor ik zou gaan staan :o

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:13

M_D_H schreef:
Ik zeg altijd Goedemorgen en as ik de bus uit stap wens ik de chauffeur altijd nog een fijne dag toe... dat vind ik niet meer dan beleeft...
Immers, je doet je werk maar dat betekend nog niet dat je behandeld hoeft te worden als een bediende oid...

Maar ik ben wel benieuwd, wat doe je als degene die je aanwijst zegt dat die een onzichtbare blessure heeft oid?
Ik probeer altijd op te staan, zeker als niemand gaat staan, maar ik heb een jaar terug mijn enkelbanden en pezen volledig doorgescheurd, dus lang staan, of kort staan op een bewegende ondergrond gaat gewoon tijdelijk niet meer :o

Wat trouwens niet weg neemt dat ik vind dat ik beter kan vallen als een oudere hoor. Maar het doet me wel 2 keer nadenken voor ik zou gaan staan :o

Nee hoor, mijn vader is 27 jaar lang buschauffeur geweest en goedemorgen is een zeldzaamheid.
Ik groet iedere chauffeur bij het in en uitstappen, maar de meesten kijken mij aan alsof ze water zien branden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:55

Dat er niet eens een lichte vorm van sociaal contact plaatsvindt vind ik toch wel erg schokkend. Ik zeg ook altijd goedemorgen, en regelmatig ook gedag als ik uitstap. Soms vergeet ik het wel maar echt, goedemorgen.. 2 seconden werk en de chauffeur voelt zich ook geen voetveeg.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:04

M_D_H schreef:

nee er wordt geen goedemorgen gezegt in veel gevallen.
als iemand een goede reden heeft om niet op te staan wijs ik iemand anders aan maar dat komt niet vaak voor.
en "ik heb betaald voor een zitplaats" is geen goede reden, wijgeren is ook geen optie want dan kan men gaan lopen.... net zo ver duurt alleen wat langer :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:15

Ik zeg altijd vrolijk goedendag, en als ik uitstap zwaai ik altijd even.

Maar daar gaat het nu niet over :+.

Ik denk wel dat ik op zou staan voor een minder valide, al vond ik het gister ook wel beetje aso.. Ik heb van t weekend mijn spier in mijn knieholte flink verrekt, waardoor ik nog wat lastig loop enzo. Dit was ook wel te zien en de buschauffeur vroeg of het ging.
Dus ik wou naast iemand zitten, dus ik vroeg netjes:"Mag ik er naast komen zitten"? Waarop ze antwoord: "Nee, misschien komt mijn vriendin nog in Zutphen en die moet naast mij".

Uuh oke, toen ben ik maar naast een oud mensje gaan zitten, ook gezellig!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:31

Die plaats is leeg dus jij had er gewoon kunnen gaan zitten hoor. Wat een belachelijke reactie van die meid "misschien komt mijn vriendin nog dus die gaat hier dan zitten".. Had ze tassen op de stoel staan ofzo dat je moest vragen om er te gaan zitten? Na zo'n antwoord had ik die tassen van de stoel gehaald en was ik er mooi gaan zitten. Maar begrijp dat er (gelukkig) nog meer plaatsen in de bus waren.

Ik zeg altijd goedemorgen/middag/avond als ik de bus in stap en steek ook altijd even mijn hand op als ik de bus weer uit loop. Sommige buschauffeurs schrikken bijna van de vriendelijkheid heb ik het idee, absurd eigenlijk dat er weinig zijn die nog gedag zeggen bij binnenkomst. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet altijd 'hallo' terug hoor als ik het wel zeg, maargoed dat is geen verplichting (maar wel zo fijn...)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:51

Ik vind het schokkend dat mensen geen moeite nemen om te groeten. Als ik met de bus ging groette ik de chauffeur zowel bij het instappen als het uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:49

Ik sta altijd op, en als niemand opstaat als ik zelf ook al sta dan vraag ik(vaak met iets dwingende toon :') ) "misschien kan je even opstaan??!"

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:51

Ik ben vooral enòrm fan van buschauffeurs die gewoon blijven wachten tot er iemand op staat. Daar zouden er wat mij betreft meer van mogen zijn. Kunnen mensen wel gaan klagen dat ze te laat komen maar hee, je had ook eerder op kunnen staan dan was je al weg geweest. Helaas kom ik die chauffeurs nooit tegen op mijn buslijn..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:52

Ik woon in de Achterhoek, en hoef niet meer in de spits te reizen, maar heb een hekel aan mensen die hun tas niet aan de kant willen doen..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:54

Simpele oplossing: ik vraag het 1x, daarna zet ik m zelf wel op de grond. Zodra je bijna de tas vast hebt kunnen ze ineens vaak wel de tas verplaatsen.. :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:56

Haha true. Maar ook een keer iemand die geen geduld had. Ik was bezig met mijn tas, en daar zit vaak een iPad en laptop in, dus die is best zwaar. Ging iemand er half opzitten! Toen heb ik wel gezegd dat hij even 2 seconden geduld moest hebben..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:58

Ja precies. Vragen, even geduld en dan zelf oplossen. Zowel in de uitvoer als jij wil gaan zitten als andersom ;) Ben het helemaal met je eens.