Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 00:42

Ik zou het ook best willen leren, maar vrees dat het voor ons een erg lange weg is. De taal zit zo anders in elkaar dan dat van ons, denk dat je het vrijwel niet zuiver kan leren spreken als je op latere leeftijd nog begint, tenzij je daar al gaat wonen ofzo...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:36

Dat valt wel mee hoor, ik ken iemand die het zichzelf ook heeft aangeleerd (halvewege de twintig) en de Syriërs verbazen zich er over dat iemand het zo goed kan spreken terwijl het niet de moedertaal is... ;-)

De klanken moet je gewoon oefenen en aanwennen, maar die kan ik grotendeels al dus dat scheelt.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:53

Hoi! Mag ik mij hier ook melden? Woon momenteel in Spanje en ben dan ook Spaans aan het leren :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:04

Opvallend om te lezen dat er toch verschillende mensen zijn die naast Nederland en Engels meerdere talen goed beheersen!

Ik ben inmiddels weer wat actiever bezig met mijn Duits cursus. We gaan aan het einde van het jaar op wintersport. Zou leuk zijn als ik me een beetje kan redden & niet doodsbenauwd m'n vriend/schoonouders aan hoef te kijken zodra iemand tegen me begint te praten :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:25

Ik wil heel graag Pools leren omdat ik een fan ben van de overleden Poolse Paus Joannes Paulus 2. Daarom ga ik geregeld naar Krakow en hetzou heel gemakkelijk zijn om iets meer van de taal te begrijpen. :)F :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:46

Pools is vreselijk lastig, heb ik me laten vertellen. Maar met wat wilskracht kan het vast!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:15

Pools schijnt een vd lastigste talen van europa te zijn en is geloof ik ook nergens anders aan verwand. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:32

Lets lijkt wel wat op Pools, maar dat is net zo handig als de overeenkomst van Ests en Fins als je Fins leren wil :+

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:48

Ik begreep van een Pools meisje hier dat Russisch ook wel wat overeenkomsten heen? Dan nog, lijkt me als Nederlandse enorm moeilijk haha

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 03:28

Pools is een Slavische taal, dus inderdaad verwant aan Russisch (en bv. Oekraïns, Sloveens), daar kunnen dus wel wat overeenkomsten in zitten. Lets is een totaal andere taalfamilie (Baltisch), maar Ests en Fins horen dan weer bij dezelfde taalgroep (Finoegrisch) dus dat zou weer makkelijker kunnen zijn.

Tjonge, dat ik dit allemaal nog uit m'n hoofd krijg om deze tijd joh. Het half jaar 'Europese taal en cultuur' dat ik ooit tijdens mijn studie gevolgd heb is dus toch nog ergens blijven hangen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

Zat ik daar dan even verkeerd met Lets :P Maar gelukkig weet ik nu wel hoe het zit :)

Ik loop er nu tegenaan dat ik, nu ik zowel Spaans als Frans op Duolingo doe, beiden door elkaar begin te halen. Mensen die hier ook tegenaan lopen? En zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:10

Ja. Ik besloot laatst ook dat 't wel leuk was om wat russisch er uit te gooien bij m'n spaanse les. Was m'n docent toch niet zo van gecharmeerd :+ Hoe ik dit oplos? Ik leer sowieso geen zelfde taalgroepen (Spaans & Frans = romaans) meer door elkaar, en als ik toetsen voor Spaans had, zette ik het Russisch ook even stop. Nu heb ik m'n Spaans zo goed als afgerond, dus heb ik het Russisch weer opgepakt. :)

ThasjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:42

Jaaaaa en talentopic! Ik meld me! :D Ben echt dool op talen en talen leren <3 *\o/*

Op het moment spreek ik Nederlands, Fries, Duits en Engels. Russisch/Oekraïns en Frans gaan ook nog wel redelijk, maar het verstaan van Russisch/Oekraïns gaat beter dan het spreken. Op school (ben pas 14, zit in 3 gymnasium :')) krijg ik lessen Frans, Duits, Engels, Latijn, Grieks en Cambridge English (en Nederlands, maar oké). Momenteel ben ik voor mezelf bezig met het leren van Japans en het verbeteren van mijn Russisch/Oekraïns. Ik zou ook nog graag het Spaans en Koreaans willen leren, maar ik wil eerst het Japans en Russisch goed beheersen. Of nouja, "beheersen" is een groot woord :') Mij kennende begin ik er ergens halverwege toch aan omdat ik het gewoon interessant vind _O-

Even een note voor wie het opgevallen is dat ik Russisch/Oekraïns zeg, wat die talen betreft zit ik een beetje met een probleempje.. Ik kan ze niet uit elkaar halen :') Moederlief is Oekraïns en sprak altijd Oekraïns tegen mijn halfbroer. Daarbij heb ik nog een Russischs stiefmoeder (gehad voor heel wat jaren) die ook altijd Russisch met mijn stiefbroers sprak. Ondertussen heb ik het dus beide wel geleerd te verstaan, maar kan ik ze niet meer uit elkaar halen omdat het in mijn opinie gewoon teveel op mekaar lijkt _O- Dusja, ik ben maar gewoon begonnen met voor mezelf het Russisch ook echt te leren, als in de grammatica leren ed. Als ik dan een fatsoenlijk gesprek in het Russisch kan houden begin ik wel aan het Oekraïns en hopelijk word het me dan ooit een keer duidelijk :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:48

En ach in Ukraine spreken de meeste mensen 't geloof ik redelijk vloeiend allebei dus daar kun je je in ieder geval redden :D En sowieso lijken beiden talen geloof ik nog meer op elkaar dan Nederlands/Duits of Spaans/Frans. Maar wat tof zeg, zo jong en al zo veel talen spreken! _/-\o_

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:59

Mag ik mij ook melden? :) Ik heb in het verleden Spaans geleerd in Barcelona, echt een fantastische taal <3. Ik kan alleen de basis, maar hey, je moet ergens beginnen toch! Het lijkt me ook heel leuk om Deens te leren, ik kan het wel al redelijk lezen, maar nog niet spreken.

Verder kan ik dus vloeiend Engels -mijn studie is Engelstalig-, ik versta Duits, maar spreek het niet (nooit nodig gehad, dus het spreken een beetje verleerd). Wil heel graag mijn Spaans verbeteren en ik ben continue mijn Engels aan het bijspijkeren.

Edit: Oh! Ik wil ook ooit nog Hebreeuws leren. :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:39

Wow Thasja, dat is aardig wat zeg! Tijdje terug op vakantie hadden we een gids die een stuk of 10 talen vloeiend en door elkaar kon spreken. Zijn ouders hadden ze als kind bewust iedere paar maanden een "nanny" met een andere taal gegeven om ze veel talen te leren omdat ze allemaal in het toerisme werkte met eigen bedrijven. Best een slim plan haha.

ThasjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 02:25

Piekosjj en marrlinde, haha dankje, maar talen zijn ook gewoon super leuk! :D Je kan er zo veel mee en zoveel nieuwe mensen mee leren kennen! Ik ben nog niet naar heel erg veel landen geweest (Duitsland, Frankrijk en Rusland), maar ik zou later wel veel willen reizen. Het liefst verhuis ik ook naar Japan, geweldig lijkt me dat om daar te wonen! Alleen ga ik een probleem hebben met mijn lengte, maar ach dat zien we dan wel weer :')

Piekosjj, Pfieew, ligt het gelukkig niet aan mij :') Zo jammer dat mijn moeder het me nooit geleerd heeft! Nouja, dan maar op eigen houtje. Als ik dan toch ooit familie terugzie.. :P

Marrlinde, oooh dat is gaaf! :oo

TammyVN, Hebreeuws is vet! Een jongen die bij mij in de 1e zat en waar ik nog steeds wel contact mee heb is in Griekenland geboren en spreekt thuis ook Hebreeuws, zo'n gave taal ook! Doen zou ik zeggen!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:04

Thasja, jij spreekt veel talen zeg! Je lijkt mijn moeder wel haha. Die kan Grieks, Latijns, Arabisch, Hebreeuws, Italiaans, Spaans, Frans, Nederlands ( :')), Engels en Duits. Maar niet alle talen beheerst ze nu nog even goed, ze heeft een paar jaar terug een ongeluk gehad. :(:)

Mijn vader kan overigens ook Arabisch en Hebreeuws. Ik heb 1,5 jaar terug in Israël wel wat Hebreeuws meegepikt, maar het was allemaal oorlogstaal omdat er toen net een oorlog gaande was :+. Het zijn in ieder geval niet de standaard woorden die je leert als je ergens op vakantie bent. (Zoals hoi, appel, ijs, wijn, bier oid :P). Het is alleen wel heel lastig om ook het schrift te leren, denk ik.

Een vriendin van mij leert voor haar studie Arabisch, zo tof!!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:58

Hoe leert zij het Tammy? Cursus, zelfstudie?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:41

Ze studeert Arabische taal en cultuur aan de uni in Denemarken (ze is ook Deens).

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:16

Superleuk om al die talen te zien die iedereen wil leren.

Ik heb hier ooit al is gereageerd geloof ik. Maar ik wil nog steeds Zweeds leren en het lukt me maar niet en ik heb ook niet heel veel tijd eigenlijk. Doe heel afentoe Duolingo, maar mijn Engels is niet heel goed en de cursus is er niet in het Nederlands. Laatst zitten kijken bij tweedehands studieboeken, maar die waren vrij lastig te vinden.

Iemand hier nog tips voor andere leer methodes?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:12

Je kan ook eerst je Engels verbeteren? Ik heb eerlijk gezegd nooit verdiept in Zweeds, maar ik doe al mijn cursussen altijd in het Engels, verbeter ik gelijk mijn Engels mee. Zweeds lijkt me wel een toffe taal om te leren! :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:54

Zweeds wil ik ook graag nog leren! Engels spreek ik vloeiend (en op 't moment meestal nog beter dan nederlands, oopsie) dus daar heb ik gelukkig geen problemen mee :) Inderdaad een idee om eerst je Engels te verbeteren Julia?

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:58

Haha ja dat is ook een optie inderdaad. Ik spreek opzicht wel prima engels en ik versta alles. Totdat het over grammatica, zinsopbouw etc. gaat. Maar ik ga het proberen inderdaad.

ThasjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:01

Tammy: Haha, wat grappig! Zoveel talen beheersen lijkt me zooo leuk! En een ongeluk? Gaat het nu wel gewoon goed met haar?

Voor de mensen die een bepaalde taal heel goed spreken, of zoals in miijn geval dit hebben met Engels; kennen jullie dat, dat je dan bijv. iets wil uitleggen en je dan wel een aantal Engelse woorden er voor weet, maar niet meer op de Nederlandse komt? Iets met Engels denken ofzo? :')

Heel veel succes Julia! Zweeds lijkt me een moeilijke, maar wel echt prachtige taal! Ik zou idd ook zeggen eerst proberen je Engels te verbeteren. Als je daar hulp bij nodig hebt wil ik altijd wel proberen te helpen!