Batlow schreef:Ik dacht dat betaald parkeren een samenstelling was, maar niet dus. Er zijn genoeg uitzonderingen in Nederlandse taal, ik doe altijd mijn best om het zo goed mogelijk te schrijven en typen, maar ook om het te begrijpen.
Veel mensen vinden dit lastig en doen het vaak verkeerd.
Je kunt zeggen 'het is betaald parkeren'. Betaald is hier eigenlijk een bijvoeglijk voornaamwoord bij 'parkeren' of eigenlijk een werkwoord dat gemaakt is tot een bijvoeglijk voornaamwoord. Je had ook kunnen zeggen 'het is mooi parkeren hier'. Dan had je het bijvoeglijke woord beter herkend (maar was het geen werkwoord geweest). Omdat het om een werkwoordsvorm gaat die bijvoeglijk gebruikt is , moet je de voltooid deelwoordsvorm gebruiken. Je zegt 'het betaal
de parkeren', met een 'd' erin, dus daarom is 'betaald parkeren' ook met een 'd'.
Als je zegt: 'zij betaalt het parkeren', dan is 'betaalt' de werkwoordsvorm die bij 'zij' hoort. Als je het persoonlijk voornaamwoord 'zij' vervangt door een ander persoonlijk voornaamwoord dan gaat deze werkwoordsvorm namelijk mee veranderen:
- Ik betaal het parkeren
- Wij betalen het parkeren
- Hij betaalt het parkeren
Veel mensen doen het fout hoor en zeggen dan bijvoorbeeld 'Hij betaal
d het parkeren'. Is ook lastig want als je zegt 'hij heeft het parkeren betaald' (= voltooid deelwoord) dan is het weer met een 'd'.
Blijft lastig idd.