Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:50

elenaMM77 schreef:
takkie_muis schreef:
't Herberchsfintsje zal wel met een herberch te maken hebben haha

een fintsje is volgens mij van finne? weide/grasland? aan de echte friezen?

het zou dus gaan om het stuk gras waarop de herberg zich bevond

in het geval van een straat zou het dus een groenstrook met een herberg kunnen zijn geweest

_/-\o_ In geval van fries ik versta het praat het niet (wordt ik uitgelachen :') )) Tof dank je :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:01

wij hadden een stuk of 9 molenwegen (molenweg dus) in ons gehucht vroeger
en maar 1 straat met een andere naam.. nu jullie weer :j

ok, ik zal het nog even toelichten zodat mensen daar hun hoofd verder niet verder over hoeven te breken.

in den beginnen, schiep G.. nah iets minder lang geleden, schiep men eens een gehucht.

deze bestond uit twee straten die paralel aan elkaar liepen..
1 boven aan de dijk.. die heet dan ook <naam nabij dorp>derdijk en onder aan die dijk liep parallel een hele lange molenweg, met diverse verbindingstraatjes die onder de naam molenweg vielen waardoor de mensen die onder aan woonde naar boven konden op de bredere dijk.

in de loop der tijd is die weg langzaam maar zeker verdwenen en zijn er opgangen gebleven die met name vanaf boerderijen met de dijk verbonden en verder 'erf' vormden.. daarnaast waren er nog kleine stukjes parallelweg over die dus ook nog gewoon molenweg heetten met meerdere woonhuizen eraan..

het was altijd vermakelijk als iemand voor het eerst kwam en gelijk afsloeg bij het eerste de beste bordje molenweg.. dan waren ze nog zeker 800 meter verwijderd en dat stuk draaide helemaal weg richting een ander gehucht.. Poging twee eindigde bij een boerderij met drie huizen... poging vier bij een scheepsbouwer met twee woonhuizen.. Poging 5 konden wij met groot vermaak aanschouwen, dat was bij onze buren.. en daar lagen 3 huizen ruim uit elkaar in een rijtje. niet parallel maar haaks.. dus heeeeelemaal uitrijden naar het einde en dan houden de huizen op net voor het nummer dat je zoekt..

wijzelf woonde aan een 'hoefijzervormig stuk.. bij ons naar beneden, samen met buren. en als je doorreed kwam je dan vanzelf 300 meter verder met een u bocht weer boven aan de dijk uit.. Moest je wel even het hek van die mensen daar open doen..

übervermakelijk.. op enkele stukjes na was het allemaal 'eigen weg' geworden maar wel met officiële straatnaam.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:09

takkie_muis schreef:
_/-\o_ In geval van fries ik versta het praat het niet (wordt ik uitgelachen :') )) Tof dank je :P

hier ook, totaal niet spreken. vandaar ook mijn hulpkreet aan andere Friezen.. tsje is een verkleinde vorm dat weet ik dan wel weer (denk ik?)

maar ik kom de naam 'finne' wel vaker tegen op plekken die mij doen vermoeden dat het om grasland/grasstrook gaat lol... de boerenfinne (hoe schrijf je boeren op z'n fries? buorrefinne staat mij vaag bij?) is er ook zo een die je met enige regelmaat langs ziet uhhhmm uhmmm fierljeppen

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:04

elenaMM77 schreef:
takkie_muis schreef:

hier ook, totaal niet spreken. vandaar ook mijn hulpkreet aan andere Friezen.. tsje is een verkleinde vorm dat weet ik dan wel weer (denk ik?)

maar ik kom de naam 'finne' wel vaker tegen op plekken die mij doen vermoeden dat het om grasland/grasstrook gaat lol... de boerenfinne (hoe schrijf je boeren op z'n fries? buorrefinne staat mij vaag bij?) is er ook zo een die je met enige regelmaat langs ziet uhhhmm uhmmm fierljeppen

Buorre is geloof ik buren, en als het goed is blijft boer ook gewoon boer :)

elenaMM77

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:22

t gras van de buren... dat zullen dan wel veel groenere stroken zijn dan hier in de buurt lol

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:58

Buorren betekend zowel 'buurt' of 'woonwijk' als 'buren'.. Wat in Friesland vroeger vaak op hetzelfde neerkwam! :)

Finne is een stuk land, waarschijnlijk liep de weg langs een stuk land waar vroeger een herberg op heeft gestaan!

Superleuk topic trouwens! _/-\o_

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:31

In Almere heb je oa Stripheldenbuurt.
Met oa Tante Pollewopstraat, Rode katerplein, Brommie en Tommieweg, Familie Doorzonstraat, Olie B. Bommelstraat..

En faunabuurt.. Hamsterstraat enzo

Ook erg lollig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:33

Sabinee__ schreef:
In Almere heb je oa Stripheldenbuurt.
Met oa Tante Pollewopstraat, Rode katerplein, Brommie en Tommieweg, Familie Doorzonstraat, Olie B. Bommelstraat..

Geen Joop Klepzeikerlaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:41

HannahFrouk schreef:
Batlow schreef:
Ik dacht dat betaald parkeren een samenstelling was, maar niet dus. Er zijn genoeg uitzonderingen in Nederlandse taal, ik doe altijd mijn best om het zo goed mogelijk te schrijven en typen, maar ook om het te begrijpen.

Veel mensen vinden dit lastig en doen het vaak verkeerd.

Je kunt zeggen 'het is betaald parkeren'. Betaald is hier eigenlijk een bijvoeglijk voornaamwoord bij 'parkeren' of eigenlijk een werkwoord dat gemaakt is tot een bijvoeglijk voornaamwoord. Je had ook kunnen zeggen 'het is mooi parkeren hier'. Dan had je het bijvoeglijke woord beter herkend (maar was het geen werkwoord geweest). Omdat het om een werkwoordsvorm gaat die bijvoeglijk gebruikt is , moet je de voltooid deelwoordsvorm gebruiken. Je zegt 'het betaalde parkeren', met een 'd' erin, dus daarom is 'betaald parkeren' ook met een 'd'.

Als je zegt: 'zij betaalt het parkeren', dan is 'betaalt' de werkwoordsvorm die bij 'zij' hoort. Als je het persoonlijk voornaamwoord 'zij' vervangt door een ander persoonlijk voornaamwoord dan gaat deze werkwoordsvorm namelijk mee veranderen:

- Ik betaal het parkeren
- Wij betalen het parkeren
- Hij betaalt het parkeren

Veel mensen doen het fout hoor en zeggen dan bijvoorbeeld 'Hij betaald het parkeren'. Is ook lastig want als je zegt 'hij heeft het parkeren betaald' (= voltooid deelwoord) dan is het weer met een 'd'.

Blijft lastig idd.

Ik kijk meestal of het woord "Smurft" past, past het dan moet het met een t...

Hij loopt over straat: Hij smurft over straat...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:35

purny schreef:
Ik kijk meestal of het woord "Smurft" past, past het dan moet het met een t...

Hij loopt over straat: Hij smurft over straat...

Het wordt interessant als hij over straat heeft gesmurft.
En daar helpt je ezelsbruggetje niet echt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:42

het is de gesmurfte afstand over straat en niet de gesmurfde afspraak..

nog afgezien van het feit dat de f in het kofship staat..

het ezelsbruggetje is bedoeld om te bepalen of er een of er een een dt ergens moet staan in de derde persoon enkelvoud..

voor het voltooid deelwoord kun je 2 'ezelsbruggetjes gebruiken'
1 ex fokschaap

2. gebruik de 7e vorm om het te horen..

over straat gesmurft. de gesmurfte afstand over straat.. geen d in de 7e vorm (geen flauw idee hoe die ook al weer heet) dus ook niet in de 6e (voltooid deelwoord)

ik heb een lied gehoord.. het door mij gehoorde lied

en kun je het niet goed horen of twijfel je dan pak je dus alsnog het ex fokschaap erbij

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:48

Dit si vast een hele moeilijke vraag, maar wil hem toch nog even kwijt.

Hoe is het universum onstaan? Want dan moet er toch ooit iets uit niets zijn ontstaan? Maar dat is toch onmogelijk?
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 15-09-14 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:48

Als een dier KI geïnsemineerd wordt , heeft ze dan het gevoel dat ze gedekt is?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 23:27

takkie_muis schreef:
Als een dier KI geïnsemineerd wordt , heeft ze dan het gevoel dat ze gedekt is?

Ik ken een merrie die er echt bij stond te genieten, van die arm in dr doos :P Maar ik denk dat ze wel weet dat er geen paard in de buurt was.

Ik vraag me af wat honden eten als ze in het wild zouden leven...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 00:13

antje_vip schreef:

Volgens mij zijn honden heel oppertunistisch en zouden ze dan gewoon eten wat er voor de neus komt. Een van de theorieën over het ontstaan/domesticatie van de hond is dat de voorouder van de hond afval ging eten bij de ontstane menselijke nederzettingen waardoor selectie ontstond op dieren die tammer waren. Maar in principe kan een hond natuurlijk ook wel gewoon jagen als het nodig is, ze zullen hun talenten wel combineren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 01:24

Finliox schreef:

Hoe is het universum onstaan? Want dan moet er toch ooit iets uit niets zijn ontstaan? Maar dat is toch onmogelijk?

Ik zou zeggen duik eens in de quantum mechanica. Die beschrijft dat er constant iets uit niets ontstaat (de definitie van "niets" is trouwens nog niet zo gemakkeijk, 0 punt energie en zo); deeltjes en anti deeltjes die elkaar onmiddelijk opheffen onder de meeste omstandigheden. In uitzonderlijke omstandigheden (bv aan de event horizon van een zwart gat) kan eén van de twee geelimineerd worden, voor ze elkaar weer opheffen, tadaa, iets uit niets ontstaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:30

antje_vip schreef:

Definieer 'in het wild'.
Kijk naar zwerfhonden en je weet wat ze in het wild eten. Of bedoel je met 'in het wild' eigenlijk 'in een mensloze omgeving'?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:59

oomens schreef:
antje_vip schreef:

Hetzelfde als wat ze nu zouden moeten eten: vers vlees :)
alleen in het wild moeten ze het zelf vangen en nu krijgen ze het netjes in hun bakje

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:11

Lizzyy schreef:
alleen in het wild moeten ze het zelf vangen en nu krijgen ze het netjes in hun bakje

Denk je dat serieus? In principe zullen ze eten wat ze aan eetbaars tegenkomen, en dat is heel wat meer dan alleen vers (of minder vers) vlees. Wolven zijn al niet zo strikt carnivoor als bijvoorbeeld katten, en duizenden jaren domesticatie en selectie hebben honden alleen maar beter geschikt gemaakt om ook niet-vlees te kunnen eten.

Dat neemt niet weg dat het voor 'ons' makkelijker is om honden te voeren met houdbare, doseerbare, niet te dure (qua productie/grondstoffen dan, de klant mag best de hoofdprijs betalen) voeding dan met datgene waar honden het gezondst van blijven. Dat is alleen wat anders dan het stugge en dogmatische, bijna religieuze 'een-hond-móet-alleen-vers-vlees-(en-botten-)eten' wat je nog wel eens hoort roepen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:51

oomens schreef:
Lizzyy schreef:

Denk je dat serieus? In principe zullen ze eten wat ze aan eetbaars tegenkomen, en dat is heel wat meer dan alleen vers (of minder vers) vlees. Wolven zijn al niet zo strikt carnivoor als bijvoorbeeld katten, en duizenden jaren domesticatie en selectie hebben honden alleen maar beter geschikt gemaakt om ook niet-vlees te kunnen eten.

Dat neemt niet weg dat het voor 'ons' makkelijker is om honden te voeren met houdbare, doseerbare, niet te dure (qua productie/grondstoffen dan, de klant mag best de hoofdprijs betalen) voeding dan met datgene waar honden het gezondst van blijven. Dat is alleen wat anders dan het stugge en dogmatische, bijna religieuze 'een-hond-móet-alleen-vers-vlees-(en-botten-)eten' wat je nog wel eens hoort roepen.

och ja, dat dacht ik inderdaad. :roll:
Natuurlijk niet, ik heb ook wel de nodige kennis van dieren, honden en hun voer dat ze echt niet alleen maar vlees eten.
Anders geformuleerd: hun hoofdbestanddeel is vlees.
Zo beter?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:17

Lizzyy schreef:

En dat "vers" kun je er ook wel bij weglaten, als je ziet wat die van mij geregeld vinden en eten, brrrr.
Je viel in iederr geval niet in de valkuil "hetzelfde als een wolf", honden zijn allang geen wolven meer, en onderscheiden zich (oa) in de efficientie waarmee ze zetmeel kunnen verteren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:31

Kuggur schreef:
Lizzyy schreef:

En dat "vers" kun je er ook wel bij weglaten, als je ziet wat die van mij geregeld vinden en eten, brrrr.
Je viel in iederr geval niet in de valkuil "hetzelfde als een wolf", honden zijn allang geen wolven meer, en onderscheiden zich (oa) in de efficientie waarmee ze zetmeel kunnen verteren.

Met vers bedoel ik niet uit blik of een zakje :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:42

Finliox schreef:

Ja dat is echt iets waar ons hoofd niet bij kan. Al zou ik ook wel eens een soort logische verklaring willen lezen.

Ik vind het eigenlijk best raar dat iets kan groeien.
Dat een plant van alleen wat water en zon mooie bloemen kan geven of voedsel.
:')
Het is echt lastig uitleggen wat ik bedoel haha

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:57

Lizzyy schreef:

Ik kan me anders ook niet voorstellen dat je er een schaap mee bedoelt dat al een weekje dood is, en in verrregaande staat van "fermentatie" is... :D

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:20

Kuggur schreef:
Lizzyy schreef:

Ik kan me anders ook niet voorstellen dat je er een schaap mee bedoelt dat al een weekje dood is, en in verrregaande staat van "fermentatie" is... :D

Dat is alsnog wat verser (Lees: met minder chemische troep en blablabla erin) dan wat ze nu wel eens te eten krijgen :D Als je je bedenkt wat er soms in ons voedsel aan troep zit.. :roll:

En ja ik weet dat er nu een heleboel tegen argumenten gaan komen, but I hope you know what I mean :D