Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Arc_En_Ciel schreef:En dat wat jij denkt, dat denkt dus ook iedereen, en in al die jaren dat de meningen al verdeeld zijn over vlees eten, is de vleesverkoop nog niet geminderd. Buiten dat zal het nooit gebeuren dat de vegetariërs in de meerderheid zijn.

PowerReiner schreef:Veel reacties hier waarbij de ouders worden aangevallen zeg. Dat begrijp ik echt niet. TS heeft gezegd dat ze vegetariër wilde worden omdat het zielig is. Als ik kinderen zou hebben en zij zouden met zo'n reden komen dan is het ook jammer voor ze. Kom eerst maar eens met een doordachte goede reden aan, dan valt er over te praten omdat kind zich er dan echt in verdiept heeft.
Waarom zou je als ouders het zomaar moeten accepteren? Als je dat bij alles doet krijg je strontverwende kinderen. Kind zegt: ik eet geen fruit meer, wat zeg je dan? Oké dat is goed liefje? Nee natuurlijk niet!
PowerReiner schreef:Vind dat je nogal aanvallend reageerd en dat kan ik niet op prijs stellen.
Om toch maar antwoord te geven:
Die vergelijking is voor jou belachelijk, maar fruitaristen (heten ze zo) die denken wel degelijk op die manier. Maar het ging hierin niet helemaal om het fruit, maar meer dat kinderen wel vaker zeggen dat ze iets niet willen. Je kan niet zomaar maar alles toelaten, daar ging het hier om.
Daarnaast, nee inderdaad, omdat het zielig is is niet goed genoeg. Kinderen, vooral op die leeftijd zijn zeer beïnvloedbaar. Dat wil zeggen dat ze er zelf misschien helemaal niet over heeft nagedacht, maar dat haar beste vriendin of iemand van school ineens vegetariër is gaan worden. En nee dat vind ik niet bepaald een geldige reden.
Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik wel kijk naar WAT ik koop. Zoals scharreleieren/kip en ik eet geen eendelever er ganzelever etc. Omdat ik weiger mee te werken aan de inhumane handelingen.
Beetje naïef om te denken dat iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie. Ten eerste gaat het nederlands onderwijs zwaar achteruit de laatste 20 jaar en daarnaast zijn tieners vaak nogal impulsief.
Dus ja, ik zou als het mijn kinderen betreft zeker naar een andere doordachte reden vragen ipv zielig, voordat ik alles omgooi en voor iedereen apart moet gaan koken.

Miracle_ schreef:Arc_En_Ciel schreef:En dat wat jij denkt, dat denkt dus ook iedereen, en in al die jaren dat de meningen al verdeeld zijn over vlees eten, is de vleesverkoop nog niet geminderd. Buiten dat zal het nooit gebeuren dat de vegetariërs in de meerderheid zijn.
Er wordt wel degelijk minder vlees gekocht en geconsumeerd.
Nee vegetariërs zullen vast niet in de meerderheid komen, maar er komen er wel steeds meer (gelukkig).
Er zullen altijd mensen zijn die daar te egoïstisch voor zijn, het niet snappen, het niet wíllen snappen, of het niet "kunnen" missen, of het gewoon niet weten.
https://www.facebook.com/WakkerDier/pho ... 07/?type=1
http://jeugdjournaal.nl/item/628690-we- ... vlees.html
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ne ... nder-vlees
http://www.nd.nl/artikelen/2013/mei/30/ ... sschandaal
Bovendien spaar ik in mijn eentje toch wel degelijk behoorlijk wat dierenlevens uit.
Door je hele leven geen vlees te eten (aangenomen dat je anders volgens het Nederlandse gemiddelde zou eten en dat je op een gemiddelde leeftijd sterft), spaar je 664 tot 789 dierenlevens uit (gemiddeld 727 dieren, 9 dieren per jaar). 94% hiervan zijn kippen.
Afgerond kom je op het volgende staatje:
4 tot 6 runderen (melkkoe, vleesstier, kalf)
3 tot 6 geiten/schapen
34 tot 37 varkens
623 tot 741 kippen
Bron: http://www.vegetariers.nl/bewust/waarom ... ten-dieren
en
http://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-do ... vlees-etenPowerReiner schreef:Veel reacties hier waarbij de ouders worden aangevallen zeg. Dat begrijp ik echt niet. TS heeft gezegd dat ze vegetariër wilde worden omdat het zielig is. Als ik kinderen zou hebben en zij zouden met zo'n reden komen dan is het ook jammer voor ze. Kom eerst maar eens met een doordachte goede reden aan, dan valt er over te praten omdat kind zich er dan echt in verdiept heeft.
Waarom zou je als ouders het zomaar moeten accepteren? Als je dat bij alles doet krijg je strontverwende kinderen. Kind zegt: ik eet geen fruit meer, wat zeg je dan? Oké dat is goed liefje? Nee natuurlijk niet!
Die vergelijking slaat echt helemaal nergens op. Fruit vergelijken met een levend dier.. Wat een onzin.
Beetje jammer dat je daar zo op reageert terwijl ik in mijn post eronder zet dat die vergelijking niet gemaakt moet worden, maar dat het puur gaat om de opvoeding van kinderen in deze. Dat je dus niet alles klakkeloos maar moet toelaten.PowerReiner schreef:Vind dat je nogal aanvallend reageerd en dat kan ik niet op prijs stellen.
Om toch maar antwoord te geven:
Die vergelijking is voor jou belachelijk, maar fruitaristen (heten ze zo) die denken wel degelijk op die manier. Maar het ging hierin niet helemaal om het fruit, maar meer dat kinderen wel vaker zeggen dat ze iets niet willen. Je kan niet zomaar maar alles toelaten, daar ging het hier om.
Daarnaast, nee inderdaad, omdat het zielig is is niet goed genoeg. Kinderen, vooral op die leeftijd zijn zeer beïnvloedbaar. Dat wil zeggen dat ze er zelf misschien helemaal niet over heeft nagedacht, maar dat haar beste vriendin of iemand van school ineens vegetariër is gaan worden. En nee dat vind ik niet bepaald een geldige reden.
Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik wel kijk naar WAT ik koop. Zoals scharreleieren/kip en ik eet geen eendelever er ganzelever etc. Omdat ik weiger mee te werken aan de inhumane handelingen.
Beetje naïef om te denken dat iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie. Ten eerste gaat het nederlands onderwijs zwaar achteruit de laatste 20 jaar en daarnaast zijn tieners vaak nogal impulsief.
Dus ja, ik zou als het mijn kinderen betreft zeker naar een andere doordachte reden vragen ipv zielig, voordat ik alles omgooi en voor iedereen apart moet gaan koken.
Kan jij mij eens vertellen welk dier een goed leven heeft? Volgens mij heb je echt geen idee.
Om een voorbeeld te geven, je zegt dat je scharreleieren koopt:
Scharrelei: code 2
Anders dan de naam doet vermoeden, komen scharrellegkippen nooit buiten. Ze leven in een dichte grote stal met duizenden soortgenoten. De meeste leghennen in Nederland worden op deze manier gehouden.
Wat is hier zo goed aan?
Hier heb je zeker een punt, maar dan nog is dat beter dan een legbatterij, niet? Vrije uitloop zou helemaal top zijn, ware het niet dat ik die niet altijd kan kopen in de winkels waar ik kom.
Je zegt dat je niet mee doet aan inhumane handeling..
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... e=5463CC9C
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 4939_n.png
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... e=5481B5C0
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... e=546C8713
[ Afbeelding ]
Mag jij mij vertellen wat hier allemaal precies humaan aan is

Miracle_ schreef:Het zijn ook maar voorbeelden.
Zo gebeuren er nog ontelbaar dingen waar ik niet aan bij wil dragen. En dat is trouwens ook net het probleem, de andere kant op kijken.
En die lammetjes zijn blij omdat ze niet beter weten. Als ze konden kiezen, denk je dan dat ze liever bij jou onder de lamp zitten bij een nep speen, of lekker knus bij hun eigen moeder en broertjes/zusjes?
Maar goed, ik zal het hier bij laten, want de betekenis van een 'goed' leven is voor ieder blijkbaar heel anders.
Miracle_ schreef:Er wordt wel degelijk minder vlees gekocht en geconsumeerd.
Nee vegetariërs zullen vast niet in de meerderheid komen, maar er komen er wel steeds meer (gelukkig).
Er zullen altijd mensen zijn die daar te egoïstisch voor zijn, het niet snappen, het niet wíllen snappen, of het niet "kunnen" missen, of het gewoon niet weten.
Hevonen schreef:*Wij zijn overigens begonnen toen ze nog kleiner waren om op alle feestdagen vegetarisch te eten (dingen als kaassoufflé, paddenstoelenragout, quiche, gevulde groenten) omdat wij vonden dat het niet klopt dat dieren moeten lijden voor ons feest.
Hevonen schreef:Als je het verstandig doet, met peulvruchten, granen, eieren, kaas, vleesvervangers en natuurlijk veel groente en fruit, wordt je er echt niet slechter van.
*Wij zijn overigens begonnen toen ze nog kleiner waren om op alle feestdagen vegetarisch te eten (dingen als kaassoufflé, paddenstoelenragout, quiche, gevulde groenten) omdat wij vonden dat het niet klopt dat dieren moeten lijden voor ons feest.
miss_lizje schreef:Miracle_ schreef:Er wordt wel degelijk minder vlees gekocht en geconsumeerd.
Waarom is iemand die wel vlees eet gelijk egoïstisch? Ik heb een mega probleem met mijn vitamine B12. Totaal vega worden kan ik niet zonder de rest van mijn leven vitaminenspuiten te moeten krijgen. Hoe gezond is dat met al zijn andere stoffen die ook nog er in zitten?
Je bekijkt het te veel zwart-wit. Wat is er namelijk mis met een stukje biologisch vlees? Van een dier dat niet in een ophokstal heeft gestaan en gewoon tot zijn slachting een goed leven heeft gehad.
Daarnaast kan je dus ook wel zeggen dat men allemaal minder vlees eet, maar voor een goed stukje vlees betaal je tegenwoordig ook wel meer. En niet iedereen kan dat betalen. Ik eet liever 3 dagen wel een goed stuk vlees en de rest van de week niet, dan dat ik elke dag slecht vlees zal eten. Je proeft het namelijk echt in de smaak of het biologisch of bio-industrie is.
Ik eet dus graag een stukje goed vlees, maar kan ook wel een dagje zonder. Maar dat ik vlees eet is geen levenszonde.
Arc_En_Ciel schreef:Maar je spaart helemaal geen dierenlevens door vegetarisch te eten.. Dat lijkt misschien zo, maar uiteindelijk heb je alleen maar berekend hoeveel dierenlevens jij niet in je mond stopt. Want uiteidelijk wordt die koe toch wel geslacht en in de winkel gelegd. Jij koopt hem alleen niet, een ander wel. Vlees wordt niet op jouw aanvraag in de winkel gelegd.
Hoe minder mensen vlees eten, hoe minder beesten er geslacht worden.
miss_lizje schreef:Miracle_ schreef:Er wordt wel degelijk minder vlees gekocht en geconsumeerd.
Waarom is iemand die wel vlees eet gelijk egoïstisch? Ik heb een mega probleem met mijn vitamine B12. Totaal vega worden kan ik niet zonder de rest van mijn leven vitaminenspuiten te moeten krijgen. Hoe gezond is dat met al zijn andere stoffen die ook nog er in zitten?
Je bekijkt het te veel zwart-wit. Wat is er namelijk mis met een stukje biologisch vlees? Van een dier dat niet in een ophokstal heeft gestaan en gewoon tot zijn slachting een goed leven heeft gehad.
Daarnaast kan je dus ook wel zeggen dat men allemaal minder vlees eet, maar voor een goed stukje vlees betaal je tegenwoordig ook wel meer. En niet iedereen kan dat betalen. Ik eet liever 3 dagen wel een goed stuk vlees en de rest van de week niet, dan dat ik elke dag slecht vlees zal eten. Je proeft het namelijk echt in de smaak of het biologisch of bio-industrie is.
Ik eet dus graag een stukje goed vlees, maar kan ook wel een dagje zonder. Maar dat ik vlees eet is geen levenszonde.
miss_lizje schreef:Hevonen schreef:Als je het verstandig doet, met peulvruchten, granen, eieren, kaas, vleesvervangers en natuurlijk veel groente en fruit, wordt je er echt niet slechter van.
*Wij zijn overigens begonnen toen ze nog kleiner waren om op alle feestdagen vegetarisch te eten (dingen als kaassoufflé, paddenstoelenragout, quiche, gevulde groenten) omdat wij vonden dat het niet klopt dat dieren moeten lijden voor ons feest.
Het zonder vlees koken voor feestdagen vind ik opzich een goed idee.
Echter ben ik het met je eerste zin niet eens. Vleesvervangers zijn ook niet heilig en zit vaak meer troep in dan je denkt. Die zou ik eerder aan de kant leggen. Het zal voor een normaal mens echt wel mogelijk zijn om alles uit het voedsel te halen zonder dat je vlees nodig heb. Echter zijn er maar vrij weinig "normale mensen". Met mijn "halve" notenallergie kan ik een hoop niet eten. Alles waar amandel in zit of walnoot eet ik niet omdat ik daar echt last van krijg. pinda's kan ik wel weer hebben en eet ik dan ook graag.
Echter, heb ik dan nog steeds een B12 te kort. En vandaar dat ik vlees eet. Vooral rood vlees en alles zo biologisch mogelijk. Plofkip etc. komt er bij mij niet in. Ik kies bewust voor "goed" vlees als het ware. Echter was ik in de ogen van een oud vriendin (die echt doorsloeg met haar vegaburger gedoe) de grootste crimineel die er op de aarde rond loopt. Ik vond het vooral jammer dat ze het verschil niet wilde zien tussen goed en fout vlees. Want zelf biologisch vlees vond zij al fout. Ik heb maar met haar gebroken, want er was echt geen land mee te bezeilen.

minikatje schreef:heb vandaag een konijntje doodgereden, ik ben een slechte vegetariër
PowerReiner schreef:Veel reacties hier waarbij de ouders worden aangevallen zeg. Dat begrijp ik echt niet. TS heeft gezegd dat ze vegetariër wilde worden omdat het zielig is. Als ik kinderen zou hebben en zij zouden met zo'n reden komen dan is het ook jammer voor ze. Kom eerst maar eens met een doordachte goede reden aan, dan valt er over te praten omdat kind zich er dan echt in verdiept heeft.
PowerReiner schreef:Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Cassidy schreef:Ik blijf erbij dat kinderen op die leeftijd ideeen krijgen van leeftijd- en klasgenootjes en gewoon meelopen met de hype, zonder zich echt te realiseren wat het inhoudt en hoe zeer je vlees nodig hebt.
Cassidy schreef:Roepen dat iets "sielugh" is, zal voor de dieren minder zoden aan de dijk zetten dan dat je effectief er wat voor doet om hun levensomstandigheden te verbeteren. En dat ga je niet bereiken door geen vlees meer te eten, daar is meer voor nodig. Dus ventileer je mening op een efficiente manier (en dan bedoel ik NIET Bokt) maar ga de politiek in. Heb je je al kandidaat gesteld voor de Partij voor de Dieren?
Ninx schreef:PowerReiner schreef:Veel reacties hier waarbij de ouders worden aangevallen zeg. Dat begrijp ik echt niet. TS heeft gezegd dat ze vegetariër wilde worden omdat het zielig is. Als ik kinderen zou hebben en zij zouden met zo'n reden komen dan is het ook jammer voor ze. Kom eerst maar eens met een doordachte goede reden aan, dan valt er over te praten omdat kind zich er dan echt in verdiept heeft.
Een betere reden is er niet lijkt me.
Wat een fantastische gift: een bewust kind met compassie.
Wanneer jij het 'niet willen meewerken aan dierenleed' geen goede reden vind, dan is er voor jou juist veel verdieping nodig vrees.
Een kind dat geen fruit of groente wil eten doet dat primair omdat de smaak ze niet aanstaat, daar kun je als ouder echter wel veel aan doen.
Dat vlees is niet erg relevant, fruit en groenten echter wel.
Weinig ouders bieden echter echt goede maaltijden aan, zij eten zelf vaak ook niet gevarieerd genoeg.
Ninx schreef:PowerReiner schreef:Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Wat voor vlees koop jij? Wat is de herkomst, en waar koop je het?
Bovenstaand is immers in 99% van de gevallen niet waar. Doe mij zo'n roze bril!
PowerReiner schreef:Als je de rest van mijn berichten leest in dit topic zie je dat dit bericht een hele andere lading heeft dan het doet overkomen in dit bericht. Ik stel dan voor dat je de rest ook gaat lezen voordat je begint te vertellen dat ik verdieping nodig heb.
Omdat het zielig is hoeft niet te betekenen dat het kind compassie heeft namelijk. Dan kan net zo goed betekenen dat vrienden van haar ook vegetariër zijn en mee wil lopen, of dat ze beïnvloed is. An sich maakt dat niet uit, maar dan is het een tijdelijke bevlieging. Dus ja, kom eerst maar een een eigen DOORDACHTE mening.
PowerReiner schreef:Ik koop scharrelkippen en rundvlees. De precieze herkomst van het rundvlees moet ik bekennen dat ik die niet goed weet, maar ze hebben over het algemeen en prima leven. Ik ken een hele grote slachterij via mijn werk die ook vlees verzorgt voor de grote supermarkten. Dus ik weet zo ongeveer wel waar het vandaan komt inderdaad. Maar dat geldt uiteraard niet voor ieder pakje vlees wat ik koop.
Ik probeer er zo bewust mogelijk mee om te gaan, tot zover ik dat kan zien natuurlijk.
Daarnaast klopt jou 99% niet voor de bio industrie, en dat is waar bovenstaand bericht op slaat.