Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:26

Victory-Boy schreef:
Ik geloof niet dat wij echte cultuur botsingen hebben, tenminste ... ik kan ze niet zo bedenken.
Het enige wat af en toe "botst" is de taal, de meeste mensen spreken wel Engels dus de nood om Nederlands te leren is er niet echt. Ook mijn fout, want ook ik blijf Engels praten, maar als ik stug Nederlands blijf praten luistert hij gewoon niet. :+
Soms schaam ik me er een beetje voor dat hij al 3 jaar hier woont en nog steeds nauwelijks Nederlands kent. Oke ... hij is al ouder (antiek eigenlijk :+ ), dus het is erg moeilijk voor hem, maar écht proberen doet ie ook nog niet.
Verder heeft zijn moeder hem goed opgevoed. :D

Ja dat had ik met een goeie vriendin, die kwam uit Polen en kon Engels en ik natuurlijk ook en we maakten elke dag de afspraak vandaag Nederlands praten. Maar uiteidelijk mislukte dat altijd.

BAStable

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:29

Ik date momenteel met een Vlaamse Belg, telt dat ook :P ?
Gelukkig kan ik gewoon Nederlands blijven praten, maar soms moet ik nog wel wennen aan het taaltje ook al studeer ik zelf in België. Vlaamse jongens klinken toch iets minder stoer dan Nederlandse jongens :=

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:37

De enige cultuur"botsing" die wij hebben is dat mijn vriend absoluut niet snapt wat ik zo lekker aan mayo bij mn frietje, op mn eitje, op mn hamburgertje vind :') (nou ja niet echt een botsing dus, meer iets waar hij iedere keer zijn afkeer over uit als ik mayo ergens bij neem := )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:01

ilayda schreef:
Misschien heeft iemand het al gevraagd. Maar wat zijn bij jullie de cultuur botsingen??

De enige cultuurclashes die wij tegenkomen gaan over eten :+
Verder lopen we eigenlijk niet ergens tegenaan.

Ilayda, is jouw Turkse vriend moslim?
Die van mij niet, ik heb een hele moderne westerse Turk. Maakt misschien ook wel een hoop verschil.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:15

Goof schreef:
ilayda schreef:
Misschien heeft iemand het al gevraagd. Maar wat zijn bij jullie de cultuur botsingen??

De enige cultuurclashes die wij tegenkomen gaan over eten :+
Verder lopen we eigenlijk niet ergens tegenaan.

Ilayda, is jouw Turkse vriend moslim?
Die van mij niet, ik heb een hele moderne westerse Turk. Maakt misschien ook wel een hoop verschil.

ja die van mij is moslim en dat is zeker een heel groot verschil

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 23:30

Geen echte cultuurbotsingen.
Alleen daar is de familieband wel hechter. En ik vind Serviërs grotere flapuits dan Nederlanders. Zo zeggen ze gewoon dat iemand is aangekomen. Ja mss trots maar ja dat heb ik eerlijk gezegd ook heel erg en bij mij thuis trekt ie echt aan het kortste end haha.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:05

Jess_vH schreef:
Geen echte cultuurbotsingen.
Alleen daar is de familieband wel hechter. En ik vind Serviërs grotere flapuits dan Nederlanders. Zo zeggen ze gewoon dat iemand is aangekomen. Ja mss trots maar ja dat heb ik eerlijk gezegd ook heel erg en bij mij thuis trekt ie echt aan het kortste end haha.

Ja Turken zijn ook heel trots maar dat vind ik dan wel weer grappig. Sommige dingen waar mijn vriend zich dan druk om maakt want stel je voor dat iemand dat ziet of hoort :) En hier waar ik woon is het gewoon klein Turkije

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:14

Ja trots levert ook wel leuke dingen op. Hij geeft in iedergeval sneller toe dan ik.
Weet het van mijzelf en het is een puntje waaraan ik werken moet. Maar in al die tijd heeft t er wel voor gezorgd dat ik ook zelfs na het beeindigen van mijn relatie van tien jaar goed voor mijzelf kon zorgen.

Heb veel tikken van de zweep gehad hoor.
In anderhalf jaar tijd is mijn vader plots overleden (62), raakte ik mijn paard kwijt, was mijn relatie beeindigd na tien jaar en was ik ook gelijk mijn huis kwijt daardoor. In dezelfde periode moest ik afstuderen en veranderde ik van baan.
Maar ben er niet verbitterd van geraakt. Tussendoor gebeuren ook leuke dingen. Die koesterde ik dan ook :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:17

Ilayday, hoe ga jij ermee om dat je vriend moslim is? En hoe voeden jullie de kids op?

Ik zou er namelijk wel moeite mee hebben. Sterker nog, toen wij elkaar leerden kennen vroeg ik hem vrijwel meteen "Ben je moslim?" en hij mij "Hang je een geloof aan?".
Ik denk dat het tussen ons nooit had gewerkt als 1 van ons een bepaald geloof aan zou hangen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:37

Jess_vH schreef:
Ja trots levert ook wel leuke dingen op. Hij geeft in iedergeval sneller toe dan ik.
Weet het van mijzelf en het is een puntje waaraan ik werken moet. Maar in al die tijd heeft t er wel voor gezorgd dat ik ook zelfs na het beeindigen van mijn relatie van tien jaar goed voor mijzelf kon zorgen.

In anderhalf jaar tijd is mijn vader plots overleden (62), raakte ik mijn paard kwijt, was mijn relatie beeindigd na tien jaar en was ik ook gelijk mijn huis kwijt daardoor. In dezelfde periode moest ik afstuderen en veranderde ik van baan.
Maar ben er niet verbitterd van geraakt. Tussendoor gebeuren ook leuke dingen. Die koesterde ik dan ook :)

Jeetje dat is wel een hoop rottigheid in een korte tijd. Veel mensen zouden dat niet aangekund hebben. Maar indd de kleine leuke dingen moet je niet vergeten:)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:41

Goof schreef:
Ilayday, hoe ga jij ermee om dat je vriend moslim is? En hoe voeden jullie de kids op?

Ik zou er namelijk wel moeite mee hebben. Sterker nog, toen wij elkaar leerden kennen vroeg ik hem vrijwel meteen "Ben je moslim?" en hij mij "Hang je een geloof aan?".
Ik denk dat het tussen ons nooit had gewerkt als 1 van ons een bepaald geloof aan zou hangen.

Ik was zelf niet gelovig ( ik geloofde wel dat er god was maar dat was het) nu ben ik wel moslim geworden maar niet op een hele strenge manier en mijn vriend ook niet. De kids mogen geen varken en voor de rest vind ik het niet zo heel belangrijk. Als ze iets willen weten over het geloof dan leg ik het uit. Ze zijn een tijdje naar de moskee geweest ( 2 uur les in de week) dat vonden ze een half jaar leuk en toen wouden ze niet meer. Geen probleem, toen zijn ze ermee gestopt. Mijn vriend en ik zijn niet heel streng daarin we hebben allebij zoiets van als je in je hart maar goed bent dan is het goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:45

Ah duidelijk verhaal. Goed geregeld zo te lezen.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:25

Ilayda, wel fijn en zo vind ik het ook horen. Geloof moet vanuit jezelf komen en injezelf zitten. Wat er vaak gedaan wordt is voor anderen de buitenwereld.

Sja ach bij mij waren het de kleine dingen die het deden. Ben die wel meer gaan waarderen nu

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:23

Zie soms Nederlandse vrouwen die met een Marokkaan een relatie krijgen en die gaan erg ver (wat ze zelf moeten weten natuurlijk). Want toen ik moslim werd had ik veel vrouwen op fb die ook moslim waren geworden,gewoon om info te krijgen en meer te weten te komen. Maar er waren er zoveel extreem dat ik soms boze prive berichten kreeg. Met dat het niet normaal was dat ik foto's van mezelf had op fb of dat ik aan sinterklaas deed. Die vrouwen kwamen alleeb buiten als ze naar de moskee gingen of samen met hun man naar de winkel. Dat vind ik gewoon te ver gaan, dus die heb ik snel op block gezet.

Wel moet ik zeggen dat mijn vriend niet wil dat ik aan kerst doe, en dat in de zin van een hele grote kerstboom enzo. En dat is meer omdat mijn schoonouders wel heel gelovig zijn en die komen af en toe langs. Dus met kerst hang ik wel lichtjes in mn huis en hebben we altijd een mini kerstboompje. We gaan wel altijd eerste kerstdag naar mn moeder, waar dan een mooie kerstboom staat met veel kadotjes voor de kids :)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:09

Jess_vH schreef:

WoW ... je hebt wel veel te verduren gehad in een korte tijd zeg. :(:) Gelukkig zie je ook de positieve dingen. :j
Heb ook een paar jaar narigheid achter de rug, maar bij lange na niet zo erg als jij.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:00

Gelukkig kan het dan ook alleen maar bergopwaarts, tenzij ik mijn baan verlies ofzo. Maar dat zie ik gelukkig niet gebeuren. Had per 1 januari vast contract gekregen nl.
Zit nu ook op het werk.. heb late dienst. Maar ben al 2 dagen best ziekig. Ach ja even uitzitten maar.

Vriendlief apte dat hij het huis aan het opruimen was haha en heel de ochtend bracht hij thee op bed :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:59

pff het is alleen nu even actualiteiten volgen en skypen wat betreft het wateroverlast daar nu. ZIjn opa en oma zijn 83 jaar, dus is het even spannend.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:03

Ah, jeetje zeg! Al wel contact met ze gehad?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:09

Ja dat wel. Zijn moeder zit momenteel in Amerika bij zijn broer als zijnde au pair voor 6 maanden.
Zijn vader is goed mobiel en reist veel voor zijn werk. Die stuurt geregeld foto's van ondergelopen gebouwen. Zijn opa en oma zijn minder mobiel, maar mocht het daar naar binnen stromen kunnen ze naar een appartement. Nu willen ze nog niet. Geef ze eens ongelijk. Het is heel wat voor ouwe vandaagjes om eventjes ergens anders hun betrekking te nemen. Het is wel erg droevig. De plaatsen waar ik geweest ben zien er ineens heel anders uit. Maar elke dag belt hij iedereen even daar via Skype. Om weer even gerust gesteld te zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:10

Gelukkig maar!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:12

Ja, het is wel erg hoor. Veel hebben al niet veel en dan nu dit nog.
Ik ga trouwens in augustus er weer heen voor 7 dagen. Erna gaan we samen nog 7 dagen weg met de auto. We gaan naar Normandie. Naar zijn fam wel met vliegtuig hoor.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:31

Leuk! Uit welk land kwam jou vriend ookalweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:49

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:56

_Cowgirl schreef:
Leuk! Uit welk land kwam jou vriend ookalweer?

Servië

Geloof dat nu nederland gaat kijken hoe het wster stabiel te krijgen en erna te verminderendenk als ze ergens hier goed in zijn is Nederland het wel.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:31

Oh, dan moet dat vast goed gaan komen!