Rebeccaa schreef:En ja, jij wilt studeren; maar wat verwachten ouders dan? Dat je hop, gelijk na de havo of het VWO gaat werken? Dat slaat toch nergens op; daar kom je helemaal nergens mee. Studeren is gewoon nodig, zonder HBO of WO studie wordt het leven op latere leeftijd toch best lastig. Een studie is gewoon echt iets dat bij kinderen krijgen hoort, net als zwemlessen.
Ik wil hier toch even op inhaken... Wat ongelovelijk kort door de bocht geredeneerd! Alsof iemand met een MBO opleiding niet op latere leeftijd kunt functioneren? Dit is klare onzin!
Ik heb een MBO 4 diploma, momenteel nog een functie op MBO 3 niveau ( krijg binnenkort een hogere functie), ben single, woon op mijzelf in een ruime huurwoning, kan voor mijn kat zorgen en rij een nieuwe auto, en ik kan zelfs sparen voor mijn toekomstplan ( koopwoning) en oja, ik kan ook gewoon op vakantie. Dus als je goed weet om te gaan met geld kun je ook als MBO`er er echt wel komen.
En dan nog iets, niemand kan zeggen hoe de situatie er voor staat over +- 18 jaar als je kiest voor een kind. tussen de geboorte en het studeren in kan er zo veel gebeuren in het leven dat de ouders het financieel mischien niet kunnen bolwerken om de studie van hun kind te betalen, hoe graag ze het ook willen.
ok, dan OT... Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen. Ik heb wel vanaf mijn 18e alles zelf betaald. inclusief mijn opleiding, zorgkosten etc etc. Dit heb ik kunnen betalen doordat ik in de zomer vakantiewerk deed waarbij ik voldoende verdiende om dit te kunnen betalen. Naast mijn opleiding had ik helaas geen tijd op te werken, dit omdat het leren mij veel tijd heeft gekost omdat het een zware opleiding was met veel studiebelasting. Het enige wat mijn moeder heeft betaald voor mij was mijn reiskosten met het OV. Ik was 17 toen ik aan mijn opleiding begon en tot mn 18e had ik geen recht op OV en heeft zij dat voor mij betaald. Mijn lesgeld betaalde ik toen wel al zelf.
ik ben op mijn 23ste uit huis gegaan omdat ik toen de financiele zekerheid voor mijzelf had om alles te kunnen bekostigen. Ik werkte toen net 3 maanden. verder heb ik zelf wel altijd een bijdrage aan boodschappen geleverd als ik de boodschappen voor het eten enzo ging halen. Mijn kleding heb ik ook zelf betaald.

Lees voortaan gewoon, voordat je gaat reageren.
Gedoe om geld vergelijken met gedoe om zorg.... Als je dat vind te vergelijken, ben je geen haar beter dan je denkt dat 'hun' zijn
.

En dan doel ik niet op mensen die zich achterover solliciteren in regio's waar de werkeloosheid welig tiert, want dat is echt ellende, maar wel het best grote deel van de jongeren die denken dat ze op hun gemakje uit kunnen zoeken wat ze al dan niet willen doen. We willen allemaal onze droombaan op fietsafstand van huis met een riant salaris en mieterse secundaire arbeidsvoorwaarden natuurlijk, maar dat betekent toch niet dat je 'onderweg naar' niet gewoon kunt werken in een k.u.t.baantje waarvoor je drie kwartier onderweg bent en wat gewoon maar centen op de bankrekening brengt toch?