Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:33

Rebeccaa schreef:
En ja, jij wilt studeren; maar wat verwachten ouders dan? Dat je hop, gelijk na de havo of het VWO gaat werken? Dat slaat toch nergens op; daar kom je helemaal nergens mee. Studeren is gewoon nodig, zonder HBO of WO studie wordt het leven op latere leeftijd toch best lastig. Een studie is gewoon echt iets dat bij kinderen krijgen hoort, net als zwemlessen.

Ik wil hier toch even op inhaken... Wat ongelovelijk kort door de bocht geredeneerd! Alsof iemand met een MBO opleiding niet op latere leeftijd kunt functioneren? Dit is klare onzin!
Ik heb een MBO 4 diploma, momenteel nog een functie op MBO 3 niveau ( krijg binnenkort een hogere functie), ben single, woon op mijzelf in een ruime huurwoning, kan voor mijn kat zorgen en rij een nieuwe auto, en ik kan zelfs sparen voor mijn toekomstplan ( koopwoning) en oja, ik kan ook gewoon op vakantie. Dus als je goed weet om te gaan met geld kun je ook als MBO`er er echt wel komen.
En dan nog iets, niemand kan zeggen hoe de situatie er voor staat over +- 18 jaar als je kiest voor een kind. tussen de geboorte en het studeren in kan er zo veel gebeuren in het leven dat de ouders het financieel mischien niet kunnen bolwerken om de studie van hun kind te betalen, hoe graag ze het ook willen.

ok, dan OT... Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen. Ik heb wel vanaf mijn 18e alles zelf betaald. inclusief mijn opleiding, zorgkosten etc etc. Dit heb ik kunnen betalen doordat ik in de zomer vakantiewerk deed waarbij ik voldoende verdiende om dit te kunnen betalen. Naast mijn opleiding had ik helaas geen tijd op te werken, dit omdat het leren mij veel tijd heeft gekost omdat het een zware opleiding was met veel studiebelasting. Het enige wat mijn moeder heeft betaald voor mij was mijn reiskosten met het OV. Ik was 17 toen ik aan mijn opleiding begon en tot mn 18e had ik geen recht op OV en heeft zij dat voor mij betaald. Mijn lesgeld betaalde ik toen wel al zelf.
ik ben op mijn 23ste uit huis gegaan omdat ik toen de financiele zekerheid voor mijzelf had om alles te kunnen bekostigen. Ik werkte toen net 3 maanden. verder heb ik zelf wel altijd een bijdrage aan boodschappen geleverd als ik de boodschappen voor het eten enzo ging halen. Mijn kleding heb ik ook zelf betaald.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:00

Ik werk en doe op het moment geen opleiding, ben 19 jaar. Aangezien ik heb gekozen om te gaan werken, verwachten mijn ouders dat ik kostgeld betaal. Ook wij hebben in het begin veel ruzie gehad over het bedrag..

Mijn uren verschillen per week. De ene week werk ik 40+ terwijl het de week erna maar 26 kunnen zijn. Maar mijn salaris ligt ongeveer rond de €700 per maand.

Zorgtoeslag gaat rechtstreeks naar mijn vaders rekening dus daar word mijn zorgverzekering van betaald.
Qua kostgeld betaal ik €150 per maand. Zelf betaal ik dan nog mijn telefoon abbonement, kleding, kapper en de rest wat ik zelf wil hebben of doen. De auto deel ik met mijn moeder dus eens in de twee weken gooi ik de tank helemaal vol. Ik kook een paar keer per week (vier personen) en haal dan de benodigde boodschappen en dit betaal ik dan vaak ook zelf. Mijn eigen was doe ik meestal zelf. Oh en ik maak een keer per week de badkamer helemaal spik en span.
Per maand gaat er ongeveer €200 naar mijn eigen spaarrekening om te sparen voor de wat grotere uitgaven.

Overigens gaat het kostgeld wat ik betaal naar een andere rekening en word dat apart gezet voor later. Als we op wintersport gaan moet ik ook een deel zelf betalen, wat dan ook naar die rekening gaat. Ik wist pas later dat dit apart werd gezet.
Zo leer ik toch om elke maand dingen te moeten betalen maar komt het wel vrij als ik het huis uit ga of een andere goede reden heb om het te gebruiken.

Als ik weer aan een opleiding begin, hoef ik geen kostgeld meer te betalen, aangezien ik dan ook minder zal werken. Mijn ouders zullen dan ook de opleiding bekostigen.

Mijn ouders hebben het goed voor elkaar en ben blij dat ik me nooit zorgen heb hoeven te maken over of er wel genoeg geld was. Hier schaamde ik me zelfs voor tegenover een vriendin waarvan ouders gescheiden waren en het financieel erg moeilijk hadden.

Op het moment zou ik graag het huis uit willen, maar denk niet dat ik dat ga redden met mijn salarisje. Hier in de buurt heb je geen kamers en huren is ook niet goedkoop. Dus dat zal nog even moeten wachten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:17

Met verbazing sommige antwoorden in dit topic gelezen.

Ik vind 250euro niet meer dan redelijk gezien leeftijd, situatie en inkomen van ts.

Ik heb vanaf mn 18e in overleg kostgeld betaald. Dit was 'mijn deel' van huur, gwl en boodschappen.

Ik vond dit niet meer dan normaal, zeker omdat ik een jaar later mijn pony kocht. Anders was dit ineens een heel verschil, van niks naar alles. Ik zou echt niet niks kunnen betalen en dan wel mn pony hebben, dan zou het eigenlijk niet eens mijn pony zijn, want dan zou indirect mijn moeder mijn pony betalen (als zij mij helemaal of grotendeels onderhoudt).

Ik vind dat dit bij volwassen worden hoort. Je leert de waarde van geld kennen en wordt hier zelfstandig en verantwoordelijk van.

Ouders kiezen voor een kind en moeten maar eeuwig betalen vind ik echt grote onzin. Grow up. Verwende 'kinders' van tegenwoordig. Merk het verschil al tussen mijn oudere zus+ik en mijn jongere zusjes (die dus niks hoeven te betalen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:21

flavlip schreef:
Met verbazing sommige antwoorden in dit topic gelezen.

Ik vind 250euro niet meer dan redelijk gezien leeftijd, situatie en inkomen van ts.

Ik heb vanaf mn 18e in overleg kostgeld betaald. Dit was 'mijn deel' van huur, gwl en boodschappen.

Ik vond dit niet meer dan normaal, zeker omdat ik een jaar later mijn pony kocht. Anders was dit ineens een heel verschil, van niks naar alles. Ik zou echt niet niks kunnen betalen en dan wel mn pony hebben, dan zou het eigenlijk niet eens mijn pony zijn, want dan zou indirect mijn moeder mijn pony betalen (als zij mij helemaal of grotendeels onderhoudt).

Ik vind dat dit bij volwassen worden hoort. Je leert de waarde van geld kennen en wordt hier zelfstandig en verantwoordelijk van.

Ouders kiezen voor een kind en moeten maar eeuwig betalen vind ik echt grote onzin. Grow up. Verwende 'kinders' van tegenwoordig. Merk het verschil al tussen mijn oudere zus+ik en mijn jongere zusjes (die dus niks hoeven te betalen).

Dus omdat ik geen kostgeld betaal, leer ik niet de waarde van het geld kennen? En ik ben zelfs zelfstandig. Weet goed hoe ik mij moet redden. Maar ik heb van die ouders die weigeren geld aan te nemen. En ben absoluut niet verwend. Sinds mijn 14e betaal ik alles zelf al.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:26

BarbaLala schreef:
Wat een bak met geld. Zonde om dat aan je ouders te geven, vind ik.
Bovendien vind ik het bedrag niet reëel.
Mij is dat vuur ook aan de schenen gelegd lang geleden en ik heb toen mijn biezen gepakt en ben lekker op kamers gaan wonen. Ja dan kom je iets hoger uit met alle overige kosten erbij, maar heb je wel lekker je eigen leven.

Ik was destijds 18/19 jaar.

Gatver ....... ik zou je met zo'n houding nog even geholpen hebben met inpakken ook.

Ik heb een ander topic gevolgd over voor je ouders zorgen als ze hulp nodig zouden hebben. Je pikt ze hier er zo uit die dat nooit zouden doen.... Wat denken ze wel, hadden ze maar geen kinderen moeten nemen toch!!!!???? :Y)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:33

flavip, De waarde van geld leer je ook op veel andere manieren kennen, door bijvoorbeeld zelf je kleren e.d. te kopen. Daar leer je namelijk ook vanzelf dat 1 euro niet twee keer uitgegeven kan worden. Financieel zelfstandig wordt ik hiervan ja, maar das dan ook het enige, op het definitieve uit huis gaan na.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:40

Margee schreef:
Gatver ....... ik zou je met zo'n houding nog even geholpen hebben met inpakken ook.

Ik heb een ander topic gevolgd over voor je ouders zorgen als ze hulp nodig zouden hebben. Je pikt ze hier er zo uit die dat nooit zouden doen.... Wat denken ze wel, hadden ze maar geen kinderen moeten nemen toch!!!!???? :Y)

Pardon? Ik geloof niet dat jij enig idee hebt, waar je over spreekt als je zo vanaf het internet mijn situatie kan beoordelen zonder enige achtergrond informatie.
Ik raad je aan om na te denken voor je, je aan dit soort uitspraken over wildvreemden waagt.
Nooit zomaar dingen voor of over een ander invullen, tip van mij voor jou.
Bespottelijk. :n

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:41

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Ik vind 250 euro een koopje voor jou leeftijd, ik ben 2 jaar ouder en heb al 8/9 jaar mijn eigen vasten lasten die toch voor alleen wonen/eten rond de 800/900 euro zitten. Je bent toch al op een leeftijd dat de meeste zelfstandig zijn en klaar met school. 350/400 euro per maand lijkt mij een realistische bedrag, als je op jezelf zou gaan ben je als snel het dubbele kwijt en dan moet je ook huishoudelijke klusjes doen :Y)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:43

paardjes123 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Ik vind 250 euro een koopje voor jou leeftijd, ik ben 2 jaar ouder en heb al 8/9 jaar mijn eigen vasten lasten die toch voor alleen wonen/eten rond de 800/900 euro zitten. Je bent toch al op een leeftijd dat de meeste zelfstandig zijn en klaar met school. 350/400 euro per maand lijkt mij een realistische bedrag, als je op jezelf zou gaan ben je als snel het dubbele kwijt en dan moet je ook huishoudelijke klusjes doen :Y)

:? Lees voortaan gewoon, voordat je gaat reageren.
Laatst bijgewerkt door ukje op 08-04-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:43

Margee schreef:
BarbaLala schreef:
Wat een bak met geld. Zonde om dat aan je ouders te geven, vind ik.
Bovendien vind ik het bedrag niet reëel.
Mij is dat vuur ook aan de schenen gelegd lang geleden en ik heb toen mijn biezen gepakt en ben lekker op kamers gaan wonen. Ja dan kom je iets hoger uit met alle overige kosten erbij, maar heb je wel lekker je eigen leven.

Ik was destijds 18/19 jaar.

Haha wat een bullshit _O- Gedoe om geld vergelijken met gedoe om zorg.... Als je dat vind te vergelijken, ben je geen haar beter dan je denkt dat 'hun' zijn :')

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:09

ukje schreef:
flavip, De waarde van geld leer je ook op veel andere manieren kennen, door bijvoorbeeld zelf je kleren e.d. te kopen. Daar leer je namelijk ook vanzelf dat 1 euro niet twee keer uitgegeven kan worden. Financieel zelfstandig wordt ik hiervan ja, maar das dan ook het enige, op het definitieve uit huis gaan na.

Dat is toch anders, aan mijn zusje merkte ik wel dat ze heel goed kan sparen voor iets wat ze wil, maar nu ze een half jaar op kamers is geweest heeft ze pas gemerkt wat er allemaal bij komt kijken/wat het kost. Ik daarentegen wist dit al voor ik op mezelf ging.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geldt, maar ik denk dat niemand er slechter van wordt door kostgeld te betalen en dat sommige er zeker slechter door worden als ze geen kostgeld hoeven te betalen.

Ik vind het meerwaarde hebben om vanaf een bepaald moment/leeftijd mee te dragen, je verantwoordelijkheid te nemen.

Ik vind het niet meer dan normaal om jezelf te onderhouden en ook je deel in het huishouden te doen (zag ik ook voorbij komen 'ik doe wel veel in huis'). Mijn inziens is het niet of, maar en (en kostgeld en huishouden). Natuurlijk heb je ook mensen die niks hoeven te betalen en geen ene donder uitvoeren.., dat vind ik helemaal absurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:24

ukje schreef:
paardjes123 schreef:

Wat is nou weer het probleem Ukje? Dat TS niet zoveel verdient 'omdat ze op haar gemak wil uitzoeken wat ze wil'? Die luxe heb je ook niet als volwassene met eigen huis, brood op de plank moet er komen, of je het nu graag doet of niet. Ik ga poetsen, is echt niet dat ik dat altijd als mijn droomjob beschouwd heb hoor, maar het is eerlijk werk en het verdient. Mijn kinderen kunnen later ook echt mijn rug op met hun 'ik wil uitzoeken wat ik wil gaan doen'. Daar denken ze dan ondertussen maar over na als ze aan de lopende band staan of hamburgers afrekenen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:27

Aranel schreef:
Grit: mij beschuldigen van weinig inlevingsvermogen vind ik wat kort door de bocht. Dat kwam tijdens mijn opleiding juist steeds naar voren als kwaliteit van mij :Y)
Ik ben van mening dat in een 'normale situatie' waarin ouders modaal verdienen het niet nodig is om kostgeld te vragen.
Tenzij het kind inderdaad ver in de 20 is en 5 dagen per week werkt. Dan is het een ander verhaal.

Je weet dat een modaal inkomen maar rond de 33.000 euro lpj. igt? Dat is niet veel om als gezin van rond te komen. Als we het dan toch over de waarde van geld hebben :D.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:31

Laat maar zitten, weet je kostgeld betalen prima maar betekend namelijk niet dat je, je ouders zowat je hele inkomen cadeau moet doen, en dat is wat Paardjes123 wel impliceert, als ze gelezen had dan had ze dat waarschijnlijk wel gezien.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:33

ukje schreef:
paardjes123 schreef:

Ik vind bokt heel leuk, maar toch niet zo leuk om in jou topic alle 14 pagina´s grondig door te lezen op mijn enige vrije dag sorry :') . Ik vind je heel onvriendelijk overkomen terwijl ik toch niet onvriendelijk onvriendelijk reageer. Ik zeg zoek het uit :wave:

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:55

Wat zou bokt mij dan verwend vinden. Ik betaal letterlijk geen rooie cent aan niets, niet aan mijn paard en geen benzine geld. Mijn ouders verwachten dit niet van mij en willen dit ook niet. Wanneer ik een nieuw zadel of hoofdstel wil is dit wel voor eigen rekening maar de vaste lasten van het paard en de plotselinge kosten (dierenarts) nemen mijn ouders op zich. Benzine geld (auto van moeder) is ook geen sprake terwijl ik de auto zeker 3 a 4 keer in de week meeneem, als ik een keer zelf de tank vol gooi geeft mijn moeder mij het geld net zo hard weer terug met de termen hou jij je geld maar mooi op de bank. :)

Ik ben dus zo op gevoed dat ik het serieus heel erg raar vind dat mensen wel kostgeld moeten betalen. Mijn ouders zien liever dat ik al mijn geld spaar en over een paar jaar een mooi huis kan kopen met minder hypotheek. Dat ik mijn huis mooi kan inrichten zonder dat ik op de centen hoef te letten (in zekere zin). Ik begrijp wel dat sommige ouders het kostgeld achter houden voor wanneer hun kinderen op zichzelf gaan maar dat vind ik eigenlijk slecht. Want ik vind dat je zelf moet laten zien dat je je eigen boontjes kunt doppen door niet alles er door te brassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:56

ukje schreef:
Laat maar zitten, weet je kostgeld betalen prima maar betekend namelijk niet dat je, je ouders zowat je hele inkomen cadeau moet doen, en dat is wat Paardjes123 wel impliceert, als ze gelezen had dan had ze dat waarschijnlijk wel gezien.

Maar je inkomen heb je zelf enigszins in de hand. ;) En dan doel ik niet op mensen die zich achterover solliciteren in regio's waar de werkeloosheid welig tiert, want dat is echt ellende, maar wel het best grote deel van de jongeren die denken dat ze op hun gemakje uit kunnen zoeken wat ze al dan niet willen doen. We willen allemaal onze droombaan op fietsafstand van huis met een riant salaris en mieterse secundaire arbeidsvoorwaarden natuurlijk, maar dat betekent toch niet dat je 'onderweg naar' niet gewoon kunt werken in een k.u.t.baantje waarvoor je drie kwartier onderweg bent en wat gewoon maar centen op de bankrekening brengt toch?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:01

Ik vind kostgeld niet raar hoor, ik snap dat het niet voor elke ouder mogelijk is om het kind/ de kinderen volledig te supporten tot (ver) in de 20.
Zeker als je een laag inkomen hebt of gescheiden ouder bent, etc.
Maar het moet voor beide partijen wel een reëel bedrag zijn uiteraard.
Bovendien is het niet meer dan logisch dat je naar mate je meer volwassen wordt, meer (financiële) verantwoordelijkheid krijgt, mijn inziens.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:05

Urielle, Je te plette solliciteren en continue nee te horen krijgen omdat ze 100 andere mensen hebben die wel 100% 'normaal' zijn. Word je letterlijk doodmoe en extreem onzeker van. Als je dan ook nog is alle tegenwerking op je opleiding krijgt die je maar kan hebben, werkt ook niet bepaald bevorderlijk voor het vinden van iets waar je wel geaccepteerd wordt zoals je bent. En dat heeft even tijd nodig/

Urielle

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

Ik heb al gezegd dat het niet gaat om mensen die zich achterover solliciteren.
Maar lekker bij moeders thuis de poten onder tafel steken omdat je niet je ideale baan vind... newsflash: ik vrees dat zeker 90% van de mensen niet aan het werk is in datgene wat ze het allerliefste zouden willen doen, of ze nu 23 zijn of 53 :P
Ik vind dat je als volwassene je eigen verantwoording op moet gaan nemen, daar hoort zorgen voor je eigen inkomen bij. Als het echt niet lukt vind ik het echt rot voor die mensen, maar niet leuk, ik wil meer verdienen, ik moet er wel een uur voor reizen, ... je doet het er maar even mee en dan solliciteer je ondertussen gewoon verder om je situatie steeds wat te verbeteren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:26

BarbaLala schreef:
Margee schreef:

Pardon? Ik geloof niet dat jij enig idee hebt, waar je over spreekt als je zo vanaf het internet mijn situatie kan beoordelen zonder enige achtergrond informatie.
Ik raad je aan om na te denken voor je, je aan dit soort uitspraken over wildvreemden waagt.
Nooit zomaar dingen voor of over een ander invullen, tip van mij voor jou.
Bespottelijk. :n

Moet je niet zo'n grote mond opzetten en daarna aankomen met je "situatie".....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:28

Hoe kan je iemand de waarde van geld bijbrengen door kostgeld te laten betalen? Concreet, wat maakt dat iemand die een stukje van zijn loon moet afstaan plots realiseert "hé, als ik het ooit helemaal zelf moet doen dan kost het leven mij zoveel!" ?
Iemand die 1200 verdient en 200 moet afstaan thuis als kostgeld, heeft nog altijd gewoon 1000 euro om door de ramen en deuren te smijten als hij wil. En weet daarbij niet opeens hoeveel maandelijkse boodschappen gemiddeld kosten, de verwarming of het internet. Ik ken mensen die altijd kostgeld hebben moeten betalen en die nog altijd geen rotte cent hebben omdat ze de rest van hun geld maar opdoen aan futiliteiten. Anderzijds ook die geen cent hebben moeten afstaan en die perfect weten hoeveel alles kost. Je geeft gewoon een beetje af thuis zodat je ouders het thuis gemakkelijker kunnen hebben om rond te komen en meer niet. Je leert meer door gewoon open te zijn over de kosten van een huishouden thuis.

Ik ken hier trouwens ook iemand in de buurt wiens ouders een tamelijk groot bedrijf hebben. Zij heeft een prachtige nieuwbouwwoning neergezet. Grotendeels gefinancierd door mama en papa. Hoeft zich kwa werk ook geen zorgen te maken want dat is natuurlijk in het bedrijf zelf, en wees maar zeker dat het niet tegen een minimumloontje is. En zo ken ik er nog wel een paar, waarvan de ouders veel bezitten, die jonger zijn dan mezelf maar wel in wagens rondrijden die ik niet ga kunnen betalen al werk ik mijn hele leven. Moeten die mensen dan veroordeeld en verketterd worden? Lijkt mij dat zij gewoon gelukkig zijn met elkaar en enorm veel geluk hebben, is dat zo verkeerd? Ik heb lang niet zoveel geluk (in de zin van: financieel gewoon alles hebben en krijgen zonder moeite) als hun, maar ben dan weer een stukje "verwender" dan een vriendin die het thuis niet breed had en wel moest helpen met de kosten. Ben ik dan weer slechter dan haar, terwijl iedereen in ons gezin gewoon perfect gelukkig is met hoe wij leven? Uiteindelijk zijn het je ouders die bepalen hoe je dingen gaat regelen. Vinden zijn dat je best wat geld mag geven dan is dat maar zo. Maar als ze er juist vierkant tegen zijn en vinden dat je zoveel mogelijk moet kunnen sparen dan is het ook zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:34

ukje schreef:
Urielle, Je te plette solliciteren en continue nee te horen krijgen omdat ze 100 andere mensen hebben die wel 100% 'normaal' zijn. Word je letterlijk doodmoe en extreem onzeker van. Als je dan ook nog is alle tegenwerking op je opleiding krijgt die je maar kan hebben, werkt ook niet bepaald bevorderlijk voor het vinden van iets waar je wel geaccepteerd wordt zoals je bent. En dat heeft even tijd nodig/

Misschien is het handig om duidelijk te zijn, hieruit blijkt dat je anders dan anderen bent, als je dan de vraag over kostgeld en je situatie opnieuw gaat stellen zijn de reacties misschien heel anders en kun je er meer mee. Nu lijkt het inderdaad dat je op je dooie gemak, zonder al te veel kosten even een jaar weinig gaat doen.