Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:51

Ik hoef niet meer te gaan werken als we aan kinderen beginnen, vriend verdient genoeg. Maar ik studeer nu niet op kosten van mijn baas om over een paar jaar "veel plezier en bedankt" te zeggen en thuis te zitten moederen. Ik doe die studie niet alleen omdat ik een stapje hoger sta op de ladder (van middelbaar diploma naar hogeschool dus ook omhoog met inkomen). Ik doe ze eerst en vooral omdat ik die job zo graag wil doen! Ik wou vooruit, ik wou nieuwe dingen leren, mezelf ontwikkelen en van mijn toenmalige job doorgroeien naar iets waarin zelfontwikkeling wél altijd mogelijk is ipv een soort "plafond".

Het is zelfs zo, mocht mijn vriend het ooit aangeboden krijgen, dat ik op een paar punten na er geen graten in zie om op getrouwde basis mee te gaan als expatsvrouw naar het buitenland. Huis voor het gezin, paspoorten, visums, school voor de kinderen, alles wordt door zijn werkgever geregeld en ook zijn loon wordt erop aangepast dat je daar dan royaal kunt leven als werkende partner met huisvrouw/thuismoeder. Maar dat wil ik niet, en dat weet hij ook. Mijn diploma is er eentje dat ze overal ter wereld wel kunnen gebruiken, daar zijn overal wel jobs voor te vinden. Mochten we dus naar het buitenland gaan wonen, dan ga ik daar ook gewoon verder met werken en bouw ik daar wel alles uit. Kinderen of niet. Klaar.

anneliesdj

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:27

De mensen die hier zeggen zoveel uren te maken dat ze een aupair in huis hebben voor de kinderen, hoeveel zijn jullie dan daadwerkelijk bij je kinderen? Zijn jullie dan de weekeinden wel thuis?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:26

Gister een film gekeken, past echt precies bij dit onderwerp.
city slacker heet die.
gaat om een vrouw van 40 die super carrière gericht is, en dan ineens een baby wilt.
dus ze gaat op zoek naar een man die huisvader wilt worden omdat ze haar carrière niet wil opgeven.
Was een erg interessante film voor vrouwen die een carrière willen en een kind, zeker het kijken waard!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:28

blondies schreef:
cam schreef:
Dat zal idd wel zo zijn,mijn man is gaan werken en heeft in de avonduren door gestudeerd.
En ik ben ook gaan werken en leren tegelijk.
Ook denk ik dat men tegenwoordig niet altijd de meest logische en dus slimmere keuzes maakt,maar vooral kiest wat ze leuk vinden.
Ik zie dat bij veel mensen in de omgeving van mij kinderen.
Kiezen opleidingen waar geen werk in te vinden is omdat ze het een leuke opleiding vinden.

Ik denk dat mensen ook hogere/intensievere studies kiezen ivm kans op werk. Maar geloof me, als ik puur had gekozen wat ik leuk vond was ik naar de kappersschool gegaan :+ ( Had me een hoop ellende gespaard.

Ik begin nu met een studie die me verschrikkelijk lijkt( psygologie) maar het werk lijkt me heerlijk.
Ik ga ook bewust weer studeren omdat ik mijn kind alles wil geven en genoeg geld kan sparen voor als hij flink door wilt leren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:59

Ben je dyslectisch, Wendybrian?

Ik kan jullie melden dat ik voorlopig wacht met zwanger raken. :') Gisteren op een baby gepast, wat een beweeglijke armpjes hebben die kleintjes. En dan die rottige rompertjes. En dan steeds kijken of ze nog wel ademt als in bed op haar buik ligt. Pfoe.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:03

lieveli schreef:

Ik kan jullie melden dat ik voorlopig wacht met zwanger raken. :') Gisteren op een baby gepast, wat een beweeglijke armpjes hebben die kleintjes. En dan die rottige rompertjes. En dan steeds kijken of ze nog wel ademt als ZE in bed op haar buik ligt. Pfoe.

:D
Laatst bijgewerkt door cam op 19-01-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:04

Oh wauw, je hebt een typfout gevonden. Congrats.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:06

lieveli schreef:

Ja ik dacht,je wil andere altijd zo graag verbeteren,ik help je even. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:09

cam schreef:
lieveli schreef:

Ja ik dacht, je wil andereN altijd zo graag verbeteren, ik help je even. :)

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En na elke punt of komma een spatie.

Maar goed.

Ik hoef anderen nooit echt te verbeteren eigenlijk, voor een student Nederlands interesseert spelling en grammatica mij bitter weinig. Ik vroeg me oprecht af of Wendy dyslexie heeft, vanwege de fouten die ze maakt.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-01-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:09

cam schreef:
lieveli schreef:

Ja ik dacht,je wil andere altijd zo graag verbeteren,ik help je even. :)

Het gaat niet alleen om de laatste post van de betreffende persoon, maar haar berichten in het algemeen zien er naar uit dat ze moeite heeft met spelling.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:10

Haha gelukkig zag je de fout. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:11

cam schreef:
Haha gelukkig zag je de fout. :D

Oké, zullen we het gewoon even ontopic houden? Ik denk dat Wendy namelijk mondig genoeg is om antwoord te kunnen geven op mijn vraag zonder dat jij je ermee bemoeit ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:15

Sammy_xxs schreef:
Gister een film gekeken, past echt precies bij dit onderwerp.
city slacker heet die.
gaat om een vrouw van 40 die super carrière gericht is, en dan ineens een baby wilt.
dus ze gaat op zoek naar een man die huisvader wilt worden omdat ze haar carrière niet wil opgeven.
Was een erg interessante film voor vrouwen die een carrière willen en een kind, zeker het kijken waard!

en dan vraag ik mij af....als je nou zo graag een kind wil,wat is er dan leuk aan om s'ochtends weg te gaan en vervolgens s'avonds thuis te komen,het eten te geven en in bed te stoppen?
Dan heb je toch niet veel tijd doorgebracht met iets wat je zo graag wil?

Het gaat mij dus niet om het kind,die komt niets tekort....maar gewoon even om de beweegreden van de moeder ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:52

Ja inderdaad, dat snap ik ook niet echt.
Daarom is deze film wel zo leuk om te kijken :d ik zat die film te kijken en dacht gelijk aan dit topic, leek wel of het hiervoor gemaakt is ;)
Ik ben namelijk ook van mening dat een carriere en moeder zijn niet echt lukt, of je moet inderdaad ergens op inleveren, of het moeder zijn of toch wat van je carriere. Beide is eigenlijk onmogelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:57

geerke schreef:
en dan vraag ik mij af....als je nou zo graag een kind wil,wat is er dan leuk aan om s'ochtends weg te gaan en vervolgens s'avonds thuis te komen,het eten te geven en in bed te stoppen?

Het gaat mij dus niet om het kind,die komt niets tekort....maar gewoon even om de beweegreden van de moeder ;)

En vooral ook: door een ander op laten voeden. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik maar 3 dagen in de week werk. Ik vind het erg belangrijk dat hij mijn normen en waarden mee krijgt en niet die van de oppas.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:50

Iris82 schreef:
geerke schreef:

En vooral ook: door een ander op laten voeden. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik maar 3 dagen in de week werk. Ik vind het erg belangrijk dat hij mijn normen en waarden mee krijgt en niet die van de oppas.

Je moet uiteraard hier en daar wel wat aanpassen: ik was er 4 dagen niet, maar ging om 7 uur 's morgens weg: dan sliep mijn dochter nog heerlijk en hoefde haar bedje pas uit als ze uit zichzelf wakker werd. Uiteraard heerlijk opgevangen door haar oppas. Daardoor kon ik 's avonds op tijd thuis zijn en inderdaad met haar eten. Maar ik had haar ook andere tijden meegegeven: ze ging gewoon ook later naar bed 's avonds. De oppas liet haar lekker slapen in de middag en mijn dochter is (net als ik) een avondmens. Dus zag ik haar veelal nog vanaf 5 uur tot ca. 9.30. Ruim voldoende voor alle knuffels en kusjes die je je maar kunt bedenken.

En opvoeden door de oppas: wen er maar aan. Een oppas kun je helemaal zelf uitzoeken (heb ik ook zorgvuldig gedaan) naar eigen ideeën over normen en waarden. Zodra ze naar de basisschool gaan heb je daar niets meer over te vertellen en daar zitten ze maar liefst 5 dagen in de week en vanaf dat ze starten tot einde middelbare school. Het is uit veel onderzoeken gebleken dat kinderen prima functioneren met meer opvoeders (tot een maximum van 4). In mijn geval ik, de papa en de oppas. Of de leerkrachten op de basisschool en vervolgonderwijs wel passen bij je kind kun je bijna niet beïnvloeden. En natuurlijk leg je de basis van heel veel zaken in de eerste paar jaar. Maar opvoeding loopt ook (en in mijn idee ook voor een belangrijk deel) door in de latere jaren.

Ik ben overigens 1 jaar hulpmoeder geweest in groep 2, omdat ze niemand konden vinden: ik deed dat op mijn enige dag thuis. Geen probleem, maar ik vroeg me wel eens af: waar zijn nu al die huismoeders die aangeven dit zo leuk te vinden?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:13

Ik had een onwijs leuke baan op HR gebied bij een mooi bedrijf en toen ik zwanger raakte (op 25 jarige leeftijd) en 3 dagen wilde gaan werken, werd mijn contract om die reden niet verlengd, wat ik vanuit de organisatie wel begrijpelijk vind. Toch heb ik er nu weleens spijt van, want zie in deze tijden maar een uitdagende baan te vinden voor 3 dagen. Die zijn er amper. Ik had na mijn zwangerschap een 'aardige' baan gevonden, maar die verloor ik dankzij economische redenen.
Mijn zoontje van nu 1,5 ging twee dagen per week naar het kinderdagverblijf toen ik werkte en vond dat helemaal geweldig met de andere kindjes, ze leren ook veel van elkaar. Toch zou ik me schuldig voelen als ik hem bijv 4 dagen weg zou moeten brengen. Al veroordeel ik een ander die dat wel doet zeker niet. Ik ben denk ik (helaas) toch niet zon carrieretijger en vind de vrije dagen die ik met hem samen heb dan heerlijk.
Nu 7 dagen per week thuis moeder zijn, vind ik af en toe wel moeilijk. Ik ben nu alleen nog maar moeder en kan einde van de dag niet wachten om naar mijn paard te gaan en even lkker mijn eigen ding te doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:39

Op TLC was een tijd terug een documentaire Cherry Healey investigates pregnancy, ze ging de types moeder bij langs en vroeg om hun ervaringen van tienermoeder, BOM en ook een carrierevrouw.
Deze vrouw was 36 en had nooit echt het moedergevoel gehad maar wilde niet te laat zijn voor kinderen.
Ze had een eigen bedrijf en wilde bij voorbaat de dag na de bevalling weer aan het werk en borstvoeding was echt geen optie.
Uiteindelijk is ze na een week weer gaan werken, heeft ze een half jaar borstvoeding gegeven en was ze na anderhalf jaar zwanger van de tweede.
Het zou zeker niet mijn keus zijn en met een eigen bedrijf kan je vaak iets flexibeler je tijd indelen, maar toch heb ik wel respect voor het feit dat ze ondanks haar carrieredrang toch een half jaar live gevoed heeft.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:06

cam schreef:
lieveli schreef:

Ik kan jullie melden dat ik voorlopig wacht met zwanger raken. :') Gisteren op een baby gepast, wat een beweeglijke armpjes hebben die kleintjes. En dan die rottige rompertjes. En dan steeds kijken of ze nog wel ademt als ZE in bed op haar buik ligt. Pfoe.

:D

Nee ik heb dikke vingers en een ipad!:p

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:09

Haha explains it!! :=

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:14

lieveli schreef:
cam schreef:
[quote="

Ik hoef anderen nooit echt te verbeteren eigenlijk, voor een student Nederlands interesseert spelling en grammatica mij bitter weinig. Ik vroeg me oprecht af of Wendy dyslexie heeft, vanwege de fouten die ze maakt.

Maar als je het graag wilt weten.
Ik hen moeite met de nederlandse taal.
Het is voor mij moeilijk om een zin correct op te bouwen en maak veel kleine foutjes.

Ik heb ook geen middelbare school gehad, mijn ouders zijn allebei overleden en ik ben denk ik
Elk halfjaar verhuisd waardoor goede scholing een drama was!
Ondanks alles heb ik een goed stel hersenen, kan goed leren maar de nederlandse taal is een bitch!
Haha
Eigenlijk zou ik er meer aandacht aan moeten besteden!

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:09

Delphi schreef:
Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is de kans groter dat je op je 28e je leven beter op de rit hebt dan op je 20e. Maar ik zie om me heen toch hele jonge mensen die goed hun zaakjes op orde hebben en hun verantwoordelijkheden kennen.
En ik zie ook regelmatig mensen van over de 30 die er een potje van maken, schulden hebben en hun verantwoordelijkheden niet kennen.

Ik denk dat je geen leeftijd kunt plakken op wanneer je klaar bent voor een kindje en alles goed op de rit hebt. Hier was dat vroeg, ik was 23 jaar.
MAAR wij hadden 2 jaar eerder onze boerderij gekocht en het jaar erop hebben we het laatste restant afgelost en het akkerbouwbedrijf van mijn schoonouders volledig afbetaald en overgenomen.
Wij waren al jaren bij elkaar wat goed zat en financieel konden we het ons veroorloven dat ik zou stoppen met werken. Dit laatste heb ik niet gedaan, omdat ik graag twee dagen per week wilde blijven werken. Toen onze tweede dochter bijna 2 jaar was heb ik wel besloten te stoppen met werken.

De meesten studeren, als het goed is, op jonge leeftijd nog en dat juich ik ook zeer toe ;). Als je klaar bent met studeren, ga je vaak eerst een paar jaar werken, bouw je ervaring en spaargeld op en word je steeds zelfstandiger. Dat houdt echter wel in dat je dan ook ouder bent. Ik zou liever eerst alles doen wat ik wil doen en dan pas aan kinderen beginnen dan vroeg aan kinderen beginnen en tot de conclusie komen dat je daarna niet meer alles kan doen wat je wil ;). Maar goed, ik heb wel begrepen dat als dat klokje eenmaal tikt, het net een op hol geslagen goederentrein is waar geen stoppen aan is :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:59

Hier tikt die klok al aardig, word er dit jaar 30 en vriend ook. Maar ik heb nog een studie af te ronden in juni 2015 (heb wel al gewerkt eerst). Hij bedacht dat het mooi zou zijn moest ik kunnen bevallen na die afstudeerdatum, tegelijk denk ik "ok is goed" maar ook "ooooh nee niet zo snel". Ik voel me gewoon goed in dit leventje en ritme, wil nog zoveel doen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:07

Wendybrian schreef:
Maar als je het graag wilt weten.
Ik hen moeite met de nederlandse taal.
Het is voor mij moeilijk om een zin correct op te bouwen en maak veel kleine foutjes.

Ik heb ook geen middelbare school gehad, mijn ouders zijn allebei overleden en ik ben denk ik
Elk halfjaar verhuisd waardoor goede scholing een drama was!
Ondanks alles heb ik een goed stel hersenen, kan goed leren maar de nederlandse taal is een bitch!
Haha
Eigenlijk zou ik er meer aandacht aan moeten besteden!

Nou, extra credit voor jou dat je gaat doorleren! Als je ooit hulp nodig hebt om je werk door te lezen, geef je maar een seintje. Happy to help!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:00

Dank je wel! Heel erg lief!