Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:34

_Nadia_ schreef:
Dan moeten ze in Nederland de mogelijkheid tot thuisonderwijs geven, onze leerplichtambtenaar wilde daar absoluut niet aan mee werken en dus zou ik een gigantische boete krijgen (die ik niet kon betalen want minimuminkomen) als ik mijn kinderen niet naar school zou brengen. Ik had mijn kinderen graag zelf les willen geven, en de overheid dus heel veel kosten kunnen besparen, maar nee, dat kon niet volgens de leerplichtambtenaar.
Nu krijgen ze alsnog thuis les en gaat het hartstikke goed met ze.

maar, wellicht klink ik nu heel bot. Maar hoeveel kinderen heb je? Kan zijn dat ik een van je eerdere berichten verkeerd heb begrepen, maar 2 kinderen op verschillende scholen en 2, bijna 3 kinderen thuis.

Daar kies je dan toch ook zelf voor? Iedereen is vrij om te doen wat ie zelf wil natuurlijk en als je graag 20 kinderen wil, moet je er 20 krijgen ,helemaal je eigen feestje. Maar je moet er wel voor kunnen zorgen. Als iemand 3 paarden heeft terwijl ze d'r maar 1 kan verzorgen krijg je hier op bokt ook gelijk te horen dat ze per direct d'r twee andere paarden moet verkopen of nooooooooooit aan paarden had moeten beginnen.

Zo vind ik ook dat mensen die niet stabiel genoeg zijn om een kind op te voeden, beter geen kind hadden kunnen krijgen (zo ken ik er een paar in m'n omgeving, van volwassen mensen tot jochies van 19 die "pappa worden en zo blij zijn").

Als het voor je werkt, prima, en als je ermee om kan gaan en er de zorg voor kan dragen, helemaal top. Maar het moet niet zo zijn dat de overheid daar maar voor op moet draaien..

maar dat is dus wat ik bedoel met dat alles is maar vanzelfsprekend..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:35

_Nadia_ schreef:
En zoals in mijn geval, 2 kinderen op verschillende scholen, ieder 25 km de andere richting uit, 1 persoon met rijbewijs (en de ander ivm medische problemen niet in de mogelijkheid deze te behalen) en nog 2 (bijna 3) kinderen thuis. OV ging er niet vanuit ons dorp naar die scholen (ja, 4 keer overstappen en 2 uur onderweg enkele reis, dat is dus 8 uur op een dag) dus wij hadden dit schooljaar echt een probleem gehad als we niet naar het buitenland waren vertrokken.

Ik speel nu advocaat van de duivel.... maar wil wel graag jullie mening.

Nadia, jij kiest ervoor om 5 kinderen op de wereld te zetten/een gezin met 5 kinderen te hebben. Dat is een fórse kostenpost. De "gemiddelde" Nederlander kan dit tegenwoordig niet meer betalen. De eerste 2 zitten op speciaal onderwijs?
Hoé kun je dan van een gemeenschap verwachten dat ze opdraait voor die (reis)kosten, als je zelf blijkbaar draagkrachtig genoeg bent om nóg 3 kinderen te krijgen (die misschien ook deze voorzieningen wel nodig zullen hebben).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:35

Het gaat geen bezuiniging worden... er zullen straks veel meer problemen komen.
Doordat veel kinderen nu naar regulieronderwijs in de buurt zal worden gestuurd en de school daar maar moet zien hoe ze deze kinderen gaan helpen/ondersteunen.

Daarnaast is er veel bezuinigd op deze groep. Lager PGB (ook al moeilijker te krijgen), geen/lager AWBZ enz. Dus er komen al veel meer kosten op de schouders van deze ouders. En nu ook nog "even" het vervoer.

Brainless

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:36

Oh jongens, je hebt tegenwoordig ook samengestelde gezinnen.
Mijn vriendin heeft er ook 5, 2 mee gekomen met haar man.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:36

_Nadia_ schreef:
En zoals in mijn geval, 2 kinderen op verschillende scholen, ieder 25 km de andere richting uit, 1 persoon met rijbewijs (en de ander ivm medische problemen niet in de mogelijkheid deze te behalen) en nog 2 (bijna 3) kinderen thuis. OV ging er niet vanuit ons dorp naar die scholen (ja, 4 keer overstappen en 2 uur onderweg enkele reis, dat is dus 8 uur op een dag) dus wij hadden dit schooljaar echt een probleem gehad als we niet naar het buitenland waren vertrokken.

En hoe is het daar dan geregeld? Daar kom je toch ook problemen tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:37

Brainless schreef:

Ja, maar dan is het toch niet de taak van de overheid om al het vervoer maar te regelen omdat 2 mensen op de aardbol wat besluiten wat ze eigenlijk niet kunnen?

Wat ik al zei, als je er 20 wil, helemaal leuk, maar als de zorg er teveel voor is, waarom begin je er dan aan? Of waarom is er dan nog een 'onderweg'?

En dat je in Nederland niet zomaar zelf je kind les mag geven, snap ik helemaal. Tenzij je in alle vakken les kan en mag geven omdat je daar je diploma voor hebt gehaald, zou het een zooitje zijn als iedereen zelf maar les ging geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:37

Je kiest niet voor een gehandicapt kind. Beetje cru om dan te zeggen; "als je er niet mee om kan gaan moet je er niet aan beginnen". Lekker makkelijk.

Ben wel van mening dat wanneer je twee kinderen met een beperking hebt, het wellicht geen verstandig besluit is om nog meer kinderen op de wereld te zetten..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:38

_Nadia_ schreef:
eilleen333 schreef:
Wat een pessimisme zeg! Als je niet eens de moeite neemt om iets te proberen over overdenken dan gaat het je zeker niet lukken nee...

Vertel dat mijn stiefvader maar die al 3 jaar thuis zit, terwijl hij alles aan wil pakken dat er is, hij vindt gewoon geen baan, en ja hij solliciteert op alles.

Mijn man kon in Nederland ook geen baan vinden nadat zijn eigen bedrijf aan de grond stond, wij zijn dan ook vertrokken naar het buitenland waar hij wel werk kon vinden.

In dat geval heb je het in elk geval geprobeerd.
Bovendien weet je gewoon, dat wanneer je aan kinderen begint, ze geld gaan kosten. Dan kan je IMO niet teren op de overheid... Dan neem ik er een paar paarden bij, en dan wil ik daar graag subsidie voor...

Liezel1

Brainless schreef:

Dat snap ik helemaal. Maar wat ik niet snap is hoe je dan kunt verwachten dat de gemeenschap opdraait voor bepaalde kosten....

eilleen333

Lante schreef:
Je kiest niet voor een gehandicapt kind. Beetje cru om dan te zeggen; "als je er niet mee om kan gaan moet je er niet aan beginnen". Lekker makkelijk.

Ben wel van mening dat wanneer je twee kinderen met een beperking hebt, het wellicht geen verstandig besluit is om nog meer kinderen op de wereld te zetten..

Maar je weet wel dat het altijd kan gebeuren als je een kind krijgt. En dat moet je zeker in overweging nemen als je bewust aan kinderen begint.

Liezel1

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:40

Gehandicapte kinderen kosten nu eenmaal héél veel geld. Bovendien kunnen ze zelf veel minder bijdragen in hun levensonderhoud. Maar als dat het geval is, dan zul je dus je normen/wensen bij moeten stellen en geen 3 kinderen krijgen, maar het bv bij eentje houden. Dat klinkt heel cru en dat is het natuurlijk ook, maar het is wél de realiteit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:40

Ik vind het persoonlijk ook onverantwoord dat mijn ouders mij op de wereld hebben gezet. Toen ik nog heel klein was zat mijn vader niet zo goed met zijn baan, is meerdere keren bijna ontslagen geweest en wat al niet meer. Mijn ouders hadden geluk dat mijn moeder weer bij haar oude baan aan de slag kon (en mijn vader dus voor mij en mijn broer kon zorgen) anders was het mooi naar geweest voor ons. Terwijl het toch echt mijn ouders waren die ervoor kozen om naast een zorgenkind nóg een kind te nemen... (En dan krijg je mij, nee daar word je gelukkig van :+ )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:41

Dan ook huursubsidie en zorgtoeslag afschaffen?
Dan moet je maar niet op jezelf gaan wonen als je het niet kan betalen zonder hulp van de overheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:41

Magrathea schreef:
(En dan krijg je mij, nee daar word je gelukkig van :+ )

:(:)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:42

Liezel1 schreef:
_Nadia_ schreef:

Ik speel nu advocaat van de duivel.... maar wil wel graag jullie mening.

Nadia, jij kiest ervoor om 5 kinderen op de wereld te zetten/een gezin met 5 kinderen te hebben. Dat is een fórse kostenpost. De "gemiddelde" Nederlander kan dit tegenwoordig niet meer betalen. De eerste 2 zitten op speciaal onderwijs?
Hoé kun je dan van een gemeenschap verwachten dat ze opdraait voor die (reis)kosten, als je zelf blijkbaar draagkrachtig genoeg bent om nóg 3 kinderen te krijgen (die misschien ook deze voorzieningen wel nodig zullen hebben).

Ik heb inderdaad bijna 5 kinderen waarvan de oudste 2 op speciaal onderwijs zaten. Wij leefden van een minimuminkomen (GEEN uitkering, heb NOOIT in mijn leven een uitkering gehad, geen huurtoeslag (te dure woning), geen kindgebondenbudget (omdat ik daar geen aanspraak op wilde maken, mocht het wel, enkel kinderbijslag) Ik verwachtte helemaal niet dat mijn kinderen naar school vervoerd werden, mijn alternatief was heel simpel thuisonderwijs, veel beter voor de kinderen ook. Gezien ze daar niet mee akkoord gingen en ik me nou eenmaal niet kan opsplitsen zal er dan toch een oplossing moeten komen.
Gezien die er niet zou komen en er alleen met boetes gedreigd werd zijn wij in het belang van onze kinderen naar het buitenland vertrokken (waar ik overigens op zoveel geld per maand recht zou hebben dat het niet eens meer grappig is, serieus, kan meer dan een modaal maandloon claimen, maar dat doen we dus absoluut niet, mijn kinderen, mijn kosten) waardoor ze nu wel de mogelijkheid tot het volgen van onderwijs hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:42

Liezel1 schreef:
Gehandicapte kinderen kosten nu eenmaal héél veel geld. Bovendien kunnen ze zelf veel minder bijdragen in hun levensonderhoud. Maar als dat het geval is, dan zul je dus je normen/wensen bij moeten stellen en geen 3 kinderen krijgen, maar het bv bij eentje houden. Dat klinkt heel cru en dat is het natuurlijk ook, maar het is wél de realiteit.

Dat is het ook. Ik heb zelf ook de kans om een kind op de wereld te zetten met een beperking (en een flinke ook). En als ik kijk naar hoe dit zich bij mijn broertje uit, en hoe dat zich bij mij heeft ontwikkeld, denk ik geen 2, maar tig keer na voordat ik er bewust aan ga beginnen. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook de zorg en de aanpassingen die erbij komen kijken als dan blijkt dat het kind inderdaad een beperking heeft. En die beperking die ik en m'n broertje en dus ook een of beide van mijn ouders hebben, valt helaas niet te zien van tevoren en kan zich ook gaandeweg pas gaan ontwikkelen tot het moment dat het dus écht een beperking is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:43

Brainless schreef:
Dan ook huursubsidie en zorgtoeslag afschaffen?
Dan moet je maar niet op jezelf gaan wonen als je het niet kan betalen zonder hulp van de overheid.

Zorgtoeslag is alleen voor mensen met een dergelijk laag inkomen. Je MOET verzekerd zijn, maar niet iedereen kan dat betalen, dus dan krijg je zorgtoeslag ter compensatie. Maar ik kies er niet voor om verzekerd te MOETEN zijn. Mensen kiezen wel voor kinderen, en daarvan weet je dat ze naar school moeten.
Dus daar zit wel een verschil in....
Huursubsidie, daar ben ik minder bekend mee, maar volgens mij krijg je dat ook alleen als je een laag inkomen hebt. En daar geld weer, je MOET toch ergens wonen? Kinderen, daar kiezen de meeste mensen voor.
Een enkeling krijgt een kind terwijl het geen keuze was, maar de meerderheid van de kinderen is bewust verwekt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:44

Feit is dat de kinderen er zelf niet om gevraagd hebben om geboren te worden en geen zeggenschap hebben gehad waar ze geboren zijn of hoe ze geboren zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:45

Lante schreef:
Feit is dat de kinderen er zelf niet om gevraagd hebben om geboren te worden en geen zeggenschap hebben gehad waar ze geboren zijn of hoe ze geboren zijn.

Klopt, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders, die ze naar mijn mening ook gewoon moeten nemen...

Hetzelfde geld voor dieren. Niet aan beginnen tenzij je ervoor kan zorgen, ook wanneer ze ziek worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:45

Lante schreef:

Dat is ook wel weer waar. Maar de ouders hebben deze zeggenschap wel. Je laat je merrie toch ook niet dekken als je geen geld/plek hebt om het veulen te houden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:46

Daarnaast weet je nooit waardoor mensen in de situatie terecht zijn gekomen waardoor ze het financieel moeilijker hebben.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:46

Lante schreef:

En waarom niet? Mijn andere 2 mankeren helemaal niets,en ik hoop deze baby ook niet. Zowel, komen we daar ook wel uit. Mijn 1 na oudste zal hoogstwaarschijnlijk nooit op zichzelf kunnen wonen, de oudste absoluut wel.
Zoals ik al zei, wij draaien zelf voor alle kosten op, claimen geen toeslagen of andere zooi, sterker nog, mijn kinderen gaan niet eens naar school maar krijgen les van mij en enkele leraren die hier aan huis komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:48

Brainless schreef:
Daarnaast weet je nooit waardoor mensen in de situatie terecht zijn gekomen waardoor ze het financieel moeilijker hebben.

Dat is zeker waar. Ik denk alleen niet dat alle mensen die subsidie claimen voor een gehandicapt kind, financieel aan lager wal zijn geraakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:49

En als de ouders het niet doen, de verantwoordelijkheid nemen, dan brengen we ze naar een gezinsvervangend tehuis. (dieren breng je naar het asiel, paarden zet je op MP als je de vergelijking zo nodig wil maken, hoewel afscheid nemen van je kind een heel stuk heftiger is)
Zo gaat het namelijk wel. Komen ze terecht bij talant ofzo; moet je kijken wat dat kost! Dan is het een stuk goedkoper om een taxi naar school te regelen en zo nu en dan een weekendje op de zorgboerderij als je het dan over bezuinigen hebt......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:50

Magrathea schreef:
Brainless schreef:

Dat is zeker waar. Ik denk alleen niet dat alle mensen die subsidie claimen voor een gehandicapt kind, financieel aan lager wal zijn geraakt.

Welke subsidies heb je het over?