Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:03

Ibbel schreef:
Polivy schreef:
Dat is appels met peren vergelijken. Wel of geen vlees eten is een levenswijze. Een stukje opvoeren niet.

Nee, het is een principekwestie: heeft het bruidspaar alle recht om de regels op te stellen of niet.

Ik kan net zo goed stellen dat ik principieel tegen amateurlolbroeken ben, en dat mijn levenswijze bestaat uit het vermijden van grappen en grollen. Dat bepaal ik helemaal zelf, of dat een principe is of niet.

Volgens mij is het dan meer een principekwestie in de zin van respecteren van een levenswijze. En dat gaat beide kanten op. Natuurlijk stel je als bruidspaar de regels, alleen daarin kun je best rekening houden met een ander. En dat hoeft niet zo ver te gaan dat je iedereen overal in wil pleasen, want dat gaat niet, maar met essentiële dingen als het wel of geen vlees eten kan dat prima.
Wat ik aan wil geven: het is niet zo zwart wit als hier in het topic veel gesteld wordt. Waarom moet het het één zijn of het ander? Waarom kan er vanuit beide kanten niet rekening gehouden worden met? Natuurlijk ben je als bruidspaar doorslaggevend, maar je bent ook een gastheer/-vrouw.

Ik zal niet zeuren over het feit dat ik als vegetariër misschien niets te eten heb op een bruiloft, maar ik voel me daar ook niet prettig bij en flink gepasseerd. Het is een kleine moeite om daar rekening mee te houden, vind ik. Dat werkt de andere kant op natuurlijk net zo. Als vleeseter op een 'vegetarische bruiloft' zou ik ook niet zeuren, maar ik zou me ook wel gepasseerd voelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:05

Als je óveral zo´n probleem van maakt kun je sowieso beter thuis blijven, "principekwestie" :roll:

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:07

Maar voel je je dan ook gepasseerd als er wel dingen zijn die je KUNt eten als vegetariër maar niet per se onder vegetarisch gerecht vallen? Als vegetariër kun je bijna altijd wel iets eten toch? Brood friet pasta champignonnesoepje. Voor vleeseters is er toch genoeg om te eten als vleeseter? Er zit alleen geen vlees bij/ in, nou en.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:11

Esmeej333 schreef:
Maar voel je je dan ook gepasseerd als er wel dingen zijn die je KUNt eten als vegetariër maar niet per se onder vegetarisch gerecht vallen? Als vegetariër kun je bijna altijd wel iets eten toch? Brood friet pasta champignonnesoepje. Voor vleeseters is er toch genoeg om te eten als vleeseter? Er zit alleen geen vlees bij/ in, nou en.

Ik voel mij idd gepasseerd als ik bv alleen frietjes of (droog) brood kan eten wat als 'bijproduct' bij het vleesgerecht hoort ja. Want vaak wijst de praktijk dit uit. Veel keuze voor iedereen, behalve voor de vegetariër. Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Verschillende vleesgerechten verkrijgbaar, maar als vegetariër kon ik enkel de bijproducten eten. En kale pasta? Ik mag toch hopen dat je een grapje maakte. Dat is toch geen gerecht, of wel? Ik zal het wel eten en dus ook absoluut niet zeuren (dat vind ik niet gepast), maar ik vind het niet getuigen van gastheerschap.
Laatst bijgewerkt door Polivy op 05-12-13 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:11

Hoeveel mensen nodigen nou echt hun hele FB/vage kennissenkring-van-ooit-tig-jaar-geleden-een-keer-in-de-disco uit voor het eten bij je bruiloft? Je gaat toch geen 30 euro pp uitgeven aan mensen die je nauwelijks kent? Of zijn we hier allemaal zo rijk dat we een buffet voor 80+ personen gaan fourneren?
Je gaat toch met je directe familie/goede vrienden/getuigen om tafel en daarna komt toch de rest van de meute voor 'het feessie' al dan niet met muziek en sketches? Die directe familie en vrienden wéten toch hoe je in het leven staat? Wie zich daar niet in wil aanpassen is bij mij meteen goede-vriend-af :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:12

Brainless schreef:
Wij hadden gasten die principieel tegen muziek (op bruiloften) waren, deze zijn toen de muziek begon ook weggegaan.
Hadden we daar dan ook rekening mee moeten houden?

Nee, jullie dag. Net als met scetches (??), als het bruidspaar dat niet wil, heb je het niet te doen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:12

Dit werkt natuurlijk ook de andere kant op Ibbel. Als het zulke goede familie en vrienden zijn dan kun jij je toch als goede gastheer/-vrouw opstellen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:14

Polivy schreef:
Dit werkt natuurlijk ook de andere kant op Ibbel. Als het zulke goede familie en vrienden zijn dan kun jij je toch als goede gastheer/-vrouw opstellen?

Ja, dat betekent dat je wel aan dieetwensen voldoet. Maar wel vlees willen eten is geen dieetwens. Vegetarisch willen eten, of glutenvrij, of lactosevrij wel. Dus ja, daar zorg je voor.

Maar hier was de vraag, kun je mensen 'verplicht' vegetarisch voorzetten. Ja hoor. En ook verplicht glutenvrij. En verplicht lactosevrij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:15

@Ibbel
Wij hadden met de daggasten 25/30 man, een uitgebreide luxe broodmaaltijd (met luxe broodjes, soep, salades, kroket).
's Avonds hadden we een warm/koud buffet en hapjes.

Tegenwoordig zie je het vaker dat mensen een buffet nemen tijdens het feest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:17

en dat is dus wat ik al eerder zei. Wat is voor het bruidspaar het belangrijkste principe, gastvrijheid of hun levensovertuiging op een bepaald gebied (religie, vegetarisme, ...)

Ik hecht enorm aan gastvrijheid en heb geen zware principes over eten, geloof etc, dus ik zou voor een zeer goede maaltijd voor al mijn gasten zorgen. Maar als iemand principieel geen vlees wil serveren en dat belangrijker vindt dan mijn voorliefde voor een biefstuk, kan ik daar begrip voor opbrengen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

Ik vind goed gastheerschap net zo goed onderdeel van etiquette als het eten met mes en vork. Dat betekent echt niet dat je het de ander helemaal naar de zin moet maken en jezelf daar bij wegcijfert. Maar net als op een gewoon feestje zorg je er voor dat iedereen fatsoenlijk te eten en te drinken krijgt en houd je rekening met de dieetwensen van anderen.
Een vriendin van mij kan slecht tegen melkproducten, maar ik hou heel erg van producten met melk (bv). Dan zorg ik er gewoon voor dat er voor haar iets vervangends is en zij net zo kan genieten als de andere gasten.

Ik verbaas me in dit topic soms een beetje om het egocentrische van sommige reacties.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

LadyMadonna schreef:
Zou je het voor die geliefden (het bruidspaar) niet op kunnen brengen een dag geen vlees te eten?
Valt me wel vaker op dat jij graag wilt dat iedereen zich maar aanpast aan jou, maar zelf wil je je nooit aanpassen (niet bedoelt als sneer, en misschien ben je ook wel helemaal niet zo, ik ken je tenslotte niet, slechts een constatering nav je berichten)

En waarom moet je deze onnodige persoonlijke aanval die totaal niks met dit topic te maken heeft hier plaatsen? Er bestaat zoiets als pb als je zo nodig je mening over mij kwijt wilt. Ik ben jou overigens nog nergens in een topic tegen gekomen, dus als je denkt mij persoonlijk te kennen dan heb ik liever dat je mij persoonlijk aanspreekt dan in een Bokt forum.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:20

Polivy schreef:
Esmeej333 schreef:

Ik voel mij idd gepasseerd als ik bv alleen frietjes of (droog) brood kan eten wat als 'bijproduct' bij het vleesgerecht hoort ja. Want vaak wijst de praktijk dit uit. Veel keuze voor iedereen, behalve voor de vegetariër. Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Verschillende vleesgerechten verkrijgbaar, maar als vegetariër kon ik enkel de bijproducten eten. En kale pasta? Ik mag toch hopen dat je een grapje maakte. Dat is toch geen gerecht, of wel? Ik zal het wel eten en dus ook absoluut niet zeuren (dat vind ik niet gepast), maar ik vind het niet getuigen van gastheerschap.

Waar zeg ik kale pasta?
Tsja ach ik vind het niet zo'n probleem om een avondje alleen groente en aardappelen of sla en frieten te eten. Ik eet thuis ook wel eens alleen pannenkoeken als avondeten. Ik weet hoe de praktijk werkt, ik heb het zelf ook vaak genoeg, alleen ik voel me gewoon niet zo snel gepasseerd over zoiets. Ik mag komen op zo'n mooie dag, en ik mag gratis mee-eten. Zo'n bruiloft organiseren kost veel tijd/ geld en zoveel mensen/ zoveel wensen. Zolang niemand een mes op me keel zet dat ik vlees moet eten, dat zou ik niet zo waarderen :Y) .
Ik snap gewoon echt niet dat het moeilijk is als, vleeseter, die ook gewoon andere dingen eet, om de wens van een bruidspaar te respecteren. Je kunt nog zoveel meer eten. Als de mensen dichtbij je staan ga je toch niet je gepasseerd voelen over zoiets kleins?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:20

Nee als ik echt vegetarisch zou zijn, en er ook gewoon me hele leven al mee bezig ben (bij wijze van) dan zou ik gewoon vegetarisch gaan. want het zijn inderdaad gewoon jou regels en jij bepaald wat je wil gaan eten ja of nee. Daar heeft niemand wat over te zeggen. het is jou dag en als je je er daar goed bij voelt waarom niet.

Waar ik wel rekening mee houd met zo'n dag zijn eventuele allergieën. Maar dat is ook meer omdat ik zelf een notenallergie heb en ik het zelf ook niet prettig vind wanneer er geen eten voor mij bij zit.

leuk discussie punt trouwens!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:23

Ibbel schreef:
Polivy schreef:

Ja, dat betekent dat je wel aan dieetwensen voldoet. Maar wel vlees willen eten is geen dieetwens. Vegetarisch willen eten, of glutenvrij, of lactosevrij wel. Dus ja, daar zorg je voor.

Maar hier was de vraag, kun je mensen 'verplicht' vegetarisch voorzetten. Ja hoor. En ook verplicht glutenvrij. En verplicht lactosevrij.

En wie heeft bepaald dat vlees eten geen dieetwens is en vegetarisch eten wel? Volgens mij ligt dat aan de norm, maar kan dit ook de andere kant op zo zijn. Maar goed, dat is dan blijkbaar mijn eigen perceptie :)

(nogmaals, van mij mag iedereen een enkel vegetarisch diner organiseren op zijn bruiloft, graag zelfs haha, maar daar gaat het mij nu niet om :D)

xSogno

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:25

Omdat je niet alleen vlees kunt eten, terwijl je wel altijd niet vlees kunt eten, of altijd noten-vrij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:56

xx_Horsiex schreef:
LadyMadonna schreef:
Zou je het voor die geliefden (het bruidspaar) niet op kunnen brengen een dag geen vlees te eten?
Valt me wel vaker op dat jij graag wilt dat iedereen zich maar aanpast aan jou, maar zelf wil je je nooit aanpassen (niet bedoelt als sneer, en misschien ben je ook wel helemaal niet zo, ik ken je tenslotte niet, slechts een constatering nav je berichten)

En waarom moet je deze onnodige persoonlijke aanval die totaal niks met dit topic te maken heeft hier plaatsen? Er bestaat zoiets als pb als je zo nodig je mening over mij kwijt wilt. Ik ben jou overigens nog nergens in een topic tegen gekomen, dus als je denkt mij persoonlijk te kennen dan heb ik liever dat je mij persoonlijk aanspreekt dan in een Bokt forum.

Ok... Ik schrijf er notabene bij dat ik je niet ken, en toch sta je op je achterbenen :? Nouja, back on topic maar dan...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:57

IngeK schreef:
Ik geef mijn gasten nooit vlees te eten. Bij mij thuis niet, op het werk niet, op een feestje niet en mocht ik gaan trouwen, dan uiteraard ook niet. De catering op het werk vond dat heel gek, toen ik 30 vegetarische lunches bestelde voor een bijeenkomst. "Dat hebben we nog nooit meegemaakt, dat er 30 vegetarische collega's bij elkaar zijn." Nou, vandaag wel, want nu ben ik de organisator :+

Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar als je bij mij te gast bent (en ik betaal), dan eet je wat ik eet, zeker als het om zoiets principieels gaat.

Ik eet zelf wel vlees, maar deel deze mening. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:59

Ibbel schreef:
En nou nog eens wat anders. Je gaat trouwen, en je aanstaande en jij hebben werkelijk een bloed- en bloedhekel aan al die sketches en goedbedoelde valse liedjes met kromme aangepaste songteksten. Dus je hebt gezegd dat je dat niet wilt.

Toch zijn er een paar flauwe collega's aanwezig, die een microfoon regelen en wat gaan opvoeren.

Hoe voel je je dan als bruidspaar? Moet je dat maar pikken op je trouwdag, want iedereen doet dat en het is toch leu-heuk? En je andere gasten vinden het wel prachtig, en anders hebben je collega's geen plezier? En het is toch ook hun feestje?

Ibbel wij hebben dig heel simpel opgelost. Vooraf en op de dag zelf gezegd, de eerste die een scetchje gaat doen mag het feestje verder leiden want wij gaan weg dan. En we waren ook echt weggegaan dan. En verrassend niemand is op het idee gekomen het te doen. Ook niet manliefs erg "grappige" liedjes en stukjes liefhebbers. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:02

En nou is het de eerste die een biefstuk bestelt bij jouw vegetarische diner. Wat dan?
En zou dan ook niemand op het idee komen die biefstuk te bestellen als jij vooraf aangeeft: wie hier vlees eet, mag na afloop afwassen, want wij gaan dan weg? :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-12-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:03

Tegen wie heb je het?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:03

Tegen jou, maar in het algemeen in het topic bedoeld.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:05

Esmeej333 schreef:

Ik heb meegemaakt dat in de soep dierlijke bouillon zat, de aardappels met spekjes waren, groente ook en het stokbrood al op was tegen de tijd dat ik aan de beurt was :+ Ik neem naar dat soort dingen (feesten, lunches, recepties, begrafenissen) altijd zelf een zak bolletjes met pindakaas mee in een tas om te voorkomen dat ik verhonger :')

Het is mijn keuze om geen vlees te eten, dus ik doe niet moeilijk en neem overal mijn eigen eten wel mee naar toe. Maar als ik een keer eten regel doe ik mijn best om iets heel lekkers te regelen, en verwacht ik dat anderen niet moeilijk gaan doen omdat ze dan een dag toevallig vlees missen, of mayonaise, of vis, of citrusvruchten, of noten, of rijst of....... Of....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:13

Ibbel op een zuiver vegetarische bruiloft als iemand de moeite zou nemen zelf vlees mee te nemen doen ze maar hun best.

Wij hadden een alcoholloze bruiloft vanwege de flinke reisafstand van iedereen s middags en de aanwezigheid van een alcoholist. Werd netjes gerespecteerd. Als iemand drank had meegenomen en opgedronken hadden we ervoor gezorgt dat deze persoon niet achter het stuur was gestapt. Omdat we daar geen zin in hadden dat er iemand vanwege onze bruiloft een ongeluk zou veroorzaken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:18

Ik ga trouwen, dus ik bepaal wat er op het menu staat.
Ik zelf ben niet vegetarisch, maar ik kan er wel inkomen als vegetarische mensen geen vlees aanbieden op hun feest.