brood smeren voor je vriend/man, wie doet het nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smeren jullie het brood voor je vriend of man?

ja
271 (29%)
nee
654 (70%)

Totaal aantal stemmen: 925

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:41

Ik zie eigenlijk weinig mensen oordelen over mensen die het wel doen, eerder mensen die het niet doen zijn zogenaamd "niet geëmancipeerd" "willen niks liefs doen voor hun man" "zijn enkel geëmancipeerd als het hen uit komt" enz enz..

pmarena

Re: brood smeren voor je vriend/man, wie doet het nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:45

Het laatste zinnetje is toch vaak ook gewoon waar :P

Heel veel vrouwen zitten interessant te doen dat ze allerlei dingen niet voor hun man doen, maar verwachten wel dat hij vanalles voor hen doet :=

Heeft verder niks met boterhammetjes smeren an sich te maken, maar ook hier zitten er vast wel een paar tussen die zelf weigeren om typische vrouwendingen te doen, maar de typische mannendingen nog maar wat graag aan hun man overlaten :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:48

estja schreef:
Brood smeren voor een volwassen vent? Ik ben z'n mammie niet zeg!
Hier is vriend jarenlang Huisman geweest. Toen verwachte ik toch ook niet van hem dat hij m'n boterhammen smeerde voor mij om mee te nemen naar mijn werk.

Maar daar gaat het niet om, of je zijn mammie bent. Je kunt ook voor iemand zorgen als je dat wil, zonder zijn mammie te zijn. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:50

Als ik ontbijt op bed maak, dan wel... Naar zijn werk neemt ie geen brood mee (eet op zijn werk) dus mjah... Dan is het ook niet nodig... Zijn we allebei thuis dan zorg ik om de een of andere stomme reden altijd voor het eten...

Heb dus maar even niets gestemd :p omdat het niet zo van toepassing is.. anders had ie het denk ik wel als mijn taak gezien :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:50

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

Ik vind het ouderwets en ik zeg nergens dat het verkeerd is om te doen, dat moet iedereen vooral zelf weten.. ;) We leven inmiddels in 2013, we werken allebei fulltime, dus ik zou niet weten waarom ik zijn brood moet smeren :n Mijn moeder heeft het ook nooit voor mijn vader gedaan en ook nooit voor ons, zodra we de leeftijd hadden dat we het zelf konden doen.

Er zijn nog genoeg vrouwen die niet buitenshuis werken en fulltime huisvrouw zijn.
En een deel daarvan zal zeker de boterhammen smeren voor de man en dit net zo gewoon vinden als het eten koken/was doen.
Niet omdat ze moeten van hun man, maar gewoon omdat het zo uitkomt.

Dat is helemaal prima, maar zoals ik al zei, ik doe heel veel voor manlief, maar hij mag gewoon zijn eigen brood smeren (ik doe het ook nooit goed als ik het doe, te weinig boter en geen lekker beleg :+ ) ;) Ik ben geen fulltime huisvrouw en werk niet thuis, dus voor ons gaat dat gewoon niet op. Manlief heeft altijd zelf zijn brood gesmeerd, dus bij ons is het ook eigenlijk nooit discussie oid geweest :n Blijkbaar hadden wij allebei erg geemancipeerde moeders, want onze beide moeders zijn huisvrouw, maar we hebben allebei zelf altijd ons brood moeten smeren :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:51

tja,weet je,ik kan die bikszakken ook best door het huis naar achter sjouwen,vast wel,en toch vind ik het heel lief als mijn vriend dat doet :j

en ik kan best het gras maaien,vind het alleen niet leuk,nou hij wel,dus hij maait het gras...

olie bijvullen en ruitensproeier bijvullen geen probleem ,doe ik best,maar...mijn vriend checkt dat soort dingen,en vult bij...nou ook makkelijk,ga echt niet zeggen dat ie dat niet mag hoor,omdat ik dat perssee wil doen,welnee :D

vraag me alleen af als ik nu ook nog alles zelf moet gaan maaien,boren bijvullen enz,wat hij als man dan nog wel mag doen,want echt...ik hoef geen vent achter het strijkijzer te hebben staan hoor..

loopt ie straks zo door het huis:
Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:52

pmarena schreef:

Heel veel vrouwen zitten interessant te doen dat ze allerlei dingen niet voor hun man doen, maar verwachten wel dat hij vanalles voor hen doet :=

Heeft verder niks met boterhammetjes smeren an sich te maken, maar ook hier zitten er vast wel een paar tussen die zelf weigeren om typische vrouwendingen te doen, maar de typische mannendingen nog maar wat graag aan hun man overlaten :P

Tsja, en er zullen er vermoedelijk evenveel zijn die "mannen"dingen ook gewoon zelf doen (wat zijn mannendingen in vredesnaam... )

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:53

Nee hij smeert zijn brood zelf. Net als ik mijn eigen brood smeer :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:53

Geen man achter het strijkijzer?

_O-

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:54

Ik smeer het wel voor hem en als het zo uit komt doet hij het ook voor mij, is gewoon iets voor elkaar over hebben in een relatie....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:57

pmarena schreef:
Ik vind het wel schitterend dat zoveel dames direct enorm beginnen te steigeren en een beetje doorslaan over het onderwerp bammetjes smeren voor je man :=

Volgens mij is het heel normaal en zelfs heel erg wenselijk dat je in een relatie graag elkaar een plezier doet en lieve dingetjes voor elkaar doet :j

Of dat dan zijn boterhammetjes smeren of iets anders is dat maakt toch geen flaus aus..... ik zie hier weinig dames die MOETEN van hun man, maar ze doen het gewoon graag omdat hij zelf de moeite niet neemt of het nog drukker heeft of omdat hij nog vroeger op moet dan hen, of gewoon omdat ze hem graag een beetje verwennen omdat hij ook zat lieve dingetjes terug doet :+:

Volgens mij ben je pas ècht geëmancipeerd als je het gewoon leuk vindt om je man een plezier te doen en zijn boterhammetjes DURFT te smeren :P

Gewoon, omdat je het graag wil en omdat je hem graag een plezier doet...hoeveel makkelijker kan het, paar bammen smeren en ze zijn er hartstikke blij mee, inkoppertje toch, kleine moeite - groot plezier en jij hebt je best weer gedaan voor de relatie en kunt (als de geëmancipeerde vrouw die je bent) zonder schuldgevoel genieten van zijn inspanningen voor jou :D

Maar het gaat er dus ook om om dat je het dan zelf wíl, niet omdat je man het wel makkelijk vind, zo'n slaafje en dat zijn meestal ook de soort die helemaal geen reet doen...als ze dan een keer wat zelf moeten doen, kunnen ze het niet eens.
Dat ligt ook aan de vrouw, ik zou dat nooit pikken. :Y)
Het is net dat verschil van respect. :j
Maar in mijn relatie zijn we gelijkwaardig, terwijl we heel traditioneel leven, ik thuis en hij full time werk.
Maar ik doe wél de mannenklussen.
Ik smeer ook bijna nooit de broodjes,maar ik heb wel andere kwaliteiten waar ik hem blij mee maak... :D
Ieder z'n ding...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:58

Ayasha schreef:
pmarena schreef:

Tsja, en er zullen er vermoedelijk evenveel zijn die "mannen"dingen ook gewoon zelf doen (wat zijn mannendingen in vredesnaam... )

Komop, je weet vast wel de van oudsher typische mannen- en vrouwenklussen te benoemen neem ik aan :P

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:01

Ik heb nee gestemd, gebeurd niet dagelijks.

In het weekend maken we wel regelmatig ontbijt voor elkaar, maar dat eten we direct op.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:02

Ik heb niet het hele topic gelezen maar heb 'ja' gestemd. Waarom? Omdat hij anders niet eet op zn werk en dat is erg ongezond. Ja, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid, maar het is een kleine moeite voor mij dus ik doe het met liefde voor hem.

Zijn blouse strijken doe ik dan weer niet, dat kan hij zelf veel beter :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:03

pmarena schreef:
Komop, je weet vast wel de van oudsher typische mannen- en vrouwenklussen te benoemen neem ik aan :P

Idd, "van oudsher"....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:05

Judith_ schreef:
Ik zou er echt geen probleem mee hebben. Hou van koken en alle andere vormen van in de keuken staan en als het gewaardeerd wordt smeer ik met liefde de boterhammen voor een ander. :j

Wat mooi gezegd :)

@ Pmarena: Wat grappig van je ouders :D

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:05

Mama maakte paps zijn brood geOon klaar toen hij werkte en zij thuis was, en nu het andersom is, maakt paps mam haar brood klaar. Vind het best normaal eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:07

Ayasha schreef:
pmarena schreef:

Idd, "van oudsher"....

Nou, dan hebben we het dus over hetzelfde :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:14

@Ayasha: Waarom alles ontkennen dat iets met een rollenpatroon te maken heeft, er is toch niets mis met het feit dat de meeste (jep, er zijn uitzonderingen!) vrouwen zorgzamer zijn, en mannen wel van klussen houden? En nogmaals; er zullen inderdaad uitzonderingen zijn. Maar daarom is het toch niet 'verkeerd' om iets een mannenklus te noemen? Mijn vriend is sterker dan ik, dus ja, de omheining schoonhouden met een bosmaaier noem ik een 'mannenklus'.

Mijn vriend is een erg mooi voorbeeld er van. Heeft nooit of te nimmer geklust (tenzij je pc's maken klussen noemt), en heeft er nooit interesse voor gehad. Ik ben een plantrekker en probeer altijd zelfstandig mijn problemen op te lossen, dus ga in eerste instantie niets vragen aan vriendlief.

Maar van zodra hij ziet dat ik met iets technisch bezig ben, zal hij het heel graag overnemen of me er mee helpen. Waarom? Geen idee.

Net als waarom ik ook niet weet waarom ik de spontane drang voel om hem te verrassen met een lekkere taart of zijn lievelingskost na een lange dag. Terwijl ik het type ik-wil-een-carriere-en-niet-te-gauw-kinderen ben, vraag ik me toch spontaan af of hij wel zal eten, en of hij gezond zal eten, en of hij een jas bij heeft, etc, als hij een dag van huis is.

Mijn moeder is ook best zorgzaam, dus je zou eventueel van daaruit mijn gedrag kunnen verklaren. Maar mijn vriend heeft dan weer geen echt typisch vader-voorbeeld. Ik vind het bijgevolg ook een vorm van 'lief zijn voor elkaar' :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:15

Ik vind de uitspreek 'geëmancipeerd zijn als het zo uitkomt' een contaminatie. Emancipatie betekent nou juist dat je kunt kiezen en dat het je niet is opgelegd omdat je geen recht van spreken hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:17

Ik snap eigenlijk sowieso al niet waarom de emancipatie en het beeld van vroeger erbij is gekomen. Brood smeren voor je man hoeft daar echt helemaal niets mee te maken hebben :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:29

Geryon, ik geloof dat ik dat heb gedaan. :')
Ten eerste geloof ik niet dat we nu echt gelijk zitten met de geslachten. Iedereen heeft wel mooi dezelfde rechten en plichten maar zolang er nog vrouwen zijn die mannen meteen al klootzakken noemen bij bepaalde gedragingen, en mannen die vrouwen als scores behandelen of omrollen voor hun vriendin bij het minste of geringste, vind ik nog niet dat we zover zijn. Maar dat ben ik.

De reden dat ik het erbij haalde is omdat er zo veel mensen hier in het topic begonnen te steigeren dat je als vrouw niet het brood voor je vent zou moeten smeren, alsof de vent dit al van je zou verwachten nog voor erover gepraat was. :)

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:32

Mijn vriend smeert het meestal voor mij omdat hij voor zichzelf toch al een stapel brood smeert en dan kunnen die paar van mij er ook nog wel bij. Ik doe het ook weleens voor hem. Ligt er ook een beetje aan wie er op dat moment de meeste tijd heeft.

Kimbers

Soms, als hij te laat is wil ik hem nog wel eens helpen met zijn spulletjes. Over het algemeen doet ie het lekker zelf.

Dieselpaard

liedje89 schreef:
Nemurin schreef:
Als ie zelf niks eet tot het avondeten kan ik me voorstellen dat je zijn brood smeert ja, lijkt me doodeng!

Dan leid ik schijnbaar een heel spannend leven want ik eet ook wel eens niets tussen ontbijt en dineer, maar echt als mijn partner het van belang vind om in de gaten te houden of ik voldoende eet en me zelfs gaat voeren dan zou ik die boterhammen echt naar zijn hoofd slingeren, daar heb ik een moeder voor :')

Het is niet dat ik het spannend vind, maar het is gewoon slecht voor je. Zijn reden om niet te eten is dat hij het te druk heeft en geen tijd heeft. Prima, als ik je brood smeer, wil ik wel dat je het op eet, want het kost mij ook tijd. Wij hebben dit gewoon zo afgesproken :)

Edit: hij kookt altijd het avondeten...dat is ook afgesproken ;)