Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:45

Even terugkomend op waarom de kassajuffrouw geen fooi en in de horeca wel .... De kassajuffrouw helpt mij maar 5 minuten en in een restaurant zit je toch al snel 2,5 tot 3 uur. Daar vind ik toch al een verschil in zitten.
Werk zelf in de horeca en kan jullie verzekeren dat ik tegen iedereen oprecht aardig ben. Gewoon omdat ik mijn werk leuk vind. Als de gasten het naar de zin hebben zijn ze gezellig. Gezellige gasten geeft een goede sfeer en maakt het werk voor mij ook een stuk plezieriger.
Fooi is voor mij een mooi extraatje waar ik leuke dingen van kan doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:40

First_Unique schreef:
Sammie je hebt gelijk vind ik. Fooi is totaaaal niet bedoeld om de baas uit de sh*t te helpen... Dan ben je nogal een slechte baas als jij je gaten met fooi op gaat lopen vullen.. En volgens mij bestaat de ongeschreven regel er zelfs dat de baas helemaal niet aan de fooi mag komen zelfs..

Ik had het over bedrijfjes waarbij een echtpaar alles zelf doet of alleen een kok in dienst heeft!!!!(En zij dus zelf de fooi krijgen.)
Dat zijn ook de bedrijven die nog niet lopen als een trein, anders hadden ze wel al geld voor personeel. :)*
Ik had het dus helemaal niet over personeel die hun baas zou moeten helpen.

En dan gaat het ook gewoon over (buitenlandse) restaurantjes in Nederland hoor.

Hier in Portugal zijn de meeste restaurants vreetschuren die al "eeuwen" in de familie zijn. :D

Maar nogmaals, die discussie ontstond uit een bepaalde reactie die ik me niet eens meer kan herinneren om verschil tussen een willekeurig bedrijf en horeca aan te geven, en staat los van of iemand wel of niet fooi zal moeten geven.
Niemand hoeft fooi te geven. Sinds 1980 zijn er CAO lonen.
Maar als iemand fooi wil geven uit waardering, dan doen ze dat toch?

Overigens heb ik het toppunt van schofterigheid ook in Nederland meegemaakt. In een chinees restaurant had ik een een vriendin een rijke man en een van zijn rijke vrienden al horen zeggen dat ze niet van plan waren de rekening te betalen. Stomdronken waren ze lastig ("meer drank en snel een beetje" "ik wil dit erbij, nee neem maar weer mee terug ik wil dat" etc) en ze vraten wel de hele (dure) Pekingeend op, om vervolgens te klagen dat het te zout was en wilden dus betalen (wat wij al wisten). Nu hadden wij dat verteld (eigenlijk alleen omdat we onze verontwaardiging kwijt moesten) aan een kroegbaas die bevriend bleek met de baas van het restaurant en die heeft hem gebeld en toen zijn ze gedwongen alsnog te betalen.... }:)
Maar dan heb je het dus over rijke mensen die het gewoon leuk vinden om obertje te pesten en proberen onder de rekening vandaan te komen. En dat is dan maar een voorbeeldje van veel dingen die ik heb gezien met mensen die graag obertje pesten.

Geen fooi willen geven is tot daar aan toe, maar je hoeft natuurlijk niet zoooo ver te gaan om het rot voor ze te maken.

Nog wel een anekdote: Mijn zus had toen ze jong was een Chinees-indisch restaurant en een keer kwam een ruige motorgroep eten en "lol trappen " (plantenprut in de aquaria gooien enzo) en ook niet willen betalen he... nou, mijn zus (drie turven hoog en 55 kilo schoon aan de haak toen :P ) ging voor de deur staan. Ze kwamen er niet uit. Er ging een schreeuw in het chinees naar de keuken en de kok kwam met zijn grootste messen in zijn handen even (nors) kijken. Er werd dus wel betaald. :D
Maar het is te gek om los te lopen dat je mensen moet dwingen om te betalen.
En dan mag je nog van geluk spreken dat je niet wordt aangeklaagd voor bedreiging...

Maar goed, dat is even andere uitersten... :+ :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:09

Lusitana, dat is wel heel erg ja :=

Ik heb het weleens meegemaakt in een sushi restaurant in Noord Holland. Drie mannen twee tafels verderop waren niet van plan fooi te geven, tenzij de serveerster even op schoot kwam zitten en de mannen een 'Japanse massage' zouden geven, want ze zouden haar wel even laten zien hoe buitenlanders in Nederland hun geld moeten verdienen. Bij hen ging ook het nodige over tafel en ze waren ontzettend irritant aanwezig. Ik had ze gewoon de zaak uitzet :=

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:51

pmarena schreef:
Ik ben wel zo'n ei dat ik me er toch wel wat van aantrek ja..... ik laat mensen graag blij achter en niet teleurgesteld :(:)

Omdat je weet dat mensen ook maar mensen zijn :)

Net zoals een dier dat weinig verwacht, heel erg blij is met een snoepje.
En een dier dat een snoepje verwacht, dat snoepje niet meer echt waardeert maar wèl pissig wordt als 'ie het niet krijgt :P

Zo voelt dat met een fooi ook een beetje aan. Alsof het niet voldoende is dat je gewoon zegt dat je heerlijk gegeten hebt en een fijne avond gehad hebt, maar dat je dat dan ook pas uitdrukt als je er een flinke fooi aan hangt. En als je dat dan niet doet, dan was je blijkbaar toch niet zo tevreden of ben je een vrek :P

Ook al denkt niet iedereen die in een restaurant werkt zo....als je vaak wel fooi krijgt en je bent ook maar een mens...dan zal je er toch wel een beetje van balen en zullen zulke gedachtes best even door je hoofd gaan :=

Ik ben dan zo'n zacht ei dat ik het niet leuk vind om mensen teleurgesteld achter te laten

Exact daarom voelik dus ook soms die verplichting... Of dan denk ik dat ze achter onze rug aan de bar zullen zeggen 'wat een gierige pinnen waren dat.. Aankomen met een grote auto, eten en drinken voor flink wat centen en dan niet eens wat voor ons geven'

pmarena

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:03

Dat bedoel ik dus :j

Omdat je weet dat er een hele realistische kans is dat dat kan gebeuren, zie ik er persoonlijk tegenop om te moeten betalen want dan heb je weer dat awkward-moment.... dan kun je of gewoon heel aardig en netjes zijn en netjes gewoon het normale bedrag betalen en het gevoel hebben dat je iemand waarschijnlijk (toch) teleurstelt, of die fooi geven zodat je je schuldgevoel afkoopt ofzo -O-

Daarom mogen ze van mij overal bordjes ophangen met een ludieke tekst waaruit blijkt dat men geen fooi accepteert, dan zou ik bij voorbaat al een leukere avond hebben omdat die onprettige situatie en onuitgesproken verwachtingen er niet meer zijn en het gewoon weer spontaan wordt allemaal :P

(en ja ik weet dat het wat overdreven klinkt allemaal, maar zo'n overgevoelig ei ben ik nu eenmaal dat dit soort dingen me best dwars kunnen zitten en ben niet de enige zo te zien :P )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:01

Citaat:
Exact daarom voelik dus ook soms die verplichting... Of dan denk ik dat ze achter onze rug aan de bar zullen zeggen 'wat een gierige pinnen waren dat.. Aankomen met een grote auto, eten en drinken voor flink wat centen en dan niet eens wat voor ons geven'

Om hier even op in te haken. Ik snap dat aan de ene kant wel maar aan de andere kant. Als je denkt dat mensen negatief over jouw gaan denken omdat je ze geen geld geeft verdienen ze dat geld dan nog wel? Iemand die achter je rug om zo negatief zou doen verdient toch eigenlijk helemaal niet dat extra geld. Dan heb ik ook eerder het idee dat je mensen wil omkopen om maar aardig gevonden te worden lijkt me ook niet helemaal de bedoeling?
Ik weet niet of het hier in de omgeving normaal is dat mensen fooi krijgen maar ik heb nooit het gevoel gehad dat mensen daarna over je praten maar dat is misschien ook maar net hoe je daar tegenover staat als je al denkt dat mensen negatief over je gaan praten dan zul je dat ook "zien". Wat dat betreft ben ik vrij simpel want het interesseert me niet. Maar misschien moet je het toch gewoon eens doen?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:57

Nou nou lusitana, een paar uitroeptekentjes minder mag ook wel. Dan had je het er iets duidelijker bij moeten zetten dat het de echte kleine tentjes betreft.. Maar zoals je het zo uitlegt, prima ik snap hem.. Dan wordt het een ander verhaal..

Ben het met Tigra eens.. Het hoeft helemaal niet zo zwaar te zijn als je denkt. En zou het zo wel zijn, dan verdienen ze jouw extra centje niet eens! :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:11

Ik geef wel eens fooi, maar alleen als alles klopt. En dat doet het helaas maar weinig. Als je bijna op je tafel op en neer moet springen om de aandacht van de bediening te krijgen, dan hoeft die echt geen fooi te verwachten. Pin meestal ook, dan is het spontane van fooi er ook op de een of andere manier af. Heb ook bijna nooit cash mee, ja wat muntgeld wat vaak niet meer dan 1-2 euro is :+

Overigens heb ik een keer héél erg goed gegeten, van 8 tot half 1. Rekening was ook tegen de €600,-. Daar sta je dan met je 10% 'regel' := :') Dus dat heb ik ook niet gedaan :+ Was bij de Librije, en als je het over perfectie hebt.. :+:

Daartegenover staat dat ik ook wel eens zonder te betalen weg ben gelopen, bij een restaurant in Italië. Dat was zó slecht, het personeel wilde niet luisteren/helpen en bood alleen maar meer van het ranzige eten aan. Rotte tomaat en bruine sla vormden de 'salade', de pizza bestond uit koud, slap deeg met kauwgommozzarella en waterige tomatensaus. Daar zit je dan met je 'we zijn in Italië en gaan góed eten :9 ' :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:22

Lusitana schreef:
Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!

Huh, zo gaat het hier toch ook in de winkel? Ik iig wel, ik zeg altijd: goedemorgen/middag/avond, ik wil graag 2 volkorenbrood (bv)en dan afrekenen enzo en dan gewoon: bedankt! Fijne dag nog!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:25

Vind ik ook niet meer dan normaal hoor, verootjoo. Ik groet áltijd, waar ik ook ben. Winkel, bus, trein... en dan inderdaad 'bedankt, fijne dag/tot ziens!' Direct blaffen wat je wilt vind ik gewoon verschrikkelijk onbeschoft :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:58

Mallootje schreef:

Maar dat zegt dan meer over jou dan over ons als horeca personeel...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:18

amazing_lady schreef:
Even terugkomend op waarom de kassajuffrouw geen fooi en in de horeca wel .... De kassajuffrouw helpt mij maar 5 minuten en in een restaurant zit je toch al snel 2,5 tot 3 uur. Daar vind ik toch al een verschil in zitten.
Werk zelf in de horeca en kan jullie verzekeren dat ik tegen iedereen oprecht aardig ben. Gewoon omdat ik mijn werk leuk vind. Als de gasten het naar de zin hebben zijn ze gezellig. Gezellige gasten geeft een goede sfeer en maakt het werk voor mij ook een stuk plezieriger.
Fooi is voor mij een mooi extraatje waar ik leuke dingen van kan doen.

Die kassavrouw zie ik elke week, die serveerster misschien nooit meer.

Fooi zou voor iedereen een leuk extraatje zijn. Dat is logisch.
Maar dat staat voor mij los aan het feit of ik geef.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:22

Caira schreef:
Mallootje schreef:

Maar dat zegt dan meer over jou dan over ons als horeca personeel...

O ja? Dat 'gevoel' komt heus niet uit het niets, als je een paar keer scheef bent bekeken omdat je exact het bedrag van de rekeniNg op tafel legt, ...
Maar dan zijn we weer bij het 'dat soort bediening verdient geen fooi'.

Soit, ik heb m'n punt gemaakt, ben ervan overtuigd dat fooien zullen blijven bestaan en dat er altijd voor- en tegenstanders zullen zijn, dus wat mij betreft kan er nog weken over gediscussieerd worden maar dat zal niemand van mening doen veranderen ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:38

klopt mallootje, en er kan altijd over gediscussieerd blijven. maar vind het wel grappig om te zien dat er toch zoveel soorten meningen zijn. zelf als "bediening" zijnde heb ik dat nooit zo bekeken omdat ik altijd heb gedacht dat het nooit zo'n gevoel op riep. meer ook omdat er ook erg veel mensen zijn die geen fooi geven. gewoon nooit bij stil gestaan. Ikzelf heb het zelf helemaal niet dat ik ontdaan ben als er niets wordt gegeven :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:07

ik geef ook bijna nooit fooi. De reden?

Waarom wel fooi geven als iemand in de bediening werk. Ik werk in een schoenenzaak en krijg nooit fooi.
En princiepe bedienen we in beide beroepen mensen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:36

Nou, als mensen zoals in Amerika afhankelijk zijn van de fooi, dan vind ik het een heel ander verhaal.
Maar in Nederland is dat niet het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:19

verootjoo schreef:
Lusitana schreef:
Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!

Huh, zo gaat het hier toch ook in de winkel? Ik iig wel, ik zeg altijd: goedemorgen/middag/avond, ik wil graag 2 volkorenbrood (bv)en dan afrekenen enzo en dan gewoon: bedankt! Fijne dag nog!

Ligt er erg aan waar je woont hoor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:54

Gini schreef:
Toch gek dat een hebberige hand van een ober zonder veel morren gevuld wordt, maar een persoon die je met een mastodont veilig de halve wereldbol over vliegt die moet wel gek zijn om even een blijk van waardering te verwachten (applaus).

Persoonlijk vind ik vliegen een iets grotere prestatie dan een bord voor iemands neus neerzetten.

Vind ik ook of wat dacht je van een buschauffeur die je veilig van NL naar het buitenland rijdt van vakantiebestemming, een hele bus vol met mensen.