Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:31

Liezel1 schreef:
Daar gaat het al mis... :+
Kliekjes hebben wij wel eens, maar die kan ik dus niet nog een keer serveren...
en snaaien is geen brood bij hem.. dat zijn donuts van bijna 4 euro per pakje etc.
Ohja, en de energydrank.. stuk of 4 blikken "monster" per week.

Dreigen hem weer thuis af te leveren? Of laat hem voor het budget zorgen; hier heb je 50 euro, daar moet je een week van boodschappen doen voor ons beide. Pinpas afpakken uiteraard :D

Mag ook wel een maand hier in heropvoeding hoor, als hij honger heeft eet hij wel }>

flicka

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:38

Als ik een eigen huis had en ook nog zou kunnen sparen zou ik mijn huis versneld aflossen.
Scheelt op termijn een groot stuk in de maandelijkse lasten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:40

flicka schreef:
Als ik een eigen huis had en ook nog zou kunnen sparen zou ik mijn huis versneld aflossen.

Dat is maar helemaal de vraag...
Dan krijg je nl geen hypotheekrente aftrek meer en heb je vermogen.
Soms weegt dat niet op tegen wat je netto aan hypotheek betaalt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:49

Ik snap best dat sommigen over dat stukje van de bioscoop heen vallen. :)
Echter haakte ik er op in omdat ik zelf graag met m'n beste vriend naar de bios ga en omdat we gemiddeld 4x per maand naar de film gaan (soms 2 op 1 avond) hebben we dus een abonnement afgesloten.
Het scheelt ons gewoon een klap met geld (reken maar uit: 4x 10 pp of 1x €19,- pp).
Daarnaast doe ik dit dus van mijn zakgeld.
Ik heb de luxe van €70,- per week, waarvan €40,- voor mijn boodschappen is, de andere €30,- is zakgeld voor reiskosten en extraatjes.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik maximaal €30,- per MAAND had aan boodschappengeld.
Wat ik in die tijd at en dronk:
baquette (want €0,45 per 2)
goedkoopste chips
droog brood
ranja
water
thee

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:52

De hypotheekaftrek gaat heus verdwijnen. Je vermogen is je huis. Nu heb je schuld en dan heb je maandelijks meer te spenderen wat weer goed is voor de economie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:00

flicka schreef:
Rutte wil helemaal niet dat mensen gaan potten. Mensen met een fatsoenlijk inkomen moeten het uitgeven in het belang van de economie. Dus gewoon een nieuwe auto, mega tv, dure telefoons e.d. kopen. Dat je daarnaast van 50€ in de week probeert rond te komen is lovenswaardig ;)

Als Rutte eens even rondkijkt bij mensen met een goed inkomen!!! Alsof je veel overhoud, zusje heeft drie studerende kinderen, twee net begonnen en één in het tweede jaar, komen niet in aanmerking voor aanvullende beurs en ze wil proberen om ze niet te laten lenen. Schoolgeld 450 pm, bijdrage 300 pm, ziektekosten 100 pm( na aftrek zorgtoeslag). Ze klaagt niet maar qua boodschappen doen zit zij ook op het minimum.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:21

Dit gaat nu wel off topic hè, als er familieleden bijgehaald gaan worden die niks met leven op bijstandsniveau te maken hebben. Als er geen aanvullende beurs toegekend wordt is het inkomen te hoog. Studerende kinderen kunnen een bijbaantje nemen in een super als vakkenvuller. Niks mis mee. Hoeft er niet geleend te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:25

bigone schreef:
Als Rutte eens even rondkijkt bij mensen met een goed inkomen!!! Alsof je veel overhoud, zusje heeft drie studerende kinderen, twee net begonnen en één in het tweede jaar, komen niet in aanmerking voor aanvullende beurs en ze wil proberen om ze niet te laten lenen. Schoolgeld 450 pm, bijdrage 300 pm, ziektekosten 100 pm( na aftrek zorgtoeslag). Ze klaagt niet maar qua boodschappen doen zit zij ook op het minimum.

Haar ouders horen bij te dragen aan studie en onderhoud; tot ze 21 zijn. Dus de ouders zijn de aanvullende beurs :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:28

Ik lees mee en ik vraag me een ding af: waarom zijn er mensen die weinig te besteden hebben aan boodschappen maar dan toch geld uitgeven aan ongezonde troep als baguettes, chips, voorgekookte/geschilde aardappelen en pizza? Dat is toch gewoon zonde van het geld, zelfs als het in de bonus/aanbieding is?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:32

mayniac_val schreef:
Ik lees mee en ik vraag me een ding af: waarom zijn er mensen die weinig te besteden hebben aan boodschappen maar dan toch geld uitgeven aan ongezonde troep als baguettes, chips, voorgekookte/geschilde aardappelen en pizza? Dat is toch gewoon zonde van het geld, zelfs als het in de bonus/aanbieding is?

Het hangt er vanaf hoeveel je te besteden hebt.
Voorgeschilde aardappels kosten 1 euro per zakje, ongeschilden vaak meer.
Een diepvriespizza kost geen fluit, vele malen goedkoper dan een voedzame maaltijd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:41

mayniac_val schreef:

Ineen dergelijk geval ga je niet voor gezond, maar voor goedkoop. Van sommige goedkope dingen kan je namelijk 2 dagen eten, van gezonde dingen kun je net amper 1 maaltijd van maken (in sommige gevallen dan hè).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:43

flicka schreef:
Dit gaat nu wel off topic hè, als er familieleden bijgehaald gaan worden die niks met leven op bijstandsniveau te maken hebben. Als er geen aanvullende beurs toegekend wordt is het inkomen te hoog. Studerende kinderen kunnen een bijbaantje nemen in een super als vakkenvuller. Niks mis mee. Hoeft er niet geleend te worden.

Wat denk je dat deze kinderen alle drie zonder uitzondering doen, ze hebben vanaf hun 14de al bijbaantjes en hebben alles gespaard voor de studie. Voor diegene die zei dat de ouders de aanvullende beurs zijn, ben ik helemaal met je eens maar dan kun je verder niet de big spender worden die Rutte zo graag wil en dat bedoel ik.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:45

Dit is een erg interessant topic, ben al even aan het meelezen.
Ongezond eten is idd vele malen goedkoper dan gezond eten.
Koop maar eens een stukje vlees, aardappelen en groenten voor 1 maaltijd.
Daar heb je 2 weken pizza voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:46

Hmm ik vind de gezonde dingen niet duurder dan ongezonde? Juist andersom imo.
Zak aardappels van 3 kilo voor €4, kan ik weer flink wat dagen mee vooruit. Zak pasta, pak rijst... dat zijn niet de duurste dingen voor zover ik heb ondervonden.
Daarnaast eet ik dan niet iedere dag vlees omdat het goedkoopste al duur genoeg is, probeer iedere dag groenten te eten. Gebruik voornamelijk diepvries, broccoli, bloemkool etc. Hoef ik geen halve stronk ervan weg te gooien omdat het niet meer goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:49

Liezel1 schreef:
flicka schreef:

Dat is maar helemaal de vraag...
Dan krijg je nl geen hypotheekrente aftrek meer en heb je vermogen.
Soms weegt dat niet op tegen wat je netto aan hypotheek betaalt.

Idd, extra aflossen kan pas uit als je zoveel spaargeld hebt staan dat de belastingdienst daar óók over gaat heffen. Dan kan het lonen om af te lossen (= maandlasten omlaag of eerder afgelost en geen extra heffing over je spaargeld)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:53

Air schreef:
Zak aardappels van 3 kilo voor €4, kan ik weer flink wat dagen mee vooruit. Zak pasta, pak rijst... dat zijn niet de duurste dingen voor zover ik heb ondervonden.
Daarnaast eet ik dan niet iedere dag vlees omdat het goedkoopste al duur genoeg is, probeer iedere dag groenten te eten. Gebruik voornamelijk diepvries, broccoli, bloemkool etc. Hoef ik geen halve stronk ervan weg te gooien omdat het niet meer goed is.

Voor bloemkool betaal je hier al gauw 3 euro, als het niet meer is. En dan is het ook nog een triest hoopje om te zien ook. Dan grijp ja al gauw naar blik- of potgroente. Niet het meest gezonde, wel het goedkoopste. En ALS er dan al een keer een aanbieding is van bijv. de bloemkool, dan is het moeilijk meerdere mee nemen, tenzij je het niet erg vind om de hele week bloemkool te eten.

Zoveel en zo vaak mogelijk eten maken waar je meerdere dagen van kan eten. Chili, stamppotjes, nasi e.d. Daarnaast eten wij sowieso 1 keer in de week brood, omdat de inspiratie voor eten dan ver te zoeken is, haha. Dan is een worstenbroodje of saucijzenbroodje ook lekker genoeg en niet al te duur.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:57

Liezel1 schreef:
mayniac_val schreef:

Het hangt er vanaf hoeveel je te besteden hebt.
Voorgeschilde aardappels kosten 1 euro per zakje, ongeschilden vaak meer.

Tuurlijk, maar daar doe je een dagje mee toch? Ongeschilde aardappels zijn dan wel duurder, maar met een x aantal kilo aardappelen doe je langer dan een zo'n zakje. Zelfs toen wij nog met zijn zevenen thuis woonden deden we een poos met zo'n grote zak.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:10

Leffroi schreef:
Air schreef:

Voor bloemkool betaal je hier al gauw 3 euro, als het niet meer is. En dan is het ook nog een triest hoopje om te zien ook. Dan grijp ja al gauw naar blik- of potgroente. Niet het meest gezonde, wel het goedkoopste. En ALS er dan al een keer een aanbieding is van bijv. de bloemkool, dan is het moeilijk meerdere mee nemen, tenzij je het niet erg vind om de hele week bloemkool te eten.

Zoveel en zo vaak mogelijk eten maken waar je meerdere dagen van kan eten. Chili, stamppotjes, nasi e.d. Daarnaast eten wij sowieso 1 keer in de week brood, omdat de inspiratie voor eten dan ver te zoeken is, haha. Dan is een worstenbroodje of saucijzenbroodje ook lekker genoeg en niet al te duur.

Wat is 'hier'? Welke winkel?

Ik betaal bij de Jumbo voor de diepvries broccoli/bloemkool iets van 90cent/€1. Doe ik dan in mijn up 3 keer mee.
Daarom snap ik ook niet helemaal waarom je over verse groenten begint... daar heb ik het toch uberhaupt al over dat het zonde is omdat je dan moet weggooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:19

Was bij lidl 70 cent voor een grote bloemkool vorige week..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:22

ik denk als je alleen bent dat ongezond eten idd goedkoper is dan gezond eten (denk aan een pizza, friet o.i.d.). Als je echter een gezin hebt (zoals bij ons, we zijn met z'n vijven) dan is het echt goedkoper om een gewone, gezonde maaltijd te maken.....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:27

Leffroi schreef:
Air schreef:

Misschien is het dan ook handiger om te kiezen voor de seizoensgroenten? Bloemkool is najaars/winter groente, dus in de zomer inderdaad schreeuwend duur.
Seizoensgroente zijn in het seizoen ruim voorradig en dan dus goedkoper.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:33

idd. Ik geef geen drie euro uit aan een bloemkool hoor!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:50

Ik haal 1 keer in de week verse groenten en fruit op de markt en ik ben dan voor de hele week tussen de 10 en 12 euro kwijt. De meer bederfelijke groentes maak ik gelijk iets van dat ik in kan vriezen. Dingen die ik langer kan bewaren gaan de koelkast in. Gezond eten met een budget kan best, ook in je eentje!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:57

Ik verbaasde mij over een eerdere post van iemand die ook mee wil doen en zegt wel met 50 euro uit te komen voor boodschappen , bios, benzine of whatever gaan van een ander potje gaan alsof dat niet mee telt...

Als alles goed loopt heb ik max 50 euro per week, meestal minder, komende 2 weken zelfs niets... die 50 euro is niet enkel voedsel, daar betaal je alles mee wat geld kost naast je vaste lasten. Als je echt wil proberen te begrijpen hoe je op minimum of bijstandsniveau rondkomt moet je het goed doen en niet half. Ik vind het best tof en leuk dat mensen het willen proberen om bewuster om te gaan met geld, maar als jij die 50 euro aan enkel voedsel uitgeeft sla je de plank een beetje mis. Overigens doel ik op meerdere bokkers, niet op een enkel persoon.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:02

Hier ook verse groenten. Sommige groenten kun je na het koken ook invriezen. Scheelt onnodig weggooien. Verder aanbiedingen in de gaten houden en eten op seizoen. Ik probeer per week (1 pers. ) een max aan te houden van 20 euro voor boodschappen. Zit er vaak ver onder.