Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:20

VisibreTeam schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik heb eigenlijk nooit antwoord gehad op mijn vraag, als ik die stelde aan iemand die gelooft in God.
Hoe kun je in iets geloven, wat er niet is?
En aan mensen die hun geloof hebben door gekregen, geloof je omdat je gelooft in god, of geloof je omdat je ouders geloven in god en dit aan jou hebben door gegeven?

Ik denk dat het wel een groot deel ligt in je omgeving: iedereen gaat naar de kerk, iedereen gedraagt zich of 'hij' er is etc...
Daardoor ga je er denk ik zelf in geloven...

En, niet direct zeggen 'geloven in wat er niet is' wie heeft bewezen dat hij er niet is? :P
Zoveel theorieën uit de wetenschap zijn ook nog niet bewezen terwijl ze toch voor waar worden aangenomen.

Da's niet helemaal waar. De wetenschap (wat is dat eigenlijk? ;) ) neemt niet 'zomaar' iets aan. In tegenstelling tot gelovigen.

NikkivanOlst

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:22

Gelovigen nemen ook niet zomaar iets aan :))

Maar er zijn zoveel wetenschappelijke dingen die NIET bewezen zijn, eens kijken of ik ergens misschien een lijst ofzo kan vinden

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:23

Papegara schreef:
Ik geloof wel.
En waarom er zoveel ellende is? Wij mensen kunnen er allemaal zelf voor kiezen om goed of slecht te zijn.

Dat ben ik met je eens.
Maar hoe denk jij dan over onschuldige kleine kindjes die een ernstige ziekte krijgen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:24

Saskia9 schreef:
Papegara schreef:
Ik geloof wel.
En waarom er zoveel ellende is? Wij mensen kunnen er allemaal zelf voor kiezen om goed of slecht te zijn.

Dat ben ik met je eens.
Maar hoe denk jij dan over onschuldige kleine kindjes die een ernstige ziekte krijgen?

Of mensen die gepest worden en uiteindelijk geestelijk/lichamelijk ergens aan kapot gaan... Roepen dat toch ook echt niet over zich af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:25

Ik geloof ook niet.. Al t kwaads in deze wereld! Nee, er bestaat geen god! Wil God dan dat kinderen gepest worden? Zelfmoord plegen vanwege t pesten? Nee, ik geloof ik mijzelf en dat is soms moeilijk zat!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:26

Saskia9,

Ik vind het heel lastig om daar een mening over uit te brengen.
Ik denk dat iedereen met een reden op de wereld is gezet.
De wereld is oneerlijk, ook wij hebben heel dichtbij een strijd met kanker meegemaakt. Na jaren (had al kanker met een aantal maanden) strijden en op 13 jarige leeftijd (de dag na haar verjaardag) overleden. Waarom? waarom? Nee ze verdiende het nergens aan maar misschien had God haar nodig..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:28

Dat ze het op zichzelf afroepen zeg ik ook niet. De pesters kiezen er zelf voor om zo te zijn.
De slachtoffers verdienen het niet.

Ik denk dat er nooit een goed antwoord bestaat op deze vragen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:31

Ik geloof niet in god, maar ik geloof er wel in dat er 'iets' is.. Wat dat iets is denk ik vaak over na, maar ben daar denk ik pas uit na mijn dood :D

Klinkt banketstaaf, maar ik heb soms ook best moeite met het serieus nemen van gelovigen die niet geloven in de evolutietheorie bijvoorbeeld.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:41

Geryon schreef:
Ik geloof niet in god, maar ik geloof er wel in dat er 'iets' is.. Wat dat iets is denk ik vaak over na, maar ben daar denk ik pas uit na mijn dood :D

Klinkt banketstaaf, maar ik heb soms ook best moeite met het serieus nemen van gelovigen die niet geloven in de evolutietheorie bijvoorbeeld.

:j Zo denk ik ook!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:50

hannah41 schreef:
Geryon schreef:

:j Zo denk ik ook!

+2
Helemaal niet vind ik ook weer te ver gaan maar ik geloof niet in god.
Toch vind ik sommige dingen uit bijv. het Boeddhisme echt wel een goede leidraad..

Of zoals de Dalai Lama zei:
"Mijn geloof is simpel. Mijn geloof is goedheid."

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:59

Saskia9 schreef:
maar kleine kinderen hebben nog geen zonde begaan dus vraag ik me dat meer af..

Ieder mens wordt met zonde geboren. De grootste is de 'erfzonde', Adam en Eva die van de verboden vrucht hebben gegeten. Dankzij hen zouden wij nu niet in het paradijs leven.. . Overigens dat jij zegt dat je steeds meer kleine kinderen ziet sterven zal eerder zijn omdat je nu misschien de leeftijd hebt/ er midden in zit? Statistisch gezien is er geen stijging in overlijden van kleine kinderen.
enny schreef:
amanda2 schreef:
Ik geloof niet in een god, maar wel in de natuur.
Dat alles streeft naar balans, dat er voor elk bloemetje een bijtje is en zo. Het hele scheikundige systeem.
In dat opzicht vind ik de mens een soort foutje omdat die juist de balans verstoord...

Dat is eigenlijk wel heel mooi gezegd :j
Nou eigenlijk prik je er zo doorheen. De natuur is niet in balans, de natuur zorgt ook voor fouten. Kijk maar naar siamees tweelingen bijv., kinderen die met 1 oog of 1 arm geboren worden. Kinderen die gehandicapt te wereld komen, ook dat is dan dé natuur. En de mens heeft echt niks gedaan (behalve voortplanten) om een 'gezond' kind te verstoren (behoudens misschien (onbewust) giftige stoffen toch zich nemen.) . De natuur is survival of the fittest. Pas je je aan, dan overleeft je soort. En dat hoeft niet altijd voordelen te hebben voor de soort. Daardoor lijkt het nu een heel ingewikkeld balanssysteem, maar daar zijn miljoenen jaren voor nodig geweest. Het ziet er mooi en mysterieus uit en het ís ook (soms) prachtig om te zien. Natuur past zich aan, maar is zeker niet in 'balans'. Natuur kan ook heel erg wreed zijn, daar waar wij als mens juist weer kunnen helpen zodat dieren niet onnodig (lang) hoeven te leiden. Wij als mens zijn onderdeel van diezelfde natuur en dat zie ik niet als foutje.

Zeggen dat een mens een foutje is van de natuur is precies hetzelfde zeggen als mens heeft erfzonde/ is slecht van zichzelf en heeft God/Jezus nodig om in de hemel te komen. Je denigreert je eigen soort. Probeer dan iig zelf zo te leven dat je in het reine bent met de natuur/jezelf/ vul in. Mensen roepen ondertussen al ruim 2.000 jaar hoe 'slecht' we zijn, maar dat daadwerkelijk veranderen is blijkbaar te moeilijk :)

Geryon schreef:
Klinkt banketstaaf, maar ik heb soms ook best moeite met het serieus nemen van gelovigen die niet geloven in de evolutietheorie bijvoorbeeld.!
Och, als je er niet mee opgegroeid bent en wel met het "God heeft als gecreëerd" dan kan ik mij best voorstellen dat de evolutietheorie lastig te behappen is. Je krijgt dan nl. alles vaak in 1x op je bord ipv kleine stukjes te behappen. En als iemand er niet in wil geloven moet die persoon dat zelf willen, komen ze met redenen en onderbouwingen waarom niet ook prima. Maar op dat laatste stuk gaat het vaak nat. Een van de meeste fouten is. "We kunnen niet van de apen afstammen". In 1 zin zit er een grove fout en stelling die niet onderbouwd is en zeker geen feit is (om de evolutietheorie te werpen). Wil je iets verwerpen, verdiep je er dan in. Maar dat is dan ook wat hier in dit topic deels gebeurd. 1.000 vragen over God en waarom dit en waarom dat en dat kan allemaal niet, maar geen letter van de Bijbel gelezen of zelfs hele basicdingen niet weten over Adam en Eva, paasverhaal en andere verhalen. Een beetje zoals een kind dat iets niet lust. Dat lust ik niet. Heb je het al eens op dan? "Nee."
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:06

Sammie schreef:
Ieder mens wordt met zonde geboren. De grootste is de 'erfzonde', Adam en Eva die van de verboden vrucht hebben gegeten. Dankzij hen zouden wij nu niet in het paradijs leven..

Dat is dus 1 van de dingen die ik niet kan begrijpen. Ook al word je opgevoed op een manier waar men dit als 'waar' aanneemt...ik kan niet begrijpen dat je zoiets kunt denken van bijvoorbeeld een pasgeboren baby. Een mens wordt echt niet met zonden geboren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:23

Wikipedia is niet erg diepgaand, maar misschien dat dit het .e.e.a. helpt te verduidelijken? Zeker als je er niet heel erg mee bekend bent. Bedenk wel dat het idee over de erfzonde en zondigheid in het algemeen ook binnen de verschillende takken van het Christendom gradaties kent. Het is niet zo dat een Katholiek er hetzelfde overdenkt als een oud-gereformeerde of een evangelist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonde_(christendom)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondeval

Met in gedachte dan dat de mens geneigd zou zijn tot het kwaad/ het slechte.

Maar waarom zou je dat niet kunnen denken van een pasgeboren baby? En waarom wel van bijv. iemand die 20 jaar is? Is een baby een ongeschreven blad? Als een 20 jarige wel zonden kan begaan, faalt de 'mens' dan niet in de opvoeding? Waarom lukt het dan niet om een zondeloos mens op te voeden ofwel waar gaat 'het' dan fout? (als het al fout gaat?)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:28

je zegt het zelf al...een baby is inderdaad een onbeschreven blad.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:29

Papegara schreef:
Ik geloof wel.

wat heeft een klein schattig lief meisje nou te kiezen of ze geod of slecht is? -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:32

Kinke schreef:
je zegt het zelf al...een baby is inderdaad een onbeschreven blad.

En nu de rest nog :P

Citaat:
Als een 20 jarige wel zonden kan begaan, faalt de 'mens' dan niet in de opvoeding? Waarom lukt het dan niet om een zondeloos mens op te voeden ofwel waar gaat 'het' dan fout? (als het al fout gaat?)

Overigens qua karakter is inmiddels wel bewezen dat een baby niet onbeschreven noch volledig kneedbaar is. Karakter is (grotendeels) aangeboren. Nu heeft dit niks te maken met de zonde(val). Maar onbeschreven kan een kind dus eigenlijk niet zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:43

ah..daar begrijpen we elkaar niet, ik bedoel met onbeschreven dat deze zonder zonden is. Zelfs al zou een baby een slecht karakter hebben dan heeft het nog geen zonden begaan :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:51

Ah ach zo. Ja, dat is inderdaad wel zo. Ook al zou het later bijv. een seriemoordenaar worden, als baby heeft *het* nog niks gedaan en valt er ook natuurlijk ook niet preventief iets te 'straffen'.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:57

Ik begrijp zeer weinig van de Bijbel, wat al de verhalen betekenen. Ik ben opgevoed in een christelijk gezin, maar ik ga er steeds meer aan twijfelen. Ik heb weleens gebeden of God mij wilde bewijzen of hij bestond. Maar dat werkt niet echt. Ik denk wel dat als hij bestaat en je op aarde niet in hem gelooft hebt, Hij het je niet kwalijk zal nemen dat je niet in hem geloofde, want je kan op aarde niet echt bevestigen dat er iets bestaat. En als God liefde is, dan zal hij geen enkel persoon naar de Hel sturen als dat al bestaat. Ik denk alleen niet dat er niks meer is na de dood. Als God wil dat wij in hem geloven, waarom bewijst Hij dan niet dat hij bestaat? Ik denk ook dat het goed zou kunnen dat als we overlijden, dat we aan een volgend leven beginnen. Dat we in een ander gedaante verder leven.
9 van de 10 mensen die geloven in God/Allah/Boeddha zijn in een gezin opgevoed die daar ook in geloven. Ik wil niet in iets geloven, omdat mijn familie daar in gelooft, maar omdat ik daar zelf in geloof, en daar heb ik het momenteel een beetje moeilijk mee..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:09

Ik vind dat juist hartstikke goed van jou Hannapony, dat je niet zomaar wilt geloven omdat je familie dat doet, maar dat je zelf nadenkt over hoe jij er in staat. Dat kom je niet veel tegen op jouw leeftijd +:)+ Je bent nog hartstikke jong, neem rustig de tijd om rond te kijken en uit te vinden wat je wel en niet wilt of kunt geloven. Ik vind je in ieder geval hartstikke stoer dat je je vraagtekens durft te plaatsen in plaats van mee te gaan met de stroming omdat je familie dat doet :j

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:12

Thor, God, Allah: allemaal sprookjes bedacht toen de wetenschap nog niet zover was om bepaalde zaken als b.v. onweer te verklaren. Ik vind het bijzonder (bizar) dat er mensen zijn die hier nog steeds aan vast houden én bij voorkeur ongelovigen mensen ook nog als 'minder' beschouwen. Ik heb nu eenmaal geen bijbel en geboden nodig om te beseffen dat ik niet mag stelen of iemand mag vermoorden... :o

Aanrader in dit verband is deze semi-documentaire, vooral vond ik het deel waar de vergelijking tussen diverse godsdiensten wordt gemaakt interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=bMDF3bGyFmo

En voor de 18+ lol Jim Jefferies over het geloof:
https://www.youtube.com/watch?v=c_GB5AqU89M

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:16

Ik geloof niet. Geloof is naar mijn mening verzonnen om mensen te kunnen onderdrukken, om macht te hebben. Vroeger geloofde ik als kind ook in Sinterklaas, gewoon omdat andere beweerde en mij wijs maakte dat hij "echt" was. Zo zie ik het geloof ook. Net als eeuwen geleden dat een man op een wolk een pijl gooide als er onweer was. Geloof is een verzinsel om dingen te verklaren. Het lijkt mij wel heerlijk om te geloven, zodat je alles kan verklaren en overal een reden voor kan bedenken. Op het moment van nare tijden er "steun" aan te hebben.
Onze lieve heer zou allemachtig zijn en het goede zijn. Daar gaat het voor mij fout. Ook afhankelijk waar je geboren bent en met welk geloof je dan in aanraking komt, is bepalend voor waar je je bij aansluit of mee opgroeit. Zoveel verschillende geloven en alle zijn overtuigd dat het wat er gelooft wordt de enige en echte is. Dat zegt mij genoeg.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:17

tjady schreef:
Ik geloof niet. Geloof is naar mijn mening verzonnen om mensen te kunnen onderdrukken, om macht te hebben. Vroeger geloofde ik als kind ook in Sinterklaas, gewoon omdat andere beweerde en mij wijs maakte dat hij "echt" was. Zo zie ik het geloof ook. Net als eeuwen geleden dat een man op een wolk een pijl gooide als er onweer was. Geloof is een verzinsel om dingen te verklaren. Het lijkt mij wel heerlijk om te geloven, zodat je alles kan verklaren en overal een reden voor kan bedenken. Op het moment van nare tijden er "steun" aan te hebben.
Onze lieve heer zou allemachtig zijn en het goede zijn. Daar gaat het voor mij fout. Ook afhankelijk waar je geboren bent en met welk geloof je dan in aanraking komt, is bepalend voor waar je je bij aansluit of mee opgroeit. Zoveel verschillende geloven en alle zijn overtuigd dat het wat er gelooft wordt de enige en echte is. Dat zegt mij genoeg.

_/-\o_ Precies hoe ik erover denk. Geweldig als mensen steun aan het geloof hebben, zolang ze mij er niet mee lastig vallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:52

Saskia9 schreef:
En hoe wordt dat dan gezien?

Bedoel een klein kind wat kanker heeft... komt dat door de mensheid?
En als God ervoor zorgt dat jij leeft volgens het geloof,waarom wordt je dan toch getroffen door deze ziekte?

Dat komt idd door de mensheid, de mens heeft lang geleden gekozen om niet volgens de geboden van God te leven en daarom is het kwaad in de wereld gekomen.
Het komt niet perse door de ouders of wie dan ook, je hoeft niemand aansprakelijk te stellen. Wij leven in een gebroken wereld, waardoor er soms hele nare dingen gebeuren. Soms gebeuren er ook hele mooie dingen. Ik zie dat als een glimp van God, die zegt dat hij bij ons is en we niet bang hoeven te zijn. De mooie wereld komt nog.

Je kan perfect leven volgens Gods geboden, en toch getroffen worden door iets ergs. Dat komt omdat de wereld nog niet perfect is. Bovendienn is het in deze tijd vrijwel onmogelijk om volledig naar Gods geboden te leven. De wereld is al te veel doordrongen van het kwaad, ik denk doordat de mensen teveel denken dat ze het zelf wel kunnen en zich te weinig door God laten leiden en Hem daardoor buitenspel zetten.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:57

Ik geloof in het 'geloof'......, in geloven, het zich voor kunnen stellen, het voelen, het 'zien' door te 'voelen', ik geloof in wat ik zie ...dus in wat ik voel,

ik geloof in de goddelijke kracht van de NATUUR!....van onze natuur :)