Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:06

En elektrische fietsen vergrendelen op 25 km/u en per leeftijd gaat daar wat vanaf ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:56

Dora88 schreef:
En elektrische fietsen vergrendelen op 25 km/u en per leeftijd gaat daar wat vanaf ;)

Ja inderdaad! Het is niet echt verantwoord om iemand van 75 met meer dan 20km/h over het fietspad te laten gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:02

Nouks schreef:
Ik vind de hoge snelheid op de fietspaden wel heeel erg link. Je verwacht ze niet, ze zijn er ineens. Misschien gewoon binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid hanteren op de fietspaden (30 km/h?), die dan zowel voor brommers etc als ook voor racefietsers geldt. Gaan ze maar lekker buiten de bebouwde kom harder fietsen dan dat.

Maar juist hier op die smalle landweggetjes doen ze dat maar is het juist gevaarlijk.
Wegen van rechts kijken ze niet in en de mais groeit weer en denk maar niet dat ze zonder zicht daar afremmen. Die jakkeren gewoon door.
Andere fietsers of te paard inhalen, ze schreeuwen 3 meter achter je en knallen gewoon door.
Terwijl deze wegen amper breder zijn dan een fietspad.
Het verbaasd mij elke dag weer dat er niet vaker zwaar gewonden vallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:13

Josien_ schreef:
Dora88 schreef:

Ja inderdaad! Het is niet echt verantwoord om iemand van 75 met meer dan 20km/h over het fietspad te laten gaan.

Grappig, mijn buurman is 89, is ontzettend kwiek... En gaat in zijn eentje zo 't vliegtuig in om even naar zijn dochter in Afrika te gaan. Het is niet zo dat iedereen die boven de 75 zijn direct een gevaar voor de complete mensheid zijn :D

Ik blijf erbij dat het verstand bij wielrennen van twee kanten moet komen. Als gewone fietser moet je ook alert blijven in het verkeer, als wielrenner moet je indien je bij andere weggebruikers in de buurt komt gewoon afremmen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:56

little_king schreef:
Nouks schreef:
Ik vind de hoge snelheid op de fietspaden wel heeel erg link. Je verwacht ze niet, ze zijn er ineens. Misschien gewoon binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid hanteren op de fietspaden (30 km/h?), die dan zowel voor brommers etc als ook voor racefietsers geldt. Gaan ze maar lekker buiten de bebouwde kom harder fietsen dan dat.

Maar juist hier op die smalle landweggetjes doen ze dat maar is het juist gevaarlijk.
Wegen van rechts kijken ze niet in en de mais groeit weer en denk maar niet dat ze zonder zicht daar afremmen. Die jakkeren gewoon door.
Andere fietsers of te paard inhalen, ze schreeuwen 3 meter achter je en knallen gewoon door.
Terwijl deze wegen amper breder zijn dan een fietspad.
Het verbaasd mij elke dag weer dat er niet vaker zwaar gewonden vallen.

Zoals ik eerder zei is het geroep van: pas op! Met name om elkaar te waarschuwen ipv de medeweg gebruikers.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:00

Winged schreef:
Josien_ schreef:

Grappig, mijn buurman is 89, is ontzettend kwiek... En gaat in zijn eentje zo 't vliegtuig in om even naar zijn dochter in Afrika te gaan. Het is niet zo dat iedereen die boven de 75 zijn direct een gevaar voor de complete mensheid zijn :D

Ik blijf erbij dat het verstand bij wielrennen van twee kanten moet komen. Als gewone fietser moet je ook alert blijven in het verkeer, als wielrenner moet je indien je bij andere weggebruikers in de buurt komt gewoon afremmen.

Mijn oma is ook rond die leeftijd en fietst ook nog en bezoekt ook familie in Afrika :') vind haar ook superstoer dat ze dat allemaal nog durft! Maar er zijn zat oudere die inderdaad niet meer zouden mogen deelnemen aan het verkeer. Vaak genoeg moet ik enorm uitwijken met mijn fiets omdat ze opeens naar links gaan terwijl ik aan het inhalen ben :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:18

Mijn oma is voor haar leeftijd ook nog ontzettend kwiek, maar ik zou het toch maar niets vinden als zij met die snelheden over het fietspad raced.
Bovendien zijn elektrische fietsen niet gemaakt om zo snel mogelijk te gaan. Maar wel om mensen te kunnen ondersteunen zodat ze langer kunnen blijven fietsen. Dus eigenlijk vind ik het sowieso belachelijk dat die fietsen harder dan 20 km/h kunnen.

Maargoed dat is een hele andere discussie :D .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:09

Winged schreef:

Alleen is het natuurlijk de vraag of zijn reactievermogen nog goed genoeg is om in het huidige verkeer mee te komen? Dat is namelijk meestal de bottleneck, zeker in combinatie met het genieten van de natuur, de omgeving en het mooie weer, in plaats van dat er op het overige verkeer gelet wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:54

Josien_ schreef:
Dora88 schreef:

Wacht maar tot je zelf die leeftijd hebt en mensen dat wel even voor je gaan bepalen :')

Zou dan eerder denken aan een fietsexamen voor ouderen :D kunnen ze gelijk met groep 7&8 meedoen _O-

(Al had ik vandaag bijna een puber onder de auto die druk met het mobieltje bezig was en zo ineens voor de auto kwam.... Gelukkig waren wij wel oplettend en stopten. Scheelde niet veel :n )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:19

Ik heb te paard nooit last van wielrenners.. Als ze voorbij komen legt mijn paard dr oren plat in de nek en de tanden bloot.. :D

Snelle bejaarden op een elektrische fiets heb ik geen problemen mee, dat heet gewoon opletten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:23

Karl66 schreef:
Wat ik altijd wel grappig aan deze discussie vind is dat de meeste wielrenners het hele jaar door op de fiets te vinden zijn. Toch zijn ze maar drie weken per jaar een probleem, namelijk als het mooi weer is en de rest van Nederland ook buiten gaat recreëren. Zou het dan niet logisch zijn om eens naar het gedrag van die andere recreanten te kijken?

Ja, er bestaan asociale wielrenners, ne zoals er asociale ruiters, recreatiefietsers, motorrijders, autorijders en ga maar door zijn. Maar net zoals bij die andere groepen is dat een minderheid. Als je alleen maar vier man dik rijdende, asociale groepen renners ziet, die anderen van de fiets afbeuken, dan heb je gewoon gigantische oogkleppen op en wil je de rest niet zien.

1. Ik zie in de zomer beduidend meer (en vaker in groepen) wielrenners op de baan dan in de winter. 30 renners per 2 langs elkaar (wat ze niet eens mogen, enfin het mag wel maar ze mogen de auto's niet hinderen wat ze dus wel doen op die manier) LANGS het fietspad natuurlijk want anders rijden ze die flut-bandjes stuk.
2. alsnog vind ik ze het hele jaar door ronduit irritant. Ze hebben altijd voorrang (vinden ze dan) alleen zijn ze in de winter met minder tegelijk op de baan. Dan kan je er nog enigszins om heen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:40

In de winter zitten diezelfde rot lui op het ijs! Iedereen in dezelfde groepen om ver te scheuren. En zakken af en toe zelf ook door het ijs.

Nee hoor, wielren volk, afschuwelijk! Van mij mogen ze fijn op een of andere ronde baan gaan fietsen en niet op de openbare weg. Het liefst rijd ik ze allemaal vn hun fiets af als ik ze tegenkom en ga niet aan de kant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:15

Wauw, jij bent sociaal! Top!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:22

Gisteren nog een groepje dat vond dat ze voorrang hadden bij het oprijden van de rotonde (waar ik al op zat). Het duiveltje op mijn schouder zei ook "eigenlijk zou je eentje moeten aantikken dat de rest ook op zijn plaat gaat als ze zo iets uithalen" maar goed. Je fatsoen zorgt dan dat je hardop vloekt op ze en wacht tot de koningen van de weg voorbij zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:30

Ayasha schreef:
Gisteren nog een groepje dat vond dat ze voorrang hadden bij het oprijden van de rotonde (waar ik al op zat). Het duiveltje op mijn schouder zei ook "eigenlijk zou je eentje moeten aantikken dat de rest ook op zijn plaat gaat als ze zo iets uithalen" maar goed. Je fatsoen zorgt dan dat je hardop vloekt op ze en wacht tot de koningen van de weg voorbij zijn.

Oh herkenbaar! Ik ben eens flink gaan toeteren. Effect? Een paar opgestoken middelvingers en een hoop gescheld op mijn persoontje. Auto in de vrij gezet en even een paar keer flink gas gegeven. Ze schrokken toen wel :+ Lief? Absoluut niet. Maar als ik voorrang heb, flink moet remmen om te zorgen dat ik ze niet onder de auto krijg en vervolgens kan gaan wachten...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:34

Zulke gevallen snijd ik flink af. Op de scooter, auto, maakt niet uit hoor.. Wees asociaal en je krijgt het dubbel terug. Een soort karma, aardige mensen ben ik ook heel aardig voor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:40

ik vraag me af of die mannen nu echt niet meer angst in zich hebben.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:25

het geeft een soort adreline rush dat snelle fietsen door al het langszame heen. Bang ben je niet, simpelweg omdat je vaak al weg ben bij de gevaarlijke situatie voordat er iets kan gebeuren! Je kan in veel gevallen beter gas geven dan remmen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:57

Romyv schreef:
het geeft een soort adreline rush dat snelle fietsen door al het langszame heen. Bang ben je niet, simpelweg omdat je vaak al weg ben bij de gevaarlijke situatie voordat er iets kan gebeuren! Je kan in veel gevallen beter gas geven dan remmen :)

Goede instelling voor op de openbare weg! _/-\o_ Wat kan jou het gevaar voor anderen schelen joh, jij hebt er toch geen last van? Gewoon gas geven, hard er voorbij vliegen, dan merk je het ook niet als anderen door jouw gejakker onderuit gaan maar hey, alles voor de kick want daar is de weg toch voor?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:18

denk niet dat dat de instelling is, meer zich er absoluut niet van bewust zijn dat het zo is wat je zegt.

Ook een mooi voorbeeld: je fietst in een groepje van 5 man, de voorste belt en schiet langs 2 fietsers die naast elkaar rijden. De gene aan de buitenkant kijkt achterom, wijkt daardoor iets uit en nr 3 van de groep fietst er vol in. Gebeurd ook met regelmaat, dat is altijd de schuld van de fietser die achterom keek :+ zucht!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 17:29

Ja dat heb je veel. Als je belt kijken veel mensen eerst achterom ipv gelijk opzij te gaan, en daardoor gaan ze wat slingeren. Maar goed waarom verwachten dat twee fietsers meteen achter elkaar gaan fietsen als "jullie" het zelf ook naast elkaar blijven fietsen.
En je weet dat het gebeurd en als je niet op tijd kunt remmen moet je er gewoon niet gaan fietsen.. zo denk ik dan.
Met bijvoorbeeld een scooter ga ik ook niet met een gangetje of 50 langs een koppeltje fietsers die mij nog niet gezien hebben.. en waar ik niet met een ruime bocht omheen kan. Gewoon omdat veel mensen geen controle hebben over een fiets stuur :'). Dat heef tniets met jou of mij te maken, maar gewoon rekening houden met elkaar in het verkeer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:37

Ayasha schreef:
ik vraag me af of die mannen nu echt niet meer angst in zich hebben.

Ik denk eerder dat ze wel verwachten dat iedereen toch wel stopt.
Net als wat je al ei, je zou ze graag een tikje geven, maar je doet dat toch niet.
En dat weten ze.

Gisteren liep de route van een fiets 4 daagse langs ons huis.
Ik weet nog niet wat erger is, een groep wielrenners die je dan niet meer ziet als ze voorbij zijn.
Of 70 plussers die menen dat de weg van hun is omdat ze die route fietsen. De hele dag door.
Op de kruising staan kletsen, met een groep, je er niet door laten. Tot je na aan halve minuut wachten toch eens op de claxon drukt en dan zijn ze nog boos ook.
Niet achter elkaar gaan fietsen, want hé het is hun weg vandaag, niet van de andere weggebruikers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:06

Gisteren werd ik hartelijk bedankt door een wielrenner, ik ging netjes voor hem aan de kant staan met mijn 2 honden, hij knikte al van te voren en heb hem netjes terug geantwoord. Het kan wel, er zijn uitzonderingen waar je het dan uiteindelijk voor doet!