Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoAnn schreef:Een hele week Pascal? Wat voor oorzaak heeft zo'n straf dan?
horseyfries schreef:Wat ik echter wel een groot verschil vind (en ook dat is bij paarden niet anders) is dat je precies dezelfde straf kan uitvoeren op een manier waarop het kind zich bijna bedreigd voelt, omdat de ouder kookt van woede terwijl hij het kind drie minuten op een stoeltje zet en het dus redelijk grof gebeurd, en op een manier waar volgens mij ook een kind geen enkele vorm van schade van ondervind, omdat je het duidelijk en streng doet, maar zonder enige ingehouden woede. Ik denk dat mensen vaak zo lang wachten met iets te corrigeren dat ze dan al ver over de frustratiegrens heen zijn en dat voelt een kind natuurlijk ook.
Dat kan ook het verschil verklaren tussen de mensen die hier zeggen dat het ze totaal niets deed, en mensen die er heel erg van onder de indruk waren.
Sjapaz schreef:Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.
gekvanfleur schreef:Ouders hebben het altijd maar over emoties en gevoelens bij een kind maar het is niet voor niets dat we in een maatschappij zitten waar respect een groot probleem is.
Kinderen leren dat de wereld om hun draait en iedereen alles maar moet verantwoorden, ik vind een hoop jeugd gruwelijk verpest en wordt nog steeds helemaal eng als ik de buurvrouw hoor met haar lieve stemmetje: Nee schatjes, mamma wil dat liever niet, doe maar even niet nu.
Duidelijk en consequent, en dan hoeft het niet met slaan, maar een kind moet gewoon kunnen accepteren dat een nee, ook weleens gewoon een nee is omdat iemand dat zegt en niet omdat mammie liever niet heeft want....
Pascal schreef:JoAnn schreef:Een hele week Pascal? Wat voor oorzaak heeft zo'n straf dan?
Hij had snoepjes gestolen met een vriendje in de winkel, die hij eerst zelf terug heeft moeten brengen met verhaal en een weekje geen leuke dingen.
Hij was niet 10 minuten te laat ofzo..
Ik vind dat zoiets gelijk goed afgestraft moet worden! Hij heeft deze straf ook nog maar 2x gehad.
Hij steelt, en hij loopt alleen in een winkel wat ik niet nodig vind en niet wil hebben, plus het feit dat die winkel ergens zat waar hij helemaal nog niet mag komen.
Pascal schreef:JoAnn schreef:Een hele week Pascal? Wat voor oorzaak heeft zo'n straf dan?
Hij had snoepjes gestolen met een vriendje in de winkel, die hij eerst zelf terug heeft moeten brengen met verhaal en een weekje geen leuke dingen.
Hij was niet 10 minuten te laat ofzo..
Ik vind dat zoiets gelijk goed afgestraft moet worden! Hij heeft deze straf ook nog maar 2x gehad.
Hij steelt, en hij loopt alleen in een winkel wat ik niet nodig vind en niet wil hebben, plus het feit dat die winkel ergens zat waar hij helemaal nog niet mag komen.
Chubby schreef:Respect en goed gedrag mag je van je kind verwachten wanneer je zelf voorleeft hoe het hoort. Kinderen kopieren graag gedrag, ouders zijn het rolmodel. Respecteer de emoties en gevoelens en wensen van je kind, houdt rekening met zijn grenzen en het gaat bijna als vanzelf.
Spatter, mag ik je een tip geven? Ga het gesprek over het ongewenste gedrag en de consequenties aan voor je je kind afzondert om er over na te denken en af te koelen. Dat is echt efficienter, als je echt wilt straffen. Een kind wat voor straf weggestuurd wordt, zal bijna nooit uit zichzelf nadenken wat er nou zo fout was. Volwassenen hebben al zoveel moeite met zelfreflectie, laat staan een kind wat volop in het leerproces zit.
Chubby schreef:Meen je dat nou DaphneM? Zie je vooruitgang met zulke straffen, of heb je echt een heel eigenwijs hardleers kind wat je elke keer opnieuw moet straffen en eigenlijk zelfs elke keer een beetje strenger en harder?
Chubby schreef:Dat klopt Rumina. Maar denk dat je in zulke situaties al helemaal niet hoeft te verwachten dat het kind in kwestie nadenkt over hoe en wat
Mindfields schreef:Ik denk dat veel mensen hier denken dat 'wij' de kids maar lekker laten doen wat ze willen, alles rampeneren en over ons heen laten lopen. Dat is dus echt niet zo. Voorbeeldje van vanmiddag: Sam mocht een bakje chips. Ik geef hem kinderchips en ik neem zelf een bakje Hamka's (veel meer zout dan in kinderchips dus die mag hij niet). Hij ziet dat ik hamka's heb en wil die dus ook. Dus ik zeg nee Sam deze zijn voor mama en die zijn van jou. Ik zie dat hij aanstalten maakt om zijn bakje chips om te gaan gooien dus ik zeg niet met je chips gooien want dan krijg je geen nieuwe. Het is die chips of geen chips. Waarop hij zijn bakje chips omgooit.![]()
En vervolgens zegt Mag ik die?
Dus ik zeg Sam, ik snap dat je het niet leuk vindt, maar mama heeft gezegd dat je die chips mocht en niet deze en dat je niet je chips mocht omgooien. En je hebt toch je chips op de grond gegooid. Dus nee je mag deze niet.
En daarmee was het klaar. Ik leer hem dus zekerste weten wel dat er consequenties aan gedrag zitten alleen ik sla niet(ook geen tikje op de vingers) knijp niet schreeuw niet krijs niet geef geen time-outs. En hij schreeuwt krijst gilt slaat en temper-tantrumt dus ook niet.