Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:59

In mijn geval vanmiddag hadden de jack russels het al 'opgeruimd'. :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:06

JoAnn schreef:
Een hele week Pascal? Wat voor oorzaak heeft zo'n straf dan?

Hij had snoepjes gestolen met een vriendje in de winkel, die hij eerst zelf terug heeft moeten brengen met verhaal en een weekje geen leuke dingen.

Hij was niet 10 minuten te laat ofzo..

Ik vind dat zoiets gelijk goed afgestraft moet worden! Hij heeft deze straf ook nog maar 2x gehad.

Hij steelt, en hij loopt alleen in een winkel wat ik niet nodig vind en niet wil hebben, plus het feit dat die winkel ergens zat waar hij helemaal nog niet mag komen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:10

Mijn dochter is 2 en ik straf met stemcorrectie en in uiterste geval een tik op de vingers
Slaan vind ik not done.

Ik ben zelf meer voorstander van het goede gedrag te stimuleren en te belonen
Maar indien echt te ver, dan komt er wel een correctie

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:41

horseyfries schreef:
Wat ik echter wel een groot verschil vind (en ook dat is bij paarden niet anders) is dat je precies dezelfde straf kan uitvoeren op een manier waarop het kind zich bijna bedreigd voelt, omdat de ouder kookt van woede terwijl hij het kind drie minuten op een stoeltje zet en het dus redelijk grof gebeurd, en op een manier waar volgens mij ook een kind geen enkele vorm van schade van ondervind, omdat je het duidelijk en streng doet, maar zonder enige ingehouden woede. Ik denk dat mensen vaak zo lang wachten met iets te corrigeren dat ze dan al ver over de frustratiegrens heen zijn en dat voelt een kind natuurlijk ook.
Dat kan ook het verschil verklaren tussen de mensen die hier zeggen dat het ze totaal niets deed, en mensen die er heel erg van onder de indruk waren.

Mijn broer en ik schelen maar 1,5 jaar, maar wij reageerden heel anders als ons werd verteld dat we iets fout hadden gedaan (nog steeds trouwens :') ). Dus het is niet alleen de manier van opvoeden die uitmaakt hoe een kind op een bepaalde manier van straf reageert maar het wisselt ook erg per kind, persoonlijkheid, hoe gevoelig ze zijn, enz.

Is bij een paard trouwens niet anders, ook daar moet je m.i. de mate en manier van positieve en negatieve (trainings)signalen aanpassen op het dier en niet alleen op wat er gebeurd.

Sjapaz schreef:
Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.

_/-\o_ Ben het hier helemaal mee eens en vind het een goede aanpak.

En verder blijf ik erbij dat het erg per kind zal wisselen wat het beste werkt. Het nadeel als je meerdere hebt is dat je niet altijd kan kiezen, als je kinderen eigenlijk een wisselende aanpak vereisen, zonder dat het lijkt alsof je de een meer ontziet.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:48

Ik kreeg van m'n vader een pak voor mijn broek. :+ En zoals veel kids naar mijn kamer gestuurd of zonder eten naar bed, geen lekkers etc.
Toen ik ouder werd werd het een computerverbod. ;(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:05

Ouders hebben het altijd maar over emoties en gevoelens bij een kind maar het is niet voor niets dat we in een maatschappij zitten waar respect een groot probleem is.
Kinderen leren dat de wereld om hun draait en iedereen alles maar moet verantwoorden, ik vind een hoop jeugd gruwelijk verpest en wordt nog steeds helemaal eng als ik de buurvrouw hoor met haar lieve stemmetje: Nee schatjes, mamma wil dat liever niet, doe maar even niet nu.
Duidelijk en consequent, en dan hoeft het niet met slaan, maar een kind moet gewoon kunnen accepteren dat een nee, ook weleens gewoon een nee is omdat iemand dat zegt en niet omdat mammie liever niet heeft want....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:39

gekvanfleur, dus jij neemt zomaar aan dat degenen die niet straffen, ook automatisch niet consequent zijn?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:45

gekvanfleur schreef:
Ouders hebben het altijd maar over emoties en gevoelens bij een kind maar het is niet voor niets dat we in een maatschappij zitten waar respect een groot probleem is.
Kinderen leren dat de wereld om hun draait en iedereen alles maar moet verantwoorden, ik vind een hoop jeugd gruwelijk verpest en wordt nog steeds helemaal eng als ik de buurvrouw hoor met haar lieve stemmetje: Nee schatjes, mamma wil dat liever niet, doe maar even niet nu.
Duidelijk en consequent, en dan hoeft het niet met slaan, maar een kind moet gewoon kunnen accepteren dat een nee, ook weleens gewoon een nee is omdat iemand dat zegt en niet omdat mammie liever niet heeft want....

De meeste mensen hebben hier kinderen onder de 5 jaar dus ik weet niet of je met jeugd al onze ukjes bedoeld.
Ik vind juist dat volwassen in dit land heel asociaal met elkaar omgaan. Ik merk totaal geen tolerantie naar elkaar. En die hebben toch de ouderwetse `strenge´ opvoeding gehad volgens veel mensen. Kinderen zijn een groot deel de afspiegeling van de ouders.

En denk je niet dat praten over je emoties en gevoelens je niet juist creëert dat je kind ook open staat voor de emoties en gevoelens van een ander?

Ik denk juist dat deze generatie ouders heel anders de opvoeding dan hun ouders omdat zij die verloedering ook merken.

Alleen Nee zeggen vind ik totaal nutteloos. Daar leert een kind helemaal niks van en daar krijg je alleen maar weerstand van terwijl als je het uitlegt je het voor je kind duidelijk maakt. En ja ook daar kan gewoon consequent in zijn net als Mindfields heel juist aangaf.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 04-06-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:49

Ik vind het echt erg dat volwassen mensen hele monologen houden tegen een kind en dan zeggen "ze snapt me, hoor". Het is een mónoloog, geen dialoog. (nee, mama vindt dit niet fijn, mama wil liever dat je dit niet doet, want mama krijg hier geen fijn gevoel bij en mama snapt niet waarom je het dan toch doet. Kun je dat aan mama uitleggen? Nee, dat kan het kind godbetert niet, want het kind kan nog nauwelijks praten, laat staan dat een kind snapt dat "mama hier geen goed gevoel bij krijgt").

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:50

Pascal schreef:
JoAnn schreef:

Hij had snoepjes gestolen met een vriendje in de winkel, die hij eerst zelf terug heeft moeten brengen met verhaal en een weekje geen leuke dingen.

Ik vind dat zoiets gelijk goed afgestraft moet worden! Hij heeft deze straf ook nog maar 2x gehad.

Hij steelt, en hij loopt alleen in een winkel wat ik niet nodig vind en niet wil hebben, plus het feit dat die winkel ergens zat waar hij helemaal nog niet mag komen.

en hij is 8 jaar?
eerlijk gezegd zou ik dan toch eens heel hard nadenken waar het fout is gegaan bij de opvoeding, waarschijnlijk al heel vroeg want nu wordt het al moeilijk dit gedrag nog in goede banen te leiden
kind doet werkelijk van alles wat jij niet wil, nu al

de grootste straf die ik mijn kinderen kon geven was ze naar hun kamer sturen
natuurlijk hebben ze daar speelgoed, maar het niet bij ons mogen zijn in het gezin, het kind dus uit de groep plaatsen , is de hardste straf die je een mens kan geven
na 5 min ging ik dan ook altijd vragen of ze het begrepen hadden
straffen duurde bij mij nooit lang en al helemaal niet over een langere periode, jonge kinderen kunnen dat nog helemaal niet overzien
het allerbelangrijkste bij straffen is het gesprek daarna, als ze niet begrepen hebben waarom ze de straf gekregen hebben, schiet je je doel totaal voorbij
het voordeel van een kind apart zetten is dat het even de rust krijgt over de dingen na te denken en het gesprekje daarna niet verstoort wordt dan andere huisgenoten

ik moet wel zeggen dat ik 2 goudeerlijke kinderen heb die totaal niet kunnen liegen , zit er gewoon niet in
wat zij juist moeten leren is dat eerlijk gedrag niet altijd gewaardeerd wordt en je soms beter je mond kan houden
en dat sommige mensen grapjes maken dus het niet zo letterlijk bedoelen
nr 3 kan liegen dat het gedrukt staat maar daar trapte moeders niet in, vaak met wat hulp van de andere 2

de basis blijft een warm en liefdevol gezin waar tijd gemaakt wordt voor elkaar
kinderen met hun verdrietjes en vrolijke verhalen thuis kunnen komen en daar niet mee moeten wachten tot een ouder laat en moe van het werk thuis komt
waar een kind , wat er ook gebeurd is, durft te vertellen wat er gebeurd is zodat ouders hun kinderen kunnen helpen

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:52

Nooit straf gehad en het is ook nooit nodig geweest!
Stemverheffing was voor mij al duidelijk genoeg.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:58

Spatter: Heb jij nooit als kind een snoepje of pakje kauwgom gejat oid? En tja op plekken komen waar je niet mag komen doet ieder kind. Dat heeft ontdekken en je grens opzoeken. De zoon van Pascal is hier zeker niet uniek in en ook zeker niet een doorgewinterde crimineel met zware jeugd die je net zo goed op kan geven ;) Ik ben benieuwd of jouw kinderen echt zo eerlijk zijn of juist zo goed kunnen liegen en dingen achter kunnen houden dat hun moeder dat denkt.

Chevax: Dat is wel heel eenzijdig. Je kan ook zeggen: Mama wil niet dat jij dat andere kindje slaat want dat doet pijn bij dat andere kindje. Als jij wordt geslagen zal je dat ook niet fijn vinden dus moet je dat ook niet bij andere doen. Je moet de gevolgen voor de ander uitleggen en hoe dat bij een ander voelt. Daarnaast kan je het ook nog op het kind zelf betrekken. Je moet juist niet alleen uit je eigen perspectief denken.

Hihi ik snap werkelijk niet wat hier nou moeilijk aan is. Dit gaat bij ons zo natuurlijk en we denken er niet eens over na. Dit is imo zo vanzelfsprekend.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:05

salsa nee, zover gingen mijn kinderen niet met het negeren van mijn grenzen
ze gingen altijd graag mee boodschappen doen en dan liet ik ze ook altijd kiezen welk snoep ze graag wilden zodat dat in huis was
ik moet wel zeggen dat wij wat achteraf wonen en er dus geen winkel om de hoek is en ik ze altijd haalde en bracht van en naar school (met de fiets )
even zelf ergens heen gaan deden ze pas toen ze denk ik een jaar of 10 waren

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:19

Pascal schreef:
JoAnn schreef:

en hij is 8 jaar?
eerlijk gezegd zou ik dan toch eens heel hard nadenken waar het fout is gegaan bij de opvoeding, waarschijnlijk al heel vroeg want nu wordt het al moeilijk dit gedrag nog in goede banen te leiden
kind doet werkelijk van alles wat jij niet wil, nu al

de grootste straf die ik mijn kinderen kon geven was ze naar hun kamer sturen
natuurlijk hebben ze daar speelgoed, maar het niet bij ons mogen zijn in het gezin, het kind dus uit de groep plaatsen , is de hardste straf die je een mens kan geven
na 5 min ging ik dan ook altijd vragen of ze het begrepen hadden
straffen duurde bij mij nooit lang en al helemaal niet over een langere periode, jonge kinderen kunnen dat nog helemaal niet overzien
het allerbelangrijkste bij straffen is het gesprek daarna, als ze niet begrepen hebben waarom ze de straf gekregen hebben, schiet je je doel totaal voorbij
het voordeel van een kind apart zetten is dat het even de rust krijgt over de dingen na te denken en het gesprekje daarna niet verstoort wordt dan andere huisgenoten

ik moet wel zeggen dat ik 2 goudeerlijke kinderen heb die totaal niet kunnen liegen , zit er gewoon niet in
wat zij juist moeten leren is dat eerlijk gedrag niet altijd gewaardeerd wordt en je soms beter je mond kan houden
en dat sommige mensen grapjes maken dus het niet zo letterlijk bedoelen
nr 3 kan liegen dat het gedrukt staat maar daar trapte moeders niet in, vaak met wat hulp van de andere 2

de basis blijft een warm en liefdevol gezin waar tijd gemaakt wordt voor elkaar
kinderen met hun verdrietjes en vrolijke verhalen thuis kunnen komen en daar niet mee moeten wachten tot een ouder laat en moe van het werk thuis komt
waar een kind , wat er ook gebeurd is, durft te vertellen wat er gebeurd is zodat ouders hun kinderen kunnen helpen[/quote]

Euh je weet de hele situatie niet, dus om nou te suggereren dat er iets fout is gegaan in de opvoeding.

Ik zet kort neer wat er is gebeurd.

Hij heeft z'n straf gehad, het is niet zo dat hij wekelijks de winkels leeg jat.

Laten we het erop houden dat het jochie waarmee hij was, dat hij daar niet meer mee mag spelen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:44

Respect en goed gedrag mag je van je kind verwachten wanneer je zelf voorleeft hoe het hoort. Kinderen kopieren graag gedrag, ouders zijn het rolmodel. Respecteer de emoties en gevoelens en wensen van je kind, houdt rekening met zijn grenzen en het gaat bijna als vanzelf.

Spatter, mag ik je een tip geven? Ga het gesprek over het ongewenste gedrag en de consequenties aan voor je je kind afzondert om er over na te denken en af te koelen. Dat is echt efficienter, als je echt wilt straffen. Een kind wat voor straf weggestuurd wordt, zal bijna nooit uit zichzelf nadenken wat er nou zo fout was. Volwassenen hebben al zoveel moeite met zelfreflectie, laat staan een kind wat volop in het leerproces zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:52

chubby daar is het te laat voor :D
mijn kinderen zijn 18, bijna 17 en 15 jaar oud, straffen gebeurd hier al jaren niet echt meer
een keer een stevig praatje over de dingen wel maar verder zijn het redelijk verstandige wereldburgers geworden

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:54

Chubby schreef:
Respect en goed gedrag mag je van je kind verwachten wanneer je zelf voorleeft hoe het hoort. Kinderen kopieren graag gedrag, ouders zijn het rolmodel. Respecteer de emoties en gevoelens en wensen van je kind, houdt rekening met zijn grenzen en het gaat bijna als vanzelf.

Spatter, mag ik je een tip geven? Ga het gesprek over het ongewenste gedrag en de consequenties aan voor je je kind afzondert om er over na te denken en af te koelen. Dat is echt efficienter, als je echt wilt straffen. Een kind wat voor straf weggestuurd wordt, zal bijna nooit uit zichzelf nadenken wat er nou zo fout was. Volwassenen hebben al zoveel moeite met zelfreflectie, laat staan een kind wat volop in het leerproces zit.

Anderzijds, als de situatie zodanig is dat er op dat moment even geen gesprek te voeren is omdat de emoties even te hoog oplopen is zo'n afkoelmoment juist heel prettig. Is ook voor jezelf een handig moment om in vreemde zeldzame situatie een plan van aanpak te bedenken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:57

spatter schreef:
chubby daar is het te laat voor :D
mijn kinderen zijn 18, bijna 17 en 15 jaar oud, straffen gebeurd hier al jaren niet echt meer
een keer een stevig praatje over de dingen wel maar verder zijn het redelijk verstandige wereldburgers geworden

Hihi dat wist ik natuurlijk niet *D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:59

Dat klopt Rumina. Maar denk dat je in zulke situaties al helemaal niet hoeft te verwachten dat het kind in kwestie nadenkt over hoe en wat ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:22

Chubby schreef:
Meen je dat nou DaphneM? Zie je vooruitgang met zulke straffen, of heb je echt een heel eigenwijs hardleers kind wat je elke keer opnieuw moet straffen en eigenlijk zelfs elke keer een beetje strenger en harder?

Mijn kind is niet eigenwijs en hardleers alleen wel heel erg aan het uitproberen.
Ik zeg niet dat hij elke keer het zelfde uitprobeerd, maar elke keer weer wat nieuws, en daarbij pas ik de zelfde methode toe.
En ja het helpt.
Want als ik nu 1 x nee zeg, en hij doet het toch en ik zeg nu is het klaar anders ga je in de hoek, dan laat hij het voor wat het is.
De keuze is dan bij hem.
Hij weet het best, alleen zoekt elke keer weer die grens op.
Dat doen peuters nou éénmaal.

En die van mij is gewoon extreem slim, en snapt alles, houd je de heledag in de gaten wat je doet en doet het na.
En ja sommige dingen zijn geen kinder dingen en moet ik hem daar op wijzen.

En ik moet toegeven dat ik hem nog nooit 1 tik heb gegeven!..

De thee en de andere hete dingen hebben we hem geleerd dat het auw is.
Hij heeft het aan de buiten kant aan geraakt(met mij erbij voor de evaring)
Nu zegt hij van zelf oeee auwww..En begint te blazen.
Dit is net zo bij de oven of het avond eten, hij weet dat hij niet in de keuken mag, en zoekt ook zn eigen plekje op in zn speel hoek.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:17

Chubby schreef:
Dat klopt Rumina. Maar denk dat je in zulke situaties al helemaal niet hoeft te verwachten dat het kind in kwestie nadenkt over hoe en wat ;)

Nou dat weet ik nog zo net niet. Ik kan me nog beelden herinneren van een Engels programma waarin overal camera's hingen in alle kamers, en dan zag je wat er gebeurde als dat kind alleen werd gezet om even af te koelen als het helemaal over de rooie ging. Het stopte met gillen, ging zitten luisteren en als het dan dacht dat er iemand langsliep, begon het gekrijs weer... totdat het merkte dat dat gedrag niet het gewenste resultaat opleverde, en toen ging het stil op bed of op de grond zitten en een beetje spelen. Lijkt mij dat zo'n kind dan heel duidelijk nadenkt welk gedrag het gaat gebruiken om zijn zin te krijgen, en er een duidelijke les mee leert als het ongewenst gedrag niet het resultaat oplevert wat het hoopte.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:24

Mindfields schreef:
Ik denk dat veel mensen hier denken dat 'wij' de kids maar lekker laten doen wat ze willen, alles rampeneren en over ons heen laten lopen. Dat is dus echt niet zo. Voorbeeldje van vanmiddag: Sam mocht een bakje chips. Ik geef hem kinderchips en ik neem zelf een bakje Hamka's (veel meer zout dan in kinderchips dus die mag hij niet). Hij ziet dat ik hamka's heb en wil die dus ook. Dus ik zeg nee Sam deze zijn voor mama en die zijn van jou. Ik zie dat hij aanstalten maakt om zijn bakje chips om te gaan gooien dus ik zeg niet met je chips gooien want dan krijg je geen nieuwe. Het is die chips of geen chips. Waarop hij zijn bakje chips omgooit. :D

En vervolgens zegt Mag ik die?

Dus ik zeg Sam, ik snap dat je het niet leuk vindt, maar mama heeft gezegd dat je die chips mocht en niet deze en dat je niet je chips mocht omgooien. En je hebt toch je chips op de grond gegooid. Dus nee je mag deze niet.

En daarmee was het klaar. Ik leer hem dus zekerste weten wel dat er consequenties aan gedrag zitten alleen ik sla niet(ook geen tikje op de vingers) knijp niet schreeuw niet krijs niet geef geen time-outs. En hij schreeuwt krijst gilt slaat en temper-tantrumt dus ook niet.

Ik vind je heel erg duidelijk naar je kind toe, vind dat er echter wel sprake is van "straf", hij straft zichzelf immers door de chips om te gooien en zo zijn eigen chips weg te nemen?
Vraag me wel af wie de chips op de grond opgeruimd heeft?

Je laatste conclusie is wat kort door de bocht "hij schreeuwt krijst gilt slaat en tempertantrumt DUS ook niet". Ik ken kinderen genoeg die dat in zo'n geval met precies dezelfde aanpak dus wel zouden doen, dus dat is meer kindafhankelijk dan dat dat een kwestie is van oorzaak en gevolg.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:38

Onder straf geven versta ik een standje, wegsturen voor time-out, boos worden etc. Misschien maakt dat het wat duidelijker. De 'straf' in mijn geval is inderdaad de directe consequentie van zijn eigen gedrag en dat is dat zijn chips op zijn.

Ik denk dat e.e.a. wel afhankelijk is van hoe er van meet af aan met een kind omgegaan is. Ik heb hem bijvoorbeeld van geboorte af aan nog nooit 1 keer laten huilen. Eerste kikje en ik kwam aangerend. Hij heeft nooit hoeven krijsen om aandacht, nooit hoeven wachten. Van meet af aan de geruststelling dat hij niet aan zijn lot over gelaten daar lag en nooit gemerkt dat hoe harder je krijst hoe meer mensen voor je gaan rennen. Dat scheelt ook al veel. tegen alle adviezen van schoonmoeder etc in hoor want die lieten die kids altijd lekker janken, was goed voor de longetjes. Zijn ze al heel wat jaren achter dat het niks doet voor de longetjes en dat het zelfs de ontwikkeling van de hersenen beschadigt. Maargoed, heb al heel wat verbaasde gezichten hier gezien van visite die hier beneden zat en dan Sam via de babyfoon hoorden huilen(voor ons al een echte huil) en dat ik naar boven ging direct en die mensen dan tegen pat zeiden: jemig is dit huilen? Die van ons huilt veel harder/dit is nog niks. En dat Pat dan zei nou dit is voor hem op zn hardst en heftigst. Zo vaak gebeurt. Kind heeft ook echt nog nooit hysterisch gehuild(behalve in het ziekenhuis bij een buikecho maken, kind had heftige buikpijn, logisch verhaal dat ie dan ligt te krijsen.

Maar ik maak er weer een veel te lang verhaal van, denk echt dat je inderdaad bij een kind wat met echte straffen opgevoedt wordt en dan ineens door een aanpak ala die van mij heus niet op slag niet tempertantrumt etc. En geloof er echt in dat als je van meet af aan consequent doch inlevend bent en niet letterlijk straf uitdeelt, het een heeeele hoop scheelt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:40

Oh en de jack russels hebben de chips opgeruimd. Ideaal zo'n automatisch stofzuigersysteem.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:44

Dat is geen straf HF, dat is een logisch gevolg van zijn gedrag, een natuurlijke consequentie.

Ben het dan ook helemaal eens met Mindfield ;-)

Vwb die beelden: die nemen geen gedachten op. Integendeel. Slechts gedrag wat niet geinterpreteerd kan worden zoals jij nu doet. Psychologisch onderzoek spreekt jouw suggestie ook gewoon tegen.