Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:15

Benno08 schreef:
je hebt toch ook ogen? je kan toch gewoon in de kaart kijken ? dat begrijp ik dus niet.. en anders vraag je het toch gewoon, welk merk is je spa?
alleszinds hier in belgie zegt iedereen gewoon "spa" voor spuitwater, en een pepsi is ook een cola :7

Bij ons op de kaart staat spa rood en we hebben sourcy dus ik snap de frustratie van Alwiene volledig. Ik zeg het eigenlijk nooit, dat het geen spa is maar sourcy :o . Bij cola en seven-up doe ik dat dan weer wel.. Typisch. Maar ik begrijp heb wel als een gast om die reden zou willen retourneren.

Bovendien heb je het over klanten. -O-

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:18

Maar op zich kan ik me de verwarring best wel voorstellen.. Ik zeg het er ook niet bij. Ik heb in al die tijd nog niemand gehad die Pepsi of Chaudfontain bestelde. Misschien omdat men het niet lekker vindt, maar ik ga er vanuit dat het merendeel het bestelt omdat dit de naam is die is ingeburgerd, dat het zo'n beetje als 'algemene naam' wordt gebruikt voor een product.
Als je een product echt niet lust, als je bijvoorbeeld geen Pepsi wil, dan zou ik dat gewoon zelf aan het personeel vragen. Want het wordt een langdradig verhaal als je aan tafel overal bij moet vermelden welk merk het is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:01

Iepke schreef:
Maar op zich kan ik me de verwarring best wel voorstellen.. Ik zeg het er ook niet bij. Ik heb in al die tijd nog niemand gehad die Pepsi of Chaudfontain bestelde. Misschien omdat men het niet lekker vindt, maar ik ga er vanuit dat het merendeel het bestelt omdat dit de naam is die is ingeburgerd, dat het zo'n beetje als 'algemene naam' wordt gebruikt voor een product.
Als je een product echt niet lust, als je bijvoorbeeld geen Pepsi wil, dan zou ik dat gewoon zelf aan het personeel vragen. Want het wordt een langdradig verhaal als je aan tafel overal bij moet vermelden welk merk het is...

Vind ik echt raar, als je fanta, sprite, coca-cola bestelt, dan geef je toch niet wat anders :? Als je varkenshaas besteld krijg je toch ook geen biefstuk geserveerd, want ja; vlees is vlees :+

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:05

Dat is appels met peren vergelijken. Biefstuk en varkenshaas is dan net zoiets als fanta en cola..
Maar Pepsi en Coca Cola valt wat mij betreft wel onder de noemer 'cola'.

Jij noemt in je bericht trouwens ook specifiek Coca-Cola en sprite. Als iemand dat zo bestelt zou ik het wel zeggen als we alleen Pepsi/7-up hadden.
Laatst bijgewerkt door Iepke op 31-05-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Emie99

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:05

Ja maar als je een Coca-cola besteld wil ik toch echt een coca-cola geen pepsi

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:09

Als je cola besteld moet je niet zeuren als je pepsi krijgt terwijl je coca cola wilde. Maar als je coca cola besteld en je krijgt pepsi vind ik dat je dat mag weigeren. En dat het de plicht, niet eens plicht maar gewoon je werk uitvoeren, om mede te delen dat het merk wat je besteld hier niet geserveerd word ipv zomaar een ander merk te serveren. Daar vraag je immers niet om. Als je gewoon mededeelt dat je geen coca cola serveert word daar denk ik een minder groot probleem van gemaakt dan dat je zo maar wat doet zonder te vragen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:17

Wat grappig hoe mijn bericht ineens toch nog discussie oproept, en fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :j Er zal zich trouwens niemand daarom aan mij geërgerd hebben hoor, ik heb er nog nooit iets om terug gestuurd, maar heb me er wel over verbaasd. :j Wat Coca cola en Pepsi betreft, ik lust alleen CC en zal dat ook altijd specifiek navragen. Water vind ik iets minder belangrijk, maar vind het gewoon vreemd als je een bepaald merk besteld dat je dan zonder daar iets over te horen wat anders krijgt :j

En "Dan kijk je toch gewoon op de kaart" Nou ik kom zéér regelmatig in eetgelegenheden waar geen drankenkaart ligt, of ik de kaart nog niet heb gekregen als men wel wil weten wat ik wil drinken. Vind ik trouwens wel jammer, want vaak genoeg zie ik dan later pas 'oh dat hadden ze ook, dat had ik ook wel gewild'. Is trouwens geen (echte) ergernis hoor ;)

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:18

Als gasten cola bestellen is dat gewoon cola. Vragen ze om coca-cola zeg ik erbij dat wij pepsi hebben. Met water denk ik daar nooit zo over na, ik drink zelf veel bronwater met prik maar proef echt geen verschil tussen spa, sourcy of chaudfontaine.

Wij hebben geen klanten, klanten gaan naar de prutsmutsen :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:07

Wij hebben perrier ipv spa rood en "gewoon" spa blauw. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nooit vertel dat we perrier hebben, tenzij ik twijfel proef bij mensen. Dan vraag ik of ze perrrier of spa blauw willen.

Net als sprite/7up, wij verkopen sprite. Ook dat vertel ik niet altijd. En ja in sprite en 7up zit een wezenlijk smaakverschil.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 06:01

verootjoo schreef:
Iepke schreef:

Vind ik echt raar, als je fanta, sprite, coca-cola bestelt, dan geef je toch niet wat anders :? Als je varkenshaas besteld krijg je toch ook geen biefstuk geserveerd, want ja; vlees is vlees :+

waarom zou je ook varkenshaas bestellen als het niet op de kaart staat?
als je bij mij SPA besteld krijg je spuitwater.. ook al staat er chaudfontaine op de kaart..
en moet je achteraf echt niet gaan klagen sorry.. Als 'klant' heb je meer tijd dan ik, ik ga echt niet aan elke tafel gaan uitleggen welke merken we wel en niet hebben als de kaart voor je ligt, daarvoor hebben we helaas geen personeel genoeg -O-

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 06:05

Iepke schreef:

_/-\o_

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:21

Nee maar meestal heb je maar 1 merk cola bijv. Dan moet je niet gaan miepen dat je moet gaan zeggen dat jullie geen coca cola hebben maar pepsi, dat is je werk! Ik snap dat je dat niet gaat doen met wijn oid maar daar heeft elk restaurant een aparte kaart voor dacht ik. Qua frisdranken is er meestal 1 merk per soort dus kan ik het niet geloven dat het te veel moeite is om even te benoemen dat merk x er niet is. Als je dat als medewerker niet doet vind ik dat ook een vorm van luiheid.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:33

ik denk niet dat als je lui bent je in de horeca werkt friendly.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:06

Nee maar als je niet eens kunt zeggen dat je geen pepsi hebt maar coca cola wanneer er pepsi besteld word vind ik het toch een vorm van luiheid omdat je gewoon je werk niet goed uit (wil) voeren.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:23

ik zou zeggen draai eens een zomertje en kom dan eens terug om verder te praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:26

Wanneer je gewoon een cola vraagt en je krijgt Pepsi, dan heb je gewoon gekregen waarnaar je vroeg. Ben je iemand die alleen maar 1 merk drinkt, dan moet jij als klant dat vermelden.
Wanneer iemand een pintje vraagt, krijgt die ook gewoon een pintje, punt. Het is pas als ze een Jupiler vragen, dat je kan zeggen dat je alleen Cristal hebt.
Je kan als serveerster toch niet alle merken gaan opsommen. '...en de suiker op de pannenkoeken tenslotte komt van de Tiense suikerraffinaderij.' :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:29

mariska32 schreef:
ik zou zeggen draai eens een zomertje en kom dan eens terug om verder te praten.

Ik heb ook een paar jaar terras gelopen ;) en ik zei het altijd erbij, als mensen coca-cola,, fanta of 7-up bestelden omdat ik weet hoe gruwelijk irritant het is als je het verkeerde krijgt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:30

Eens met Gini, een cola is gewoon een cola. Van welk merk dan ook.
Ik vind ook dat het iets van de gast is, om dat te vermelden als je geen Pepsi lust.

Bij ons vragen ze wel eens wat voor water, cola of merk thee we hebben.
Prima, ik noem alles op.. Maar ik ga echt niet bij iedere tafel zeggen 'ja we hebben dit en dit merk' :roll:
Het is kei druk, daar heb ik geen tijd voor.

Als mensen bij ons een ijsthee bestellen, krijgen ze Nestea :+
Of als ze een 7-up bestellen krijgen ze sprite.

Heb ze er nog nooooooit over gehoord.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:32

Ik denk dat cola ook een slecht voorbeeld is. Er zit best veel smaakverschil tussen Coca-Cola en Pepsi en bij 'cola' denkt iedereen aan die eerste. Voor veel mensen is Pepsi al bijna een ander product dus die verwachten bij 'een glaasje cola' ook beslist geen Pepsi. Ik zou het thuis ook vermelden als iemand vraagt of ik cola heb en er Pepsi in de koelkast staat. Terwijl, als iemand 'een glas sinas' bestelt, ze niet zo snel verwachten dat het per sé Fanta wordt en ik het ook niet zou zeggen als 't sinas van AH huismerk is, oid.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:39

Als je cola besteld moet je als klant ook niet gaan zeuren als je pepsi krijgt en jij liever coca cola drinkt. Dan had je dat moeten zeggen. Maar als je specifiek coca cola besteld en je krijgt pepsi doe je als medewerker iets fout, dán moet je zeggen dat jullie alleen pepsi hebben. Kan de klant beslissen wat die ermee doet. Schenk je gewoon zonder wat te zeggen iets anders dan gaat er in mijn ogen iets verkeerd.

Als je cola besteld bestel je imo een soort drinken, niet een merk. Als je een merk besteld maar dat merk word niet geschonken moet dit gewoon vermeld worden.

Edit: ook bij sinas, ijsthee, bier of whatever...moet het vermeld worden imo. Áls er een merk besteld word.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:24

Ben ik het qua cola dus wel mee eens. Maar verder schenken wij sourcy en sourcy citron daarbij vermeld ik het dus niet. Volgens mij bestellen mensen ook geen spa, omdat ze persé spa willen maar omdat ze niet weten hoe ze het anders moeten bestellen.
Ik heb nooit gasten die om spuitwater vragen.. Hier krijg ik ook nooit klachten over.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:30

Bij spa zou ik het er ook et bij zeggen. Als het voor jou belangrijk is om juist spa rood te willen, zou ik dat gewoon vragen. Inderdaad omdat niemand "water met koolzuur" besteld en er niet echt een andere naam is.
Als iemand "coca cola" of "nestea" oid besteld zou ik het wel zeggen. In amerika heb ik me daar door en door aan geërgerd. Dan bestel je liptonice of nestea en dan krijg je een glas koude thee. Zeg dat dan...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:37

Als iemand icetea besteld en je hebt alleen nestea dan vind ik het niet meer dan normaal dat je dat even vermeld. Tenzij er een dranken kaart ligt natuurlijk maar anders vind ik het echt gewoon pure luiheid om het niet te vermelden. Druk of niet, je hoort je gasten gewoon te vermelden wat je hebt.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:48

Ja maar icetea is geen merk, je hebt nestea of lipton.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:20

Soms staat er op de kaart ook gewoon
"Cola"
"Sinas"
"Ijsthee"

Dus de kaart zegt ook niet alles, soms kom je dan nog geen stap verder...