Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:20

SienenIvo schreef:
Wie heeft bedacht dat het stoplicht rood,oranje en groen moet zijn?

De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen.

Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'. Na een tijdje bleek dat dit niet werkte. Sommige machinisten zagen bijvoorbeeld een witte straatlamp en dachten dat ze mochten rijden...

De spoorwegen besloten om betere kleuren te kiezen. De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen.

Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig. Rood, oranje en groen werkten goed voor de treinen, dus waarschijnlijk ook voor de auto's. Het eerste elektrische verkeerslicht werd geïnstalleerd in 1914 in de stad Cleveland in de Verenigde Staten.

Bron: Willem Wever

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:21

Waarom je mond nooit droog mag zijn?

En waarom je een stink adem kan krijgen? <<)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:21

Itsme86 schreef:
SienenIvo schreef:
Wie heeft bedacht dat het stoplicht rood,oranje en groen moet zijn?

De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen.

Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'. Na een tijdje bleek dat dit niet werkte. Sommige machinisten zagen bijvoorbeeld een witte straatlamp en dachten dat ze mochten rijden...

De spoorwegen besloten om betere kleuren te kiezen. De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen.

Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig. Rood, oranje en groen werkten goed voor de treinen, dus waarschijnlijk ook voor de auto's. Het eerste elektrische verkeerslicht werd geïnstalleerd in 1914 in de stad Cleveland in de Verenigde Staten.

Bron: Willem Wever

Dat weet ik dan ook weer! :D

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:23

Ik vraag me dus al jaren af, waar vliegen blijven als het donker gaat worden? Zo heb je er nog een hele boel en opeens zijn ze weg en zie je ze ook niet meer zitten. Heb wel eens gezocht naar een antwoord, maar tot op heden nog niet gevonden :P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:26

SienenIvo schreef:
Waarom je mond nooit droog mag zijn?

En waarom je een stink adem kan krijgen? <<)

door de bacterien die in de mond gevormd worden

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:27

Nou neuh, die zich daar vermenigvuldigen ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:34

Citaat:
Waarom dat sommige mensen ook denken dat melk uit een pak komt in plaats van een dier?

Omdat door gebrek aan de "survival of the fittest" werking ook knetter domme mensen kinderen kunnen krijgen, en hun kinderen vaak nog dommer zijn dan stoeptegels.

BenaLaars

Blue_Eyes schreef:
Nou neuh, die zich daar vermenigvuldigen ;)

en vooral poepen

_Nelleke_

tjoekie schreef:
Ik vraag me dus al jaren af, waar vliegen blijven als het donker gaat worden? Zo heb je er nog een hele boel en opeens zijn ze weg en zie je ze ook niet meer zitten. Heb wel eens gezocht naar een antwoord, maar tot op heden nog niet gevonden :P

Eendagsvliegen gaan aan het eind van de dag dood? :+

Ik zie ze zo vaak liggen, eenzaam langs de snelweg, en ik vraag me altijd af waarom ze daar liggen... Zo alleen.. Terwijl ze toch echt met z'n tweeën geboren zijn. Waar is hun wederhelft? En hoe is de baas hem verloren?

Ik heb het over schoenen!

Ik zie zo vaak schoenen langs de snelweg liggen, ik vraag me werkelijk af hoe ze daar komen. Ik bedoel, ik zie nooit een handschoen liggen, of iets anders. Terwijl een handschoen toch aannemelijker zou zijn, je hangt toch niet met je voeten uit het raam?

Antwoord via google:
1e optie: het is een soort 'seinsysteem' of berichtsysteem voor bepaalde ondergrondse groeperingen.
2e optie: vrachtwagenchauffeurs leggen regelmatig hun schoenen op de treeplank van de vrachtwagen en vergeten deze bij het instappen en verliezen ze daarom.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:36

Ik zie met regelmaat ook handschoenen hoor, in de winter! Ook meestal zielig alleen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:36

LenaBaars schreef:
Omdat door gebrek aan de "survival of the fittest" werking ook knetter domme mensen kinderen kunnen krijgen, en hun kinderen vaak nog dommer zijn dan stoeptegels.

Nou nou, gaat het even niet? Een beetje respect voor je medemens kan geen kwaad.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:37

Century schreef:
Ik zie met regelmaat ook handschoenen hoor, in de winter! Ook meestal zielig alleen.

Het zal wel aan mij liggen dan :+

Ik zie alleen schoenen. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:39

Ik vraag me ook altijd af waar de andere (hand)schoen is. Soms zie ik ook sjalen, mutsen, etc. Mensen verliezen veel!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:41

_Nelleke_ schreef:
Century schreef:

Het zal wel aan mij liggen dan :+

Ik zie alleen schoenen. :')

Ik altijd sokken. En dan niet twee, ook altijd maar een! Ik vat dat niet :')

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:42

LenaBaars schreef:
Citaat:
Waarom dat sommige mensen ook denken dat melk uit een pak komt in plaats van een dier?

haha true story

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:46

Mmmmm er werd al eerder een vraag gesteld over het verschil tussen mannen en vrouwen en waarom de één het sterke en de ander het zwakke geslacht wordt genoemd. Dat vind ik eigenlijk niet een zo interessant. Maar....

Wat ik me nu al jaren afvraag is waarom je (bijna) nooit hoort over seksuele misdrijven gepleegd door vrouwen? Pedofilie onder vrouwen? Seksueel misbruik van kinderen?

In 9 van de 10 gevallen gaat het om mannen. Zit er bij de mannen dus een genetisch defect?

Kortom zijn er mensen die weten waardoor dit komt? Of gebeurt het wel, maar komt het niet in de media?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:47

_Nelleke_ schreef:
LenaBaars schreef:

Nou nou, gaat het even niet? Een beetje respect voor je medemens kan geen kwaad.

Tsja het is toch waar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:49

@nevergiveup, ik sluit me helemaal bij je aan :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:51

NeverGiveUp schreef:
Tsja het is toch waar :=

Intelligentie valt ook ver te zoeken bij mensen die dit soort dingen zeggen en denken. Bah!

Wellicht krijgen die (niet mijn woorden) 'knetterdomme' mensen wel kinderen die later arts worden en jou leven later op de operatietafel redden. Daarom is het zo fijn dat we in een zorgstaat leven en dat iedereen redelijk gelijke kansen krijgt. :)

Of wellicht staan die 'knetterdomme' mensen wel jou opa en oma's kont te wassen omdat de intelligentere mensen daar te beroerd voor zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:52

Onwetendheid staat niet gelijk aan domheid. Zou niet te best zijn, want alles te weten maakt niet gelukkig!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:54

Suusie22 schreef:
XMandylover schreef:
Ik dacht dat het minder koste dan dat, iets van €1.000

Op Forum Zaken was die vraag ook al eens gesteld, Bart zei dat het erg duur was en dat alles dan vol moest staan met advertenties of dat leden dan zouden moeten betalen.
Ook ging er heel veel tijd in zitten.
Ik heb een paar appjes op m'n naam, weleens wat gebouwd :)

Je moet het niet zien als dat je Google en Apple geld geeft voor het "recht" om een app te hebben en dat er dan meteen iets is. Een app bouwen kost echt moeite en tijd, die tijd kost geld.

Het is dus sterk afhankelijk van wat je in je appje wil en hoe het eruit moet zien of het 1000,- of 30.000,- kost, maar met het simpelste appje dat ik ooit gebouwd heb was ik al vijf volle dagen zoet.
Na die vijf dagen was ie niet volledig bugvrij en ben je bij een gemiddelde ontwikkelfirma toch vaak al 2500-5000,- verder.

Bart zal er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben, maar de vraag is eigenlijk: met reclame is het niet te bekostigen, dus wat willen jullie erin hebben en hoeveel hebben jullie er voor over?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:56

_Nelleke_ schreef:
tjoekie schreef:

Eendagsvliegen gaan aan het eind van de dag dood? :+

Ik zie ze zo vaak liggen, eenzaam langs de snelweg, en ik vraag me altijd af waarom ze daar liggen... Zo alleen.. Terwijl ze toch echt met z'n tweeën geboren zijn. Waar is hun wederhelft? En hoe is de baas hem verloren?

Ik heb het over schoenen!

Ik zie zo vaak schoenen langs de snelweg liggen, ik vraag me werkelijk af hoe ze daar komen. Ik bedoel, ik zie nooit een handschoen liggen, of iets anders. Terwijl een handschoen toch aannemelijker zou zijn, je hangt toch niet met je voeten uit het raam?

Antwoord via google:
1e optie: het is een soort 'seinsysteem' of berichtsysteem voor bepaalde ondergrondse groeperingen.
2e optie: vrachtwagenchauffeurs leggen regelmatig hun schoenen op de treeplank van de vrachtwagen en vergeten deze bij het instappen en verliezen ze daarom.

Ik hoorde laatst dat die schoenen daar blijven liggen na een ongeluk..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:57

Ies_ schreef:
Ik wil graaag weten wat een buschauffeur in zijn hokje te zien krijgt zodra jij op het stop knopje drukt. :') Het gebeurt mij namelijk regelmatig dat hij gewoon doorrijdt, dus ga ik er vanuit dat hij ook gewoon alleen het belletje hoort en moet onthouden dat jij op stop hebt gedrukt. Maar dat zal toch niet?

Mijn stiefvader is buschauffeur dus die weet ik..
Er blijft links op ooghoogte van de chauffeur een rood lampje branden totdat hij gestopt is.. Maar omdat een chauffeur daar zo aan gewend is op een gegeven moment en hij is ergens anders met zijn gedachten, dan kan het inderdaad voorkomen dattie t vergeet.. :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:57

[***] schreef:
Mmmmm er werd al eerder een vraag gesteld over het verschil tussen mannen en vrouwen en waarom de één het sterke en de ander het zwakke geslacht wordt genoemd. Dat vind ik eigenlijk niet een zo interessant. Maar....

Wat ik me nu al jaren afvraag is waarom je (bijna) nooit hoort over seksuele misdrijven gepleegd door vrouwen? Pedofilie onder vrouwen? Seksueel misbruik van kinderen?

In 9 van de 10 gevallen gaat het om mannen. Zit er bij de mannen dus een genetisch defect?

Kortom zijn er mensen die weten waardoor dit komt? Of gebeurt het wel, maar komt het niet in de media?

Het schijnt dat er zelfs meer vrouwelijke pedofielen zijn dan mannelijke :o Er was laatst wel een reportage over vrouwelijke pedofilie, met alberto stegeman :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:58

Hoe kun je bij de AA zitten, als je elkaar gewoon ziet daar?