Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:05

Kuggur schreef:
Sammie, dat is in dit topic alleen al verschillende malen uitgekauwd, waarom in herhaling vallen voor iemand die even binnen komt vallen zonder de moeite te nemen het topic door te lezen.
Daarbij dit is een discussietopic over evolutie, géén cursus evolutie 101....

Hoe is het mogelijk om ergens over de discussiëren als men niet over de gewenste kennis beschikt over de evolutie? Ondanks dat ik niet alles heb doorgelezen, ga ik er met wat ik gelezen heb toch vanuit dat een groot gedeelte niet over de juiste kennis beschikt om de evolutietheorie te kunnen ontkrachten of zelfs te ondersteunen. Als je een beetje geloofwaardig over wilt komen, moet je toch zeker wel weten waar het precies over gaat.

EmmaVZ

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:06

Kuggur schreef:
Amy8super schreef:

Kun je mij misschien wat argumenten vertellen waarom de evolutie theorie bewezen is? :)

Wat? Ben je niet naar school geweest? We leven in de 21e eeuw en je weet niet hoe valide de evolutietheorie is?
Dan zal geen argument op een boktforum je helpen ben ik bang...

Toevallig zat ik op een streng gereformeerde school, en ik geloof dat de evolutie theorie niet verplicht is in het onderwijs? Ik heb het iig nooit gehad. Alleen in de havo 3 een stukkie, maar die docent kon de klas niet aan waardoor de lessen een zooitje waren en ik niks anders meekreeg dan wat ik al wist: big bang, bacteriën -> vissen -> landdieren -> apen ofz? -> mensen. Zoiets.. ;)

@Rienepien_: Ja, over die vinken heb ik wel eens gehoord, vind ik ook logisch. Maar als de neanderthalers uitgestorven zijn, hoe kunnen andere soorten dan wel ontwikkelen in een zegmaar "volgende fase" en de neanderthalers niet?
Wat ik ook niet snap is hoe het leven dan is ontstaan, waren er opeens levende cellen, of waren die er al de hele tijd? Of gebeurde er iets raar waardoor er opeens(of niet opeens?) leven was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:09

Op die vragen is op verschillende manier veel informatie ver te vinden en zijn ook geen dingen waar je in een korte post verheldering over kan bieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-12 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:09

Kuggur schreef:
Wat? Ben je niet naar school geweest? We leven in de 21e eeuw en je weet niet hoe valide de evolutietheorie is?
Dan zal geen argument op een boktforum je helpen ben ik bang...

Het is een hele hardnekkige misvatting dat het 'slechts een theorie' is, en ik leg de schuld bij het onderwijs. Alle onderwezen biologie zou eigenlijk vanuit de evolutie uitgelegd moeten worden, dat maakt de stof gelijk een stuk begrijpelijker. Mijn christelijke middelbare school sloeg bewust het onderwerp evolutie over, met inderdaad het argument dat het een theorie is en toch niet belangrijk voor de examens.

Doodzonde en er wordt gewoon een gigantisch deel aan belangrijke wetenschappelijke kennis genegeerd. Vreemdste vind ik nog dat deze biologieleraren ooit een wetenschappelijke opleiding gevolgd hebben en niet hun leerlingen kunnen leren hoe de wetenschap werkt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:11

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Waarom zou je geen vragen kunnen stellen in een discussie? Is deze alleen voor mensen met een bepaalde gerichte opleiding? Amy is gelovig opgevoed en heeft moeite met de evolutie-theorie, waarom zou ze hier niet wat opheldering mogen vragen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:11

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:12

Fellor schreef:
[...]
Ohja, alle fossielen zijn in de grond gestopt om ons te misleiden :+ (dat moet wel een hels karwei zijn geweest zeg)

Waar heb je die grote onzin vandaan?
Misschien moet je je eerst eens gaan verdiepen in hoe christenen over het ontstaan van fossielen denken. :)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:13

Anoniem

nynke55 schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Waarom zou je geen vragen kunnen stellen in een discussie? Is deze alleen voor mensen met een bepaalde gerichte opleiding? Amy is gelovig opgevoed en heeft moeite met de evolutie-theorie, waarom zou ze hier niet wat opheldering mogen vragen?

Natuurlijk mag dat, het is alleen handiger om vor dit soort zaken meer complete bronnen te raadplegen dan een getypt verhaaltje in een topic :) vragen staat natuurlijk vrij!

Arabesk

Mijn vraag aan de evolutietheorie-afwijzers:

"Hoe passen de dinosaurussen in het geloof/de bijbel??"

Het lijkt mij niet iets dat God even over het hoofd gezien heeft, of per ongeluk heeft geschapen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:14

Dat is waar, ze heeft in elk geval al een paar antwoorden (als links) gekregen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:15

Er is niks mis met niet weten.
Als je denkt dat je alles weet zal je kennis nooit groeien.

Maar iets niet snappen of niet weten betekent niet dat datgene onzin is.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:15

Arabesk schreef:

Het lijkt mij niet iets dat God even over het hoofd gezien heeft, of per ongeluk heeft geschapen.

http://www.creabel.org/dinos_in_de_bijbel.html :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 10-11-12 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:16

Arabesk schreef:

Die hebben toch helemaal niet bestaan, joh, gekkie.

/sarcasme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:17

TinekeHorses schreef:
Fellor schreef:
[...]
Ohja, alle fossielen zijn in de grond gestopt om ons te misleiden :+ (dat moet wel een hels karwei zijn geweest zeg)

Misschien moet je je eerst eens gaan verdiepen in hoe christenen over het ontstaan van fossielen denken. :)

Dat kan niet, omdat alle gelovige mense met wie ik hier uitgebreide gesprekken over heb gehad en de oprechte interesse waarmee ik mij in dit onderwerp heb verdiept me tot 15 verschillende verklaringen binnen alleen al dat ene geloof bieden.

Een van de redenen waarom ik niet geloof, als gelvige mensen het al niet eens kunnen worden..

En ja, ik heb ze echt gesproken, de mensen uit de groepen die geloven dat ze in de grond gestopt zijn door mensen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:18

TinekeHorses schreef:
Fellor schreef:
[...]

Was de ark niet te klein...? Gemene streek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:20

TinekeHorses schreef:
Arabesk schreef:

http://www.creabel.org/dinos_in_de_bijbel.html :)

So what's the point? Ze hebben dus bestaan, waarom dan evolutie ontkennen?

Terwijl evolutie nu nog steeds onder onze neus plaatsvindt. Niet bij ons misschien, maar bij sneller voortplantende diertjes etc

nynke55

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:21

Wat dacht je van het vogelgriepvirus?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:25

Oke, ik heb wat gelezen op de wiki (die ene link). Ik ga mijn mening even bijstellen.

Ik geloof nog steeds niet in een big bang, ik geloof nog steeds dat God de aarde heeft geschapen en de dieren/mensen enzo. Ik denk nu echter wel dat die onwikkeling/evolutie wel kan dan, ben er alleen nog niet uit kwa het snappen, want dat 100 miljoen jaren gedoe is nog steeds wat raar voor mij :o En een evolutie in 6000 jaar is wat kort, denk ik zo :P

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:26

Amy8super schreef:
Kun je mij misschien wat argumenten vertellen waarom de evolutie theorie bewezen is? :)

Dan zal geen argument op een boktforum je helpen ben ik bang...[/quote]

Toevallig zat ik op een streng gereformeerde school, en ik geloof dat de evolutie theorie niet verplicht is in het onderwijs? Ik heb het iig nooit gehad. Alleen in de havo 3 een stukkie, maar die docent kon de klas niet aan waardoor de lessen een zooitje waren en ik niks anders meekreeg dan wat ik al wist: big bang, bacteriën -> vissen -> landdieren -> apen ofz? -> mensen. Zoiets.. ;)

@Rienepien_: Ja, over die vinken heb ik wel eens gehoord, vind ik ook logisch. Maar als de neanderthalers uitgestorven zijn, hoe kunnen andere soorten dan wel ontwikkelen in een zegmaar "volgende fase" en de neanderthalers niet?
Wat ik ook niet snap is hoe het leven dan is ontstaan, waren er opeens levende cellen, of waren die er al de hele tijd? Of gebeurde er iets raar waardoor er opeens(of niet opeens?) leven was?[/quote]

Eerst mijn complimenten dat je toch open staat om meer kennis te vergaren wat betreft de evolutie :). Ik vond de reactie die op jouw vraag gegeven werd ook een beetje grof, aangezien ik weet dat gereformeerde scholen er alles aan zullen doen om de scholieren te laten geloven dat er niks van de evolutietheorie waar is. Op het vwo is dit een verplicht onderdeel en op gereformeerde scholen zullen de docenten bij dit onderdeel eerst twee uur besteden aan het ontkrachten van de evolutietheorie, voordat ze nog een uurtje snelsnel de nodige stof voor het eindexamen geven.

Het proces dat de mens heeft ondergaan is nogal ingewikkeld en staat toch nog een beetje in de kinderschoenen, aangezien er veel tijd gaat zitten in het onderzoeken en beschrijven van de processen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Ik ga er dan ook vanuit dat hier in de nabije toekomst steeds meer over duidelijk zal worden.
De neanderthaler kon niet genoeg voortplanten om te blijven bestaan. Ze leefden maar in kleine groepen en ook nog eens in barre omstandigheden, waardoor aanpassing een vereiste was. En voor aanpassing is voortplanting nodig. De zogenoemde fitness van de neanderthaler is daardoor te laag.
Even heel simpel gezegd: Als er 20 neanderthalerkindjes ( :') ) geboren worden, zal er misschien 1 tussen zitten die door optimale overerving van de genen van de ouders en een eventuele mutatie iets beter aangepast is aan de omgeving (kan bijv. beter tegen de kou of langer zonder eten). Deze zal dus gemakkelijker de fertiele (vruchtbare) leeftijd halen en daardoor veel voort kunnen planten, zodat de soort een positieve verandering ondergaat. Maar als dit maar een heel klein aantal is, zullen er niet genoeg zijn die de fertiele leeftijd halen en zullen er meer sterven dan geboren worden, waardoor ze uiteindelijk dus sterven. De andere mensensoorten hadden dit uiteindelijk iets beter voor elkaar.
De neanderthaler is wel een beetje te vergelijken met de panda. Die plant ook veel te weinig voort, eet niet divers genoeg, etc. Als de mens niet zoveel inzet zou tonen om ze in leven te houden, zouden ze denk ik al wel uitgestorven zijn.
Wat betreft je andere vraag. Ik kan nu wel proberen om uit te leggen hoe alles bestaan is, maar dit is zo complex en ik zal hier echt veel te lang mee bezig zijn en dan is het nog maar de vraag of het te begrijpen is (m'n bovenstaande verhaal is al redelijk onsamenhangend als ik het zo teruglees).
Dit valt zeker wel ergens te lezen op een duidelijke manier waar ik niet aan kan tippen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:30

Kuggur schreef:

Hahaha, nee. ;)
Ik geloof dat fossielen in een 'korte' tijd kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld als het dier door modderlagen/water overspoelt is of bedolven is tijdens een aardverschuiving.
Tijdens de zondvloed, toen veel dieren buiten de ark bleven, zijn er dus ontzettend veel fossielen ontstaan. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:30

Het wordt tijd dat onderwijs op basis van geloof wordt afgeschaft. Geloof is een privezaak, niet iets voor op school.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:31

TinekeHorses schreef:
Kuggur schreef:

Hahaha, nee. ;)
Ik geloof dat fossielen in een 'korte' tijd kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld als het dier door modderlagen/water overspoelt is of bedolven is tijdens een aardverschuiving.
Tijdens de zondvloed, toen veel dieren buiten de ark bleven, zijn er dus ontzettend veel fossielen ontstaan. :)

Iedere fokker weet, dat je met één vrouwtje en één mannetje nooit een nieuwe kudde kunt fokken;

teveel incest!!!

Dus van alle dieren één paartje op de boot, komt mij wat onwaarschijnlijk over.

Bovendien, waar liggen de resten van die gigantische boot dan?? Er zijn nogal wat dier en plantensoorten namelijk %)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:33

Arabesk schreef:
TinekeHorses schreef:

So what's the point? Ze hebben dus bestaan, waarom dan evolutie ontkennen?

Terwijl evolutie nu nog steeds onder onze neus plaatsvindt. Niet bij ons misschien, maar bij sneller voortplantende diertjes etc

Omdat evolutie niet alleen draait om het bestaan van dino's.

Ik geloof ook zeker in micro evolutie, maar daar blijft het ook bij. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:34

Dít allemaal op de ark van Noach?

Tot nu toe zijn ongeveer 1,75 miljoen soorten beschreven, maar niemand weet precies hoe groot het aantal in werkelijkheid is

Groep Aantal bekende
soorten werelwijd
Gewervelde dieren
45.000

Insecten 1.065.000
Weekdieren 70.000
Draadwormen 25.000
Overige dieren 115.000
Planten 270.000
Schimmels 72.000
Algen 40.000
Een- en weinigcelligen 40.000