1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:43

Die mogen daar niet achter staan omdat niemand nog enig bewijs heeft kunnen leveren dat het hout snijdt. Als je dat werkelijk zo dwars zit dan bel je james randy of de sisiphus mensen, strijk je het miljoen op en bewijs je direct dat er grond zit in je beweringen. Daarmee help je ook de paarden eigenaren nog beter doordat da's je aanzienlijk meer credit zullen geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:56

Kuggur schreef:
gohya schreef:
Zelf had ik een lies blessure,dit duurt normaal minstens een week of 3 tot je weer kan trainen.
Na 1 week was heel de blessure weg.Ach dat was natuurlijk toeval,of het was vast geen lies blessure.

Ik ben een fysiotherapeut. Deze opmerking is onzin.
Een lies blessure heeft niet "minimaal" drie weken nodig voor je weer kunt trainen.
Dit is een glijdende schaal, weinig trauma, bv een lichte verrekking, korte hersteltijd (dag, een paar dagen) tot ernstiger gradaties, zwaar verrekt, partiele scheuren etc kan véél langer duren dan jouw drie weken.
Net als in geval van Marleen wil je (in mijn opinie althans) zó graag dat je gave echt is dat je de werkelijkheid op een sterk gekleurde manier interpreteerd.

Bij mij was het sowieso zwaar verrekt,de sport fysio dacht zelfs gescheurd.
Hij had me ook in getaped voor 1 dag.Die opmerking is dus helemaal geen onzin,het is de waarheid.Ook al ben jij fysio,jij hebt mijn lies niet 'gezien', de sport fysio wel.Ik mocht sowieso 2 weken niets doen en dan keek hij verder.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:22

marleen_usar schreef:
Artsen en fysio enz staan er helaas niet achter, of geloven er niet in.

Niet helemaal waar.
Een vriendin van mij kan pijn bij brandwonden wegnemen en werd ingezet door het Brandwondencentrum in Beverwijk.
Niet dat ze er openbaar mee gaan hoor, maar ze werd wel gebeld......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:24

@Vera
Wat fijn dat ze dat kan! en dat Beverwijk haar serieus neemt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:25

Vera schreef:
marleen_usar schreef:
Artsen en fysio enz staan er helaas niet achter, of geloven er niet in.

Niet helemaal waar.
Een vriendin van mij kan pijn bij brandwonden wegnemen en werd ingezet door het Brandwondencentrum in Beverwijk.
Niet dat ze er openbaar mee gaan hoor, maar ze werd wel gebeld......

Werden die mensen op de hoogte gesteld dat ze geholpen werden door die vriendin?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:34

Marleen heeft nog steeds weinig interesse in de incidentie van agorophobie. Of zou haar waarneming zo selectief zijn dat mijn posts onzichtbaar zijn? Dat zou mijn punt natuurlijk nog beter illustreren...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:22

Kuggur schreef:
Marleen heeft nog steeds weinig interesse in de incidentie van agorophobie. Of zou haar waarneming zo selectief zijn dat mijn posts onzichtbaar zijn? Dat zou mijn punt natuurlijk nog beter illustreren...

:')

En je analyse, mooi uitgewerkt :Y) Dat is dus ook precies wat ik bedoel.
Ik heb ooit voor de grap een reading laten doen bij mijn pony. Het is een wat oudere haflinger (toen 16), en guess what? Alle algemene karaktereigenschappen van een haflinger kwamen aan bod (vriendelijk, vrolijk, eigenwijs, et cetera). Ik vroeg ook of mijn pony veulens heeft gehad voordat ik haar kreeg, ik wist dat dit niet zo was. Beetje jammer dat de reader 'zag' dat mijn pony drie veulens heeft gehad, dit is dus niet het geval. Goed gegokt, maar helaas! Lekker algemeen blijven, zoals ook wordt gedaan bij horoscopen, en het slaat echt wel ergens op. Maar echt concreet worden? Dan vallen ze, mijns inziens, allemaal flink door de mand.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:52

Wat ik vooral zo eng vind is dat personen die claimen een gave te hebben zo heel stellig erin zijn. En dus mensen die wat labiel zijn hier helemaal in mee trekken met soms verstrekkende gevolgen. Omdat het voor die mensen een laatste strohalm is.

Maar ik ben nog geen mens met "gave" tegen gekomen die concreet ergens op in gaat. Er wordt altijd met grote omwegen geantwoord omdat ze niet de behoefte hebben zichzelf te "bewijzen". En daar gaat het scheef tov de reguliere geneeskunde. Die artsen moeten zichzelf namelijk wel bewijzen. Als mijn paard naar een kliniek gaat en ik weet welke arts er gaat behandelen, dan google ik me suf. Ik wil dan namelijk weten wat die persoon werkelijk kan. En als ik dat zo'n arts vraag dan kan hij/zij ook concreet daarop antwoorden en hij kan de genezing van zijn/haar patienten aantonen en verklaren.

Vage verhalen over paard wat nu op de wei loopt bewijzen niets. Mijn vroegere artrose-en spatpaard was ook een zielig hoopje als ie op stal moest. Zette je hem in de wei dan was ie het heertje. Maar dan was ie niet genezen, want zodra je hem ging rijden ging het mis. Dus degene die kwam met dat "voorbeeld" van dat paard dat ze genezen heeft...sorry maar dat zegt niks. Veel paarden lopen door adrenaline door pijn heen op de wei. MJaar ga je zo'n paard aan het werk zetten, dan blijkt er helemaal niks verbeterd te zijn.

Ik ben overtuigd als mensen met een gave mij rontgenfoto's laten zien van een rot been voor behandeling en een been dat weer mooi glad is en genezen na de "behandeling". Maar die krijg ik nooit te zien denk ik :')

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:04

Als je er zelf in geloofd wil je toch een miljoen winnen??? wie wil dat nou niet!! Ik vind het een super goed plan en vind het ook echt wel de moeite dat er geld aan uitgegeven wordt. Als (ja, echt ALS) het echt waar is dan kunnen deze mensen veel betekenen voor de mensheid en ook voor de wetenschap. Ik geloof wel dat er mensen zijn die bepaalde dingen kunnen. Ook door eigen ervaringen. Ik ben heeeeeeel benieuwd of er een echt Char bestaat!!! (die vind ik zo nep...)

Over de fysiotherapeut, ik liep al een week of 3 met onwijze pijn in mijn knie (aanhechting van een pees dacht ik zelf aan). De huisarts stuurde mij meteen door en ik kon meteen terecht. De fysiotherapeut heeft wat aanb mn onderbeen getrokken en gedraait en gedaan en de volgende dag was de pijn weg. Deze man wist wat hij deed, had verstand van zaken maar heeft niks paranormaals hoor!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:09

Kuggur schreef:
Of zou haar waarneming zo selectief zijn dat mijn posts onzichtbaar zijn? Dat zou mijn punt natuurlijk nog beter illustreren...

Vermoedelijk.. en niet verrassend. Denken dat je paranormaal begaafd bent, dat valt nuchter bekeken vooral onder autosuggestie denk ik?
Dat wil dus zeggen dat zo iemand al een hele poos van zichzelf denkt dat hij/zij speciaal en anders is. Tja wie wil dat niet? Dat hopen we allemaal wel ergens. Alleen is het niet gezond daar zo veel mee bezig te zijn dat je getraind wordt in het naar de eigen navel staren, en op de duur denkt een gave te hebben die de rest niet heeft. Die je alleen kan duidelijk maken aan mensen die dat ook geloven, en die nooit enige objectieve toets zal doorstaan.
Als de tegenpartij dan gaat zeggen 'geloven we niets van, en bewijs het maar eens' en dat kan niet, nu niet, nooit niet.
Tja, dan zeg je eigenlijk.. 'jij bent niet speciaal, je bent een gewone grijze muis zoals al de rest, maar eentje die zich inbeeldt anders te zijn'.

En het is blijkbaar voor veel mensen een makkelijkere oplossing om daar selectief mee om te gaan, en zich onder de gelovers te blijven bewegen, dan om kritisch naar zichzelf te kijken, de waarheid onder ogen te zien, en te aanvaarden dat de meest waarschijnlijke verklaring voor het niet kunnen aantonen van die gave is dat er NIET meer is onder de sterren. En dat we dus allemaal even zeer aan de toevalligheden van het bestaan onderworpen zijn, allemaal even onbelangrijk zijn, en allemaal even sterfelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:43

Ruga, het zo te kunnen omschrijven vind ik nou een prachtige gave! Heel mooi verwoord en voor mijn gevoel helemaal waar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:48

Ik heb toch wel degelijk een echte en positieve ervaring met het alternatieve circuit. En dat was bij een reiki behandeling. Ik stond er toen wat sceptisch tegenover maaromdat ik twijfelde of ik zelf iets kon met mijn handen en van reiki werd gezegd dat iedereen het kon leren, leek het me een keertje proberen waard. Als ik er niets van merkte, kon ik me immers die niet goedkope cursus besparen.

Ik was een half jaar er voor vanuit volle galop op een hek beland met flinke gekneusde ribben en knie. Na dat halve jaar had ik nog steeds erg last van mijn knie en er zat nog een bult. Tijdens die behandeling kwam ze bij de knieen en werd die knie heel erg heet, kreeg er stekende pijnscheuten in en hij begon te kloppen. Zij wilde wel stoppen maar ik had zo iets van wauw! Wat een reactie en heb gevraagd of ze nog evrn door wilde gaan. Na die behandeling knapte mijn knie heel snel op en verdween ook die rare bult. Ook met mijn onderrug, waar ik vaak last van heb voelde ik veel reactie. Alsof er stroom door haar armen mijn rug in ging. Dat geluid dat je wel hoort bij hoogspanningskabels, maar dan als gevoel. En psychisch merkte ik dat er een stuk spanning weg was. Alsof ik een holle buik had. Blijkbaar verkramp ik daar en sla ik de spanning op in buik en schouders. Ik kon dingen echt veel makkelijker van me af laten glijden.

Zoiets is misschien niet wetenschappelijk meetbaar, maar ook pijn ervaring is dat niet. Toch werken pijnklinieken met schalen van pijn bij pijnbestrijding om mensen te helpen. Ik heb dus mogen ervaren dat zo iets vaags als handen opleggen daadwerkelijk iets kan doen, wat niet placebo is! Aangezien ik zelf deze lichamelijke en psychische reacties niet verwacht had, en dat wanneer je de juiste persoon hebt, met de juiste gave en vaardigheden, je hier echt mee grholpen kunt worden. Niet gericht, zoals bij een dokter met medicijnen, of zoals accupunctuur en pressuur lijken in te eerken op energiebanen, maar wel op een onvoorspelbare prettige manier. Daarom zal zoiets als reiki ook nooit wetrnschappelijk asntoonbaar zijn. De gevers conttolerrn het proces immers niet en de energie gaat daarheen waar het denkt nodig te zijn. Helaas voor mensrn die harde bewijzen willen, maar toch fijn dat het bestaat, want vele mensen en dieren voelen zich er brter door.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:50

Reiki is gewoon een placebo therapie joyce b

1 van de vele onderzoeken die helaas negatief uitvallen voor de krachten van Reiki... Wat niet wegneemt dat het een sterk placebo effect oproept, wat zowel mentale als fysieke veranderingen in je gesteldheid teweeg kan brengen (verklaart heel duidelijk waarom jij verbeterde).

Citaat:
Reiki is een gecompliceerd soort handoplegging waarbij universele levensenergie wordt doorgegeven en energetische blokkades worden opgeheven. Uit een recente enquête onder 800 Amerikaanse ziekenhuizen bleek dat 15 procent reiki aanbood. Verscheidene oncologische afdelingen zien het als een manier om het welbevinden van patiënten te bevorderen.

Anita Catlin (2011), professor of nursing aan een universiteit in Californië, leidde een onderzoek waarbij reiki met pseudo-reiki werd vergeleken. De reikibehandeling werd uitgevoerd door een oncologisch verpleegkundige die in reiki was opgeleid en daar ook les in gaf. Zij volgde een vast protocol van twintig minuten, waarbij ze haar handen in verschillende posities op het lichaam van de patiënt plaatste. Ze begon met het hoofd en werkte over de kleding heen naar beneden. Zes veronderstelde energiecentra werden behandeld, waaronder de kruinchakra, de keelchakra en de hartchakra.

De pseudotherapeut was eveneens een oncologisch verpleegkundige. Zij volgde hetzelfde voorgeschreven protocol. Er werden vier reiki-instructeurs ingeschakeld om ervoor te zorgen dat ze vrijwel precies hetzelfde deed als de echte therapeut. Dr. Catlin zorgde er ook voor dat beide behandelaars in zoveel mogelijk opzichten op elkaar leken. Een verschil was dat de placebobehandelaar niet in levensenergieën geloofde en ondertijd in gedachten rekensommen maakte of een boodschappenlijst opstelde.

De patiënten waren naar een kliniek gekomen voor een infuus met chemotherapie. Daar werden ze op de hoogte gesteld van de mogelijkheid aan het onderzoek deel te nemen. In totaal waren er 189 patiënten die eraan meededen. Zij moesten eerst een Comfort Questionnaire en een Well-Being Analog Scale invullen, met allerlei vragen over hoe ze zich voelden. Een op de drie deelnemers ontving alleen chemotherapie en werd verder niet behandeld. De rest kreeg reiki of pseudo-reiki terwijl ze aan het infuus lagen. Er was ook een reguliere verpleegkundige aanwezig, maar zij wist niet wie de echte reikibehandelaar was.

De dagen waarop reiki, pseudo-reiki of niets werd gegeven, waren aselect gekozen. De behandeling die de patiënten kregen, hing af van de dag waarop ze naar de kliniek kwamen, want het was praktisch gezien niet goed mogelijk om voor elke patiënt een afzonderlijke toevalskeuze te maken. Na afloop van de handopleggingen liet men de patiënten de eerdere vragenlijsten opnieuw invullen om het effect van de behandeling te meten.

Een reiki-sessie bleek het mentale welzijn van de patiënten significant te verbeteren. Maar dat gold in precies dezelfde mate voor de pseudo-reiki. Vermoedelijk was Catlin er goed in geslaagd om uiterlijke verschillen tussen echt en nep te elimineren. Op het lichamelijk welzijn had de behandeling minder effect. Al boekte de pseudo-reiki als enige een significant resultaat wat betreft ‘physical comfort’. De namaakbehandeling was dus toevallig nog iets effectiever dan de echte. Catlin concludeerde dat men het welzijn van de patiënten kan bevorderen door ze wat extra aandacht te geven.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-11-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:50

Ik ben niet speciaal,ik claim niets,ik heb alleen gezegd wat ik kan en heb gedaan.
Ik geloof nog steeds niet voor 100% in mezelf,ik ben nog steeds heel erg onzeker.Maar toch wil ik proberen te laten zien wat ik kan.
En als het niet goed gaat,jammer dan,ben helaas geen helderziende of tovenaar.Je kan niet áltijd gelijk hebben,je kan niet áltijd alles weten.
Mensen met een gave voor de gek houden vind ik erg laag.Laat iedereen in zijn of haar waarde.
Mensen mogen zeggen en geloven wat ze willen,maar kleineer mensen niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:57

joyce B schreef:
...knip... Helaas voor mensrn die harde bewijzen willen, maar toch fijn dat het bestaat, want vele mensen en dieren voelen zich er brter door.

Het is een questie van ervaren. Als je dat hebt ervaren dan heb je geen bewijs meer nodig. En die ervaring heeft mij er toe aangezet om zelf reikie te gaan doen. Inmiddels ben ik reiki-master geworden en ik hoop nog heel veel dieren en mensen er mee te kunnen gaan helpen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:10

Dat placebos werken ontkent niemand hier.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:12

En toch heb ik ooit eens een fotorreading laten doen van mijn pony die echt klopte op alle fronten en waar ik echt verbaasd over was. Veel info, allemaal kloppend en sommige dingen heb ik zelfs na moeten vragen omdat ik daarvan niet ip de hoogte was. Hoe kan iemand dat dan allemaal weten aan de hand van een foto en open vragen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:13

Ik heb heel sterk het gevoel dat de gene die er niet in 'geloven' al de mensen met een gave gewoon over 1kam scheren. Hoe kun je dat doen?! Niet iedereen is een DO die vanalles en nog wat beweerd te kunnen en duidelijk ook mensen voor de gek houd. Niet iedereen beweerd met geesten te kunnen praten en die geesten te 'bevrijden'.
Het gaat bij die mensen echt om hele andere dingen dan bij mensen zoals Gohya en ook bij mij, niet om het bewijzen, het jezelf verheerlijken. Het gaat gewoon om mensen helpen, iets simpels kunnen doen voor iemand anders.

Iets zoals reiki (ik ken het zelf niet, dus kan er geen oordeel over vellen) werkt blijkbaar met gevoel en emotie, en je kunt dit placebo effect noemen idd. Maar is een gave ook geen placebo? Het gebruiken van je geest om dingen te veranderen? Want dit is wat een placebo doet.
En toch werkt het, dat kun je niet ontkennen.

Wij zijn allemaal mensen en ervaren allemaal emoties, sommigen sterker dan anderen. En we oefenen allemaal een energie op elkaar uit, zoals lichaamstaal, spraak en emotie. Dat de gevoelige onder ons iets met die wisselwerking kunnen doen, dat is toch mooi? ik denk dat we een beetje af moeten van het idee: wij tegen die anderen. Want dat is gewoon niet zo. Dat paranormale is geen stunt of googeltruc als het echt is, als het echt is is het intiem, hoop gevend en bij iemand met een gave gaat dit tot in het diepste van zijn ziel.

En een heleboel mensen verklaren je zot. Dat doet pijn. Die hebben de kracht van de geest nog niet ontmoet. Of ze negeren wat zij zelf zouden kunnen doen. Voor anderen, en op die manier een stukje voor zichzelf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:15

Ruga schreef:
Kuggur schreef:
Of zou haar waarneming zo selectief zijn dat mijn posts onzichtbaar zijn? Dat zou mijn punt natuurlijk nog beter illustreren...

Vermoedelijk.. en niet verrassend. Denken dat je paranormaal begaafd bent, dat valt nuchter bekeken vooral onder autosuggestie denk ik?
Dat wil dus zeggen dat zo iemand al een hele poos van zichzelf denkt dat hij/zij speciaal en anders is. Tja wie wil dat niet? Dat hopen we allemaal wel ergens. Alleen is het niet gezond daar zo veel mee bezig te zijn dat je getraind wordt in het naar de eigen navel staren, en op de duur denkt een gave te hebben die de rest niet heeft. Die je alleen kan duidelijk maken aan mensen die dat ook geloven, en die nooit enige objectieve toets zal doorstaan.
Als de tegenpartij dan gaat zeggen 'geloven we niets van, en bewijs het maar eens' en dat kan niet, nu niet, nooit niet.
Tja, dan zeg je eigenlijk.. 'jij bent niet speciaal, je bent een gewone grijze muis zoals al de rest, maar eentje die zich inbeeldt anders te zijn'.

En het is blijkbaar voor veel mensen een makkelijkere oplossing om daar selectief mee om te gaan, en zich onder de gelovers te blijven bewegen, dan om kritisch naar zichzelf te kijken, de waarheid onder ogen te zien, en te aanvaarden dat de meest waarschijnlijke verklaring voor het niet kunnen aantonen van die gave is dat er NIET meer is onder de sterren. En dat we dus allemaal even zeer aan de toevalligheden van het bestaan onderworpen zijn, allemaal even onbelangrijk zijn, en allemaal even sterfelijk.

Even inhakend op dit, er zijn al meerdere onderzoeken geweest om te kijken wat de verschillen zijn tussen mensen die wel "bijgelovig" zijn (geloven in het paranormale) en mensen die dit niet zijn. Testen met o.a. willekeurige cijferreeksen, uitgebreide vragenlijsten en onderzoek naar de werking van de hersenen.

Mensen die geloven in het paranormale zien eerder verbanden (in bijvoorbeeld willekeurige cijferreeksen zagen zij significant meer verbanden die er niet waren of patronen), leggen eerder (foutieve) causale verbanden tussen gebeurtenissen en make meer Type I fouten (verbanden zien die niet werkelijk bestaan, waarbij een nulhypothese ten onrechte wordt verworpen), zien meer overeenkomsten tussen bepaalde objecten of gebeurtenissen, en hebben een meer versterkte werking van de rechterhersenhelft (die onder andere een belangrijke rol speelt bij creativiteit en verbeelding) en een minder dominante linkerhersenhelft (die een belangrijke rol speelt bij onder andere logica, beredenering en methodologie).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:18

@focussed, ik weet heel goed wat een placebo effect is en kan je echt vertellen dat je niet bij elk persoon dit effect hebt. En er was een zeer duidelijk verschil met de behandeling door de reiki master, en latere ervaringen met anderen. Ik hoopte op het zelfde effect, maar dat kwam niet. Weg placebo-effect, hoe grasg ik datzelfde gevoel ook zou willen krijgen.
Ik merk bij mijzelf als ik iets met mijn handen probeer te doen, of een dier aai, dat ik de ene keer wel iets voel en de andere keer hrt idee heb dat er niets is. Ik kan het niet sturen of controleren. Vandaar dat ik er ook niet verder in ben gegaan.
Maar dat er dus wel degelijk een lichamelijke en psychische reactie kan zijn tijdens en na een behandeling. Daar twijfel ik niet over. Ik ben sceptisch genoeg en heb er geen enkel belang bij een verbetering te faken voor mijzelf.

Ik laat nu bijvoorbeeld de fysio mij behandelen met de dry needle methode. Als hij goed raak prikt heeft dat een groot effect, maar als hij de plek net niet te pakken heeft schiet ik niets op met het laten prikken. Mijn lichaam geeft eerlijk aan of hij goed prikt of niet. Zo ervaar ik het met reiki ook.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:26

Een verbetering fake je niet joyce B, een verbetering gegenereerd door placebo effect is een ECHT effect :)

Ik vind het toch wel grappig dat mensen die Reiki beoefenen geen energie kunnen voelen, bij meerdere testen kwam eruit dat ze niet boven de gokkans uitkwamen bij het voelen van energie. (Ook al beweerde alle participanten in de onderzoeken dat ze het wel konden voelen en dat ze niet gokten) :)

Dry needling staat helemaal los van het alternatieve, aangezien het inmiddels onder reguliere zorg valt (aangezien het bewezen effectief is). Het staat ook los van vage theorieën (zoals bijv. het bestaan van energievelden, chakra's , qi/chi, meridianen etc.).
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-11-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:27

Focussed schreef:
Even inhakend op dit, er zijn al meerdere onderzoeken geweest om te kijken wat de verschillen zijn tussen mensen die wel "bijgelovig" zijn (geloven in het paranormale) en mensen die dit niet zijn. Testen met o.a. willekeurige cijferreeksen, uitgebreide vragenlijsten en onderzoek naar de werking van de hersenen.

Mensen die geloven in het paranormale zien eerder verbanden (in bijvoorbeeld willekeurige cijferreeksen zagen zij significant meer verbanden die er niet waren of patronen), leggen eerder (foutieve) causale verbanden tussen gebeurtenissen en make meer Type I fouten (verbanden zien die niet werkelijk bestaan, waarbij een nulhypothese ten onrechte wordt verworpen), zien meer overeenkomsten tussen bepaalde objecten of gebeurtenissen, en hebben een meer versterkte werking van de rechterhersenhelft (die onder andere een belangrijke rol speelt bij creativiteit en verbeelding) en een minder dominante linkerhersenhelft (die een belangrijke rol speelt bij onder andere logica, beredenering en methodologie).

Juist ja.. (en een welkbekend probleem binnen mijn eigen vakgebied).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:35

Aria_zz schreef:
Dat paranormale is geen stunt of googeltruc als het echt is, als het echt is is het intiem, hoop gevend en bij iemand met een gave gaat dit tot in het diepste van zijn ziel.

Precies, ZIJN ziel.
Heb je zelf al ooit de mogelijkheid overwogen dat je 'gave' iets is wat uit jou eigen hersenen ontstaat, in plaats van uit 'energie' (die onmeetbaar is) die opgevangen wordt (zonder receptor) en afkomstig is van elders (waar we ook geen zenders vinden)?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:42

Ik vraag me toch wel even stilletjes af hoe die wetenschappers dat allemaal willen gaan meten? (Misschien is deze vraag al eerder gesteld) Als het in iedergeval meetbaar is op een of andere manier (ik ben het eens met Ruga boven).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:44

Energie is meetbaar, altijd.