Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:02

Precies wat ik bedoel, Fiffill :j Ik ben heel sociaal, maar wel als ik het wil. Ik raak snel overprikkeld en vind het dan ook wel weer heel fijn om een poos alleen te zijn.
Edit: stomme typo :')
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-10-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:04

Ik heb ook echt die tijd voor mezelf nodig, om even op te laden :j kan er niet zo goed tegen om lang met mensen te zijn, ik moet me dan echt even terug trekken inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-10-12 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:04

NynckeL schreef:
Weer zo'n topic waar mensen met een afwijkende meningen in een stramien moeten worden gepropt
Het topic heet: hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan ?
Er staat jij, niet jullie....er wordt geen eenheidsworst gevraagd.

Omdat ik het niet met een - in eerste instantie weinig beargumenteerde en genuanceerde - mening eens ben, gaat het ineens om eenheidsworst en stramien?

Citaat:
Er worden geen wetenschappelijke studies, veel ervaring of iets anders gevraagd.
Laat mensen in hun waarde en vertellen hoe ze er tegenaan kijken, zonder met een stok klaar te staan.

wellicht kun je die wijze les zelf ook een keer toepassen. Je berichten zijn weinig genunanceerd, niet erg helder en regelmatig veroordelend zonder een voor mij heldere argumentatie. En dan mag de vraag zijn 'hoe kijk je tegen HB kinderen aan', ik mag hopen dat een daaruit voortvloeiende discussie en verzoek om verheldering ook welkom is.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-10-12 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:05

_/-\o_ Lielle!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:17

Hmm.. Het eerste wat in me op komt is het feit dat ik heb ervaren dat ze minder sociaalbegaafd zijn.. Te slim om te spelen en te snel gepikeerd als het om een grapje gaat, ze nemen zichzelf ook erg serieus.. Ik vind ze altijd een beetje zielig, heel erg eigenlijk :o , maar je wilt niet dom zijn, maar ook niet reteslim, beide hebben zo hun nadelen, al denk ik dat sociale vaardigheden ook wel aan te leren zijn...
Bij hoogbegaafd heb ik direct het beeld voor me van een autistisch persoon :o .. Niet cool, I know... Maar dat zijn mijn ervaringen.

Mijn buurjongetje is toevallig hoogbegaafd, net zo oud als mijn jongste broertje en waar mijn broertje naar groep 8 ging, ging hij al naar de 1e klas van het Gymnasium.. Hij kwam dus zeer jong in een groep waar het serieus wordt.. Hij speelt klarinet en ik zie hem altijd alleen, als je gedag zegt, zegt hij niks.. kijkt je enkel schuchter aan..
Al denk ik dat zijn ouders hier ook een rol in spelen.. het zijn hele serieuze mensen, doen enkel serieuze dingen.. Ik vind dat jammer, zo´n persoon zal toch eenzaam worden, lijkt me..?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:19

WolinLotte schreef:
Hmm.. Het eerste wat in me op komt is het feit dat ik heb ervaren dat ze minder sociaalbegaafd zijn.. Te slim om te spelen en te snel gepikeerd als het om een grapje gaat, ze nemen zichzelf ook erg serieus.. Ik vind ze altijd een beetje zielig, heel erg eigenlijk :o , maar je wilt niet dom zijn, maar ook niet reteslim, beide hebben zo hun nadelen, al denk ik dat sociale vaardigheden ook wel aan te leren zijn...
Bij hoogbegaafd heb ik direct het beeld voor me van een autistisch persoon :o .. Niet cool, I know... Maar dat zijn mijn ervaringen.

Mijn buurjongetje is toevallig hoogbegaafd, net zo oud als mijn jongste broertje en waar mijn broertje naar groep 8 ging, ging hij al naar de 1e klas van het Gymnasium.. Hij kwam dus zeer jong in een groep waar het serieus wordt.. Hij speelt klarinet en ik zie hem altijd alleen, als je gedag zegt, zegt hij niks.. kijkt je enkel schuchter aan..
Al denk ik dat zijn ouders hier ook een rol in spelen.. het zijn hele serieuze mensen, doen enkel serieuze dingen.. Ik vind dat jammer, zo´n persoon zal toch eenzaam worden, lijkt me..?

pas maar op, ze vallen je zometeen aan....
}:0
maar ja zo zie ik die kinderen ook vaak, helaas....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:25

Wl, lang niet gezien. Alles goed nog?

Marloes, met zulke opmerkingen maak je een discussie kapot, en dat vind ik jammer. Ik begrijp nu in ieder geval wel waar jouw ideeen vandaan komen. Ik heb alleen niet het idee dat een verdere discussie enig (wederzijds) begrip gaat opleveren, anders dan het uitwisselen van 'dat vind ik nu eenmaal'. En dat vind ik persoonlijk niet erg interessant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:27

Wij vallen niemand aan. WolinLotte brengt het al een stuk genuanceerder; zij geeft namelijk al aan dat het om haar ervaring gaat. GROOT verschil!
WL: Ik vind het wel mooi dat je denkt dat die ouders alleen serieuze dingen doen. Die zullen toch ook weleens lol hebben ;)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:27

het was ook als een grapje bedoelt....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:29

Grapje met een serieuze ondertoon zeker? :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:30

met een dergelijke smiley wek je bij mij iig niet die indruk. Maar dan is het nu wel helder.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:35

Feit is en blijft dat hoogbegaafden anders denken en grapjes vaak anders ervaren. Vrij typerend voor een hoogbegaafde ( ik durf Hb-er niet meer te gebruiken, maar was toch makkelijker :D ) is dat ze taal/dingen zeer letterlijk nemen, dus komen grapjes altijd anders over. Ik ben vaak meegeweest met kampen voor hoogbegaafde kinderen ( als 'leiding') en ik kan je wel vertellen dat zowel de kinderen als de begeleiding over een gezonde dosis humor beschikken. Heerlijk om elkaar dan te begrijpen en samen lol te hebben. Zowel voor de kinderen als de leiding was het altijd weer een gevoel van 'thuiskomen'. Leuk was dan ook om te zien hoe de kinderen elkaar eerst verbaasd aankeken voor dat ze begonnen te lachen...ze zijn al heel lang niet meer gewend om buiten hun thuissituatie begrepen te worden.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:36

haha die koe smilie was ook meer bedoelt omdat ik dat er wel bij vond passen, maar toch niet zo serieus.. :P

Maar ik denk ook indd, wat veel van jullie hebben, het lekker vinden om te lezen en gewoon op hun zelf. Ik denk dat iedereen dat welleens lekker vind :) Dat zie je indd ook wel veel bij hoogbegaafde...
Maar net als de wol; met die ouders, die vaak erg serieus zijn...met die kinderen heb ik het vaak ook wel te doen en heb ik soms ook het idee van; zullen ze niet alleen zijn of teveel gepusht worden of wat is er anders?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:39

Mijn vriendin heeft er twee......twee wereldse jochies die beiden zeer bijzonder zijn. Gelukkig hebben ze twee ouders die niet aardser hadden kunnen zijn dus ze worden heerlijk normaal opgevoed waardoor ze op sociaal vlak niets te kort komen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:42

Vergeet niet Marloes dat de ouders vandeze kinderen zelf ook vaak hoogbegaafd zijn. Ze staan waarschijnlijk op dezelfde wijze in het leven als hun kinderen...en wie zegt dan dat ze niet gelukkig zijn? Je ziet een buitenkant, je weet niet hoe het er in huis aan toe gaat.
Oordelen is zo makkelijk en veroordelen is nog makkelijker. Misschien moet je je zelf eens afvragen: waarom vind ik het vreemd dat ik deze mensen vreem vind? Moet je misschien zelf ruimer in het leven staan en anderen in hun waarde laten zonder ze af te kraken of als zielig of saai af te schilderen? Is serieus zijn zielig?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:43

daffodil wat bedoel jij met wereldse jochies en aardse ouders??

Lidewijke

Ik ben juist wel sociaal.. Krijg alleen de indruk dat het voor anderen moeilijk is om mij te benaderen ofzo.. Heb echt heel erg het gevoel dat ik veel harder moet werken dan anderen om gewoon aan de praat te geraken met iemand.

Zoals iemand eerder al zei: 't moet ook van 2 kanten komen; op de basisschool vonden de andere kinderen mij raar. Mag je nog zo graag willen spelen, als zij jou niet willen houdt't op.

WolinLotte

Citaat:
En hoe ik tegen deze kinderen aankijk? Gewoon, dit zijn gewone kinderen die alleen veel lol hebben in leren en daardoor vaak een hele brede interesse. Ik ga met ze om op dezelfde manier zoals ik als kind graag behandeld wilde worden: serieus.
Geloof me, ik heb met sommige van deze kinderen heel wat interessantere gesprekken gevoerd dan met sommige van mijn huidige leeftijdsgenoten :')

xMarloes schreef:
ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.

Triest of niet, je vergeet hier toch een heel belangrijk onderdeel van het vriendjes zijn. Het moet wel van twee kanten komen. Je kan de rest van de klas niet dwingen om met alle geweld vriendjes te zijn met een kind wat ze als gek en raar beschouwen. Ik wilde best spelen, maar mijn klasgenootjes vonden het maar gek en raar dat ik ook graag een boek pakte en meer wist dan zij.
Kinderen gedragen zich dan ook ineens typisch Nederlands, alles wat boven het maaiveld uitkomt is vreemd en moet ondergeschoffeld worden.

Ja, daar ben ik het ook wel mee eens :) .
Het feit dat ze alleen zitten, wil niet zeggen dat ze direct ongelukkig zijn.. Daar ben ik me ook wel degelijk van bewust.. En ik geloof ook wel dat ze een groter vermogen hebben om dingen anders te interpreteren als het gemiddelde schoolkind en om die reden dus ook anders benadert en behandelt moeten worden..

Maar het sociale vermogen om te verplaatsen in anderen personen vind ik gebrekkig bij hoogbegaafde personen (hopppaaaa.. lekker gegeneraliseerd :P , is op basis van mijn ervaringen), dat is wat ik tot nu toe heb gezien, veelal omdat ze toch ook wel erg op zichzelf zijn.. Voorbeeld vanuit mijn ervaring: Als ik kijk naar een klasgenootje van me van de basisschool, mega slim (!!) en erg op zichzelf toendertijd.. Hij was niet degene die werd gepest, dat lieten we wel uit ons hoofd, hij gaf je een megasneer als hij vond dat je een domme opmerking maakte.. :P Hij zong niet mee met ´Lang zal ze leven´-liedjes en met handarbeiden ging hij slimme werkjes maken. Hij wilde ook niet helpen met huiswerk maken of iets uitleggen, tewijl wij als het toekomstige Vmbo-t cluppie elkaar probeerde wijs te maken hoe we het moesten maken..
Ik denk niet dat hij ´ik ben hoogbegaafd en jullie zijn dom´ dacht, maar dat hij wel merkte dat we niet op een lijn zaten qua denkniveau, voor wat betreft het sociale aspect.. Ik vond hem ook heel driftig, een grapje was not done en hij kon maar moeilijk met z´n emoties omgaan..

Anyway.. Ondanks dat vriendjes van twee kanten moeten komen, klopt ook wel, je kan het niet afdwingen en ze hoeven ook niet direct ongelukkig te zijn, maar ik denk ik wel dat HB mensen moeite hebben om contacten te leggen of met mensen op één lijn te komen, puur doordat ze het moeilijk vinden om zich te verplaatsen in een ander.. Heel hun leven komen ze mensen tegen die minder begaafd zijn en op een ander denkniveau zitten, ook zij kunnen natuurlijk sociaal minder sterk zijn (die heb je ook bij de gemiddelde mens ;) ), maar het lijkt me voor een HB persoon toch moeilijk.. en heb daarom het idee dat ze eenzaam zullen worden.. Zij leggen de lat hoger en iemand met een gemiddelde IQ zal daar niet aan kunnen. Zij en hun mooie pianospel :(:) ..

Ik probeer niet te generaliseren, vertel enkel hoe ze bij mij zijn overgekomen en hoe ik me voorstel.. No hard feelings against the smart people :D .. En hopelijk stoot ik niemand tegen het hoofd..
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 08-10-12 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:44

mirim schreef:
Vergeet niet Marloes dat de ouders vandeze kinderen zelf ook vaak hoogbegaafd zijn. Ze staan waarschijnlijk op dezelfde wijze in het leven als hun kinderen...en wie zegt dan dat ze niet gelukkig zijn? Je ziet een buitenkant, je weet niet hoe het er in huis aan toe gaat.
Oordelen is zo makkelijk en veroordelen is nog makkelijker. Misschien moet je je zelf eens afvragen: waarom vind ik het vreemd dat ik deze mensen vreem vind? Moet je misschien zelf ruimer in het leven staan en anderen in hun waarde laten zonder ze af te kraken of als zielig of saai af te schilderen? Is serieus zijn zielig?

Dat is inderdaad nogal een oordeel. Iedereen is anders en iedereen is op een andere manier gelukkig. En waarom ook niet? Dat de meeste mensen gelukkiger zijn in sociale situaties, betekent niet dat je zielig bent als je liever in je uppie aanrommelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:46

xMarloes schreef:
Maar net als de wol; met die ouders, die vaak erg serieus zijn...met die kinderen heb ik het vaak ook wel te doen en heb ik soms ook het idee van; zullen ze niet alleen zijn of teveel gepusht worden of wat is er anders?

nu ben ik heel erg benieuwd, en dat is dus niet aanvallend bedoeld. Heb je er ooit naar gevraagd, er verder over gepraat? In dit topic zijn iig diverse mensen voor wie jou gevoel of aarzeling niet opgaat. Maakt dat je beeld wat anders? Dat hoeft niet, maar ik ben gewoon benieuwd.

WL, je kent mij (een beetje) IRL. Heb ik die indruk bij jou bevestigd? Daaar ben ik nu nl wel heel benieuwd naar.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:51

Lielle schreef:
xMarloes schreef:

nu ben ik heel erg benieuwd, en dat is dus niet aanvallend bedoeld. Heb je er ooit naar gevraagd, er verder over gepraat? In dit topic zijn iig diverse mensen voor wie jou gevoel of aarzeling niet opgaat. Maakt dat je beeld wat anders? Dat hoeft niet, maar ik ben gewoon benieuwd.

WL, je kent mij (een beetje) IRL. Heb ik die indruk bij jou bevestigd? Daaar ben ik nu nl wel heel benieuwd naar.

Nee heb dat nooit gevraagd, niet aan hem. Had geen contact met hem. Maar hoe ik hem zag, was nooit echt hoe ik de rest van mijn klasgenootjes zag.

Zal zeggen dat wij vaak aan het lachen waren in de klas.
Zo moest hij een keer voor de klas op het bord woorden schrijven (was groep 6)
Hij was daar heel serieus in, zo moest hij; ''het bed'' opschrijven in een zin.
Heel de klas lag dubbel, want die dachten door; ''ja het bed hahahahahah zo worden kinderen gemaakt hahahahaha''
en hij stond dan maar serieus voor het bord van :?
terwijl heel de klas *\%/* was :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:57

Marloes, je geeft geen antwoord op deze vraag, die ik toch wel belangrijk vind:
Citaat:
In dit topic zijn iig diverse mensen voor wie jouw gevoel of aarzeling niet opgaat. Maakt dat je beeld wat anders? Dat hoeft niet, maar ik ben gewoon benieuwd.

Ik moet overigens zeggen, in groep 6 al lachen om het woord het bed, want daarin worden kinderen gemaakt? Vind ik ook wel vrij absurd... :=

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:58

mirim schreef:
daffodil wat bedoel jij met wereldse jochies en aardse ouders??

Dat het superleuke kinderen zijn met gelukkig ouders die met beide benen op de grond staan. De oudste had met 9 al naar het voortgezet onderwijs gekund bijvoorbeeld, dat wil zij niet omdat hij dat emotioneel/sociaal gezien helemaal niet aankan. Ze heeft met de school een oplossing gezocht zodat ie voorlopig gewoon tussen zijn leeftijdsgenootjes kan blijven.

Dat is slechts één voorbeeld.....

Wij worden standaard afgeslacht door de jongste met spelletjes doen, heerlijk is dat, ventje was zes en maakte iedereen in met tactiekspellen als Carcassonne en Catan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:00

Ik vind mezelf ook niet sociaal minder onderlegd. Ik vind het heerlijk om bij vrienden te zijn, maar ik moet daarna altijd wel even opladen. Daar is toch ook niks mis mee? :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:03

Ha Lielle! Ik had je bovenste bericht al gequote! :D Maar inderdaad.. Long time no see (spoken :P ) .. Alles goed?

Over die ouders, oftewel mijn buren: als het 00.05 uur is met oud & nieuw, komen ze naar buiten, al schreeuwend, wanneer het nou eens afgelopen is met al dat vuurwerk.. Heel de straat vol met alle buren.. keken nogal verdwaasd om. Op een´gelukkig nieuwjaar´wens van een buurman kon ze niks anders zeggen dan ´Houd je kop!´ en schopte kwaad aan bierflesje omver. Zoon keek vanuit slaapkamerraam naar het vuurwerk, maar zocht geen vriendje op :(:) . Ze hebben het hart op de goede plek hoor, maar óf we verschillen extreem van mening over het gegeven of het wel kan op deze manier oud en nieuw vieren óf er zit een gigantische kloof tussen hun sociaal gedrag en die van ons.. Laten we wel zijn: we gaan respectvol met elkaar om, we hebben regelmatig de zorg voor hun kat.. Maar ik heb ook wel gemerkt dat er weinig ruimte is voor lol des levens.. Maargoed, dit is dan ook mijn enige ervaring met ouders van een hoogbegaafd kind, niet bepaald een goede indruk ben ik bang.

Edit: @Lielle: Doelde je hierop? Of ik dat ooit aan jou had gemerkt, voor wat betreft pushend of te serieus ouderschap?
Dan zeg ik volmonig NEE! :D Probeer me er nu een beeld bij te vormen.. Nee, gaat niet lukken :P ..
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 08-10-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt