[incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Re: [incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:49

Ik zie het vaak dan toch echt tot wanhoopspoging :j!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:56

Fiffill schreef:
Ik denk niet dat zoiets snel zou gebeuren. Misschien ligt het anders als je daadwerkelijk liefde voelt voor je broer/zus (en dan niet alleen op de algemene ik hou van mijn familie-manier) maar ik zie experimenterende tieners/pubers zich nog niet zo snel vergrijpen aan hun kinderen later, simpelweg omdat die situatie totaal anders is. De band broer/zus vs ouder/kind is toch wel heel anders en sowieso natuurlijk het leeftijdsverschil. Ik denk daarom dat het niet zo snel tot zoiets zou komen, maar wie weet.

Waarom zou dat niet gebeuren? Iemand die te lui is om die grens te trekken is daar wrs later ook nog te lui voor. De situatie later is niet zoveel verschillend als toen ze jong waren. Het was experimenteren, ze voelden zich misschien wel veilig bij elkaar. Wie is er veiliger voor een kind dan papa of mama?
Ookal zou daar later niet over gepraat worden in het gezin met kinderen, kinderen voelen dat soort nuances prima aan. Wat als het dochtertje/zoontje hier voor open zal staan naar mama/papa toe (er worden immers geen seintjes gegeven dat dit fout zou zijn)? Gaat mama/papa daar dan op in? Ze waren vroeger daar toe bereid, waarom later niet? Wil je je zoontje of dochter niet zo'n veilig gevoel geven bij hun eerste keer net zoals jij dat hebt gehad?
Het kan zomaar heel raar lopen :)

Het gaat dan niet zozeer om de situatie, maar om het psychologische patroon.

Hier is trouwens een boek over, geschreven door een vrouw die dit werkelijk heeft meegemaakt. If only I could remember the title :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:02

Er zijn meerdere boeken over geschreven, ik denk dat ik weet welke jij bedoelt, volgens mij heb ik die ooit voor school gelezen. *denkt*

Maar, van de verhalen die ik in dat topic heb gelezen, weten die tieners/pubers dat het niet "hoort" en het gaat wss meer om de nieuwsgierigheid, dan de aantrekkingskracht of veiligheid. Daarom denk ik dat die er op latere leeftijd en met eigen kinderen er niet meer zo snel zal zijn. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik denk eigenlijk ook niet dat het "lui" is wbt grenzen trekken. De situatie is tenslotte wel zeer verschillend.
Zoals ik al zei, misschien zit het anders met mensen die wel een bepaalde liefde voelen voor hun eigen familieleden. Maar met dat experimenteren denk ik niet dat het zo gauw die kant op zou gaan. Dat lijkt meer bij een bepaalde fase (tiener/puber) in sommigen hun leven te horen. Ook omdat die fase vanzelf weer overgaat en er niet een bepaalde "behoefte" blijft bestaan.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:06

mag ik een linkje? kan ik daarna ook meepraten :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:07

Ik kan me daar niks bij voorstellen om die zekerheid bij mijn ouders of andere familieleden te zoeken..
Maar ik denk wel dat de meeste mensen heel wat kunnen doen uit wanhoop en daar heel ver in kunnen gaan! Net zoals je mensen hebben die liever op hun rug liggen bij jan en allemaal, dan dat ze respect hebben naar zichzelf toe! :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:12

VAn de week in midsomermurders was ook zoiets, een zus die zwanger was van haar broer en verstoten werden door hun ouders.

Het is natuurlijk raar, want er meestal is er sprake van intuitieve weerzin in iemand op dat vlak naar broer of zus toe. Dat heeft de natuur denk ik zo geregeld omdat uit een gevarieerde genenpoel minder kans is dat zwakke eigenschappen samen komen (recessieve genen) waardoor afwijkingen in de gezondheid.

Het is niet zo dat er meteen ongelukkige kindjes van komen, maar wel als dit meerdere generaties na elkaar volgt. Kijk maar naar oude volksstammen die afgelegen leven, die een te beperkte genenpoel hebben. Of naar culturen waar gebruikelijk is dat neven en nichten met elkaar trouwen en kinderen krijgen. Dat gaat best een keer goed, want in de paardenfokkerij gebeurt dit ook en dat noemen ze dan "lijnenteel". Maar de families verzwakken wel als dat generatie op generatie plaatsvindt.

Maar goed, gesteld dat een broer en zus diepere gevoelens voor elkaar koesteren.
Moeten wij dat veroordelen? Doen die mensen daar iemand kwaad mee?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 15:18

Hai langcara
tja ik moet je wel gelijk geven wat betreft je reactie
ze doen andere waarschijnlijk geen echt kwaad ermee

maar als je dan bv zwanger word van je broer of zus en je krijgt een gehandicapt kind die je dan in een instelling achter laat of laat adopteren dan vind ik dat wel erg ...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:30

Fiffill schreef:
Er zijn meerdere boeken over geschreven, ik denk dat ik weet welke jij bedoelt, volgens mij heb ik die ooit voor school gelezen. *denkt*

Maar, van de verhalen die ik in dat topic heb gelezen, weten die tieners/pubers dat het niet "hoort" en het gaat wss meer om de nieuwsgierigheid, dan de aantrekkingskracht of veiligheid. Daarom denk ik dat die er op latere leeftijd en met eigen kinderen er niet meer zo snel zal zijn. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik denk eigenlijk ook niet dat het "lui" is wbt grenzen trekken. De situatie is tenslotte wel zeer verschillend.
Zoals ik al zei, misschien zit het anders met mensen die wel een bepaalde liefde voelen voor hun eigen familieleden. Maar met dat experimenteren denk ik niet dat het zo gauw die kant op zou gaan. Dat lijkt meer bij een bepaalde fase (tiener/puber) in sommigen hun leven te horen. Ook omdat die fase vanzelf weer overgaat en er niet een bepaalde "behoefte" blijft bestaan.

Volgens mij ging het over een familie ergens rond de plaatsjes als Urk enzo, maar dat weet ik ook niet meer zeker. Ik vond het hele verhaal zo vreselijk dat ik het niet allemaal heb onthouden :')

Then we agree to disagree. Ik kan maar moeilijk geloven dat zulke beslissingen geen consequenties hebben, hoe de gevoelens dan ook in elkaar steken. Ik kan me tot op zekere hoogte inleven hoe zo'n iemand denkt en voelt en ik voel dat er consequenties zijn. Maar goed, zeker kan ik niet zijn natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:36

phormicola schreef:
Waarom zou dat niet gebeuren? Iemand die te lui is om die grens te trekken is daar wrs later ook nog te lui voor. De situatie later is niet zoveel verschillend als toen ze jong waren.

Ik denk niet dat het zozeer is dat iemand "te lui" is om een grens te trekken. Dat doe je namelijk in een seconde en kost behoorlijk weinig inspanning. Misschien dat ze gewoon het slechte er niet van inzien door een gebrek aan normen en waarden, maar "te lui" lijkt me niet de meest waarschijnlijke reden.

En de situatie lijkt mij trouwens compleet anders met je eigen kinderen als je zelf ouder bent. Tijdens het puberen heb je veel last van hormonen die soms opspelen en heb je minder inzicht in wat je daden voor gevolgen kunnen hebben (wie heeft er nooit wat stoms gedaan op die leeftijd?). Als je ouder bent dan heb je minder last van die hormonen en een seksuele relatie met je kinderen is strafbaar terwijl experimenteren met broer/zus dat niet is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:41

shilady schreef:
Hai langcara
tja ik moet je wel gelijk geven wat betreft je reactie
ze doen andere waarschijnlijk geen echt kwaad ermee

maar als je dan bv zwanger word van je broer of zus en je krijgt een gehandicapt kind die je dan in een instelling achter laat of laat adopteren dan vind ik dat wel erg ...

Net wat ik zeg, er zal heus geen gehandicapt kind van komen. Die kans is denk ik niet groter dan een vrouw die op haar 41e voor het eerst een kind krijgt.
Maar dit gebeurt wel als er van generatie op generatie inteelt plaatsvindt, maar niet van 1x. En wie zegt dat zo'n vrouw dat kind wil afstaan. Vroeger moest ze, maar de tijden zijn veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:46

Langcara schreef:
Het is natuurlijk raar, want er meestal is er sprake van intuitieve weerzin in iemand op dat vlak naar broer of zus toe. Dat heeft de natuur denk ik zo geregeld omdat uit een gevarieerde genenpoel minder kans is dat zwakke eigenschappen samen komen (recessieve genen) waardoor afwijkingen in de gezondheid.

Heb je hier misschien een bron van?
Het lijkt me dat je ouders je dat vertellen (als ze je normen en waarden bijbrengen), of dat je iemand op een andere manier ziet omdat je ermee bent opgegroeid.
Als je dus niet samen met je broer/zus opgroeit (een bij de vader, ander bij de moeder en je weet niet van elkaars bestaan) dan is volgens mij de kans om je tot elkaar aangetrokken te voelen even groot als bij iedere andere persoon. In dat geval zou de natuur niets hebben geregeld om de genenpoel gevarieerd te houden.

Dus als je een linkje hebt waarin staat hoe dit werkt dan zou ik die graag zien.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:51

ja inderdaad, maar is het niet zo dat meestal de mensen met een laag referentiekader of laag niveau zoiets eerder doen? :o

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:08

enzino schreef:
Als je dus niet samen met je broer/zus opgroeit (een bij de vader, ander bij de moeder en je weet niet van elkaars bestaan) dan is volgens mij de kans om je tot elkaar aangetrokken te voelen even groot als bij iedere andere persoon. In dat geval zou de natuur niets hebben geregeld om de genenpoel gevarieerd te houden.

Dus als je een linkje hebt waarin staat hoe dit werkt dan zou ik die graag zien.

Nee, hiermee ben ik het met je eens. Die intuitieve weerzin is er veel minder als je inderdaad apart opgroeit van elkaar en niet samen als broer en zus.
Ik denk dat samen opgroeien namelijk bepalend is voor die weerzin.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:08

knetterhard schreef:
ja inderdaad, maar is het niet zo dat meestal de mensen met een laag referentiekader of laag niveau zoiets eerder doen? :o

Ik denk van niet. Ik denk dat zoiets los staat van milieu.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:10

ik denk dat namelijk dat mensen met een hoger niveau meer normen en waarden hebben dan mensen met een laag niveau!

Ik heb trouwens niks tegen mensen met een laag niveau hoor :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:11

knetterhard schreef:
ik denk dat namelijk dat mensen met een hoger niveau meer normen en waarden hebben dan mensen met een laag niveau!

Ik denk dat dit los staat van normen en waarden. Dit heeft met gevoel te maken en dat gaat buiten ratio en dus buiten normen en waarden.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:35

knetterhard schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, (inteelt etc, pedofilie) komt net zoveel voor bij hoger als zowel lager opgeleidde, alleen de hoger op geleidde kunnen het vaak beter verborgen houden.

Ikzelf zou toen ik puber was niet iets met mijn broers gehad willen hebben.
Maar zoals al eerder genoemd, het is kwa kinderen krijgen niet de juiste beslissing.
Maar tja hoe zit het dan met anderen als je 40plus bent is de kans op een gehandicapt kind ook groter.
Of een verstandelijk gehandicapte die een kind krijgt idem.

Het is gewoon hoe wij de normen en waarden geleerd hebben.

In bepaalde culturen is het nog steeds normaal om uitgehuwelijkt te worden met neef nicht oom etc

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:36

testebeest schreef:
knetterhard schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, (inteelt etc, pedofilie) komt net zoveel voor bij hoger als zowel lager opgeleidde, alleen de hoger op geleidde kunnen het vaak beter verborgen houden.

Ikzelf zou toen ik puber was niet iets met mijn broers gehad willen hebben.
Maar zoals al eerder genoemd, het is kwa kinderen krijgen niet de juiste beslissing.
Maar tja hoe zit het dan met anderen als je 40plus bent is de kans op een gehandicapt kind ook groter.
Of een verstandelijk gehandicapte die een kind krijgt idem.

Het is gewoon hoe wij de normen en waarden geleerd hebben.

In bepaalde culturen is het nog steeds normaal om uitgehuwelijkt te worden met neef nicht oom etc

Hoe denk je dat zo? :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:42

heb je pb gestuurd wel een wat verkorte uitleg :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:45

Je hebt helemaal gelijk, nu klink ik wel erg vooroordelend!
Maar ik kan wel zeggen dat over het algemeen de mensen met een lager opleidingsniveau die ik ken(noem maar gerust heel laag) wat minder normen en waarden hebben!
Vandaar dat ik het zo zei :j

Edit: Daar is trouwens niks mis mee hoor, niet iedereen denkt hetzelfde en daar ben ik ook heel blij om :D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:47

maar tja normen en waarden is wat je maar zelf leert, homosexualiteit word hier in ned redelijk geaccepteerd in verhouding tot andere landen waar het normaal is dat neef nicht etc trouwen

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:48

Ik heb een zus maar nee nooit. neef/nicht is nee nooit. Zelfs achternicht/neef of in de verte familie is echt nee nooit! ergens heb je bloedverwanten dus nee danke.

Ik ken wel een verhaal van een stel die gescheiden zijn en toen een nieuwe partner vonden en een dochter en een zoon hadden die ook iets met elkaar hadden (stiefzus/zoon)

mag ik die link misschien ook

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:49

knetterhard schreef:
Je hebt helemaal gelijk, nu klink ik wel erg vooroordelend!
Maar ik kan wel zeggen dat over het algemeen de mensen met een lager opleidingsniveau die ik ken(noem maar gerust heel laag) wat minder normen en waarden hebben!
Vandaar dat ik het zo zei :j

Edit: Daar is trouwens niks mis mee hoor, niet iedereen denkt hetzelfde en daar ben ik ook heel blij om :D

DAt is denk ik zo, ze hebben wat mindere normen en waarden.

Maar zoals ik al eerder zei, gevoelens voor iemand hebben, dat gaat eigenlijk buiten jezelf om. Daar ben je niet baas over. Dat zijn dingen die je overkomen, ongevraagd, ongewild. En hoge opleiding of milieu of lage, we zijn en blijven mensen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:51

En daar ben ik helemaal met je mee eens!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:10

knetterhard schreef:
En daar ben ik helemaal met je mee eens!

ik ook !