Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:32

Rianneke schreef:
xxriiannee schreef:
oh heerlijk

De patat of de hoeveelheid zout van de mac? :7

zout :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:34

Ach, ik eet ook wel eens een chippie voor het zout, hoor.... ;)

Anoniem

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:36

Merken we hier ook trouwens. Lief gaat biet graag uit eten, want het smaakt dan zo nep volgens hem. Wat klopt, E nummers kunnen niet op tegen natuurlihke smaken.
Ik verbaas me over de hoeveelheid kinderen die helemaal geen natuurlijke dingen lusten. Die zijn zo gewend aan die nepsmaken dat hun lijf de natuurlijke smaak van dingen niet eens meer herkennen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:39

xxriiannee schreef:

Krijg je wel voldoende mineralen binnen dan? Als je zout zo lekker vindt, wijst dat op een tekort aan elektrolyten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:39

Klopt, kinderen hebben dat probleem, net als hun ouders.
Door al die toevoegingen verdwijnt de natuurlijke smaak en om maar niet te spreken over het feit dat overal suiker in zit.
GEK word ik ervan!!! Suiker is zo'n troep.... Zout is met mate prima, vooral onbewerkt zeezout. Ik heb hier ook alleen maar onbewerkte bruine suiker staan, vinden mensen ook zo gek. Jaahaaa, ik heb wat afwijkingen, hahaha..... :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:41

Twiggy2008 schreef:
En wat heeft de bio industrie met de natuur te maken?

En daarom staat het dus tussen aanhalingstekens!! Want alles wat wij tegenwoordig doen is bedrijfsmatig. We hoeven nu niet meer in een luipaardenvel met een speer achter een buffel aan te rennen. Wij leven in het nu en daar is nu eenmaal niks tegen te doen. In vroegere tijden was het misschien dan eerlijker naar het dier toe, eerlijkere kans dan, maar of het nou zo diervriendelijk was? Vandaar dat ik ook nu bewust kies voor een koe die ik ken en waarvan ik weet dat ze een gemakkelijk stressvrij leven heeft gehad en een snelle dood, zonder nog op lang transport te moeten of eerst van hot naar haar gesleept door handelaren voordat het in een slachterij terecht komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:41

Ik wilde al zeggen wat is er gek aan die bruine suiker maar denk dat dat eerder aan mij ligt dan. _O- Wij hebben altijd van die bruine suiker...

Ik moet zeggen dat wij ergens misschien wel een beetje "verwend" zijn met eten, biologisch eten heeft sowieso vaak een wat sterkere smaak, kaas uit de supermarkt smaakt dan echt gewoon naar plastic. :7 Ook andere dingen, vind het bij komkommer ook heel duidelijk..

Edit:

Yamcha schreef:
Merken we hier ook trouwens. Lief gaat biet graag uit eten, want het smaakt dan zo nep volgens hem. Wat klopt, E nummers kunnen niet op tegen natuurlihke smaken.
Ik verbaas me over de hoeveelheid kinderen die helemaal geen natuurlijke dingen lusten. Die zijn zo gewend aan die nepsmaken dat hun lijf de natuurlijke smaak van dingen niet eens meer herkennen.

Lees nu je laatste stukje, ik heb dat dus precies andersom! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:44

Ik ook. Heb een tiramisu gebakken geweigerd omdat er gelatine inzet en teveel suiker.
Wij hebben hier rietsuiker en biologische suiker. Nog minder zoet ook. Maar vooral niet geraffineerd. Ik heb het ook andersom, maar ik ben opgevoed met natuurlijk eten. Veel gezonder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:45

Net als volkorenmeel gebruiken voor de pannenkoeken en de appeltaart, ik vind dat echt veel lekkerder dan als je dat "standaard" witte meel gebruikt. Veel meer smaak en structuur met volkoren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:46

Ik voel me altijd zo'n geitenwollen sok met mijn dingetjes qua eten, maar zo zie ik er dus niet bepaald uit.... :')

Fiffill, jij lijkt ook erg op mij qua wat je zoal in de kast hebt staan, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:13

Dan ben ik ook een geitenwollensokken mens, hahaha. Maar 't heeft wel voordelen, ik heb geen moeite om op gewicht te blijven bijvoorbeeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:17

Oh ach mensen kijken mij ook wel eens raar aan als ik vertel dat we geen televisie hebben. Of geen auto... of geen magnetron. Gewoon omdat we het niet nodig hebben, dat is eigenlijk de simpele reden. :+ Maar voor veel mensen zijn die dingen zo standaard dat het kennelijk lastig te begrijpen is. :))

Geitenwollensokkenmens, zo zie ik er niet uit verder. :Y)
En Yamcha, hier thuis heeft ook niemand problemen om op gewicht te blijven :n maar dat zit miss ook wel in de genen, we zijn allemaal vrij slank.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:18

odetteke schreef:
marleen_88 schreef:
Ik vind het belangrijk dat een kind vanaf kleins af aan overal kennis mee maakt qua eten, daar hoort dus ook vlees bij.

Ook insecten? Dat is immers in een groot deel van de wereld ook normaal, en dat is vele malen voedzamer dan vlees.
of muskusrat (in belgie op de menukaart als waterkonijn)? Orgaanvlees? Honden en katten? Vis die je zelf vangt en doodmaakt? Placenta? Casu marzu? Maden? Schapenballen? Geitenogen?

Hebben het toch over Nederland hier; in Nederland zijn deze dingen niet te vinden. En ja ik heb vroeger als klein meisje m'n vader geholpen met het slachten van kippen. Daarbij werden ook organen in de kippensoep gedaan, nou ben er echt niet minder om geworden. En daarbij schijnt lever ontzettend gezond te zijn. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:21

Yamcha schreef:
xxriiannee schreef:

Krijg je wel voldoende mineralen binnen dan? Als je zout zo lekker vindt, wijst dat op een tekort aan elektrolyten.

Oeh, daar ga ik me eens in verdiepen! Ik gooi overal zout op, zelfs de cup a soup en tosti's :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:22

En cup a soup is al zo zout van zichzelf :oo sowieso is teveel zout echt niet goed voor je en je zit al best snel aan een teveel... dus daar zou ik wel even goed op letten. :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:30

marleen_88 schreef:
[***] schreef:
Ook insecten? Dat is immers in een groot deel van de wereld ook normaal, en dat is vele malen voedzamer dan vlees.
of muskusrat (in belgie op de menukaart als waterkonijn)? Orgaanvlees? Honden en katten? Vis die je zelf vangt en doodmaakt? Placenta? Casu marzu? Maden? Schapenballen? Geitenogen?

Hebben het toch over Nederland hier; in Nederland zijn deze dingen niet te vinden. En ja ik heb vroeger als klein meisje m'n vader geholpen met het slachten van kippen. Daarbij werden ook organen in de kippensoep gedaan, nou ben er echt niet minder om geworden. En daarbij schijnt lever ontzettend gezond te zijn. :)

Precies, eten is cultuur en maatschappij gebonden. In mijn minisamenleving thuis hoort vlees er niet bij, is het niet vanzelfsprekend, in de iets grotere samenleving (nederland) is het eten van rauwe haring met uitjes normaal en doe je mayonaise bij de patat, als je het nog iets groter bekijkt is dat juist weer niet normaal. Er is geen normaal, er is geen standaard. We leven in een wereld waar je binnen een paar uur een rottende kaas kan eten, lauw bier kan drinken, een vis op je bord wordt doodgesneden, er een muskusrat op je bord ligt in een chique restaurant, geitenogen voorgeschoteld krijgt, of insecten uit een boomstam staat te peuteren met mensen die dat dagelijks doen.

Ieder zijn eigen visie en idealen, je hoeft geen dingen te eten omdat het nu eenmaal zo hoort, je moet eten waar jij je prettig bij voelt.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:31

jullie hebben compleet gelijk natuurlijk, ik kan dat niet baseren op 1 geval. ik denk ook wel dat als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoud je een heel end kunt komen. Maar heel vaak blijken vegetariërs er niet genoeg energie in te steken om de goede vleesvervangers in hun dieet op te nemen. En dat is eigenlijk mijn punt. Heb geen bezwaar tegen vegetariërs, maar wel tegen het feit dat er zijn die niet goed nadenken over de goede vervangende stoffen binnen te krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:32

Ja, wij zijn hier ook superslank en kunnen toch aardige hoeveelheden eten, hoor. :D
Mensen staan er vaak van te kijken, maar ik eet gewoon wat ik wil en ik sport niet om af te vallen, wel omdat ik het fijn vind om in beweging te blijven en ik hou graag mijn redelijk strakke figuurtje, ook nu ik bij de 40ers hoor officieel. :)

Fiffill, ik heb wel gewoon tv (eentje maar, hoor, hoef er geen tig in mijn huis, zoals sommige mensen wel hebben), een magnetron (al kan ik best zonder) en er staat ook een auto voor de deur. Is ook wel handig, omdat we in een dorp wonen en ik toch vaak zware dingen nodig heb, die op de fiets niet handig te vervoeren zijn (gisteren een rondje dierensupermarkt, kattengrint, grote pakken stro en hooi voor de nijnen buiten etc.). En ik wil ook wel eens naar vrienden, die niet om de hoek wonen. Hoe doen jullie dat?

Lever, brrrrrrr...... zo smerig!!! Ik zou echt niet weten wat lever of orgaanvlees toevoegt aan mijn leven. Ben daar gelukkig ook niet mee opgevoed, maar die geur alleen al..... Doet me denken aan Frankrijk, waar ze dat zo gewoon vinden om te eten, gatver!!!
Geef mij maar Italie, daar kun je heeeeeerlijk vegetarisch eten!!! :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:33

odetteke schreef:
Precies, eten is cultuur en maatschappij gebonden. In mijn minisamenleving thuis hoort vlees er niet bij, is het niet vanzelfsprekend, in de iets grotere samenleving (nederland) is het eten van rauwe haring met uitjes normaal en doe je mayonaise bij de patat, als je het nog iets groter bekijkt is dat juist weer niet normaal. Er is geen normaal, er is geen standaard. We leven in een wereld waar je binnen een paar uur een rottende kaas kan eten, lauw bier kan drinken, een vis op je bord wordt doodgesneden, er een muskusrat op je bord ligt in een chique restaurant, geitenogen voorgeschoteld krijgt, of insecten uit een boomstam staat te peuteren met mensen die dat dagelijks doen.

Ieder zijn eigen visie en idealen, je hoeft geen dingen te eten omdat het nu eenmaal zo hoort, je moet eten waar jij je prettig bij voelt.

Daar heb je ook helemaal gelijk in, ik heb ook alleen gezegd dat ik vind dat het er wel bij hoort. En dan kijk ik voornamelijk naar mijn omgeving ja. Bij mij in de omgeving is 't 'normaal' om vlees te eten, daar baseer ik mijn mening op, dat ik vind dat het erbij hoort.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:34

mickey1978 schreef:
jullie hebben compleet gelijk natuurlijk, ik kan dat niet baseren op 1 geval. ik denk ook wel dat als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoud je een heel end kunt komen. Maar heel vaak blijken vegetariërs er niet genoeg energie in te steken om de goede vleesvervangers in hun dieet op te nemen. En dat is eigenlijk mijn punt. Heb geen bezwaar tegen vegetariërs, maar wel tegen het feit dat er zijn die niet goed nadenken over de goede vervangende stoffen binnen te krijgen.

Tja die mensen zijn er inderdaad, Net zoals er mensen zijn die ziek worden van niet goed gebakken kippenvlees. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:35

In mijn omgeving is het zowel normaal om wel als geen vlees te eten, of een combinatie daarvan. Vooral die laatste zie je steeds meer, dat mensen bewust minder vlees eten. Goede ontwikkeling, vind ik dat, als vegetarier. :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:46

marleen_88 schreef:
Daar heb je ook helemaal gelijk in, ik heb ook alleen gezegd dat ik vind dat het er wel bij hoort. En dan kijk ik voornamelijk naar mijn omgeving ja. Bij mij in de omgeving is 't 'normaal' om vlees te eten, daar baseer ik mijn mening op, dat ik vind dat het erbij hoort.

Dat is ook helemaal prima :j Het gaat mij er om dat het "het hoort er gewoon bij" niet als argument gebruikt wordt. In de middeleeuwen werden er "heksen" verbrand of verdronken want dat hoorde nu eenmaal zo ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:38

Twiggy2008 schreef:
Vroeger werd er ook vreemder naar je gekeken, als je vegetarisch at. Ik merk tegenwoordig weinig dat mensen het raar vinden als ik zeg dat ik vegetarisch ben. Het is wel zo dat mijn dochter wel in de minderheid is, als vegetarisch jong meisje, al hoewel veel ouders aangeven dat ze ook bewust minder vlees eten, dus het gegeven an sich is wel bekend.

Vroeg of laat worden we allemaal vega straks, simpelweg door voedselschaarste (denk aan al het voer wat in runderen etc gaan).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:20

F_Orumster schreef:
Vroeg of laat worden we allemaal vega straks, simpelweg door voedselschaarste (denk aan al het voer wat in runderen etc gaan).

Dat denk ik dan weer niet :o Want net zoals bijv melkkoeien gaan uiteindelijk ook naar de slager... En melkproducten zijn volgens mij bijna niet meer weg te denken bij de consument.

En jullie stelletje geitenwollensokken :Y) Ag je moet vooral doen waar je jezelf lekker bij voelt is mijn idee! Ik ben ook nog wel van het ouderwetsere zeg maar. Veel vers spul, zo veel mogelijk eten met de seizoenen mee. Dus boerenkool in de winter sla in de zomer etc etc. En ik heb een kasje en een moestuintje <3 Mijn zwager is fruitteler en heeft koelcellen om ze te bewaren, maar ik eet alleen appels als ze vers van de boom af komen :o (wat klinkt dat trouwens verwend :o )

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:25

Yamcha schreef:
xxriiannee schreef:

Oh ja? Nooit bij nagedacht. Ben gek op zout. Maar waar kan ik een gebrek aan hebben dan? kwa mineralen? ;)