Rianneke schreef:xxriiannee schreef:oh heerlijk
De patat of de hoeveelheid zout van de mac?
zout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xxriiannee schreef:zout
Twiggy2008 schreef:En wat heeft de bio industrie met de natuur te maken?
Yamcha schreef:Merken we hier ook trouwens. Lief gaat biet graag uit eten, want het smaakt dan zo nep volgens hem. Wat klopt, E nummers kunnen niet op tegen natuurlihke smaken.
Ik verbaas me over de hoeveelheid kinderen die helemaal geen natuurlijke dingen lusten. Die zijn zo gewend aan die nepsmaken dat hun lijf de natuurlijke smaak van dingen niet eens meer herkennen.
odetteke schreef:marleen_88 schreef:Ik vind het belangrijk dat een kind vanaf kleins af aan overal kennis mee maakt qua eten, daar hoort dus ook vlees bij.
Ook insecten? Dat is immers in een groot deel van de wereld ook normaal, en dat is vele malen voedzamer dan vlees.
of muskusrat (in belgie op de menukaart als waterkonijn)? Orgaanvlees? Honden en katten? Vis die je zelf vangt en doodmaakt? Placenta? Casu marzu? Maden? Schapenballen? Geitenogen?
marleen_88 schreef:[***] schreef:Ook insecten? Dat is immers in een groot deel van de wereld ook normaal, en dat is vele malen voedzamer dan vlees.
of muskusrat (in belgie op de menukaart als waterkonijn)? Orgaanvlees? Honden en katten? Vis die je zelf vangt en doodmaakt? Placenta? Casu marzu? Maden? Schapenballen? Geitenogen?
Hebben het toch over Nederland hier; in Nederland zijn deze dingen niet te vinden. En ja ik heb vroeger als klein meisje m'n vader geholpen met het slachten van kippen. Daarbij werden ook organen in de kippensoep gedaan, nou ben er echt niet minder om geworden. En daarbij schijnt lever ontzettend gezond te zijn.
odetteke schreef:Precies, eten is cultuur en maatschappij gebonden. In mijn minisamenleving thuis hoort vlees er niet bij, is het niet vanzelfsprekend, in de iets grotere samenleving (nederland) is het eten van rauwe haring met uitjes normaal en doe je mayonaise bij de patat, als je het nog iets groter bekijkt is dat juist weer niet normaal. Er is geen normaal, er is geen standaard. We leven in een wereld waar je binnen een paar uur een rottende kaas kan eten, lauw bier kan drinken, een vis op je bord wordt doodgesneden, er een muskusrat op je bord ligt in een chique restaurant, geitenogen voorgeschoteld krijgt, of insecten uit een boomstam staat te peuteren met mensen die dat dagelijks doen.
Ieder zijn eigen visie en idealen, je hoeft geen dingen te eten omdat het nu eenmaal zo hoort, je moet eten waar jij je prettig bij voelt.
mickey1978 schreef:jullie hebben compleet gelijk natuurlijk, ik kan dat niet baseren op 1 geval. ik denk ook wel dat als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoud je een heel end kunt komen. Maar heel vaak blijken vegetariërs er niet genoeg energie in te steken om de goede vleesvervangers in hun dieet op te nemen. En dat is eigenlijk mijn punt. Heb geen bezwaar tegen vegetariërs, maar wel tegen het feit dat er zijn die niet goed nadenken over de goede vervangende stoffen binnen te krijgen.
marleen_88 schreef:Daar heb je ook helemaal gelijk in, ik heb ook alleen gezegd dat ik vind dat het er wel bij hoort. En dan kijk ik voornamelijk naar mijn omgeving ja. Bij mij in de omgeving is 't 'normaal' om vlees te eten, daar baseer ik mijn mening op, dat ik vind dat het erbij hoort.
Twiggy2008 schreef:Vroeger werd er ook vreemder naar je gekeken, als je vegetarisch at. Ik merk tegenwoordig weinig dat mensen het raar vinden als ik zeg dat ik vegetarisch ben. Het is wel zo dat mijn dochter wel in de minderheid is, als vegetarisch jong meisje, al hoewel veel ouders aangeven dat ze ook bewust minder vlees eten, dus het gegeven an sich is wel bekend.
F_Orumster schreef:Vroeg of laat worden we allemaal vega straks, simpelweg door voedselschaarste (denk aan al het voer wat in runderen etc gaan).