Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

Solleke_Noah

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:07

Ik ben ook vegetariër, 8 jaar nu. Ben ermee begonnen uit principe zullen we maar zeggen, ik eet (at) erg graag vlees, en veel ook. Maar als je in discussies (bv over welzijn) een punt wou maken, kaatsten veel mensen de bal terug met 'en ben jij vegetariër dan?' alsof je anders geen recht van spreken hebt... Ben mede daarom vegetariër geworden, ik kan mijn idealen beter uitleggen/verdedigen en heb een passend weerwoord op de dooddoener 'dan ben je ook vegetariër zeker'? Jep, dat ben ik ;) *stilte aan de overkant*

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 01:13

Amalarab schreef:
Eefste schreef:
Haha. Die opmerking over soja is zo vaak ten onrechte geroepen. MaXcomX; Koeien worden gevoed met soja waar oerwouden voor worden gekapt. Ik weet de precieze getallen niet uit mijn hoofd, maar het beetje soja voor vegaburgers is nihil vergeleken met het deel dat in diervoer gaat (voor in de bio-industrie) dus om daarom iets te hebben tegen vegetariers die soja eten is een beetje raar.

Als iedereen DIT nu eens onthoudt? Maar nee het komt wel goed uit om te zeggen dat voor vegetariërs alle oerwouden gekapt worden...NEE HET IS VOOR VLEESETERS! }:0

Hihi: Soja is soja.
Soja alleen voor koeien bestaat niet. Overigens krijgen koeien geen soja, maar sojaschroot (restproduct). Van Soja wordt voornamelijk olie gemaakt (20%) en wat overblijft is het schroot en de hullen (80%).
Voor 1 kio vlees heb je 5 kilo sojachroot nodig. Als we geen vlees zouden eten maar soja, dan hou je dus nog steeds het probleem in stand.
En zo wie zo is al dat gesleep met voedsel over de hele wereld niet bepaald milieuvriendelijk.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 01:25

Ik zeg ook niet dat het ander soja is.. (en idd het is niet alleen voor diervoer, dat weet ik)
Ben het helemaal met je eens dat al dat gesleep met voedsel helemaal niet goed is.
Denk alleen nog steeds niet dat soja eten (in vega producten) veel belastender voor de oerwouden is dan vlees eten..
Maar ik ga dit topic verlaten :)
Ik vind het prima dat er mensen zijn die vlees eten (die zal ik nooit aanvallen daarop!!!!), ook prima dat er mensen zijn die het niet doen.
Ik denk niet dat het milieu meer belast wordt door vegetariërs dan door vleeseters...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:41

ik snap de vraag wel, eet je wel vis?
Zijn zat 'vegetariërs' die vis eten en zich gewoon vegetariër noemen.
Klopt inderdaad niet, maar ze zijn er wel.
Net zoals in dit topic iemand die zich half vegetariër noemt, ze eet namelijk niet zoveel vlees...
Niet banketstaaf bedoelt hoor voor diegene, maar zolang je vlees eet ben je gewoon geen vega.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:21

maXcomX schreef:
Hihi: Soja is soja.
Soja alleen voor koeien bestaat niet. Overigens krijgen koeien geen soja, maar sojaschroot (restproduct). Van Soja wordt voornamelijk olie gemaakt (20%) en wat overblijft is het schroot en de hullen (80%).
Voor 1 kio vlees heb je 5 kilo sojachroot nodig. Als we geen vlees zouden eten maar soja, dan hou je dus nog steeds het probleem in stand.
En zo wie zo is al dat gesleep met voedsel over de hele wereld niet bepaald milieuvriendelijk.

Helaas, als wij alleen soja nodig zouden gebruiken en geen vlees meer eten zou je maar 1/10e soja nodig hebben als wat er nu gebruikt wordt. :) Voor 1 kilo vlees is namelijk 7 kilo soja nodig. En dat is niet alleen schroot. Bijvoorbeeld kippen eten de schroot niet, maar wel de soja zelf. Die wordt verwerkt in hun voer. Bronnen: http://www.iucn.nl en http://www.milieudefensie.nl. Door wél soja te eten en geen vlees eet je dus stukken minder soja! :j

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:57

ff tussendoor, niet alle koeien krijgen sojaschroot hoor,
alleen als dat binnen et rantsoen nodig is !

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:01

Heeft iemand van jullie toevallig de vega nuggets van AH van Tivall in huis en die wil kijken voor mij op de verpakking of er melk (lactose) in zit? Heb gister gehoord dat ik dat niet mag, maar heb de verpakking al weggegooid en wil het morgen avond eten..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:04

Ik ben vegetariër. Ik erger me er altijd aan als mensen vragen waarom :')

Maar ik zal dan hier maar even antwoord geven :+

Ik ben vegetariër omdat ik makkelijk zonder kan en ik hoop een voorbeeld te zijn voor anderen. En dat het vlees/de vis al dood in de winkel ligt is waar, maar hoe meer mensen vegetariër zijn, hoe minder vlees er in de "schappen" hoeft te liggen, hoe minder dieren er geslacht worden, hoe beter voor het milieu en de dieren zelf, mits ze een goed bestaan hebben :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:24

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:15

Bedankt! Ik zat op de website van de AH, maar daar kon je m alleen bestellen..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:38

Ik eet geen vlees, wel vis, al begint dat me ook tegen te staan. Vond het eigenlijk ook nooit lekker.
Ben vroeger veel met mijn DA op de grote stallen geweest, en hoewel die boeren (de meesten dan) echt wel om die beesten geven....krijg het beeld niet uit m'n kop :D

Qua vis eet ik ook geen kabeljauw en ander "bedreigde" diersoorten of hoe noem je dat. Maar begin me ook steeds schuldiger te voelen tegenover mijn gigantische koikarper Jaws, die handtam is (kan hem zo oppakken en aaien,eet uit mijn hand....tja..ben een watje :')

Mijn katten krijgen alleen biologisch voer en een paar eten ook vers vlees, alleen scharrel of biologisch :+

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:47

vinurr schreef:
Ik ben géén vegetariër. Maar ik heet amper vlees, enkel soms eens gehakt of een hamburger of een frikadel ( :') ) De rest vind ik vies, voor mij geen varkenshaas of biefstuk.

hier hetzelfde, ik vind vlees niet lekker!

Wel af en toe een hamburger, beetje gehakt in de lasagna, of een stukje kip maar ik ben dus zo iemand die in de winkel íeder product 100x bekijkt en dan tot de conclusie kom dat ik die dag toch niet zo'n zin heb in vlees :')
Net zoals kipfilet snijden, mn eetlust is dan spontaan voorbij terwijl ik kip wel lekker vind. Het idee staat me tegen..
Vis lust ik ook niet echt, alleen tilapia filet en vissticks.

Eiren eet ik eigenlijk alleen van onze eigen kippen, en op mn brood wel kaas en een enkele keer salami of cervelaat, verder lust ik het allemaal niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:00

Mist schreef:
Ik eet geen vlees, wel vis, al begint dat me ook tegen te staan. Vond het eigenlijk ook nooit lekker.
Ben vroeger veel met mijn DA op de grote stallen geweest, en hoewel die boeren (de meesten dan) echt wel om die beesten geven....krijg het beeld niet uit m'n kop :D

Qua vis eet ik ook geen kabeljauw en ander "bedreigde" diersoorten of hoe noem je dat. Maar begin me ook steeds schuldiger te voelen tegenover mijn gigantische koikarper Jaws, die handtam is (kan hem zo oppakken en aaien,eet uit mijn hand....tja..ben een watje :')

Mijn katten krijgen alleen biologisch voer en een paar eten ook vers vlees, alleen scharrel of biologisch :+

mag ik vragen welk merk je gebruikt voor je kattenvoer? zit dit in blik of in een gewone mensen verpakking?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:10

@sjors; blikvoer Yarrah, almo's nature, snoezepoes zit in blik ja, je hebt verschillende verpakkingen van 400gr blikken, kuipjes, 185gr blikken of vershoudzakjes. Er is nog een merk, maar kan niet op de naam komen en heb het nu niet staan. Vriendin van me die een hondenuitlaatservice heeft bestelt het voor me.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:23

Mist schreef:
@sjors; blikvoer Yarrah, almo's nature, snoezepoes zit in blik ja, je hebt verschillende verpakkingen van 400gr blikken, kuipjes, 185gr blikken of vershoudzakjes. Er is nog een merk, maar kan niet op de naam komen en heb het nu niet staan. Vriendin van me die een hondenuitlaatservice heeft bestelt het voor me.

oke!! helemaal goed. ga het eens uitproberen

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:30

Ik ben zelf nu ook al een paar jaar vegetariër,
En het bevalt me prima.
maar wat me opvalt, is dat er ook zoveel bokkers vegetarisch zijn,
terwijl ik om me heen eigenlijk niemand ken die 100% vegetarisch is
(eten zo nu en dan wel vlees, en vis)
Bovendien, als ik zeg dat ik geen vlees eet,
gaan mensen altijd heel raar tegen me doen:
'hij is toch al dood''waarom zou je vegetariër willen zijn!?' en erger...
Vooral veel onbegrip.
Hebben jullie hier ook last van?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:33

Ik ben zelf ook vegetariër, al een jaar of 10 nu :)
Vind het fijn dat het steeds meer ''populair'' wordt en dat ik op verjaardagen, in restaurants en op festivals ook altijd wel gewoon iets vegetarisch kan krijgen!
Thuis eten mijn ouders ook zo'n 3x per week vegetarisch mee, en als ik bij vriendinnen eet eten zij ook vegetarisch mee. Wel prettig want zo wordt het voor mij een stuk makkelijker :)

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:33

Charlie,

Ik ben dan wel zelf geen vegetarier, maar ik heb wel veel vegetariers om mee heen. Volgens mij doet nooit iemand raar tegen hun en is het allemaal heel normaal. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:04

Nee, ik kom eigenlijk bijna geen onbegrip tegen op mijn vegetarisch zijn. Heb er ook best veel om me heen en anders wel mensen die het onzin vinden om dagelijks vlees te eten. Dus ik heb echt geen problemen, niemand doet raar. Natuurlijk zijn ze er wel eens geweest, hoor, maar ach...... Zijn meestal niet de belangrijkste mensen in mijn leven. ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:19

Hier nog een vegetariër. Nu al bijna 10 jaar schat ik. Ben begonnen uiteraard omdat ik het als klein meisje zielig vond ;) Maar ben nu nog sterker overtuigd, als je ziet hoeveel dierenleed, milieuvervuiling etc de vleesproductie kost. Heb de rest van de familie wel zo ver dat ze netjes biologisch vlees eten. Mijn moeder eet zelf zeer weinig vlees. Stuit wel eens op onbegrip, maar dan meer in de vorm van 'Maar het is zo lekker?!'

Vraagje: Hoe streng zijn jullie in je dieet? Hoe doen jullie dat met gelatine, of dierlijk stremsel?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:23

ik ben vegetarier, al bijna 8 jaar en ik eet alleen scharrel eieren. Ik eet ook geen vis.
Ik ben vegetarisch geworden omdat het walgelijk is hoe er met dieren omgegaan wordt voordat ze geslacht worden en ik kan gewoon geen vlees eten, ik krijg dan het gevoel dat ik gewoon een lijk zit te eten.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:26

ELpatcho schreef:
Hier nog een vegetariër. Nu al bijna 10 jaar schat ik. Ben begonnen uiteraard omdat ik het als klein meisje zielig vond ;) Maar ben nu nog sterker overtuigd, als je ziet hoeveel dierenleed, milieuvervuiling etc de vleesproductie kost. Heb de rest van de familie wel zo ver dat ze netjes biologisch vlees eten. Mijn moeder eet zelf zeer weinig vlees. Stuit wel eens op onbegrip, maar dan meer in de vorm van 'Maar het is zo lekker?!'

Vraagje: Hoe streng zijn jullie in je dieet? Hoe doen jullie dat met gelatine, of dierlijk stremsel?

Vis en vlees eet ik nooit, ook eet ik echt alleen scharreleieren. Dat hoort gewoon bij mijn principe :j
Verder probeer ik thuis zo goed mogelijk te letten op dingen als gelatine en dierlijk stremsel, maar als ik buiten de deur eet ben ik daar minder streng in. Ik vind ook dat je nog een beetje moet kunnen leven en als ik echt meer naar de veganistische kant ga denken dan wordt dat gewoon erg lastig.
Ik probeer gewoon op mijn manier een steentje bij te dragen :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:06

Hier nog een parttime vegetarier ;).
Is ooit begonnen met: dat is zielug !!!
En besloot geen vlees meer te eten..

Ondertussen ben ik wel over mijn dat ik zielug fase heen.. Maar na jaren geen vlees eten, vind ik het en vies en mijn maag/darmen krijgen het ook echt niet meer verwerkt.

Dus ik houd het meestal bij gehakt, af en toe kip.. Kroket, tonijn, etc. lus ik ook nog wel, maar ik noem mezelf nog steeds maar part-time vegetatier, makkelijker uitleggen ;)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:45

Ik ben geen vegetariër, maar echt veel vlees eet ik ook niet.
Eet liever wat meer groente en aardappels dan vlees :P
Maar bijv. een biefstuk, gehaktbal, frikandel etc. eet ik wel erg graag.

Maar heb een hekel aan die spieren die in sommige stukken vlees zitten, vandaar dat ik niet zo graag vlees eet :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:03

lisasander schreef:
Ik ben vegetarisch geworden

Hoe heb je dat gedaan :+