Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:07

Ik zou gewoon je geld terugvragen. Heeft lang genoeg geduurd en blijkbaar krijgt ze het nu ineens warm omdat het topic weer loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:09

Skygirl schreef:
Citaat:
Opnieuw bewerken en doorsturen of een andere foto uitkiezen!

Wil ze nu dat jij hem gaat bewerken?! :oo Dat ze ook nog eisen gaat stellen (of een andere foto uitkiezen!) op dit punt. :\

Neen, voor zover ik het begrijp weet ze niet wat ik wil met die hoofdfoto dus moet ik dat duidelijk uitleggen zodat ze die opnieuw kan bewerken en doorsturen (als ik dat wil) of ik moet een andere foto uitkiezen ...

Ik kan wel blijven uitkiezen, ik had 1 draffoto gekozen die ik nog wat vond, maar die krijgt ze niet bewerkt (had ook niet anders verwacht, als iemand die wel bewerkt krijgt is het een hele straffe) en dus opperde ze een andere te nemen .. Maar ik wilde verdorie eens echte actiefoto's omdat ik die zelf niet kan maken (heb ik haar ook duidelijk aangegeven) en nu zitten we te klooien om er 1 draffoto uit te krijgen ... Ik maak betere foto's als ik alleen met hem aan het werk ben :(

(sorry, maar ben echt boos nu :o )

Anoniem

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:12

Gewoon je geld terug vragen! tis wel klaar nu lijkt mij..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:12

Ik zou echt dreigen met openbaar maken nu. :o Als ze je geld niet teruggeeft.

Denk eigenlijk dat ik dat al lang gedaan had. Ik hoop dat dit niet de normale gang van zaken is, maar als je iemand zo lang laat wachten geloof ik niet dat je voor de rest wel altijd alles goed en snel afhandelt. :n

edit: Voor het geld terug vragen zou ik ook echt een duidelijke limiet stellen. Binnen 5 dagen moet het overgemaakt zijn oid.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 29-03-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:13

Je kunt wel blijven bewerken, ik heb de foto's toen gezien en op bijna alle bewegingsfoto's stonden toen mensen op de achtergrond dus dat is gewoon lastig weg te halen of je moet erg goed zijn met Photoshop. En verder waren ze sowieso niet geweldig nee. :o
Zaten wel een aantal leuke hoofdfoto's tussen vond ik, maar het waren geen hoogstandjes. :n Je kunt dan wel gaan bewerken maar het meeste moet toch van de foto zelf komen, niet van de bewerking... ;)

Ik zou je geld terugvragen. Het duurt allemaal al zo lang en zo kun je wel aan de gang blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:17

Klopt, bij de portretfoto's zitten een aantal leuke :j Maar echt, met wat hulp van mensen die hem vasthouden of aandacht trekken en ik krijg ze ook nog wel gemaakt :o En gewoon geen (bruikbare) actiefoto's terwijl dat net hetgeen is waar je naar uitkijkt ....

En tja, door mindere belichting heeft mijn pony op een aantal foto's gewoon witte manen ... en ik heb helemaal geen pony met witte manen, dat is iets waar ik persoonlijk heel erg aan hang, aan de niet-witte manen van mijn pony :o Ik begrijp wel dat het niet altijd makkelijk is om de juiste belichting te hebben etc. etc., maar van iemand die beweerd zoveel met fotografie bezig te zijn verwacht je wel dat het kan ... De vorige fotograaf kon toch de juiste belichting vinden :+ (herinner me toch niet dat het toen opviel dat hij ineens witte manen had). Op deze foto's is het gewoon een heel donkere pony met zowat witte manen, terwijl hij gewoone en vos is met gelige manen .. Dus de pony lijkt niet eens op mijn pony :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:19

Ik denk dat dat het vooral is, je had er hogere verwachtingen van. Maar ik vind de wachttijd op zich eigenlijk al reden genoeg om je geld terug te eisen, dit is toch bizar lang en er zit amper vooruitgang in.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:23

Foto's moeten goed zijn! Zonder (al te veel) bewerkingen. Als een foto langer dan 1 minuut bewerkt zou moeten worden, is het in mijn ogen niet een goede foto (of niet goed genoeg) voor deze gelegenheid.

Ik begin nou toch wel heel benieuwd te worden naar deze foto's... Ik ben absoluut geen pro, maar zou het zo voor je komen doen. Gratis! (Inderdaad, voor een kopje thee met een (chocolade) koekje! ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:25

Heb nog een tijdje getwijfeld of mijn verwachtingen niet te hoog waren ... Maar als je dat geld geeft en iemand ziet eruit alsof ze er wat van kan, dan mag je toch verwachten dat die je pony vastlegt zoals je zelf niet kan? En als je dan een compleet andere pony (door de belichting) krijgt ... De foto's in mijn profiel zijn zelfgemaakt, die belichting zit ook totaal niet overal goed, maar ik zie nergens een donkere pony met witte manen, dus hoe ze dat klaargespeeld heeft is mij gewoon een raadsel ... (het is ook niet op alle foto's, dat zeg ik niet, maar wel net op degene die qua pose etc. het leukst zijn :+ ).

Neen, het is jammer voor de fotografen die het wel goed doen en wel kwaliteit leveren, maar ik heb het gehad ... ik kan het beter zelf doen ... dat gevoel heb ik dus echt :o (met uitzondering dan van fotografen à la Femke, dat is gewoon een klasse apart :+ ).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:27

Ik vind niet dat je verwachtingen te hoog zijn, voor die prijs en voor een prof verwacht je toch meer. Ik heb van haar ook wel veel betere foto's gezien hoor, misschien waren de omstandigheden nu ook gewoon wat minder maar dat is geen excuus om het zo lang te laten duren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

Ik denk dat als de fotografe in kwestie in RAW had gefotografeerd (of misschien heeft ze dat wel gedaan? ) de kleuren en de witte manen makkelijk verholpen konden worden, maar weet verder niet veel van de situatie af :P Ik fotografeer nu een half jaar in RAW en het is echt een hele uitvinding, de 2 jaar dat ik in JPEG heb geschoten valt opeens in het niets :')

Vind het echt vervelend voor jou dat je zo teleurgesteld bent, en vooral omdat je er waarschijnlijk een hoog bedrag voor hebt neergelegt. En inderdaad, de tijd die nu verstreken is, is niet normaal... Ikzelf probeer alles altijd de eerste week te sturen, en anders stuur ik dezelfde dag, of de dag erna al iets van 10 a 15 foto's bewerkt en stuur ik de rest later zodat ze niet zonder zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:35

Ik ben toch wel heel benieuwd naar de foto's en de prijs en eigenlijk ook wel naar de fotograve..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:38

@ lifaya : Ik weet niet wat ze heeft gedaan, maar denk het niet, anders was het zoals je zegt niet zo'n probleem geweest? Aangezien ze nu al 2x de foto heeft bewerkt en de manen nog steeds heel erg wit zijn denk ik niet dat ze dat kan oplossen ;)

Heb er iets teveel voor neergelegd om het te laten rusten :j Kon leuke andere dingen met dat geld doen...
De dag na de shoot hebben we 4 foto's gehad, toen vielen de witte manen mij al op maar dit zou aan mijn beeldscherm liggen want bij haar was het zo niet. Heb er toen dus al een opmerking over gemaakt, dit was 17/10/2010 ... Ze had gezegd de foto's binnen 2 à 3 dagen online te hebben, ik heb eind oktober (dus ruim een week later) een e-mail gestuurd, op 1/11/2010 heb ik de link met foto's ontvangen .. Is bij mijn weten iets lager dan 3 dagen ... En dan nog, als daarna alles netjes was verlopen had me dat niet eens gestoord .. maar nu storen al die details mij ..

@ Nini : dat zullen er meerdere wel zijn denk ik, maar ik laat dat even rusten totdat ik reactie heb op mijn gestuurde e-mail ivm het terugbetalen ;) Moest daar geen gehoor aan komen dan weet je binnenkort wel over wie het gaat en hoe de foto's eruit zien, daar zijn we mee bezig ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:39

Je verwachtingen zijn niet te hoog. Daarbij kan elke fotograaf een keer wat misgaan en mits dit goed opgelost wordt ook geen probleem imo. Dat kan ook een prof overkomen.

Heb zelf eens gehad dat bij een hondenshoot de bewegingsfoto's naar mijn mening niet goed genoeg waren, heb diegene het wind uit de zeilen genomen door een nieuwe shoot voor de bewegingsfoto's te maken. Klaar. Op de eerste plaats komt een tevreden klant.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:44

Ik zou anders ook wel wat foto's voor je willen bewerken hoor (:
Doe het voor de hobby, maar dingen wegwerken, foto verscherpen, kleuren bijstellen lukt allemaal netjes ;)
Dan heb je iig nog iets aan je foto's, als de fotograve weigert om ze zelf te bewerken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:47

Dat sowieso :j
Het kan altijd verkeerd lopen, dat doe je doorgaans niet express, maar het is niet leuk voor de klant dus het is leuk als dat opgelost wordt. Ik heb vandaag een levering gehad, daar bleek iets verkeerd te zijn, onmiddellijk contact opgenomen en ik heb excuses gehad en het juiste wordt alsnog geleverd. Ze heeft me zelfs getelefoneerd omdat het via de telefoon allemaal makkelijker uitleggen & bespreken was .. Op die manier vind ik het super (we hebben echt lang aan de telefoon gehangen :o , heb meteen ook nog extra uitleg & info gehad over de producten die ik gekocht had :D ). En dan kost het mij een paar euro extra (lang verhaal) om het foute terug bij haar te krijgen, maar dat maakt mij dan totaal niet uit, omdat de persoon gewoon vriendelijk is gebleven en gezegd dat ze zich vergist had en het meteen wilde oplossen enzo. Is dan toch prima?

Maar na 5 maanden nog niks hebben ... en communiceren met iemand die duidelijk liever niet ermee bezig is ... tja ... dat kan ik niet begrijpen.

Heb nogal aanbiedingen gehad voor het bewerken en ook daar bedank ik jullie voor (wat zijn er toch lieve mensen op bokt! :o ) maar het enige wat ik heb zijn de kleine formaten, met copyright op .. dat schiet natuurlijk niet op :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:51

Zou het niet een optie zijn (al moet ik zeggen dat het wel een lastige is voor menige fotografen) om te vragen of je álle foto's op het originele formaat onbewerkt kunt krijgen zodat je zelf, of een vriendin, de foto's naar believe kan bewerken? dan hoeft er niet meer gemaild te worden en bewerkt van haar kant en is het klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:52

Naast het geld terug?
Zou een mooie zijn, maar ik vrees er toch voor :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:53

nee dan niet het geld terug, denk dat dat idd niet zal gebeuren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:54

Ah, ok :+
Maarja, dan zit je met originele foto's die "slecht" genomen zijn ... of die dat geld waard zijn .. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:54

Dan zou ik eerder het geld terug vragen(eisen!).. Slechte foto's blijven slechte foto's hoe goed je ook kunt bewerken..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:57

Ik zou idd gewoon gaan voor het geld terugeisen. En anders gewoon haar naam openbaar zetten, en dan ook in topics waar mensen een fotograaf zoeken een linkje zetten naar jouw topic.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:02

Ehm... je KOOPT de foto's toch?? Je betaalt haar, dus heb jij recht op de originele foto's. Je betaalt het recht om deze te gebruiken en te printen. Je laat toch geen foto printen met een © erop?? Wat een onzin! Echt onzin!
Ik doe vaak gewoon foto's maken voor mensen bij ons op stal. (staan er een paar op mijn site) Zeg erbij dat ik geen pro ben, maar als het even kan, krijgen ze van mij de bewerkte (met of zonder ©) en de originelen. Gewoon op een cd'tje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:03

Je koopt de dienst (dus foto's maken) en afdrukken (meestal zitten er een aantal bij) :j Die bewerkte foto's die zouden komen zijn uiteraard zonder copyright ;) Maar ze staan wel met copyright op haar site, dus de mensen die aanbieden om die ene draffoto die zij niet kan bewerken te proberen bewerken zouden dat moeten doen met een kleine foto met copyright, daar ging het over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:05

Agossie schreef:
Ehm... je KOOPT de foto's toch?? Je betaalt haar, dus heb jij recht op de originele foto's. Je betaalt het recht om deze te gebruiken en te printen. Je laat toch geen foto printen met een © erop?? Wat een onzin! Echt onzin!
Ik doe vaak gewoon foto's maken voor mensen bij ons op stal. (staan er een paar op mijn site) Zeg erbij dat ik geen pro ben, maar als het even kan, krijgen ze van mij de bewerkte (met of zonder ©) en de originelen. Gewoon op een cd'tje!

Bij veel fotograve krijg je de 15-20 mooiste op een cd met copy. En vaak kun je er 2 of 3 aflaten drukken (binnen het "pakket") En die zijn dan zonder copie. En met bijbetaling kan je er dan mee laten afdrukken.