kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:31

Een tik vind ik wel kunnen hoor, gaan kinderen niet dood van. Ook een tik op de luier moet gewoon kunnen. Sterker nog, wat mij betreft met de oorvijg van vroeger terug komen zodat er ook wat meer respect voor agenten komt. Vroeger had men geen grote mond tegen een agent, tegenwoordig wil je niet weten wat zij naar hun hoofd geslingerd krijgen....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:32

Damber schreef:
Een tik vind ik wel kunnen hoor, gaan kinderen niet dood van. Ook een tik op de luier moet gewoon kunnen. Sterker nog, wat mij betreft met de oorvijg van vroeger terug komen zodat er ook wat meer respect voor agenten komt. Vroeger had men geen grote mond tegen een agent, tegenwoordig wil je niet weten wat zij naar hun hoofd geslingerd krijgen....

_/-\o_

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:06

Ondanks dat ik persoonlijk ook niet zo van de tik ben, ben ik er ook niet per se tegen, al is het niet mijn ding. Bedenk dat je je kind ook veel pijn kunt doen met een andere straf. Gaat dat te ver, dan wordt het geestelijke mishandeling, daar hebben kinderen minstens net zoveel last van als van de tik die te vaak komt en te hard wordt, lichamelijke mishandeling dus...

Straffen, of je dat nu doet met een pedagogische tik of op een andere manier, er moet altijd over nagedacht zijn en in verhouding staan met de reden waarom het kind de straf verdient.

Respect heeft te maken met het aangeven van duidelijke grenzen. Ben je daar niet duidelijk in, dan verliest een kind respect. Heeft imo weinig tot niks met een tik of een oorvijg te maken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:31

Vandaag reden wij in de auto door onze woonwijk, er liepen kinderen op straat die ons mogelijk niet gezien zouden hebben, en dus reden we heel langzaam. Niks meer dan goed fatsoen lijkt me.
Eenmaal in de buurt van de kinderen, keken ze de auto in, en gingen gewoon door met spelen, midden op straat, waardoor wij dus niet door konden rijden.
Een aantal vrouwen (en toevallig weet ik dat er in iedergeval 1 van hen moeder is van 1 van die kinderen) zaten in hun voortuin op hun tuinstoeltjes, ze keken, zagen het, en gingen vrolijk door met hun gesprek.

Dit is dan niet iets 'groots', maar voor hetzelfde geld tref je iemand die die kinderen overhoop rijd. Of andersom, hoe leer je die kinderen in godsnaam ooit nog respect bij als alles maar goed gekeurt word.
En als je er dan wat van zegt, kan je nog een snauw van de moeder terugverwachten ook :n.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:33

rainbow8 schreef:
Leuk al die alternatieve straffen die hier aangevoerd worden...... Maar als je zo'n eigenwijs gebakkie als ik heb, werkt dat allemaal dus niet. Het enige dat dan echt helpt (zoals ik in eerder post ook al gemeld heb) is een pak op haar kont (zijn 3 tot 5 goed rake tikken). Dit is ongeveer eens per half jaar. En dat werkt dan is ze weer een tijdje handelbaar.

Misschien moet je tussendoor wat consequenter zijn dan? Want wat doet ze dat ze een pak op haar kont "verdient"? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Ik heb een dochter met een enorm ego en ontzettend koppig en eigenwijs en ik heb haar nog nooit een pak op haar kont hoeven geven omdat ze precies de grenzen weet. Gaat ze daar overheen dan krijgt ze straf, maar nooit een lijfstraf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:06

Maikeltje, ik sluit me helemaal bij jouw woorden en vragen aan. :j
Ik heb ook een hele bijdehandte, assertieve dochter met een wil, waar je U tegen zegt. En dus?
Als je consequent genoeg bent, kom je er zonder slaan ook echt wel, hoor. Het levende bewijs loopt hier rond. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:41

rainbow8 schreef:
Leuk al die alternatieve straffen die hier aangevoerd worden...... Maar als je zo'n eigenwijs gebakkie als ik heb, werkt dat allemaal dus niet. Het enige dat dan echt helpt (zoals ik in eerder post ook al gemeld heb) is een pak op haar kont (zijn 3 tot 5 goed rake tikken). Dit is ongeveer eens per half jaar. En dat werkt dan is ze weer een tijdje handelbaar.

Ik heb er ook 1 lopen die absoluut niet de makkelijkste is!! (zelfs de juf had af en toe haar handen vol aan haar, en ze mocht ook niet meer op kleutergym komen).
Maar ze is nu 7 en nog nooit een tik gehad. Het gaat super, maar ze blijft een draak hoor, maar ze kan zichzelf al steeds beter in de hand houden (klinkt zwaar, maar ze vindt het heel moeilijk om rustig te blijven als er wat gebeurd).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:48

Nou, de mijne gedraagt zich op school tot nu toe voorbeeldig en gelukkig valt er goed met haar te praten. Ze wil juist altijd het hoe en waarom weten en ik ben daar altijd in meegegaan. Zullen sommigen wel weer een watjesopvoeding vinden, maar ik vind communiceren met mijn kind heel, heel belangrijk. Gevolg daarvan is dat ze dingen ook echt snapt, dus ook waarom bepaalde zaken niet mogen. Daarbij heb ik positief gedrag altijd enorm gestimuleerd, want wat mij opvalt is dat sommige ouders altijd zo in het negatieve blijven hangen. En dan gaat het zeker fout.

Maar die eigen wil, alles op haar manier willen doen, tja, dat is karakter. En dat hoort bij haar. En dat is goed. En echt, ECHT consequent zijn in alles, dan hoef je niet te dreigen, hoor. Laat staan tikken uit te delen. Ook niet bij de meest eigenwijze kinderen. Dat is echt onzin. Dan gaat het ergens eerder al fout, naar mijn idee. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:53

Heb mijn jongste net even een tikje op de billen verkocht en ik moest direct aan dit topic denken! :') Meneer ligt nu helemaal hysterisch te doen op de grond. :roll: Dit is me een kind jongen, niet normaal... :n

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:04

Twiggy volgens mij is mijn peutertje (bijna 3) net zoals jouw dochter, heeft een wil niet normaal als iets niet op haar manier gebeurt is het krijsen, wordt wel steeds beter alleen als ze bij mijn moeder is geweest is het weer een paar dagen drama.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:05

staat nu gewoon haar haren uit haar hoofd te trekken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:06

negeren!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:09

mariellede schreef:

Ik kijk gewoon dan niet en schenk er geen aandacht aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:10

mariellede schreef:
Twiggy volgens mij is mijn peutertje (bijna 3) net zoals jouw dochter, heeft een wil niet normaal als iets niet op haar manier gebeurt is het krijsen, wordt wel steeds beter alleen als ze bij mijn moeder is geweest is het weer een paar dagen drama.

Dat is ook iets wat ik ervaar(de), dat als ze ergens is geweest, waar ze niet 'opgevoed' wordt, zal ik maar zeggen, dan moet ik echt weer even de grenzen heel duidelijk aangeven. En dat is pittig en daar heb ik ook wel eens de balen van, maar ja.....
Grappig dat jij dat ook hebt met jouw dochter. Herkenbaarheid. :)

De mijne is inmiddels ruim 5 jaar en ik moet zeggen, ik ben trots op haar eigen wil, op haar gevoel voor rechtvaardigheid en op haar leergierigheid, zelfstandigheid en assertiviteit. Ik ken ook hele lieve, kleine meisjes, die amper iets zeggen en alles doen wat je vraagt. Leuk hoor, maar heel eerlijk gezegd, heb ik er liever eentje zoals mijn eigen kind. Pit is toch ook wel weer leuk, mits je het in goede banen kunt leiden. Maar goed, ik geef eerlijk toe dat ik zwaar bevooroordeeld ben natuurlijk. :D :D :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:11

mariellede schreef:

Inderdaad negeren. Koel blijven. Weg lopen. Dan is dat gedrag voor niets, want ze doet het om jou te triggeren. ;)
Sterkte, hoor, het is pittig, I know. :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:13

maikeltje schreef:
rainbow8 schreef:

Misschien moet je tussendoor wat consequenter zijn dan? Want wat doet ze dat ze een pak op haar kont "verdient"? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Ik heb een dochter met een enorm ego en ontzettend koppig en eigenwijs en ik heb haar nog nooit een pak op haar kont hoeven geven omdat ze precies de grenzen weet. Gaat ze daar overheen dan krijgt ze straf, maar nooit een lijfstraf.

Ik kan je vertellen dat ik ook zo'n kind heb, de jongste, een enorme draak. :')
Als ik 7 keer moet zeggen: nee, mag niet en haal hem er weg heb ik het al 6 keer te veel gezegd en krijgt hij nu een tik op de billen. Werkt wel, want hij schrok enorm. Ben echt niet van mening dat je dan tussendoor niet consequent genoeg zou zijn. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:21

Mijn dochter krijgt over het algemeen twee waarschuwingen en bij de derde keer volgt er een consequentie. Dat weet ze inmiddels dondersgoed, dus ze luistert tegenwoordig eigenlijk wel goed. Heeft me wat jaren gekost om elke keer de consequentie in te voeren, tuurlijk (een ander zou dan misschien een tik uitdelen), maar het werkt als een tierelier. Hoeft geen klap bij te vallen, maar echt ECHT consequent zijn dus. Dat is naar mijn idee DE truuk. ;)

Ik ken iemand, overigens een goede vriendin van me, die haar kinderen ook een tik geeft, maar die kinderen luisteren voor geen meter (sorry vriendin, maar je bent het met me eens, he :\ ). Ze zijn daar al niet meer van onder de indruk. En wat doe je dan? Nog meer slaan? Je hebt het uiterste al weggegeven.... Vraag me af wat iemand dan doet. Ik kan er best discussie met haar over hebben, want ik denk er totaal anders over.

Overigens zie ik dat ook met ouders die dreigen en hun dreigementen niet uitvoeren, hoor. Dat werkt ook niet. Kinderen walsen dan zo over je heen. Ik vind het alleen moeilijk om echt consequent te blijven als ik doodmoe ben. En dat ben ik wel eens als alleenstaande moeder. Maar toch mijn best blijven doen, want anders is het hek van de dam en dat vind ik zonde, want dan ben je alleen maar nog meer energie kwijt....... ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:30

Inderdaad, als je moe bent is het veel moeilijker. Ik merkte dat ik dan veel eerder geneigd was met ze mee te gaan. Nu voel ik me een stuk fitter (de dames slapen door na 4 jaar...) en is het veel makkelijker om consequent te zijn en hun buien te negeren. Maar respect voor alleenstaande moeders hoor, echt!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:33

Laat ik het zo zeggen Twiggy, het is de 3e dus ik heb al best wel ervaring met kinderen opvoeden. ;) Mijn oudste was best een draak, de middelste helemaal niet en de jongste is echt enorm. :D
Ik begrijp hieruit dat je een tik als laatste redmiddel ziet, ik dus niet. Het is niet meer dat ik niet weet wat ik moet doen maar een kind van onder de 2 jaar begrijpen nog niet alles in woorden. Dus je bent erg met gebaren bezig en vertellen wat je wil en niet wil maargoed... Bij mijn jongste werkt het dus allemaal niet zo. Soms heeft hij het door maar heel vaak niet. En weet je, er wordt hier over een tik zo moeilijk gedaan maar wat een klein kind uit zichzelf al niet doet. Als ik tegen mijn jongste zeg dat iets niet was gaat hij rondrennen en spullen op de grond smijten, onderschat ze echt niet. Kinderen hebben ook een eigen karakter en zit kattekwaad in vanuit zichzelf. Geeft niet maar ik vind gewoon niet alles goed. :n En dat ik een tikje geef of weet ik veel wat, ja ik zie het probleem niet. Nogmaals, het is absoluut niet te vergelijken met slaan, dat is heel wat anders.

En consequent ben ik zeer zeker! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:37

WowAmigo schreef:
Inderdaad, als je moe bent is het veel moeilijker. Ik merkte dat ik dan veel eerder geneigd was met ze mee te gaan. Nu voel ik me een stuk fitter (de dames slapen door na 4 jaar...) en is het veel makkelijker om consequent te zijn en hun buien te negeren. Maar respect voor alleenstaande moeders hoor, echt!

Dank je wel, hoor, maar moet wel zeggen dat haar papa en ik samen op een lijn staan wat ons kind betreft. Hebben we weer een 'probleemfase' dan overleggen we altijd hoe we het samen apart aanpakken. Dus ik ben wel alleenstaand, maar we doen het wel samen. En ja, na die eerste jaren, voel je je idd een stuk fitter, hihi, dat ervaar ik ook nu. Scheelt echt. Nu ben ik weer moe van andere zaken, maar die haal ik vaak ook zelf aan. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:43

MamboBeach schreef:
Laat ik het zo zeggen Twiggy, het is de 3e dus ik heb al best wel ervaring met kinderen opvoeden. ;) Mijn oudste was best een draak, de middelste helemaal niet en de jongste is echt enorm. :D
Ik begrijp hieruit dat je een tik als laatste redmiddel ziet, ik dus niet. Het is niet meer dat ik niet weet wat ik moet doen maar een kind van onder de 2 jaar begrijpen nog niet alles in woorden. Dus je bent erg met gebaren bezig en vertellen wat je wil en niet wil maargoed... Bij mijn jongste werkt het dus allemaal niet zo. Soms heeft hij het door maar heel vaak niet. En weet je, er wordt hier over een tik zo moeilijk gedaan maar wat een klein kind uit zichzelf al niet doet. Als ik tegen mijn jongste zeg dat iets niet was gaat hij rondrennen en spullen op de grond smijten, onderschat ze echt niet. Kinderen hebben ook een eigen karakter en zit kattekwaad in vanuit zichzelf. Geeft niet maar ik vind gewoon niet alles goed. :n En dat ik een tikje geef of weet ik veel wat, ja ik zie het probleem niet. Nogmaals, het is absoluut niet te vergelijken met slaan, dat is heel wat anders.

En consequent ben ik zeer zeker! :j

Nee hoor, ik zie een tik uberhaupt niet als redmiddel :n . Zie het bij andere ouders wel eens als laatste redmiddel. ;)
En ik zie kattenkwaad op zich niet als kattenkwaad, maar meer als het ontdekken van de wereld, als het ontdekken van grenzen, als het ontdekken dat ze een eigen 'ik' hebben en daar iets mee kunnen uiten. Maar dat komt misschien door mijn cursus kinderpsychologie ;). Daarin heb ik geleerd waarom hele jonge kinderen doen wat ze doen, dat het hoort bij hun ontwikkeling. En dat wil niet zeggen dat je het maar goed moet vinden, natuurlijk niet, je moet ze daarin begeleiden en opvoeden. Ze leren wat wel en niet mag.
In plaats van die tik, kun je ook voor een andere benadering kiezen. Zie programma's als de nanny, waar regelmatig ouders in voorkomen die ook slaan/tikken, whatever, maar toch met draken van kinderen zitten. De oplossing zit ' m dan nooit in tikken uitdelen, maar in een consequente andere methode. Die zie ik liever en die is prima te doen. Het werkt ook, dus......

Ik vind het ook geen drama, als jij eens een tikkie uitdeelt, maar mijn streven in het opvoeden is het gewoon niet. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:55

Wij verschillen daarin en dat geeft ook helemaal niet. Wel wil ik aangeven dat mijn kinderen absoluut niet iedere dag een tik geven, dat is op 1 hand te tellen. Wel weet ik dat ieder kind anders te benaderen is of moet worden. Daar zit nogal een verschil in.

Kinderpsychologie, ach... ik doe het met gezond verstand. ;)
Heb ik geen cursus kinderpsychologie voor nodig. Niet rot bedoeld hoor maar ik heb het gewoon niet nodig. Natuurlijk zijn kinderen op onderzoek uit en tasten de wereld af en wat daarin zit maar er zijn grenzen. Bij iedereen is de grens ook weer anders. :j

De 1 geeft een tik, de ander doet het verbaal. Daar komt bij kijken dat leeftijd ook ermee te maken heeft met wat voor 'straf' je toepast.

Wat je aanhaalt van de nanny, ik kijk het in ieder geval nooit meer maar dan noem je ook gezinnen op zeg... Die kom je zo dagelijks ook niet even tegen. Daar zag ik gezinnen in voorkomen waar de ouders de kinderen echt sloegen en ouders als een koe keken en helemaal niets deden. Heeft volgens mij niet echt met slaan te maken of een tik.

Ik zie ook kinderen die nooit een tik/slaan krijgen en die ook niet zijn opgevoed. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Zo zijn er tal van kinderen die niet worden geslagen maar geestelijk worden mishandeld. Tja, zo kunnen we nog wel even doorgaan. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:25

Klopt, wij verschillen hierin van mening, net als die ene eerder genoemde vriendin en ik. ;)
Ieder zijn/haar manier, maar dat laat dit topic ook zien. Dat we het allemaal op onze eigen manier in onze eigen overtuiging doen. En daarbij zijn we het soms niet eens, dat is duidelijk. :D

Ik gebruik ook mijn gezonde verstand, denk echt niet aan al die info die ik destijds gelezen heb, hoor. Maar het is wel een fijne ondersteuning om bepaald gedrag beter te begrijpen of om je even te verplaatsen in het kind zelf. Vergeet niet dat wij alles als volwassene zien en dat zij nou eenmaal in een totaal andere levensfase zitten, die wij allang weer vergeten zijn (min of meer). Jonge kinderen vertonen vaak gedrag wat niet is om jou als ouder te pesten, maar wat hun ontwikkeling vaak aangeeft. Ze kunnen zich nog niet zo goed uiten, vandaar bv de driftbuien. Het ene kind heeft daar meer last van dan de ander en dat heeft niet altijd met de opvoeding te maken. Eerder met temperament. Om maar een voorbeeld te geven.

Ik kijk ook nooit meer naar de Nanny, maar heb het wel een tijdje gedaan. Vond het een fascinerend programma, maar na een bepaalde tijd, weet je gewoon hoe ze het gaat aanpakken en waar het aan ligt. Het zijn de ouders, ALTIJD. Vond ik destijds wel leerzaam om te zien, waar het dan fout gaat en wat je er aan kunt doen. En je zag altijd die ouders naar de kinderen wijzen, terwijl ze het gewoon zelf opriepen. Erg boeiend en natuurlijk ook confronterend. ;)
En weet je, er zaten ook wel eens 'gewone' mensen tussen. Alleenstaande moeders, die door hun oververmoeidheid, niet consequent konden zijn. Of ouders die gewoon moe waren van werken en kinderen opvoeden en het niet aankonden of die samen niet als team konden werken naar hun kinderen toe. Van rijk tot arm heb ik voorbij zien komen. Ze sloegen ook niet allemaal, hoor, welnee. Het voornaamste probleem in die series zat hem in het consequent zijn, de juiste aandacht geven of verdelen of als team kunnen werken als ouders zijnde (dat is ook een vak apart). En dat is ook niet makkelijk. Opvoeden is het moeilijkste wat er is. Denk ik. Vind ik zelf ook. Het is gewoon niet makkelijk. Ik zal dat ook niet beweren, hoor, ik overleg ook graag met de vader van mijn dochter als er weer een 'probleempje' opdoemt en ik boom er graag over met andere ouders zo nu en dan. Of ik lees eens een artikel of boek over het een of ander. Altijd leerzaam, wat dat betreft sta ik echt wel open voor andere opvattingen of benaderingen. :)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:26

Nou heb het genegeerd (vond het wel erg moeilijk)
daarna huilde ze omdat het pijn deed.
toen heb ik haar wel getroost, weet niet of ik dat goed gedaan heb, maar het was niet krijsen/gillen/dwingen het was huilen.
getroost gezegd dat ze dat niet moet doen dikke knuffel en kus. en verder geen vuiltje meer aan de lucht.

Mijn jongste is 11 maanden en die is zo "ondeugend" die zit echt overal aan waar ze niet aan mag zitten. dat heeft mijn oudste op die leeftijd nooit gedaan.
jongste zit ook heel veel pit in maar toch denk ik dat ze het gedrag van mijn oudste minder zal doen (zegt mijn gevoel)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:30

Maikeltje, Twiggy en Brainless:
Hoezo consequenter zijn tussendoor?? Het is bij mij 2x waarschuwen en daarna ga ik tellen van 5 terug naar 0 en dan moeten ze onderweg zijn of als bezig zijn met datgene dat ik wil. Dus hoezo consequenter zijn tussendoor. Ik krijg altijd de opmerking dat ik te consequent ben. Maar ik ben blij dat jullie weten hoe ik het doe en er gelijk zo'n opmerking tussendoor gooien.

Geen 1 enkele andere straf heeft nut. Geen tv, geen boeken, geen zakgeld, op de trap zitten het heeft allemaal geen nut. Het boeit haar gewoon niet als ik een ding afpak of zeg dat ze het niet mag doen.