Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

amies100

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:23

Ik heb een boek "Hoe word ik een echte vrek" en hier staan echt leuke dingen in waarop je kunt besparen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:36

Mijn paard kreeg een ongeluk een jaar geleden waardoor hij geopereerd moest worden en die kosten liepen hoog op en dat had ik zo even niet op me rekening staan.
Ik heb toen geld moeten lenen maar daar ben ik gelukkig vanaf.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:57

Ik heb ook schulden, meestal kleine leningen die ik in een paar maanden afgelost hebt. nee schaam me er niet voor.
Soms kan je een groot bedrag niet in een keer ophoesten en dan leen ik het. We zijn net verhuist een paar maanden geleden.
De kosten lagen veel hoger dan we dachten. En ik heb een keer een gloednieuwe auto gekocht. Nee, hoor geen super de luxe auto.
Daar heb ik geen spijt van deze week is hij afbetaald. Ik neem dan b.v een lening voor 3 jaar zodat het maandbedrag laag is en dan los ik het in 6 maanden af. En als ik dan een maand niet extra kan overmaken betaal ik het minium bedrag. Het is geen vast prik en we doen het alleen als het niet anders kan. Na deze week zijn we dan ook weer schuldenvrij. (op de hypotheek na)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:45

ik vind het ook zo moeilijk om geen geld uit te geven! Zit nu krap en ik doe mijn best maar het gaat niet zo goed! Iedere stuiver die ik dan weer heb geef ik uit.
Om nou mijn pinpas niet in beheer te hebben helpt niet, betaal ik toch met ideal? wat dat betreft zijn die internetwinkels niet zo handig!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:02

Internetwinkels zouden idd verboden moeten worden...

Ik kon me net in de paardenwinkel ook niet inhouden, heb weer veel te veel uitgegeven, Ik had gewoon niet mee moeten gaan :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:26

amies100 schreef:
Ik heb een boek "Hoe word ik een echte vrek" en hier staan echt leuke dingen in waarop je kunt besparen.

Heb je misschien ook een voorbeeldje dan?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:56

Nee, gelukkig heb ik geen schulden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:57

Ik vind het l*llig hoe leeninstanties werken. Dan sta je al in het rood, krijg je ook nog eens aanbiedingen om je krediet nóg verder te verhogen??? Snap best dat mensen daar in trappen.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:58

Alleen de hypotheek van mijn huis, maar dat telt niet mee zie ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:59

dat is ook zo............ daarom heb ik echt een broertje dood aan de leenbanner hier op bokt........

staat het water je toch al aan de lippen........... word je er door zo een bedrijf nog effe dieper ingeduwd joh!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:00

Tja en wat dacht je van auto/tv/camera/whatever kopen... over 2 jaar betalen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:00

Idd, mensen zouden tegen zichzelf beschermd moeten worden, maarja.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:01

KiWiKo schreef:
dat is ook zo............ daarom heb ik echt een broertje dood aan de leenbanner hier op bokt........

staat het water je toch al aan de lippen........... word je er door zo een bedrijf nog effe dieper ingeduwd joh!

idd, hij zou verboden moeten worden...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:24

ja, alleen bij mijn vader.. weet niet of het teld?? Geen 10 euro iig :+
maar goed dat komt door een nare periode met 2 paarden tegelijkertijd in de kliniek e.d.
tja, je doet wat je moet doen voor ze.. maar ik moest het geld toch ergens vandaan halen, gelukkig had ik een lieve papa die me geld wilde lenen.. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:26

Ik heb idd mijn rekening ook zo ingesteld dat ik niet rood kan staan, heb ook geen credeitkaart moet die zooi niet, brengt je alleen in de problemen :D

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:26

Heb ik ook allemaal niet, op = op (zoals nu het geval is :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:27

wel toevallig had hete r net met een vriendin over dat ze alles op crediet koopt dat dat ahndig is enzo, ik zei al nou ik begin daar echt niet aan! Heb al meerdere mensen de fout in zien gaan daarmee :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:49

Nee, ik niet. Mijn ouders wel, ik wil later geen schulden, want ik hou nu al goed bij wat mijn uitgaven zijn :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:06

Ik heb geen schulden, en zorg er zeker ook voor dat ik die niet krijg. Wat ik niet heb, kan ik niet uitgeven, heel simpel. Eerst het geld, dan het gebruiken. Daarbij heb ik altijd een extra potje voor bv een kapotte wasmachine/ dierenarts etc. Daar spaar ik elke maand voor, zodat je altijd voorbereid bent op onverwachte uitgaves.

Je hebt maar 1 iemand ermee te pakken, bij schulden, en dat ben je zelf.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:16

rakni schreef:
ik vind het ook zo moeilijk om geen geld uit te geven! Zit nu krap en ik doe mijn best maar het gaat niet zo goed! Iedere stuiver die ik dan weer heb geef ik uit.
Om nou mijn pinpas niet in beheer te hebben helpt niet, betaal ik toch met ideal? wat dat betreft zijn die internetwinkels niet zo handig!

Zullen we van pinpas ruilen? Ik heb er maar 78 cent op staan Haha . Nee ff zonder gein de mensen die het rot voor mij vinden bedankt voor toch een beetje steun maar ik heb het mijzelf natuurlijk aangedaan.

Ik zit nu al wat papieren uit te zoeken en ik schrik echt van al die bedragen. Vooral de incassokosten zijn heel erg hoog.

Wel vreemd wat er vandaag gebeurde. Er stond een deurwaarder hier met een dagvaarding voor mij afijn die heb ik aangenomen. Maar het is vandaag 19 mei. Op de dagtekening staat 26 april en dat ik op 12 mei moet voorkomen maar ik kreeg de brief vandaag pas!

Ik maak wel altijd mijn post open en leeg elke dag de brievenbus.

Ook fijn dat ik vandaag ontslagen ben ( zat nog in mijn proefperiode) maar goed.... Misschien kan ik via een vriendin werken.

Heb mij vandaag ook ingeschreven bij mijn moeder. Ik ben nu opeens weer helemaal gemotiveerd om er wat aan te gaan doen. Begin er vertrouwen in te krijgen dat heel misschien alles ooit wel op zijn pootjes terecht komt.

Heb in elk geval nu een adres en heb via PB veel tips gekregen om beslag te voorkomen. Hoop dat dat gaat werken. Ook bedankt voor alle PB's die ik heb ontvangen. Het zijn er teveel om allemaal persoonlijk op te reageren maar iedereen heel erg bedankt!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:44

Citaat:
Leert je moeder je dan wel hoe ze je financiën regelt? Je moet het straks ook zelf kunnen als zij er niet meer is...

In principe valt er niet zoveel meer te regelen, alles wat eraf moet wordt automatisch afgeschreven, net als vaste overboekingen. Ik kan zelf ook bij mijn geld als het moet en dat komt nu ook steeds meer voor, maar doordat mijn moeder het in de gaten houdt, is dat voor mij een soort stok achter de deur om niet teveel geld uit te geven.
Nou moet ik zeggen dat mijn geld niet eens zozeer opgaat aan spullen die ik koop, het gaat voornamelijk om dingen als boodschappen en benzine, rekeningen etc. Verder zo'n 2 keer per jaar wat aan kleding/schoenen. Maar heeeeel veel aan rekeningen. Nu heb ik ook hele hoge lasten, maar dat zijn ook dingen die ik graag aan wil houden. Paard is niet goedkoop en gaat absoluut niet weg, auto ook niet want die heb ik nodig om naar m'n werk en paard te komen, daarnaast koophuis met alle lasten die daarbij komen, boodschappengeld etc. Ik zit flink hoger dan die 900 euro in mijn eentje hoor :j.

IK heb wel vaak dat ik aan het einde van de maand zonder geld zit, omdat ik in het begin teveel heb uitgegeven. Zodra het geld erop staat gaat het op. Ik blijf het proberen om er iets langer mee te doen, maar dat lukt vrijwel nooit :n.
Nog even iets, als mijn moeder niet meer het beheer kan doen, dan zal ik op zoek moeten naar iemand anders die het zou kunnen doen, dat ga ik niet zelf redden :n. En nee, dat is niet omdat ik er geen moeite voor wil doen, maar het zit er niet in, ik zal er altijd hulp bij nodig hebben.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:04

Nog een tip voor wie moeite heeft met overzicht. Zorg er voor dat je vaste lasten per automatische incasso gaan. Dan kun je die zowiezo niet vergeten én ze worden meestal aan het begin van de maand afgeboekt.
Daarnaast kun je met een beperkt inkomen vaak in aanmerking komen voor allerlei tegemoetkomingen op bijv. gemeentelasten, extra huurtoeslag etc. Overigens niet vergeten aan te passen als je inkomen weer stijgt, want dan ben je de pineut!

Ik heb ooit met 20 euro per week mijn boodschappen moeten doen, als ik zou willen kan het nu met het tienvoudige. Toch blijft die krappe periode in mijn achterhoofd. Je word rijker van zo'n ervaring denk ik. Je leert aanbiedingen te volgen, de Aldi en Lidl hebben ook goede producten. Nee, ik volg de vrekkenkrant niet. Als ik zin heb in lamsvlees, dan haal ik dat. En die keer dat ik chocola eet, wil ik goede en niet de goedkope troep. Resultaat: ik ben meer gaan genieten van die enkele keer dat ik wel zoiets kon betalen.
Postcodeloterij opzeggen, lampen uit doen, kranen dicht draaien, paar minuutjes korter onder de douche staan, kachel graadje lager. Het helpt allemaal kleine beetjes mee, zonder dat je écht het gevoel hebt dat je aan het bezuinigen bent, zonder dat je jezelf te kort doet.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:29

Geen schuld.. nooit gehad ook. Ben 18 jaar en heb geleerd om alles zelf te betalen en daarbij geen schulden te maken.
Mijn schoolgeld heb ik al allemaal gespaard!! Mijn vakantie geld van dit jaar gaat naar mijn eerste auto ! Daarvoor ga ik ook geen lening afsluiten.. Ze zeggen niet voor niets '' lenen kost geld '' *D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:57

Wat ik ook doe om geld te besparen, wederom niet voor iedereen haalbaar, is bewust gebruik maken van mijn ov studenten chipkaart in plaats van een eigen auto te kopen. Ik ben ook van plan om pas na mijn studie een auto te kopen. Zelfs als je niet rijdt heb je al zoveel kosten aan een auto.

Consequentie is wel dat ik zo'n 14 uur per week met het openbaar vervoer moet reizen, terwijl ik met een eigen auto maar 4 uur per week onderweg zou zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:58

wat zou je verdienen als je die 10 uur zou werken? en is dan nog steeds het ov goedkoper?