Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
unicorn_kiss schreef:Menino schreef:niemand wil zijn kind mishandelen,
maar de grens tussen een pedagogische tik, en mishandeling is te vaag. Het ene gaat te makkelijk in het ander over, zonder dat een ouder het ook maar door heeft. Vaak is het dan nooit een pedagogische tik geweest, maar dat weten die ouders niet. Zolang ouders hier nog trots op Bokt vertellen dat ze hun kind 'echt wel een flinke klets verkopen als ze er om vragen'....
Verbale en fysieke mishandeling is allebei schadelijk, ja.. Maar ik denk dat als je verbaal mishandeld wordt, en fysieke mishandeling komt daar nog eens bovenop, dat je het wel een stukje zwaarder krijgt... Daarnaast is fysieke mishandeling wel iets gevaarlijker.
Wat een hoop onzin zeg.
Als je wat verstand in je hoofd hebt kun je als ouder verdomd goed aanvoelen wanneer je te ver gaat.
Tussen een tik op de billen en een blauw oog slaan zit een wéreld van verschil. Niks vage grens.
Bovendien kan verbale mishandeling een stuk zwaarder zijn dan verbale.

: D Ineke2 schreef:Ook ik vind verbale en mentale straffen veel erger dan een fysieke straf.
Ik vond het bijvb als kind veel erger als mamma zei dat ze boos en/of verdrietig was om wat ik gedaan had
KiWiKo schreef:ik voor een vind dat verbale, mentale mishandeling erger is dan het kind hier en daar een pak op dr sodemieter geven........
pest is dat mijn kind hier meeleest............
en daar ga ik haar straks voor straffen![]()
: D

Menino schreef:KiWiKo schreef:ik voor een vind dat verbale, mentale mishandeling erger is dan het kind hier en daar een pak op dr sodemieter geven........
pest is dat mijn kind hier meeleest............
en daar ga ik haar straks voor straffen![]()
: D

[/quot/] ja mijn kind heeft wel eens een draai om dr oren gehad........ maar mijn kind leert van mij opstaan tegen onrecht. dat mag ze tegen mij, en tegen iedereen...... !

Samurai schreef:Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?
KiWiKo schreef:ik heb sanne haar vingers ook wel eens tegen het glas van de oven geplaatst hoor......... toen begreep ze ineens dat als ik zeg dat iets au doet, dan het ook echt au doet..........
sinsdien gelooft ze me op mijn woord als ik zeg dat iets niet echt handig is om te doen
cissie schreef:Toen ik een puppy was heb ik ook wel eens m'n tengels gruwelijk aan de oven gebrand, mijn moeder zat ons nooit op de lip en dacht waarschijnlijk na de zoveelste waarschuwing...je doet maar en je komt er vanzelf wel achter....dat was ook zo...
Yamcha schreef:Consequent zijn is bij alles de crux. Als iets nu niet mag, mag het 2 uur later ook niet, als iets nu wel mag, kun je het later niet opeens verbieden omdat je moe bent of een zware dag gehad hebt. Redelijk blijven..... altijd.
) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!
) om het goed te maken.sologirl schreef:Een opvoedkundige tik is echt wel nodig hoor. Slaan is niet nodig.
femke27 schreef:Groot voorstander van de opvoedkundige tik! Ik maak in het dagelijks leven (supermarkt, op straat, ten overstaan van anderen, enz) zo vaak kinderen mee waarvan de ouders de opvoedkundige tik verzuimen! Deden ze het maar eens, dan had hun kind waarschijnlijk beter geluisterd en hebben andere mensen minder last van dat kind.