Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samurai

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:08

Is natuurlijk ook een manier van communiceren, en ze zijn het eens met elkaar...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:11

Ik hou niet van slaan, een corrigerende tik is nog tot daar aan toe maar slaan is een teken van zwakte en onmacht.

samissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:18

@KiWi-Ko :P
Je zegt veel wat waar is mer je vergeet 1 ding!
Je vroeg net beneden wat mij dwars zit...
Mij zit dwars dat je er niet altijd ben, soms wel aleen zit maar ook dat ik je niet ziet na school en met vergaderingen ben je niet altijd. Ik heb wel eens gehad dat je er niet was toen ik het moeilijk had (de computer wou niet aan gaan). Maar verder ben je der altijd en ik ben der voor jouw!
Nog even een leuk sPreekwoord:
Je kan iedereen voor de gek houden,
Maar je moeder maak je niets wijs!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:20

kweetut schat! ik weet het.......... ik ben me ervan bewust dat ik soms jou voorbij dender in mijn eigen probleempje op dat moment ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:04

unicorn_kiss schreef:
Menino schreef:
niemand wil zijn kind mishandelen,

maar de grens tussen een pedagogische tik, en mishandeling is te vaag. Het ene gaat te makkelijk in het ander over, zonder dat een ouder het ook maar door heeft. Vaak is het dan nooit een pedagogische tik geweest, maar dat weten die ouders niet. Zolang ouders hier nog trots op Bokt vertellen dat ze hun kind 'echt wel een flinke klets verkopen als ze er om vragen' ;( ....

Verbale en fysieke mishandeling is allebei schadelijk, ja.. Maar ik denk dat als je verbaal mishandeld wordt, en fysieke mishandeling komt daar nog eens bovenop, dat je het wel een stukje zwaarder krijgt... Daarnaast is fysieke mishandeling wel iets gevaarlijker.

Wat een hoop onzin zeg.
Als je wat verstand in je hoofd hebt kun je als ouder verdomd goed aanvoelen wanneer je te ver gaat.
Tussen een tik op de billen en een blauw oog slaan zit een wéreld van verschil. Niks vage grens.
Bovendien kan verbale mishandeling een stuk zwaarder zijn dan verbale.

laten we het er dan maar op houden dat niet iedere ouder verstand in z;n hoofd heeft :roll:

Verbale mishandeling kan zwaarder zijn, maar zware verbale mishandeling + fysieke mishandeling is nog altijd zwaarder dan alleen zware verbale mishandeling..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:12

ik voor een vind dat verbale, mentale mishandeling erger is dan het kind hier en daar een pak op dr sodemieter geven........

pest is dat mijn kind hier meeleest............

en daar ga ik haar straks voor straffen :D :D : D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:17

Ook ik vind verbale en mentale straffen veel erger dan een fysieke straf.
Ik vond het bijvb als kind veel erger als mamma zei dat ze boos en/of verdrietig was om wat ik gedaan had :\

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:30

Ineke2 schreef:
Ook ik vind verbale en mentale straffen veel erger dan een fysieke straf.
Ik vond het bijvb als kind veel erger als mamma zei dat ze boos en/of verdrietig was om wat ik gedaan had :\

Maar als je moeder dat zegt en je vervolgens ook nog eens een ram geeft is dat natuurlijk dubbel zo triest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:45

Ja maar dat heeft zij nooit gedaan. Je moet als ouder wel kunnen anticiperen op de situatie. je straft niet voor de lol, je straft omdat je hoopt dat je kind er iets van leert en het gedrag dus niet meer herhaalt.

Als ouder kun je dan als het goed is echt wel inzien of je kind een waarschuwing nodig heeft (of meerdere) of uiteindelijk misschien een tik op de billen. Of dat het voldoende is om je kind eens apart te nemen en te praten met elkaar en te zeggen dat je verdrietig of boos bent door zijn of haar gedrag (vanaf een jaar 4/5 komt dat echt wel door)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:47

KiWiKo schreef:
ik voor een vind dat verbale, mentale mishandeling erger is dan het kind hier en daar een pak op dr sodemieter geven........

ik denk dat de psychische impact ongeveer gelijk is, alleen fysieke mishandeling geeft ook nog eens fysieke schade... Dat is gevaarlijk.
Het feit dat je moeder je minderwaardig genoeg vindt, om je de hel in te rammen,
Dat het iemand niets doet dat je zwaar hysterisch en in paniek bent, en dat je al helemaal geen bescherming krijgt van je eigen ouders.
Dat is alleen al psychische mishandeling, met als klap op de vuurpijl nog de fysieke pijn.... Maar dat is niet het ergst, maar het komt er wel ook nog bij.....

Ik heb het nu over 'mishandeling' he, ik weet niet wat jij onder ' hier en daar een pak op dr sodemieter ' geven verstaat :D
Daarnaast is er bij het grootste gedeelte van fysieke mishandeling ook sprake van verbale mishandeling, maar dat is weer iets anders :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:58

Menino schreef:
KiWiKo schreef:

ik denk dat de psychische impact ongeveer gelijk is, alleen fysieke mishandeling geeft ook nog eens fysieke schade... Dat is gevaarlijk.
Het feit dat je moeder je minderwaardig genoeg vindt, om je de hel in te rammen,
Dat het iemand niets doet dat je zwaar hysterisch en in paniek bent, en dat je al helemaal geen bescherming krijgt van je eigen ouders.
Dat is alleen al psychische mishandeling, met als klap op de vuurpijl nog de fysieke pijn.... Maar dat is niet het ergst, maar het komt er wel ook nog bij.....

Ik heb het nu over 'mishandeling' he, ik weet niet wat jij onder ' hier en daar een pak op dr sodemieter ' geven verstaat :D
Daarnaast is er bij het grootste gedeelte van fysieke mishandeling ook sprake van verbale mishandeling, maar dat is weer iets anders :)[/quot/] ja mijn kind heeft wel eens een draai om dr oren gehad........ maar mijn kind leert van mij opstaan tegen onrecht. dat mag ze tegen mij, en tegen iedereen...... !

ik zal dan de moeilijkste zijn op haar pad om tegen op te staan......... maar ze doet het voorlopig we!

En ik voor een vind dat knap van een 11 jarige :)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:58

Een opvoedkundige tik is echt wel nodig hoor. Slaan is niet nodig.

Mijn broertje stond als klein ventje wel eens onder de douche, spuugde naar mijn vader en die kreeg een hand op z'n blote kont. Klaar is kees. Eigen schuld!

De kinderen die je op de programma's ziet zijn gewoon verschrikkelijk verwende takkemormels. Heb er geen goed woord voor over, die krijgen het moeilijk in de maatschappij!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:11

Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:19

Als een kind een ouder slaat of iets, dan voelt het kind geen pijn. Het is een logische reactie om uit de buurt van vuur te blijven als je je handen eens hebt gebrandt. Dat heeft niks met een machtsgevoel oid te maken, maar met het feit dat ze pijn voelen en er een angst op ontwikkelen.

Als mijn kind me zou slaan dan staatie binnen twee tellen op de gang en magtie daar lekker gaan afkoelen. Daarbij vind ik het als ouder wel de taak om je kind op tijd een stop toe te roepen.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:22

@sologirl: dat heeft imo meer met respect van kind naar ouders te maken, het lijkt me echter een slechte ontwikkeling dat een kind vaart op angst ipv respect.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:25

ik heb sanne haar vingers ook wel eens tegen het glas van de oven geplaatst hoor......... toen begreep ze ineens dat als ik zeg dat iets au doet, dan het ook echt au doet..........

sinsdien gelooft ze me op mijn woord als ik zeg dat iets niet echt handig is om te doen :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:29

Groot voorstander van de opvoedkundige tik! Ik maak in het dagelijks leven (supermarkt, op straat, ten overstaan van anderen, enz) zo vaak kinderen mee waarvan de ouders de opvoedkundige tik verzuimen! Deden ze het maar eens, dan had hun kind waarschijnlijk beter geluisterd en hebben andere mensen minder last van dat kind.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:31

En respect van je kind krijg je alleen als je duidelijke grenzen aangeeft en daar consequent in bent. Dat hoeft niet perse met een tik, dat kan ook op andere manieren.
Samurai schreef:
Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?

Nee, je bent niet raar. Sommige kinderen gaan vervelend gedrag vertonen omdat ze aandacht willen. Positief of negatief, dat maakt ze op dat moment niet zoveel uit. Dus wanneer je reageert op dat vervelende gedrag dan hebben ze wat ze willen: aandacht.

Dit zie ik weleens bij mijn kinderen als wij als ouders het een periode heel druk hebben gehad en de kinderen gewoon te weinig aandacht hebben gehad. Wij zijn verre van perfect dus dat komt weleens voor. Dan gaan ze soms weleens etteren om te laten weten dat zij ook nog bestaan. En dan wordt ik weer even "op mijn vingers getikt" door mijn kinderen en denk ik, ja, je hebt gelijk. Jullie zijn er ook nog. En dan leg ik ze ook uit dat ze moeten ophouden met vervelen en als ze normaal doen dat ze dan weer aandacht krijgen, dat we dan iets leuks gaan doen.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:31

Nederland wordt steeds a socialer....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:32

KiWiKo schreef:
ik heb sanne haar vingers ook wel eens tegen het glas van de oven geplaatst hoor......... toen begreep ze ineens dat als ik zeg dat iets au doet, dan het ook echt au doet..........

sinsdien gelooft ze me op mijn woord als ik zeg dat iets niet echt handig is om te doen :)

Ik zie dit meer als een deel van het 'opvoeden' dan in de richting van je kind moedwillig pijn willen doen.

Toen ik een puppy was heb ik ook wel eens m'n tengels gruwelijk aan de oven gebrand, mijn moeder zat ons nooit op de lip en dacht waarschijnlijk na de zoveelste waarschuwing...je doet maar en je komt er vanzelf wel achter....dat was ook zo... :o

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:34

Samurai schreef:
Nederland wordt steeds a socialer....

Klopt.....helaas, maar waar heeft jouw zin betrekking op in dit topic?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:16

cissie schreef:
Toen ik een puppy was heb ik ook wel eens m'n tengels gruwelijk aan de oven gebrand, mijn moeder zat ons nooit op de lip en dacht waarschijnlijk na de zoveelste waarschuwing...je doet maar en je komt er vanzelf wel achter....dat was ook zo... :o

Dat had ook wel fout kunnen gaan...
Als ouder "express en dus gecontroleert" een handje op het glas van de oven leggen of een kind het echt zelf uit laten zoeken is wel een verschil.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:43

dat komt voort aan de gedachten van die reclame moeder met kind, best toepasselijk, toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:48

Yamcha schreef:
Consequent zijn is bij alles de crux. Als iets nu niet mag, mag het 2 uur later ook niet, als iets nu wel mag, kun je het later niet opeens verbieden omdat je moe bent of een zware dag gehad hebt. Redelijk blijven..... altijd.

Heb je helemaal gelijk in en ik vind dat in de opvoeding toch zo ontzettend moeilijk! Doe mij maar een paard wat dat betreft.

Vandaag met mijn dochter naar een binnenspeeltuin geweest. Daar is zo'n heel rubber speeltoestel met gangen en glijbanen en allerlei hindernissen, een springkasteel en een ballenbad. Ik mijn dochter nog uitgebreid vertellen dat ze uit moet kijken voor de andere kindjes, pas mag glijden als het ander kindje naar beneden is, even moet komen vertellen dat ze naar een ander toestel gaat zodat we haar niet kwijt raken en dat de ballen in het ballenbad horen en dat je daar niet buiten mee moet lopen gooien. Eenmaal al spelende op het speeltoestel zitten er iets oudere jongetjes met ballen uit het ballenbad te gooien, ook omhoog door de tunnels van de glijbanen enzo. Dan zit ik me dus al af te vragen of ik ze erop moet aanspreken omdat ik dat erom vragen vind dat het een of ander kind een bal tegen zijn hoofd krijgt en janken, ruzie en noem maar op. Toch maar niet gedaan, het zijn mijn koters niet en heb ook geen zin in ruzie met de ouders. Zit er later een vader zelf met zijn kinderen behoorlijk hard met die ballen te gooien, op het speeltoestel! Dan vind ik enerzijds die vader een domme en asociale ***, die ik maar wat graag op zijn falie zou geven, en anderzijds voel ik mezelf dan een hele strenge en ouderwetse mama want MIJN dochter mag van alles niet wat andere kinderen wel mogen.

Maar later op de avond pak ik dan weer iets eigenlijk helemaal verkeerd aan. Ze had om appelsap gevraagd, en gekregen (appelsap met water aangelengd dus niet per se zo lekker voor haar na het pure spul van de speeltuin :o ) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!

Toen samen in bad, met de spuitbeestjes. Spuit ze per ongeluk in mijn oog. Dus ik gezegd dat ze moest stoppen en niet in mijn gezicht spuiten, omdat mama's oog pijn doet. Zegt ze gelijk heel lief en schuldbewust sorry mama (en zeg ik erop dat ik niet boos op haar ben omdat het een ongelukje was).
Later gaat ze dan heel lief met de spons mijn rug wassen, en mijn buik (de baby wassen :)) ) om het goed te maken.
Dan denk ik weer dat ik het met opvoeden toch niet zo slecht doe, want ze vond het echt erg dat ze me pijn had gedaan.

*zucht, moeilijk soms hoor, elke situatie weer apart!*

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:52

sologirl schreef:
Een opvoedkundige tik is echt wel nodig hoor. Slaan is niet nodig.

Genoeg normale volwassenen die nooit een opvoedkundige tik hebben gehad hoor. Over of een tik goed of slecht is valt te twisten, maar je kan onmogelijk stellen dat kinderen die geen tik krijgen opgroeien voor galg en rad.

femke27 schreef:
Groot voorstander van de opvoedkundige tik! Ik maak in het dagelijks leven (supermarkt, op straat, ten overstaan van anderen, enz) zo vaak kinderen mee waarvan de ouders de opvoedkundige tik verzuimen! Deden ze het maar eens, dan had hun kind waarschijnlijk beter geluisterd en hebben andere mensen minder last van dat kind.

Nee, waren ze maar consequenter en duidelijker! Bijna alle opvoedkundige problemen zijn op te lossen met structuur, consequentheid en duidelijkheid.