draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:33

waarvan is jouw dekbed dan? heb je synthetisch ofzo? kan goed hoor..
ik begrijp je wel hoor bunga. ik heb ook alles van leer bij de paarden... t blijft vaak beter. vooral zadels, maar dat is mijn ervaring.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:34

ilse86 schreef:
waarvan is jouw dekbed dan? heb je synthetisch ofzo? kan goed hoor..
ik begrijp je wel hoor bunga. ik heb ook alles van leer bij de paarden... t blijft vaak beter. vooral zadels, maar dat is mijn ervaring.

Mijn dekbed is van katoen, en de vulling is wol.
Leren zadels gaan inderdaad veel langer mee, ook in mijn ervaring, haha.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:35

maar dan heb je t ook nog over functionaliteit gecombineerd met duurzaamheid. ik vind de warmte van bont bijvoorbeeld vervangbaar door een goede winterjas. leer van een zadel niet door kunststof vanwege duurzaamheid.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

Daar ben ik het mee eens, denk dat we wel ongeveer op een lijn zitten daarover. :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:37

maar ik snap het ook wel dat mensen die consumtie van welk dier dan ook prima vinden, onze standpunten hypocriet vinden. ik heb zelf bijv. geen problemen met leer, maar wel met bont. ik eet geen paardenvlees (dus ook geen frikandellen en kroketten), maar wel een biefstuk. Vat je m nog? ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:40

Ja ik snap het nog.
Ik at vroeger ook geen dieren die wij zelf hadden of die ik leuk vond.
Op een gegeven moment at ik alleen nog maar wit vlees.
En uiteindelijk heb ik pas besloten dat ik gemakkelijk zonder kan.
Inmiddels ben ik 4 of 5 jaar vegetarisch. :)
Als mensen gewoon vlees willen eten snap ik die keuze.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:42

Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee. Ik draag ook leren schoenen en het tuig van mijn paard is ook van leer. Ook eet ik vlees en vis. En het bontje van mijn zadellegger is van lamsvel, dat is ook inclusief het vel.
In Nederland worden alle dieren gehouden zoals dat in de regels staat. Daarmee vind ik de ene sector niet zieliger dan een ander. In veel gevallen worden dieren die voor vlees gebruikt worden ook alleen daar maar voor gebruikt, omdat hun huid niet mooi genoeg is voor wat anders. Het argument dat het daarom wel verantwoord is om leer te gebruiken is daarmee wat vreemd.
Vossen worden er in Nederland niet gehouden. Nertsen wel.
http://www.nfe.nl/2009/index.php?page=5#Hoe worden nertsen doodgemaakt hier kun je informatie vinden over hoe deze dieren in Nederland gehouden worden. En dan zul je bemerken dat het niet veel anders is dan een varken of een kip. Met alleen het voordeel dat ze niet in een vachtwagen hoeven naar het slachthuis. Dus op de vraag draag jij bont. Ja, als dat aan mijn jas zit, dan laat ik de jas daar niet om hangen. Zou ik dat zielig vinden moet ik ook stoppen met het gebruik van leer en vlees.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:47

t gaat me ook niet echt om de zieligheid van iets. meer om t nut. ik vind bont mooi hoor, maar ik draag liever nepbont. voor de warmte heb je t hier niet nodig. die paar keer per eeuw dat je siberische temperaturen hebt hier...

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:54

ik vind dast er veel verschil zit in bont.. als ze bijv van een konijn dat je bijv met de kerst gegeten heb.. als ze darvan het velletje ook gebruiken op kleding of schoenen vindt ik dat niet erg.. dat vind ik alleen maar eerlijker.. want dan gebruik je alles van het beestje..

maar de dieren die alleen om hun bont worden gefokt en in veel te kleine hokjes worden gehouden omdat hun vachtje zo lekker zacht is mogen ze van mij opsluiten in hun eigen hokjes..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:56

in feite is het allemaal hetzelfde. vleeskoeien worden gefokt voor vlees. andere koeien voor leer.. Ik geloof echt niet dat mijn fijne kwaliteitszadel restleer heeft. 't is maar net waar je jezelf prettig bij voelt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:05

_sparta_ schreef:
Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee. Ik draag ook leren schoenen en het tuig van mijn paard is ook van leer. Ook eet ik vlees en vis. En het bontje van mijn zadellegger is van lamsvel, dat is ook inclusief het vel.
In Nederland worden alle dieren gehouden zoals dat in de regels staat. Daarmee vind ik de ene sector niet zieliger dan een ander. In veel gevallen worden dieren die voor vlees gebruikt worden ook alleen daar maar voor gebruikt, omdat hun huid niet mooi genoeg is voor wat anders. Het argument dat het daarom wel verantwoord is om leer te gebruiken is daarmee wat vreemd.
Vossen worden er in Nederland niet gehouden. Nertsen wel.
http://www.nfe.nl/2009/index.php?page=5# Hoe worden nertsen doodgemaakt hier kun je informatie vinden over hoe deze dieren in Nederland gehouden worden. En dan zul je bemerken dat het niet veel anders is dan een varken of een kip. Met alleen het voordeel dat ze niet in een vachtwagen hoeven naar het slachthuis. Dus op de vraag draag jij bont. Ja, als dat aan mijn jas zit, dan laat ik de jas daar niet om hangen. Zou ik dat zielig vinden moet ik ook stoppen met het gebruik van leer en vlees.

Alleen in het geval van bijv. nertsen voldoen die hokken nog niet volkomen aan de regels. Die zijn ook echt heel klein...
Niet de enige sector waarvan ik de huisvesting niks vind, maar je kan wel zeggen 'maar dat is ook zielig', dat maakt voor die nertsen geen verschil. Dan kan alles wel zielig zijn...
Met een goede huisvesting heb ik er geen problemen mee, maar helaas is de huisvesting niet goed.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:55

Waarom voldoen ze daar niet aan de regels? Waar basseer jij dat op?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:56

Naja, of de hokken nou wel of niet aan de regels voldoen.. Zij vindt de hokken te klein

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:06

_sparta_ schreef:
Waarom voldoen ze daar niet aan de regels? Waar basseer jij dat op?

Op de site van het NFE, die jij net plaatst. Had het al eerder in dit topic genoemd, even opzoeken.

Fiffill schreef:
En verder: ook in de Nederlandse nertsenfokkerijen hebben die beestjes kleine hokken hoor. Op de site van nertsenfokkers (http://www.nfe.nl) staat zelfs:
“Nertsen worden gehouden in zowel open stallen (sheds) als gesloten stallen en kassen. Daarin staan gekoppelde leefruimtes waarvan de afmetingen voor een deel reeds voldoen aan de eisen gesteld in het in 1995 voorgestelde Plan van Aanpak. Ook de Raad van Europa heeft deze afmetingen in 1999 overgenomen in haar aanbevelingen.”

Voor een deel. :?
Mogen ze wel eens wat aan gaan doen dan....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:07

Dat mag ze vinden. Maar de stelling ze voldoen niet aan de regels lijkt me zeker niet te kloppen. En juiste informatie op het Internet zetten lijkt me toch wel belangrijk, naast het hebben van je persoonlijke mening die voor iedereen vrij is. Alle takken van veehouderij moeten zich aan de regels houden. Daarom vind ik een kip of varken niet anders dan een nerts of de paling in een volle bak bij de palingkwekerij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:08

Als je mijn post leest, zie je dat mijn uitspraak wel klopt. Buiten dat vind ik ze inderdaad ook nog eens te klein... maar ze voldoen ook (nog) niet helemaal aan de regels.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:13

Dat deel heeft een einddatum wanneer het af moet zijn. Dat het verbouwen klaar moet zijn. De einddatum weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik meen 2014. Daarna moet alles verbouwd zijn. Is dat niet mogen in die hokken geen dieren meer gehouden worden.
Maar zo gaat dat met varkens ook. (die hebben nu een deadline voor 2012 klaar liggen) Je kunt tegen een boer niet zeggen, volgend jaar moet jij alles aangepast hebben omdat wij in de regering nu besloten hebben dat de stallen andere regels krijgen.
Daar wordt ook gezegd, je hebt 10 jaar om het aan te passen, dan moet het klaar zijn.
Vergeet niet dat het om grote investeringen gaat betreffende geld. Geen 1 bedrijf krijgt daarvoor een lening in 1 keer bij de bank.
Daarom voldoet de nertsen houderij nu nog steeds aan de regels en schrijft de site dat de meeste bedrijven nu al klaar zijn met de nieuwe norm.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:37

Prima dat ze een einddatum hebben, maar een aantal nertsen zit nog steeds te klein.

Zoals ik al eerder gezegd heb maakt het me niet uit of het nou nertsen, varkens of kippen zijn... veel dieren zitten gewoon in te krappe hokken. Ook al voldoen die soms wel aan de norm, ik vind het veel te klein.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:45

Dat jij dat te klein vind is een persoonlijke mening. Waar je uiteraard vrij in bent.
Maar het is dus niet zo wat je eerder zei dat ze niet aan de regelgeving voldoen. Dat is namelijk niet zo. Ze voldoen er nog steeds aan en er zijn daar nog steeds in aan het verbeteren. Pas als na de einddatum dieren gehouden worden volgens de oude normen kun je spreken over het niet meer voldoen van de regels. Zo geef je een incorrect signaal uit die alleen gebaseerd is op mening, niet op feiten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:47

Ik zeg toch dat ze nog niet helemaal aan de eisen voldoen... wat ook in die tekst staat. Ze voldoen deels aan de eisen.

Verder VIND ik ze OOK te klein. Dat is mijn mening...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:53

Ze voldoen wel aan de eisen. Allemaal. De eis is nu nog een kleinere ruimte.
Maar ze voldoen nog niet allemaal aan de nieuwe eisen. Eisen die nu nog niet van kracht zijn.
Hoe leg ik dat uit. Jij moet voor je werk in 2011 een certificaat halen. Dat is bepaald door de regering dat voortaan iedereen in die branche dat moet hebben. Daarna mogen die mensen hun vak niet meer uitoefenen.
Jij mag in dit jaar gewoon dat beroep uitvoeren en voldoe je ook gewoon aan de eisen.
Enkele hebben dat certificaat al gehaald, dus een deel uit jou branche voldoet al aan de nieuwe eisen.
Maar ook jij die het certificaat nog niet heeft gehaald voldoet aan de eisen, de eisen die nu gewoon gelden. Je hoeft namelijk pas in 2011 aan de nieuwe regels te houden.
Doe jij dat in 2011 niet kun je pas spreken over niet aan de regels voldoen.

Die mening mag je houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:57

_sparta_ schreef:
Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee.

Het overgrote deel van het bont dat aan kleding zit is afkomstig uit China of het Oostblok. De wijze van verwerken is daar tamelijk barbaars, en de door jou genoemde 'regels' zijn daar iig niet van kracht.
De meest jassen worden versierd met vossen of wasberenbont. Het wasberenbont wordt het meest gebruikt.
Ze slaan de wasbeer met het hoofd tegen de muur, en villen hem 'half versufd maar levend'.
Vervolgens worden al deze 'gestripte' dieren in een bak gegooid waar ze doodbloeden... na enige tijd.

Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op ;)

ps: daarbij kun je gaan schermen met leren zadels en vlees eten... maar er zijn wel degelijk mensen die 'bewust' consumeren en gebruiken wat ze nodig hebben en meer niet. Wanneer echt iedereen in het leven zou staan zoals jij.... dan zag de wereld er een nog heel stuk minder fraai uit. Gelukkig zijn er mensen die het verschil WEL maken en ervoor zorgen dat onze kinderen en de kinderen van onze kinderen nog een toekomst hebben misschien....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:59

Ninx schreef:
_sparta_ schreef:
Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee.

Het overgrote deel van het bont dat aan kleding zit is afkomstig uit China of het Oostblok. De wijze van verwerken is daar tamelijk barbaars, en de door jou genoemde 'regels' zijn daar iig niet van kracht.
De meest jassen worden versierd met vossen of wasberenbont. Het wasberenbont wordt het meest gebruikt.
Ze slaan de wasbeer met het hoofd tegen de muur, en villen hem 'half versufd maar levend'.
Vervolgens worden al deze 'gestripte' dieren in een bak gegooid waar ze doodbloeden... na enige tijd.

Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.

Persoonlijk worden lijkt me niet nodig.
Als je naar een goede winkel gaat kun je het nagaan waar het bont vandaan komt.
Wat al een stuk moeilijker is als je dat wilt weten over het leer van je laarzen of hoofdstel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:02

_sparta_ schreef:
Persoonlijk worden lijkt me niet nodig.
Als je naar een goede winkel gaat kun je het nagaan waar het bont vandaan komt.
Wat al een stuk moeilijker is als je dat wilt weten over het leer van je laarzen of hoofdstel.

Ik wordt persoonlijk waar nodig...

Een goede winkel? Zoals? En doe jij navraag? Ik krijg uit je post niet de indruk dat het je iets interesseert namelijk....
Waar komt het bont van jouw jas dan vandaan?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:04

Ninx schreef:

Ik denk dat jij nog héél veel katoen zal mogen aantrekken, wil je dat innerlijke van jou wat mooier maken... :\ Wat een onbeleefde en respectloze reacties geef jij wel niet zeg? Je kan dan nog tegen bont zijn, maar dat kan je nog op een fatsoenlijke manier brengen.