Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ilse86 schreef:waarvan is jouw dekbed dan? heb je synthetisch ofzo? kan goed hoor..
ik begrijp je wel hoor bunga. ik heb ook alles van leer bij de paarden... t blijft vaak beter. vooral zadels, maar dat is mijn ervaring.

_sparta_ schreef:Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee. Ik draag ook leren schoenen en het tuig van mijn paard is ook van leer. Ook eet ik vlees en vis. En het bontje van mijn zadellegger is van lamsvel, dat is ook inclusief het vel.
In Nederland worden alle dieren gehouden zoals dat in de regels staat. Daarmee vind ik de ene sector niet zieliger dan een ander. In veel gevallen worden dieren die voor vlees gebruikt worden ook alleen daar maar voor gebruikt, omdat hun huid niet mooi genoeg is voor wat anders. Het argument dat het daarom wel verantwoord is om leer te gebruiken is daarmee wat vreemd.
Vossen worden er in Nederland niet gehouden. Nertsen wel.
http://www.nfe.nl/2009/index.php?page=5# Hoe worden nertsen doodgemaakt hier kun je informatie vinden over hoe deze dieren in Nederland gehouden worden. En dan zul je bemerken dat het niet veel anders is dan een varken of een kip. Met alleen het voordeel dat ze niet in een vachtwagen hoeven naar het slachthuis. Dus op de vraag draag jij bont. Ja, als dat aan mijn jas zit, dan laat ik de jas daar niet om hangen. Zou ik dat zielig vinden moet ik ook stoppen met het gebruik van leer en vlees.

_sparta_ schreef:Waarom voldoen ze daar niet aan de regels? Waar basseer jij dat op?
Fiffill schreef:En verder: ook in de Nederlandse nertsenfokkerijen hebben die beestjes kleine hokken hoor. Op de site van nertsenfokkers (http://www.nfe.nl) staat zelfs:
“Nertsen worden gehouden in zowel open stallen (sheds) als gesloten stallen en kassen. Daarin staan gekoppelde leefruimtes waarvan de afmetingen voor een deel reeds voldoen aan de eisen gesteld in het in 1995 voorgestelde Plan van Aanpak. Ook de Raad van Europa heeft deze afmetingen in 1999 overgenomen in haar aanbevelingen.”
Voor een deel.
Mogen ze wel eens wat aan gaan doen dan....

_sparta_ schreef:Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee.

Ninx schreef:_sparta_ schreef:Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee.
Het overgrote deel van het bont dat aan kleding zit is afkomstig uit China of het Oostblok. De wijze van verwerken is daar tamelijk barbaars, en de door jou genoemde 'regels' zijn daar iig niet van kracht.
De meest jassen worden versierd met vossen of wasberenbont. Het wasberenbont wordt het meest gebruikt.
Ze slaan de wasbeer met het hoofd tegen de muur, en villen hem 'half versufd maar levend'.
Vervolgens worden al deze 'gestripte' dieren in een bak gegooid waar ze doodbloeden... na enige tijd.
Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op
_sparta_ schreef:Persoonlijk worden lijkt me niet nodig.
Als je naar een goede winkel gaat kun je het nagaan waar het bont vandaan komt.
Wat al een stuk moeilijker is als je dat wilt weten over het leer van je laarzen of hoofdstel.
Ninx schreef:Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op
Wat een onbeleefde en respectloze reacties geef jij wel niet zeg? Je kan dan nog tegen bont zijn, maar dat kan je nog op een fatsoenlijke manier brengen.