Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:29

Klopt, alle leerlingen van elk geloof zijn welkom op openbare scholen, net als docenten van elk geloof. Maar... docenten hebben een voorbeeldfunctie en daar passen geloofdobjecten niet bij. Dus die mogen ook niet zichbaar zijn. (behalve als je als school daar andere regels over hebt natuurlijk).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:31

Dat geldt dan inderdaad voor individuele scholen. In het algemeen geldt dat jij als docent op een openbare school boven alle overtuigingen staat en het dus feitelijk niet 'duidelijk' zou mogen zijn welke overtuiging jij hebt.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:34

Zolang het niet opdringerig wordt, iets dragen is niet meteen een geloof overbrengen.
netzoals bij de rok, het is maar een kledingstuk. Is dit maar een kettinkje.
Voor jezelf heeft dit natuurlijk meer waarde alleen een kettinkje.
& daarom draag je het ook.
Maar ik vind iig dat dit altijd moet kunnen, iedereen is vrij om te dragen & geloven wat hij/zij wilt.
Dat is zelfs in de grondwet vast gelegd.

ik ga eten & daarna leren :evaw:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:36

Toch is dat niet waar Cyn_, als je dat echt denkt, ken je de waarde van symbolen niet ;)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:39

Toch wel, nog niet alles, maar wel het begin.
Maar je gaat mij toch niet vertellen dat ik gelovig wordt als ik elke dag iemand zie met een ketting met kruisje.

nu ga ik echt :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:41

Dan moet je even lezen, want ik heb het niet gehad over gelovig worden. Ik heb het gehad over het creeren van een kloof tussen de leerkracht met een kruisje en de leerling met bewust zeer atheistische of wellicht met islamitische ouders. Of tussen de docent en die ouders. Als docent op een openbare school moet je in alle situaties neutraal kunnen handelen. Al is het maar om achteraf alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:42

Cyn_ dat is een utopie :j Maar er zitten veel kinderen ook bewust op een openbare school, juist vanwege het gebrek aan geloof. Dat is ook een keuze van de ouders. Om een openbare school zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen, zijn geloofsobjecten niet toegestaan bij docenten (zichtbaar). (ik ben protestants opgevoed, dus willen mijn ouders natuurlijk geen Maria en allerlei kruisjes aan de muur in de klas, daarom is er ook een protestantse school gekozen voor mij)
Net zoals dat op mijn christelijke basisschool alleen docenten werken die ook gelovig zijn. Juist om dat christelijke uit te dragen.
En het mooie is: je bent vrij om te kiezen naar welke school je je kind stuurt! Dus je hebt alle keus :j Van katholiek, protestants, islamitisch, openbaar, jenaplan, speciaal onderwijs, en nog veel meer soorten!
Zolang niemand je dwingt, zie ik geen probleem.

Net zoals het dragen van een rok: als je niet wilt? prima! Dan hoef je niet te gaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:01

Heb niet alle pagina's gelezen, maar hoe zie je dan een kledingvoorschrift voor een feest? Tenue de Ville of Black&Tie?

Zelf zou ik kiezen voor iets waar jij je prettig in voelt en wat wel gepast is. Zo ga ik ook om met kledingvoorschriften voor een feest. En dat is dan ook de wens van de organisatie ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:02

wanneer een christelijke school andere scholen uitnodigd om voorlichting te geven, mogen zij niet verwachten dat de genodigden zich aan hun kledingeisen en wensen houden.
er is meer in maatschappij tenslotte en het is niet eerlijk richting ouders en leerlingen om jezelf in een rok te presenteren als je dat normaal niet draagt; je schept verwachtingen (onbewust) die je niet kan kan komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:03

Daarom vind ik het ook raar dat het stagebedrijf daar niets van heeft gezegd... (tegen die school dan)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:07

Blue_Eyes schreef:
Ik heb het gehad over het creeren van een kloof tussen de leerkracht met een kruisje en de leerling met bewust zeer atheistische of wellicht met islamitische ouders.

Eigenlijk vind ik dat daar hetzelfde voor zou moeten gelden: dat mensen vrij moeten zijn om daar hun EIGEN keuze in te maken, zonder dat daar allerlei dingen aan vast komen te hangen. Ik vind dat je je geloof wel mag uitdragen, maar niet mag opleggen aan anderen. En dat je de keuzes die daarbij horen wel mag uitdragen, maar niet mag opleggen aan anderen. (Een simplificatie omdat er altijd genuanceerde situaties zijn - maar dit is wel het uitgangspunt.)
Ik vind dat dit individuele keuzes zijn, en dat we zouden moeten leren om elkaar die individuele ruimte te gunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:10

Zou ook het mooiste zijn, maar ja... zo werken de meeste openbare scholen helaas niet... Want er zijn teveel ouders die daarop tegen zijn. En je moet natuurlijk wel de klanten tevreden houden.
(daarom heeft de school van de TS ook niet echt iets gedaan met dat verzoek, want ook zij willen natuurlijk leerlingen werven)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:46

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik heb het gehad over het creeren van een kloof tussen de leerkracht met een kruisje en de leerling met bewust zeer atheistische of wellicht met islamitische ouders.

Eigenlijk vind ik dat daar hetzelfde voor zou moeten gelden: dat mensen vrij moeten zijn om daar hun EIGEN keuze in te maken, zonder dat daar allerlei dingen aan vast komen te hangen. Ik vind dat je je geloof wel mag uitdragen, maar niet mag opleggen aan anderen. En dat je de keuzes die daarbij horen wel mag uitdragen, maar niet mag opleggen aan anderen. (Een simplificatie omdat er altijd genuanceerde situaties zijn - maar dit is wel het uitgangspunt.)
Ik vind dat dit individuele keuzes zijn, en dat we zouden moeten leren om elkaar die individuele ruimte te gunnen.

jaa idd

Ik snap blue eyes & wcf wel :j
Maar het is ook hartstikke krom.
Als leerling mocht je altijd met kruisje lopen, 20 jaar later wil je daar les geven & dan moet hij af.
Als iedereen elkaar nou gewoon accepteert & respecteert wordt alles zo veel makkelijker.
:z

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:48

Ja is het ook wel :j
Maar ja, zolang er geld te verdienen valt blijft het ook krom vrees ik :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:13

Krom of niet, het zijn nou eenmaal de regels ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:15

Daarom noemde mijn (openbare) school zichzelf "ontmoetingsschool". Alle geloven/achtergronden/niveaus (van speciaal onderwijs t/m gymnasium) bij elkaar en iedereen mocht geloven of dragen wat hij/zij wil :)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:33

Blue_Eyes schreef:
Krom of niet, het zijn nou eenmaal de regels ;)

& daar moet je het altijd maar mee eens zijn? :+
break the rules :))

Ik ga weer leren :evaw:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:35

Als je ervoor kiest om op een bepaalde school te gaan werken, ja, dan moet je je daaraan houden. Kun je dat niet, moet je daar niet gaan werken. Zou een mooie zooi worden als zelfs de docenten zich al niet meer aan het schoolregelement houden...

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:50

niet te serieus he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:02

Ach ja gewoon respect. Als het een moslimschool is die informatie wil, zal je wellicht een hoofddoekje op moeten, dan doe je dat toch?

Als we in het buitenland zijn en we willen kerk binnen omdat we dat leuk, interessant of mooi vinden, bedekken we ook ons hoofd, gaan we ook niet in een broek naar binnen, dan zijn wij toerist en dan kan het wel?? Dat is toch hetzelfde?? :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:04

Cyn_ schreef:
niet te serieus he :))

Het is volgens mij gewoon een serieuze discussie hoor.... humor prima, maar deze kan ik niet plaatsen ;)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:10

russel schreef:
Ach ja gewoon respect. Als het een moslimschool is die informatie wil, zal je wellicht een hoofddoekje op moeten, dan doe je dat toch?

Als we in het buitenland zijn en we willen kerk binnen omdat we dat leuk, interessant of mooi vinden, bedekken we ook ons hoofd, gaan we ook niet in een broek naar binnen, dan zijn wij toerist en dan kan het wel?? Dat is toch hetzelfde?? :D

ehhh
Als ik de tourist uit hang in de stad ga ik ook wel eens een kerk binnen. Maar dan zie ik er gewoon uit zoals ik de rest van die dag door de stad loop. Ik moet wss dan echt beter mijn ogen open doen, want dat is mij nooit opgevallen.

blue eyes: nevermind ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:15

Cyn_ schreef:
russel schreef:

ehhh
Als ik de tourist uit hang in de stad ga ik ook wel eens een kerk binnen. Maar dan zie ik er gewoon uit zoals ik de rest van die dag door de stad loop. Ik moet wss dan echt beter mijn ogen open doen, want dat is mij nooit opgevallen.

blue eyes: nevermind ;)

Okey, nou meestal hangt er wel een papier dat je niet met korte broek in de kerk mag en vaak zelfs niet met blote benen. Als je in een vreemd land bent, dan pas je je aan de regels, tocht? Je zal ook niet snel topless in bv Griekenland gaan liggen, want dat mag daar niet. Als men dat wel gaat doen, vind ik dat niet netjes.
Maar vaak genoeg hangen toeristen de neandertalers uit en dat vind ik dan weer zo jammer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:22

Er is gelukkig altijd nog zoiets als: keuze :j
Keuze om je aan te passen als de wensen of om iets niet te doen als je er niet achter staat :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:23

klopt Russel, maar dan is het mijn keuze om daar binnen te gaan en dan conformeer ik me aan hun regels. Maar in het geval van TS komt ze op hun verzoek een dienst verlenen, en dan is het IMO een ander verhaal.