Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:20

verootjoo schreef:
Niet nederlanders, zijn mensen zonder NL paspoort. Mensen zonder NL paspoort werken niet in de NL politiek, wonen niet al 30 jaar in NL, en werken niet op hoog intellectueel niveau. Zolang je geen NL paspoort hebt, vind ik het niet nodig deze mensen stemrecht te geven.

Maar dit is toch al niet zo? Ik weet het niet zeker hoor, pin me er niet op vast; maar je kunt toch alleen maar stemmen als je ook de Nederlandse nationaliteit hebt?

verootjoo schreef:
Op dit moment krijgt iedereen medische zorg. Als iemand niet (voldoende) verzekerd is, en het is noodzakelijk wordt dit betaald door de staat. Mensen moeten zichzelf kunnen verzekeren, dus geld verdienen, dus werken. Dit schijnt nogal moeilijk te zijn voor een aantal illegalen.

Noodzakelijk ja. Je kan niet iemand laten doodbloeden op straat terwijl je zoekt naar z'n illegaliteitspasje. Maar volgens mij is het ook echt niet zo, zoals ik al zei, dat je zonder verzekering naar een tandarts kan gaan voor een simpele gebitscontrole. Kortom, deze regel is al zo en dient dus geen enkel doel om dit in een campagne te zetten.

verootjoo schreef:
Als je naar een ander land emigreert, is het de bedoeling dat je daar wat kan inbrengen. Iedereen kan werken. Je wordt in NL goed op weg geholpen, en het lijkt me niet de bedoeling dat een klein deel van de wereld verantwoordelijk is voor het onderhouden van andere mensen. Je komt hier niet alleen om te consumeren.

Als je naar een ander land emigreert, is dat vaak vooral om nare toestanden in je eigen land te ontvluchten, niet omdat je zo graag ergens anders wil wonen. Dan sta je al helemaal niet stil bij wat je in te brengen hebt in je land, maar ben je vooral bezig met het voorkomen dat je dood gaat.

verootjoo schreef:
Nee, omdat dat in Turkije zelf ook verboden is ;) Plus dat het nergens over gaat om een hoofddoek over je hoofd te trekken, en het onhygiënisch is.
[/quote]
Nog afgezien van dat deze opmerking ontzettend kortzichtig is (jij hebt geen oordeel te vellen over wat waardevol is voor iemand anders, en onhygiënisch? Dan zijn kleren ook onhygiënisch), wat heeft Nederland ermee te maken dat het in Turkije ook verboden is? Is Turkije het enige land waar mensen hoofddoekjes dragen? De regering heeft niks te maken met hoe mensen hun eigen geloof belijden, en moet zich daar ook niet mee gaan bemoeien door regels in te stellen over hoe mensen zich kleden. Als mensen daar moeilijkheden mee hebben, moeten ze bij zichzelf te rade gaan waarom dat zo is, en niet de schuld bij de ander leggen.

En nu ga k het songfestival kijken ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:21

Ik loop de post en vandaag weer, dan kom ik heel veel Marokkaanse mensen tegen en ze praten allemaal geen Nederlands met elkaar. Regelmatig komen ze wat vragen, of ik kan beter zeggen ze proberen wat te vragen, maar er komt bijna geen één normaal woord Nederlands uit en vaak begrijpen ze mij ook niet. Ik denk dat niet al deze mensen nog maar kort in Nederland zijn. Mijn tante is lerares en op ouderavond moeten de kinderen van de Marokkaanse ouders meekomen omdat deze zelf geen Nederlands kunnen, terwijl ze al meer dan 10 jaar in Nederland wonen. Nou sorry hoor, maar als je dat normaal vind, dan snap ik daar totaal niets meer van. En dit zijn echt geen uitzonderingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:22

Citaat:
- Eerste tien jaar verblijf vreemdelingen in Nederland: geen recht op uitkering
... en dan? Een vreemdeling heeft vaak, als zij in Nederland komen, geen spaarboekje waar ze op kunnen teren tot ze een nieuwe baan vinden. Voor een Nederlander is het al moeilijk genoeg om een baan te vinden, en helaas worden allochtonen nog vaak benadeeld als het gaat om werk te vinden. Dit bedoelde ik met mensen veroordelen tot criminaliteit; je drijft ze in een hoek. Ze moeten 10 jaar achter elkaar continu werk hebben, geen misdrijven plegen, maar je krijgt geen enkele tegemoetkoming als je ontslagen wordt. Hoe ziet de PVV dit voor zich? Veel mensen die al een tijdlang werken hebben wel genoeg spaargeld om het een paar maanden uit te zingen. Met name vluchtelingen hebben dit niet (ze komen niet voor niets naar Nederland). Ze hebben dus geen enkele monetaire middelen om zich te redden, en het loon wat ze krijgen zal de eerste tijd op gaan aan het krijgen van een huis en het inrichten daarvan, niet aan het opbouwen van een spaarpot. Of stel je voor dat je helemaal geen baan kan krijgen; misschien is het beroep wat jij kan, wel niet beschikbaar hier. Wat moet je dan? Je hebt geen geld, dus je kunt geen huis huren of kopen, kleding of eten kopen wordt ook wat lastig. Ik ben bang dat het resultaat van deze regeling zal zijn dat veel allochtonen in de criminaliteit terecht komen óf/en op straat zwerven omdat ze geen huis meer kunnen betalen.

Als je naar een ander land emigreert, is het de bedoeling dat je daar wat kan inbrengen. Iedereen kan werken. Je wordt in NL goed op weg geholpen, en het lijkt me niet de bedoeling dat een klein deel van de wereld verantwoordelijk is voor het onderhouden van andere mensen. Je komt hier niet alleen om te consumeren.

Iedereen KAN misschien wel werken, maardan moet je het ook wel MOGEN. Die mensen komen niet voor niets hier. Je kunt niet verwachten van iemand die Iran is uitgevlucht omdat hij homo is, dat hij hier al een baan heeft gezocht (die hij niet mag houden) voor hij binnenkomt. Als het jaren duurt voor hij een verblijfsvergunning heeft, moet hij ook ergens van leven. Die AZC's zijn echt niet zo geweldig.

Citaat:
- Verbod hoofddoekjes in publieke functies
Waarom? Omdat een paar kortzichtige mensen het eng vinden als ze het haar van iemand niet kunnen zien?

Nee, omdat dat in Turkije zelf ook verboden is ;) Plus dat het nergens over gaat om een hoofddoek over je hoofd te trekken, en het onhygiënisch is.

Dus omdat in Turkije iets niet mag, moeten we dat hier ook maar invoeren? Beetje vreemde redenering, lijkt me. Dat het nergens over gaat dat is jouw mening. Veel moslima's denken daar heel anders over. En onhygienisch? := Ken jij al die bedrijven waar je JUIST wordt geacht je haren af te dekken? Dat is omdat dat juist zo hygienisch is.... Ik zie echt niet wat er onhygienisch aan is!

@Lyonesse: het gaat hier over illegalen, mensen die dus geen verblijfsvergunning krijgen. Dat blijven ook mensen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:23

@Flosje: de mensen die ik in mijn klas heb, hebben (aan het einde van de cursus) twee jaar Nederlands gehad en spreken allemaal goed Nederlands. En ik blijf maar nieuwe aanwas krijgen.... dus dat zijn ook zeker geen uitzonderingen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:24

@ Hermelijn: Ik weet heel goed waarom ik moeite heb met moslims hoor :)
@ Blue eyes: Mensen die zijn uitgeprocedeerd om wat voor reden dan ook. Dat is geen reden dat ze in een ander land geen verblijfsvergunning kunnen aanvragen. Bovendien kan dat hier ook opnieuw als je een x periode het land uit bent geweest, dan kun je gewoon opnieuw aanvragen.

Blue_Eyes

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:27

Stel. Je hebt hier vijf jaar gewacht op een uitspraak van de rechter of je mag blijven of niet. Intussen heb je hier een leven opgebouwd. Een sociaal netwerk, een vrijwilligersbaan, je hebt de taal geleerd, misschien wel een partner gevonden, noem maar op. En dan hoor je dat je weer kunt vertrekken, omdat je geval net effe niet schrijnend genoeg is. Wat zou jij doen? Zou je zin hebben om weer opnieuw te beginnen in een ander land? Nou... ik niet...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:29

Nee natuurlijk heb je daar geen zin in. Maar stel je hebt een geweldig gezellige baan met veel leuke collega's, geen sociaal leven omdat je altijd overwerkt en je wordt ontslagen -> Je moet weg. Heb je ook geen zin in, dan blijf je toch ook niet zitten? Ze zijn niet uitgeprocedeerd om ze te pesten hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:32

Dat kan wel wezen, maar ik heb (mede door mijn werk) echt gevallen gehoord waarvan je je kunt afvragen hoe goed daar door de overheid naar gekeken is. Mensen van wie je je serieus afvraagt hoe lang die zullen overleven als ze teruggestuurd worden. Mensen die al 5 jaar hier zijn. Een baan waar je max. 40 uur per week zit, is wel iets anders dan een heel leven in een nieuw land.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:34

Blue_Eyes schreef:
@Flosje: de mensen die ik in mijn klas heb, hebben (aan het einde van de cursus) twee jaar Nederlands gehad en spreken allemaal goed Nederlands. En ik blijf maar nieuwe aanwas krijgen.... dus dat zijn ook zeker geen uitzonderingen.

Tuurlijk er is ook een groot deel wat gewoon wel goed Nederlands spreekt, maar het deel dat na meerdere jaar hier gewoond te hebben geen of bijna geen Nederlands kan, is nog veelste groot.

Iemand van mijn studie komt uit Duitsland en die heeft een Nederlands taalcursus van een paar weken gevolgd en toen kon ze zich al redelijk verstaanbaar maken. Ze moest vaak even de juiste worden zoeken en er klopte vaak niets van, maar ik snapte het wel. Nu is het vanuit het Duits misschien makkelijker om Nederlands te leren, maar na een jaar moet je je toch redelijk verstaanbaar kunnen maken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:35

Ik weet dat het een flauwe vergelijking is. Hier wegmoeten betekend alleen niet dat je terug moet naar het land waar je vandaan komt. Zoals gezegd, vraag asiel aan in een ander land en probeer dan, als je dat nog steeds wilt opnieuw hier een verblijfsvergunning aan te vragen, want dat is mogelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:40

Jaaah.... zo kunnen we bezig blijven.... Tip. Ga nou eens naar een asielzoekerscentrum, pik er 1 persoon uit die je aanstaat en bouw daar een band mee op. Kom achter het hele verhaal van het leven van die persoon. Geloof me... het is echt te gek voor woorden dat sommige mensen teruggestuurd worden. Of dat er van ze verwacht wordt dat ze weeeer ergens anders opnieuw gaan beginnen. Geeft dat een gevoel van veiligheid? Geeft dat nou een gevoel van ergens welkom zijn? Van een dak boven je hoofd hebben? Zijn dat nou die universele rechten van de mens? En bovendien is medische zorg ook een van de universele mensenrechten, volgens mij.

Edit: typo

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:45

@ Blue_Eyes: Ik heb een jaar gewerkt op een basisschool op de afdeling anderstaligen. Asielzoekers dus. Ik weet dat ze soms zo tussen de middag opgehaald worden om weggebracht te worden en het kind zonder mededeling niet meer op school komt. Ik weet dat anderen dat zien en hoe erg dat is. Ik weet dat ze soms midden in de nacht opgehaald worden en nooit meer terug komen. Ik weet dat sommige vrouwen daar zelfs onder gedoken zitten met hun kinderen en hopen dat de vader die in een ander AZC zit ze niet vind. Met 1 vreselijk lief meisje ben ik regelmatig meegeweest om haar naar het AZC te brengen. Zij zaten daar omdat haar vader een belangrijke man was in de regering van het land waar ze vandaan kwamen. Dat was precies de reden waarom hij op de lijst stond om vermoord te worden. Ik WEET het dus. Wat is je punt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:48

@blue eyes, imo gaat het niet om asielzoekers of vluchtelingen die nog in de procedure zitten.
Het gaat mij om de nederlandse mensen van buitenlandse afkomst die idd na 10 jaar nog amper onze taal spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:49

Zo wat veel verschillende meningen hier. Bij mij komt uit de stemwijzer GroenLinks, hier ga ik dan ook op stemmen, als tweede de SP, alleen zij zijn niet voor algemene sociale wetten, ik wel. Plus dat ik voor de NLse verkiezingen ook op GroenLinks zal stemmen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:50

Dan snap ik ECHT niet, Lyonesse, hoe je kunt zeggen wat je zegt. ECHT niet.

Wildgirl: dat heb ik begrepen, dat je dat bedoelt. En ja, die zijn er. Maar ik denk niet dat die de regel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:51

Blue_Eyes schreef:
Dan snap ik ECHT niet, Lyonesse, hoe je kunt zeggen wat je zegt. ECHT niet.

Wildgirl: dat heb ik begrepen, dat je dat bedoelt. En ja, die zijn er. Maar ik denk niet dat die de regel zijn.

Inderdaad ja.. Wie bepaalt dat NL alleen van ons is. Als je zelf in zo'n positie zat was je maar al te blij dat je een mogelijkheid zou hebben om te vluchten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:53

Het is zo'n lijdensweg waar die mensen doorheen gaan. Wil je ze dat dan weer laten doen? En desnoods weer? En nog maar een keer? Alleen omdat ze ergens anders geboren zijn, waar ze in gevaar verkeren? Wie bepaalt dat wij het alleenrecht hebben op dit stukje grond, omdat wij hier geboren zijn?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:54

Ik zeg nergens dat het niet erg is, dat er gevallen tussen zitten die wel zouden moeten blijven, maar die horen niet de illegaliteit in te gaan als ze weg moeten. Nederland is niet het enige land dat vluchtelingen opvangt. Bovendien als je de illegaliteit in gaat, weet je dat je vroeg of laat gepakt wordt. Dan kun je beter dat half jaar geloof ik (?) ergens ander heen gaan en het nog eens proberen, dan illegaal blijven en totaal geen schijn van kans meer te maken. Nederland kan en mag niet het enige land zijn dat voor deze hulp opdraait :n Voor een algemeen opvangbeleid van de EU zou ik helemaal voor zijn bijvoorbeeld.
Maar door illegaal te worden, verklein je je kansen per dag.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:55

pharagirlke schreef:
Wildgirl jij verwoord zo mooi wat mij ook dwars zit.. En Zaina, jij verwoord helaas heel mooi die zogenaamde "vooroordelen" over de moslimmentaliteit... :) Jammer.

Ik praat niet met mensen die ingewikkeld zijn als een mummy. Niet omdat het moslims zijn of allochtonen, maar omdat ik graag een gezicht zie als ik met iemand praat, een lichaam waaruit je lichaamshoudingen kan opmaken. En dat gaat niet meer met al die doeken. En dan spijt het me, maar dan praat ik niet met je. :) Ik praat nl niet met wezens die op geen enkele manier "terug reageren" met non-verbale communicatie. Ook omdat de gesprekken gewoon een stuk moeilijker worden. Men spreekt veel meer met lichaamstaal dan met woorden (en dat is een bewezen iets). :)

Bovendien vind ik je berichten ronduit respectloos naar de westerse maatschappij toe. Jij wil het zo dus de hele westerse wereld moet zich aanpassen? :)

tja wij hebben een groot meningsverschil en dat zal wel zo blijven. ik vind jouw uitspraken ook respectloos.
dus daar kunnen we wel over ophouden om het hier een beetje gezellig te houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:59

Lyonesse schreef:
Ik zeg nergens dat het niet erg is, dat er gevallen tussen zitten die wel zouden moeten blijven, maar die horen niet de illegaliteit in te gaan als ze weg moeten. Nederland is niet het enige land dat vluchtelingen opvangt. Bovendien als je de illegaliteit in gaat, weet je dat je vroeg of laat gepakt wordt. Dan kun je beter dat half jaar geloof ik (?) ergens ander heen gaan en het nog eens proberen, dan illegaal blijven en totaal geen schijn van kans meer te maken. Nederland kan en mag niet het enige land zijn dat voor deze hulp opdraait :n Voor een algemeen opvangbeleid van de EU zou ik helemaal voor zijn bijvoorbeeld.

Dat kan wel zo zijn, dan moet er iets gedaan worden aan ons asielbeleid - door het bijvoorbeeld BETER te regelen, dat mensen niet eerst 5 jaar hier een leven opbouwen en er dan weer uitgemikt worden. Om het vervolgens een paar jaar in Duitsland te proberen en er daar weer uitgemikt te worden. Als jij een half jaar Nederland uitgaat, en je komt er daarna weer in, kom je meestal in een ander AZC, van Eindhoven naar Groningen zeg maar, en ga je weer hetzelfde cirkeltje in van nieuwe vrienden maken, nieuwe vrijwilligersbaan vinden, noem het maar op.
Nederland is overigens ook bepaald niet het enige land dat asielzoekers opneemt. En er is geen enkele reden om hier maar geen mensen meer binnen te laten en te roepen dat andere landen dat maar moeten regelen. Lekker menslievend ben je dan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:00

@Zaina, PG brengt het ietwat ongenuanceerd maar haar vraagstelling snap ik wel.
Ik merk ook steeds vaker dat de moslims in ons land zich niet willen conformeren naar de NL samenleving maar wel verwachten dat de NL samenleving zich conformeert naar hun.
Hoe zie jij dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:01

PG is niet goed in nuanceren :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:03

Wildgirl, ik weet echt niet waar je dat dan merkt ... de moslims die ik ken (en ik woon in een behoorlijk donkerbruine wijk) verwachten echt niet van mij dat ik me aan hen aanpas... Ik heb echt maar een keer in mijn leven een aanvaring op dat gebied gehad met een moslim, en dat was een oudere heer die perfect Nederlands sprak (zij het met een accent). Die moet hier al lang gewoond hebben. Verder? Nooit. Ze helpen me zelfs mijn boodschappen naar huis sjouwen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:03

pharagirlke schreef:
PG is niet goed in nuanceren :=

Ach, 't is wel helder wat je bedoelt ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:08

Blue_Eyes schreef:
Lyonesse schreef:

Dat kan wel zo zijn, dan moet er iets gedaan worden aan ons asielbeleid - door het bijvoorbeeld BETER te regelen, dat mensen niet eerst 5 jaar hier een leven opbouwen en er dan weer uitgemikt worden. Om het vervolgens een paar jaar in Duitsland te proberen en er daar weer uitgemikt te worden. Als jij een half jaar Nederland uitgaat, en je komt er daarna weer in, kom je meestal in een ander AZC, van Eindhoven naar Groningen zeg maar, en ga je weer hetzelfde cirkeltje in van nieuwe vrienden maken, nieuwe vrijwilligersbaan vinden, noem het maar op.
Nederland is overigens ook bepaald niet het enige land dat asielzoekers opneemt. En er is geen enkele reden om hier maar geen mensen meer binnen te laten en te roepen dat andere landen dat maar moeten regelen. Lekker menslievend ben je dan.

Dat wisselen van AZC wat jij noemt, gebeurd ook nu tijdens de asielprocedure al. Een andere minderlange asielprocedure ben ik ook voor, maar de laatste jaren zijn er ontzettend veel asielzoekers bij gekomen en dat regel je niet allemaal zo maar even 1, 2, 3. Zelf nu nog, wisselt hier elke 2 weken de hele bevolking van het AZC.