Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:56

Wie even op de banners onderin dit topic en soortgelijke topics let ziet dat er enorm veel geld wordt uitgegeven en er behoorlijk actief reclame voor God wordt gemaakt.

God is een marketingartikel.
Ik vraag me af wie al die billboarden, websites, internetreclames, foldercampagnes enz.. betaalt?

Eowyn3003

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik persoonlijk heb nog nooit formuliertjes, flyers,... om de evolutietheorie te 'promoten' gezien of gekregen. Flyers voor God, de kerk e.d. al wel. Ik vind dat eigenlijk ook superirritant, en papierverspilling. Als mensen ergens willen in geloven, doen ze dat, maar ik denk niet dat mensen van geloofsovertuiging en idee gaan veranderen door een stomme flyer? :+

Of het nu flyers zijn voor de evolutietheorie, of voor de schepping, ik vind het allebei verspilling.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:06

nee, maar zo kun je mensen wel kennis laten maken met het geloof, omdat er veel mensen zijn die het bij voorbaad onzin vinden zonder enige kennis

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:21

Eowyn3003 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik persoonlijk heb nog nooit formuliertjes, flyers,... om de evolutietheorie te 'promoten' gezien of gekregen. Flyers voor God, de kerk e.d. al wel. Ik vind dat eigenlijk ook superirritant, en papierverspilling. Als mensen ergens willen in geloven, doen ze dat, maar ik denk niet dat mensen van geloofsovertuiging en idee gaan veranderen door een stomme flyer? :+

Of het nu flyers zijn voor de evolutietheorie, of voor de schepping, ik vind het allebei verspilling.

En zo krijg ik wekelijks een stuk of 5 van die folders in mijn brievenbus. Ondanks ja/nee sticker wordt die zooi er gewoon in gegooid. Ik overdrijf niet, als ik alles bewaar kan ik er een jaar lang de open haard mee stoken (als ik die zou hebben dan..). Wat een verspilling van papier en wat een irritante manier van het opdringen van het geloof. 1 oldertje wat nu voor mijn neus ligt zegt letterlijk dat zonden als moord en vreemdgaan enkel worden gepleegd door de niet-gelovigen.. WAT een onzin! :n

Het hele kromme van dit topic is dat de TS eerst roept over het vervelende van het billboard. Ow wat erg, wat vervelend en wat kwetsend. Een aantal reacties later zegt ze echter dat ze het geen punt vind dat ze dit soort foldertjes krijgt (al dan niet over een ander geloof) en dat ze die gewoon weg gooit. Waarom dan niet gewoon je hoofd de andere kant op draaien bij het zien van dit billboard? Wat maakt het billboard nou zoveel erger dan die foldertjes die je veel vaker te zien krijgt?

Gelovig of niet, mensen moeten elkaar in de waarde laten. Geloof je in HEM, wees dan gelukkig en laat het daarbij. Zijn er mensen geïnteresseerd, vertel er dan over. Maar laat mensen ook in de waarde en stoor me niet tijdens het eten om 'de here jezus te komen brengen' of iets dergelijks.

HC slaat de spijker op zijn kop. Het gaat hier niet om de mensen die geloven en gelukkig zijn. Het gaat om de mensen die zo extreem geloven dat niets anders voor waar aangenomen kan worden.

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ik tijdens de begravenis van de opa van mijn vriend geld in een mandje moest gooien in de kerk? Wat WALGELIJK vond ik dat... Nog veel droeviger dan de hele ceremonie toch al was... :n (gewoon interesse hoor, ik vond het walgelijk ongepast op zo'n moment... er zal vast een reden voor zijn maar ik kan met mijn hoofd niet bij de schaamteloosheid van deze actie op zo'n tijd...)
Laatst bijgewerkt door Ididit op 27-02-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:22

d_ruiter schreef:
nee, maar zo kun je mensen wel kennis laten maken met het geloof, omdat er veel mensen zijn die het bij voorbaad onzin vinden zonder enige kennis

En is dat een slechte zaak? Is geloof nodig?

Ik kan best vergevingsgezind zijn, mijn naasten liefhebben, niet stelen, liegen,... zonder dat geloof daar iets mee te maken moet hebben. Normen en waarden worden niet enkel via geloof verspreidt.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:27

@ididit: moet niks natuurlijk, vaak is dat voor goede doelen of voor de kerk zodat er bv dingen kunnen worden opgeknapt e.d.

@solleke_noah: nee dat is geen slechte zaak, maar ik snap best dat christenen andere mensen er kennis mee willen laten maken. Als je er niks van weet en het allemaal maar onzin vind als je er niks van weet en je maakt kennis met een bepaald geloof kun je miss gaan denken: goh daar zit toch wel wat in.. En dan kun je er miss wel heel veel aan hebben..

En gelovig betekent (iig niet voor iedereen) elke zondagochtend in de kerk en geen seks voor t huwelijk enzo zoals sommige mensen wel denken..

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:35

Maar d_ruiter, er wordt constant gesproken over respect. Ik vind dit aardig respectloos. Ik ben als niet-gelovige naar deze ceremonie gegaan in de kerk omdat de kerk wel heel belangrijk was voor deze man en zijn vrouw. Dat vind ik prima, en ondanks dat ik (en mijn vriend en zijn broertje) mij totaal niet op mij gemak voelde en niets van de hele ceremonie begreep, toon ik op deze manier wel respect. Voornamelijk de blikken toen wij niets gaven deden echt pijn, deze man zette zich al jaren in voor deze kerk en als bedankje wordt zijn familie boos aangekeken als je afscheid probeerd te nemen...

Ik snap hier echt niets van en kan me voorstellen dat meerdere mensen met gelovige familie/vrienden hier tegenaan lopen...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:36

@ d_ ruiter: En dat is met de evolutietheorie net zo...

En is er geen ander (gepaster) tijdstip om geld in te zamelen dan een begrafenis?
Vind het ook eigenlijk behoorlijk ongepast...

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:40

sorry, van de begravenis had ik niet goed gelezen. Ik dacht dat het over t algemeen in de kerk ging.. Ik heb t tijdens een begravenis ook nooit meegemaakt en dan zit je daar idd echt niet op te wachten..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:46

Bij ons in de kerk wordt het met een begrafenis ook niet gedaan, of de familie moet het zelf aangeven. Ook zo voor bruiloften. Ik vind het ook niet gepast, maar het kerkbestuur van de betreffende (RK?) kerk zal er vast wel over nagedacht hebben.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:49

d_ruiter schreef:
sorry, van de begravenis had ik niet goed gelezen. Ik dacht dat het over t algemeen in de kerk ging.. Ik heb t tijdens een begravenis ook nooit meegemaakt en dan zit je daar idd echt niet op te wachten..

Zo dacht ik er dus ook over...

Dan nog iets over het geloof wat ik me ook zo afvraag. Begrijp me allemaal niet verkeerd, het komt soms grover uit mijn mond(/toetsenbord) dan ik het bedoel. Maar ik probeer het echt te begrijpen. Ik geloof namelijk nog niet eens een heel klein beetje.

Maar waarom wordt het geloof toch vaak zo opgedrongen aan mensen? Via de foldertjes, aan de deur, in de stad... Ik sta toch ook niet overal mijn niet-geloof te verkondigen en mensen te overtuigen om mee te doen met niet-geloven?

Daarbij die folders, er wordt hiet gezegd dat als je gelovig bent de zin 'god bestaat waarschijnlijk niet' als kwetsend wordt ervaren. Zijn al die foldertjes waarin staat dat er maar 1 waarheid is, en dat is god, niet vreselijk kwetsend voor mensen met een ander geloof? Wordt daar wel over nagedacht met al het respect en vredelievendheid? Want ik kan me voorstellen dan iemand van marokaanse afkomst (om maar iets te noemen) daar ook niet vrolijk van wordt. Op deze manier komt het heel erg over alsof iedereen rekening moet houden met de gevoelens van de christenen, maar de christenen verder met niemand anders rekening hoeven te houden...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:50

Er is nu een discussie hierover op 3fm bij Claudia!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:51

d_ruiter schreef:
@ididit: moet niks natuurlijk, vaak is dat voor goede doelen of voor de kerk zodat er bv dingen kunnen worden opgeknapt e.d.

@solleke_noah: nee dat is geen slechte zaak, maar ik snap best dat christenen andere mensen er kennis mee willen laten maken. Als je er niks van weet en het allemaal maar onzin vind als je er niks van weet en je maakt kennis met een bepaald geloof kun je miss gaan denken: goh daar zit toch wel wat in.. En dan kun je er miss wel heel veel aan hebben..

En gelovig betekent (iig niet voor iedereen) elke zondagochtend in de kerk en geen seks voor t huwelijk enzo zoals sommige mensen wel denken..

Dat denk ik in ieder geval niet. En dat is zeker niet wat me 'stoort' aan geloven, eerder het feit dat er een God boven ons zou zitten die we moeten liefhebben etc.

Laat ik maar stellen dat geloof voor mij niets toevoegt/kan toevoegen. Omdat de goede kanten van het geloof (de boodschap van naastenliefde enz) niet onlosmakend met geloof verbonden is. Ik respecteer/begrijp dat mensen troost, zin,... uit geloof kunnen halen, maar dan moeten ze niet zeggen dat het "oh zo jammer is" dat we niet in God geloven. Sommige mensen kunnen hun leven zinvol invullen zonder een God.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:54

je hebt natuurlijk gelovigen en gelovigen he.. ;)

bij ons op t dorp woont een vrouwtje die heeft last van godsdienstwaanzin.. Die probeert iedereen ervan te overtuigen dat God bestaat en dat je leven niet zinvol is zonder God etc.etc..

maar dat zie k mn ouders niet doen hoor. Zij houden het gewoon voor hunzelf. Die respecteren het bijvoorbeeld dat ik niet geloof net zogoed dat ik respecteer dat zij wel geloven :)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:58

Blue_Eyes schreef:
Bij ons in de kerk wordt het met een begrafenis ook niet gedaan, of de familie moet het zelf aangeven. Ook zo voor bruiloften. Ik vind het ook niet gepast, maar het kerkbestuur van de betreffende (RK?) kerk zal er vast wel over nagedacht hebben.

Dit weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik dacht van niet... volgens mij zijn ze christelijk. zal het vanmiddag eens na gaan vragen.

Vind dit trouwens zeker wel een interessant onderwerp. Zolang iedereen hier het netjes houdt is de discussie ook best leuk. Alleen is het inmiddels idd wel op een discussie uitgelopen en daar is al een topic van volgens mij. Ik denk dat we goed in de gaten moeten houden dat het hier in de eerste instantie wel ging om de foldertjes en het billboard ging en of dit wel/niet kwetsend is. Als we daar te veel van afwijken zal dit topic wel gesloten worden denk ik...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:01

Ik vind het zo slecht voor het millieu al die foldertjes ;(

Al die bomen en energie en waarvoor? Omdat de ene mens de ander persé wil overtuigen van zijn gelijk. Dat heeft niets met respect voor elkaar te maken en al helemaal niet met respect voor de schepping/geëvolueerde aarde.

Word er een beetje verdrietig van..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:14

ididit
CHRISTELIJK is een verzamelnaam voor
protestants , gereformeerd , katoliek etc ;)
dat je geloofd in jezus christus als zijnde de zoon van god

zelf heb ik zoiets van in de bijbel staat dat we allemaal gods kinderen zijn
en ja geloof dat jc bestaan heeft maar of zijn moeder nu door god bevrucht is ?..

als je een geloof aanhangt dat je wel in die zelfde god gelooft
maar niet in jc dan ben je dus niet christelijk ,

zoals joden islamieten etc

en dan bestaan er nog geloven die geloven in 1 god als zijnde
een grote geest en dan daarbij moeder aarde en vooral overleden mensen die helpen in het heden
zoals de indianen bv

en dan zijn er nog mensen die geloven in meerdere goden

en dan heb je nog iets als bv de .. kom er even niet op
dan geloof je in de reincarnatie van 1 persoon in een ander

de 10 geboden vind je bijna in alle terug
de een net ff anders dan de ander
maar in elke
"heb uw naaste lief
en
"gij zult niet doden

helaas schijnt dat niet te tellen als de ander iets anders gelooft ofzo 8)7
gezien de hoeveelheid oorlogen met een geloofs grondslag
dat deze later ivm financieen graag aan de gang gehouden worden
zoals in ierland bv , zelfs het vaticaan verdient veel geld met
aandelen in wapens en zelfs de pil !
dat is een ander verhaal
soms word een oorlog begonnen ivm financieen of grondstoffen (ook financieen )
maar meestal in naam vh geloof

..

ben zelf dus wel gelovig maar niet christelijk of in de vorm van 1 god die de wereld in 7
(al dan niet goddelijke als duizende mensen dagen in 1 gods dag) dagen geschapen heeft
als mensen intersse hebben vertel ik het wel maar verder laat ik graag ieder het zijne

ook binnen 1 stroming verschilen mensen vaak veel in hun manier van geloven
en ik vind dat niemand iemand een geloof op mag dringen
als dat al kan , lijkt me namelijk als je iets niet geloofd dat je dat onder dwang
dan nog steeds niet geloofd :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:25

Ididit schreef:
Op deze manier komt het heel erg over alsof iedereen rekening moet houden met de gevoelens van de christenen, maar de christenen verder met niemand anders rekening hoeven te houden...

Daar heb je de kern.

'Gelovigen' geloven dat ze het absolute gelijk hebben en vinden dat een andere mening niet verkondigd mag worden omdat die hun waarheid ontkent en dat hen kwetst.

Het recht te vinden wat jij wil houdt op wanneer dat de vrijheden van een ander treedt :)*

Het fundamentele verschil tussen 'God bestaat' en 'Waarschijnlijk bestaat God niet' is het absolute.
Het 'waarschijnlijk' staat geloven toe. De gelovigen staan niet geloven niet toe, want God bestáát. Dit laatste schendt het recht op vrije meningsuiting, sterker nog; bemoeit zich met wat iemand anders mag denken.

'Geloof'' zonder relativerend vermogen = religieus extremisme = verwerpelijke schending van fundamentele mensenrechten. Of dit nu gereformeerd of katholiek christelijk is, islamitisch, joods of iets anders, is irrelevant.

Het internationale initiatief 'Waarschijnlijk bestaat God niet' is mijns inziens een geweldige actie die het probleem van de intolerantie van 'geloven' op schokkende wijze heeft blootgelegd.
Ook hier in dit topic op Bokt wordt geschreven dat niet je niet mag schrijven dat je vindt dat God waarschijnlijk niet bestaat omdat dit als kwetsende ontkenning van het geloof wordt ervaren door de betreffende gelovige.
Dat is een fundamentele ontkenning van mensenrechten als zijnde ondergeschikt aan een geloof: fundamentalisme.

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:46

Ben het hartgrondig met je oneens, HC.

Het vreemde is dat niet-gelovigen altijd menen te moeten bepalen wat een gelovige nu precies gelooft en hoe hij denkt en tegenover anderen staan.
Dat vind ik heel kortzichtig. Gooi niet alle gelovigen op een hoop!
Er zijn ruimdenkende en kortzichtige mensen. Dat geldt voor gelovigen en niet-gelovigen.

Ik ben gelovig en ik kan ook rustig zeggen dat voor mij mijn relatie met God het belangrijkste in mijn leven is.
'Geloven' betekent niet 'een overtuiging hebben' maar 'een relatie hebben met'. Die relatie ervaar ik dagelijks en is de kern van mijn leven. Een zo diepe relatie met Iemand hebben impliceert dat je als gelovige onmogelijk kan zeggen dat hij waarschijnlijk bestaat.

Tegelijkertijd weet ik dat mijn perceptie van God gekleurd is. Ik krijg immers geen videobandjes met berichten van God. Ooit heb ik jaren gecorrespondeerd met iemand die ik nooit gezien heb, en toen ik hem tegenkwam, was het echt een heel ander iemand dan dat ik me voor had gesteld. Ik zal dus de laatste zijn om te zeggen dat andere religies het helemaal fout hebben.

En niet-gelovigen? De kern van de relatie met God is liefde. En de bijzondere eigenschap van liefde is, dat je die nooit kan afdwingen. Ik kan dus anderen niet dwingen om van God te houden, als ze Hem niet eens zien. Per definitie een zinloze en foute actie.
Natuurlijk mag iedereen zeggen dat God (waarschijnlijk?) niet bestaat. Dat is niet kwetsend. Er zal bijna geen gelovige zijn, die dat zo ervaart.
Wat veel gelovigen (ik in ieder geval ook) wél als kwetsend ervaren, is God/Jezus belachelijk maken. En dat is toch ook nergens voor nodig?
Als ik zeg dat jouw geliefde niet bestaat, zal je waarschijnlijk je schouders ophalen. Maar als ik haar belachelijk maak, zal je je ook gekwetst voelen.
N.B. over kerken/gelovigen/paus etc. mag je van mij zoveel grappen maken als je wilt!

HC veeg niet alle gelovigen op een hoop maar benader ons ook een beetje ruimdenkend en genuanceerd.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:54

helemaal mee eens, goed gezegd Beantsje!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:01

Álle 'geloof' is per definitie niet op feiten gebaseerd, anders was het geen 'geloof'.

Álle geloof deelt de wereld in wel- en niet-gelovigen in.

Waar de veschillende geloven en stromingen daarbinnen in verschillen is in de benadering van de niet-gelovigen.

De internationale actie 'Waarschijnlijk bestaat God niet' wijst op het gevaar, de valkuil, van 'geloof'. Niet meer en niet minder.
Dat jij tegen mij ageert Beantsje is een onderbouwing van het gevaar van 'geloof'. Jij voelt je persoonlijk aangesproken over iets wat niet op jou van toepassing is. Waarom maak jij je er dan druk over? Wie de schoen past trekke hem aan.
Je moet je niet druk maken over degenen die de alarmklok luiden maar over degenen die het noodzakelijk maken dat die alarmklok geluid moet worden.
Als jij niet geassocieerd wil worden met fundamentalisme/extremisme, dan moet je dáár wat tegen doen, niet tegen degenen op het gevaar van fundamentalisme/extremisme wijzen.
Ik heb jou niets zien schrijven tegen de fundamentalisten hier op Bokt.

De gelovige tegenactie 'God bestaat' is heel dóm en bewijs voor het gevaar van geloven.
Een goéde actie zou 'Ik geloof' geweest zijn.

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:06

De beste actie zou géén actie zijn geweest.

Actie roept altijd een tegen(re)actie op en dan gáán we weer. Door al de acties en dat gelijk willen halen krijg je juist extremisme en dan wordt het pas gevaarlijk. Als iedereen nou accepteerd dat een ander niet hetzelfde hoeft te geloven als jij is er niks gevaarlijks aan geloven of niet geloven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:11

beantsje schreef:
Natuurlijk mag iedereen zeggen dat God (waarschijnlijk?) niet bestaat. Dat is niet kwetsend. Er zal bijna geen gelovige zij
n, die dat zo ervaart.

Lees dit topic :)*

In de NL-samenleving is dit fundamentalisme breder verankerd dan jij je wellicht realiseert.

Neem de conflicten over zondagsrust. Het recht op het geloven in zondagsrust is niet de plicht van een ander zondags te rusten :)*
Het feitelijk te absúrd voor woorden dat dit niet helder als glas is.
Het is totaal wat anders dan niet mogen roken in de openbare ruimte. Je hoeft niet te geloven of roken de gezondheid wel/niet schaadt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:16

Waves schreef:
De beste actie zou géén actie zijn geweest.

Actie roept altijd een tegen(re)actie op en dan gáán we weer. Door al de acties en dat gelijk willen halen krijg je juist extremisme en dan wordt het pas gevaarlijk. Als iedereen nou accepteerd dat een ander niet hetzelfde hoeft te geloven als jij is er niks gevaarlijks aan geloven of niet geloven.

Dat laatste is nu net wat 'Waarschijnlijk bestaat God niet' aan wil geven. De actie heeft niet eens een godsdienstige kleur. Is in het engels begonnen en daarna in het spaans. 'God' is echter een universeel op elke godsdienst toepasbaar begrip.

De extremistische christelijke reaties geven aan hoe nodig de actie is, hoe breed verankerd het fundamentalisme is. Ook in NL. De ts is er nota bene een uiting van.....

hc

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:22

@beantsje: Dat vind ik dan ook niet fair gedacht, over god/jezus mogen geen grappen gemaakt worden maar over de kerk/gelovigen/paus wel?
Jij wordt gekwetst door grappen over god, een ander kan gekwetst raken door grappen over de paus, voor veel mensen is de paus minstens zo belangrijk als god dus ik zie eerlijk gezegd het verschil niet.

Ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden, en het valt mij op dat onder de gelovigen meer mensen eerder geneigd zijn mensen te veroordelen op hun andere geloof of juist het niet geloven dan andersom.
Tja, en die ophef over folders, billboards en aanverwante artikelen kan ik echt niet begrijpen, als het je intresse heeft lees je het anders niet. Word zo moe van al die groeperingen die zich overal en nergens door aangesproken voelen.

Citaat:
De extremistische christelijke reaties geven aan hoe nodig de actie is, hoe breed verankerd het fundamentalisme is. Ook in NL. De ts is er nota bene een uiting van.....

hc

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.