Ninx schreef:Ik woon in 't Gooi en daar wordt gesmeten met geld door een redelijk grote groep mensen...
De jongeren die gaan shoppen betalen helemaal NIETS uit eigen zak, dat zal voor 95% van de welgestelde jongeren gelden.
Gelukkig blijven er nog welgestelde ouders over die vinden dat kinderen zelf ook moeten kunnen sparen, en de waarde van geld leren kennen.
Ik kom uit een gezin waarin het ons aan niets ontbrak, maar dat geld ging vooral naar goed voedsel, en de sporten die we eventueel wilden bedrijven. Natuurlijk liepen we er niet als zwervers bij, maar er ging weinig geld naar merkkleding.
De hele merkkleding obsessie is iets waar men meestal op jonge leeftijd aan ten prooi valt, daar ontleen je dan nog status en/of zelfvertrouwen aan.
Daarna krijg het zijn normale waarde: nihil.
Ik ben er wel VOOR om je goed te kleden. Je mag jezelf best verwennen en zien als een stukje 'kunst' dat je mag 'opsmukken'.
Maar maak dan je eigen mix van goedkoop, vintage, merken.... wees vindingrijk en creëer je eigen stijl.
Puur merken om de merken doet me namelijk niet zoveel, dat geeft je uiterlijk niets unieks mee.
Ik ben ook lang woonachtig geweest in 't Gooi (bij Laren) dus dat is wel hét zeg maar. Er wordt daar ook gesmeten met geld, geld als water. Ik ben misschien niet zo opgevoed van huis uit, maar ik heb het wel meegekregen op school etc. en ik denk dat dat ook meespeelt.