Merkkleding : zinvol of onzin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:00

Anthea schreef:
Als je een gangbare maat hebt ja en niet al te kieskeurig bent. :P
Ik ben klein en heb nog brede heupen ook, een mooie broek vinden die ook nog lekker zit is voor mij mission impossible, OF ik moet naar de duurdere broeken (250-350 euro) gaan kijken, dan zie ik er nog wel eens wat tussen liggen. Een fijn zittende broek is voor mij goud waard. :)

Voor mij ook! Absoluut! Ik ben ook héul moeilijk met broeken. Ik heb (in verhouding) platte buik en dikke bovenbenen, en dan kan je niet in maatje 29. Echt balen. De meeste doorgaande maten van goedkopere merken pas ik daarom niet.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:02

katiavl schreef:
Eerste plaats moet ik zeggen dat ik het echt enorm triest vind dat in dit topic zoveel stereotype en vooroordelen te vinden zijn vooral naar mensen die merkenkleding dragen.

Om even een vooroordeel te nemen, wie zegt dat het niet uit een outletkomt, stockverkoop, gekregen, tweedehandswinkel?

Spijtig dat je zo rechtlijnig denkt, goede stof om over na te denken.

Als ik wil kan ik makkelijk een charles yourdan pump van 530 voor 30 euro scoren, meisje voor je roept kan je beter zelfreflecteren

Ja, ik vind het jammer dat wordt gezegd dat ik verwaand zou zijn, omdat ik gewoon kledinggeld van m'n ouders krijg, en voor duurdere dingen spaar. Er wordt net gedaan alsof ik niet voor m'n centjes werk?! Daarbij heb ik andere prioriteiten. Mijn paard heeft 4 dekjes, dat vind ik prima. Meer dan zat. Daar ga ik geen geld in pompen. :)

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:03

Ikzelf vind het onzin, voor veel minder geld vind ik genoeg kleren waar ik me fijn in voel en die toch lang meegaan. Ook is het voordeel van iets goedkopere kleren, dat ik heel regelmatig iets leuks erbij koop, gewoon omdat het niet duur is. :)

Ik kan trouwens best begrijpen dat mensen merkkleding kopen omdat dat lekkerder zit enzo. Ik heb dus ook helemaal niks tegen mensen die merkkleding dragen en dat ze daardoor 'verwaand' zouden zijn ofzo?

Maar dan vind ik wel dat je echt geen merkkleding nodig hebt om er origineel of hip uit te zien, want ik krijg toch wel vaak complimentjes over hoe leuk ik eruit zie, terwijl dat soms zelfs tweedehands kleren zijn. :)
Als ik iets leuks vind waarvan de prijs me ook aanstaat dan neem ik het gewoon mee, maar ik ga geen shirts van 40 euro oid kopen, dat vind ik gewoon te gek worden :).

Dan heb ik ook weer het geluk dat ik regelmatig met mijn ouders en mijn zusje in Oberhausen ga shoppen, en tja daar vind ik superleuke kleren, die niemand heeft bij ons op school, laat staan hier in de buurt.

Al met al, ieder zijn eigen smaak en mening over kleding!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:04

Tja, je hebt kledinggeld en kledinggeld. Mijn ouders betalen al mijn kleren, maar een broek is rond de 40 euro, een shirtje rond de tien, daar ligt imo wel een verschil in als je dan een borek koopt van 200 euro...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:05

Ik woon in 't Gooi en daar wordt gesmeten met geld door een redelijk grote groep mensen...
De jongeren die gaan shoppen betalen helemaal NIETS uit eigen zak, dat zal voor 95% van de welgestelde jongeren gelden.
Gelukkig blijven er nog welgestelde ouders over die vinden dat kinderen zelf ook moeten kunnen sparen, en de waarde van geld leren kennen.
Ik kom uit een gezin waarin het ons aan niets ontbrak, maar dat geld ging vooral naar goed voedsel, en de sporten die we eventueel wilden bedrijven. Natuurlijk liepen we er niet als zwervers bij, maar er ging weinig geld naar merkkleding.
De hele merkkleding obsessie is iets waar men meestal op jonge leeftijd aan ten prooi valt, daar ontleen je dan nog status en/of zelfvertrouwen aan.
Daarna krijg het zijn normale waarde: nihil.

Ik ben er wel VOOR om je goed te kleden. Je mag jezelf best verwennen en zien als een stukje 'kunst' dat je mag 'opsmukken'.
Maar maak dan je eigen mix van goedkoop, vintage, merken.... wees vindingrijk en creëer je eigen stijl.
Puur merken om de merken doet me namelijk niet zoveel, dat geeft je uiterlijk niets unieks mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:06

Geven jullie wel eens iets aan een goed doel?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:06

BraveSpots schreef:
Tja, je hebt kledinggeld en kledinggeld. Mijn ouders betalen al mijn kleren, maar een broek is rond de 40 euro, een shirtje rond de tien, daar ligt imo wel een verschil in als je dan een borek koopt van 200 euro...

Alleen bij jou zullen je ouders misschien de ene keer 150 euro uitgeven in de maand en de andere keer 40 euro, maar dan komen we toch op 't zelfde neer? Wat ben ik dan verwaander of verwender? :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:06

Ben het met je eens, vind ook triest door het onrespectvol en gooien van stereotypen dat mensen hier zich bijna beginnen excuseren en verklaren.

Toch grappige wereld, dat mensen zo roepen over het slechte en het verwaande van merken, dat ze zonder het weten slechtere gedragingen stellen dan de gedragingen waar ze allergisch voor zijn.

Respecteer gewoon elkaar, wat iemand wilt is gewoon zijn keuze.

Liannerd helemaal mee eens trouwens voor hip uit te zien heb je geen merken nodig hoor, ik ga nooit mee met de mode. Leuke van al is als ik in stockverkoop vorig seizoenspumps koop dat ze tegen dan alweer mode zijn :').

Ninx wat heeft dat te maken met de merkendragen, ik denk dat ik al weet waar je naar wilt doelen. En dat het proberen waarmaken van stereotype is helaas. Ja ik geef veel aan goede doelen, nog meer aan zwervers
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-02-09 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:07

Picassox schreef:
Voor mij ook! Absoluut! Ik ben ook héul moeilijk met broeken. Ik heb (in verhouding) platte buik en dikke bovenbenen, en dan kan je niet in maatje 29. Echt balen. De meeste doorgaande maten van goedkopere merken pas ik daarom niet.

Idd, kijk maar eens in de new yorker oid. Allemaal hele kleine maten of 'n paar 'standaard' maten, hele dunne stof.. Mja, dan heb je wel een broek voor 30 euro. Als je echter bij 'n duurdere winkel kijkt hebben ze veel meer maten, dikkere stof, etc.. En (ik vind persoonlijk) dat de klantenservice ook veel beter is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:07

Ninx schreef:
Ik woon in 't Gooi en daar wordt gesmeten met geld door een redelijk grote groep mensen...
De jongeren die gaan shoppen betalen helemaal NIETS uit eigen zak, dat zal voor 95% van de welgestelde jongeren gelden.
Gelukkig blijven er nog welgestelde ouders over die vinden dat kinderen zelf ook moeten kunnen sparen, en de waarde van geld leren kennen.
Ik kom uit een gezin waarin het ons aan niets ontbrak, maar dat geld ging vooral naar goed voedsel, en de sporten die we eventueel wilden bedrijven. Natuurlijk liepen we er niet als zwervers bij, maar er ging weinig geld naar merkkleding.
De hele merkkleding obsessie is iets waar men meestal op jonge leeftijd aan ten prooi valt, daar ontleen je dan nog status en/of zelfvertrouwen aan.
Daarna krijg het zijn normale waarde: nihil.

Ik ben er wel VOOR om je goed te kleden. Je mag jezelf best verwennen en zien als een stukje 'kunst' dat je mag 'opsmukken'.
Maar maak dan je eigen mix van goedkoop, vintage, merken.... wees vindingrijk en creëer je eigen stijl.
Puur merken om de merken doet me namelijk niet zoveel, dat geeft je uiterlijk niets unieks mee.

Ik ben ook lang woonachtig geweest in 't Gooi (bij Laren) dus dat is wel hét zeg maar. Er wordt daar ook gesmeten met geld, geld als water. Ik ben misschien niet zo opgevoed van huis uit, maar ik heb het wel meegekregen op school etc. en ik denk dat dat ook meespeelt.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:07

Nu ik dit topic een beetje doorgelezen heb, merk ik dat jullie merken zoals esprit, g-star, replay, diesel enz. al aanprijzen als merken.
In dat geval ben ik zeker voor ''merk''kleding.

Ik wil graag kwaliteit voor m'n geld. Bij de H&M koop ik nooit wat, om de simpele reden dat het er na een keer wassen al niet meer uitziet. Primark (nieuw in Rotterdam Alexander) is ronduit verschrikkelijk. Jeey t-shirts voor 2 euro... Merken waar ik van hou zijn esprit, Capsize (spijkerbroek, enige wat mij past) en disingual.

Bij MERK kleding denk ik aan DIOR, ARMANI en dat soort merken. Waar je shirts koopt van 200 euro en niet bij esprit en diesel waar je shirts koop van 50-80 euro.

Je merkt bij shirts van bijv. HEMA en H&M veel verschil in pasvorm met Esprit, en dat is gewoon zonde. Waarom een shirt kopen van 20 dat eigenlijk niet goed past en na een maandje alweer weg kan gooien vanwege slechte kwaliteit, terwijl je een shirt kan kopen van Esprit van 30-40 euro waar je een jaar later nog plezier van hebt?

Ik denk dat het in dit topic niet duidelijk is wanneer iets ''merk'' kleding is.
Is dat wanneer een shirtje 40 euro kost? of wanneer een shirtje 200 euro kost?
Dit verschilt per antwoord namelijk....

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:08

Ninx schreef:

Ja ik geef sowieso altijd aan BrookHospital en aan de kankerbestrijding. :j
Dat vind ik ook erg belangrijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:10

Picassox schreef:
Ninx schreef:

Dat vind ik fijn om te horen..... daar maak ik me wel eens zorgen over als ik de koopdrang van veel mensen zie.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:11

chitra schreef:
Ik denk dat het in dit topic niet duidelijk is wanneer iets ''merk'' kleding is.

Officieel is merkkleding waar een merkje opstaat, dus zou H&M ook een merk zijn. Maar onder merkkleding in de volksmond verstaat men duurdere kleding. En als je het topic goed door hebt gelezen, kun je goed verschillen merken van wat men duur vind of niet.

Persoonlijk vind ik 40 euro voor een shirtje niet duur, terwijl een ander dat ontzettend duur vind. Een ander vind 250 euro voor een broek prima, hoewel ik dat zelf belachelijk vind. Ik denk dat dat per individu verschilt. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:14

Ninx schreef:
Picassox schreef:

Dat vind ik fijn om te horen..... daar maak ik me wel eens zorgen over als ik de koopdrang van veel mensen zie.

Waarom moet jij er zorgen over maken, of oordelen dat het minder goed is?
Ik vraag me echt af waarom mensen zo graag willen oordelen en weten over andere mensen. Niet slecht bedoeld maar persoonlijk vind ik bezighouden met zelf optimaal leven al moeilijk genoeg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:14

Picassox schreef:
Alleen bij jou zullen je ouders misschien de ene keer 150 euro uitgeven in de maand en de andere keer 40 euro, maar dan komen we toch op 't zelfde neer? Wat ben ik dan verwaander of verwender? :)

Nee hoor, 150 euro, dat doe ik mss op in drie à vier maand (voor kleren dan toch)...

Overigens vind ik het een even groot vooroordeel als je zegt dat merkloze kledij geen pasvorm heeft en al klaar is voor het stort als je het twee keer wast. Want dan draag ik elke dag vormeloze zakken die er niet uit zien volgens 'jullie', toch?

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:16

BraveSpots schreef:
Picassox schreef:

Nee hoor, 150 euro, dat doe ik mss op in drie à vier maand (voor kleren dan toch)...

Overigens vind ik het een even groot vooroordeel als je zegt dat merkloze kledij geen pasvorm heeft en al klaar is voor het stort als je het twee keer wast. Want dan draag ik elke dag vormeloze zakken die er niet uit zien volgens 'jullie', toch?

Totaal mee eens! _/-\o_

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:16

BraveSpots schreef:
Picassox schreef:

Mij heb je nooit horen zeggen dat het geen mooie pasvorm heeft. :)

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:17

Picassox schreef:
chitra schreef:

Officieel is merkkleding waar een merkje opstaat, dus zou H&M ook een merk zijn. Maar onder merkkleding in de volksmond verstaat men duurdere kleding. En als je het topic goed door hebt gelezen, kun je goed verschillen merken van wat men duur vind of niet.

Persoonlijk vind ik 40 euro voor een shirtje niet duur, terwijl een ander dat ontzettend duur vind. Een ander vind 250 euro voor een broek prima, hoewel ik dat zelf belachelijk vind. Ik denk dat dat per individu verschilt. :)

Dit is dus wat ik bedoel. De een die ind it topic reageert vind 40 euro duur en de ander vind 200 euro duur. Op deze manier kan je dus geen goede discussie voeren. Dan blijf je steeds op hetzelfde terug komen.

De ene reactie zegt: 40 euro is normaal. De volgende reactie: belachelijk, zo verwaand, doodzonde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:17

Ik weet ook niet wie dat zei? Heb ik erover heen gelezen? :+

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:19

Picassox schreef:
DeSa schreef:
Shirtjes van de markt komen niet meer in mijn kast terecht, 1 keer wassen en het is gelijk 10 maten gekrompen :n

Meestal zien ze er ook nog goedkoop uit. Door lelijke felle kleuren of ordinair kant.
Dat is gewoon jammer! Koop dat iets wat duurder is maar mooi is en blijft.

Misschien beledig je hier mensen mee die dus wel shirtjes van de markt dragen. :)

Niet dat ik shirtjes van de markt draag.. maar dit is maar een voorbeeldje.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:21

Weet eigenlijk niet wat voor mij normaal is ben een echt koopjes/jacht mens. Ik streef dus naar zo goed mogelijke kwaliteit en als je zoekt kan ik die vaak vinden onder de normale winkelwaarde.
Ik geef graag zoveel mogelijk geld uit. Voor schoenen liefst 30 euro en maximaal minder grote merken stuart weitzman enz. 100 euro voor de grote merken (fendi enzovoort) 120 euro. Maar dat is al veel liefst 65 euro omdat er tegenwoordig geen goede outlets zijn.
Heb 50 merkenpums 70 procent heb ik 35 euro betaald.

Voor truien zal max 70 euro als het de grote merken zijn (prada) en kleinere diesel 20 euro
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-02-09 18:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:21

Winniiee schreef:
Misschien beledig je hier mensen mee die dus wel shirtjes van de markt dragen. :)

Misschien, en het spijt me er dan voor.
Maar jij beledigd mij ook door te zeggen dat ik maar met geld kan smijten en dat ik verwaand/verwend etc. ben. Is dat niet hetzelfde?

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:23

Picassox schreef:
Winniiee schreef:

Misschien, en het spijt me er dan voor.
Maar jij beledigd mij ook door te zeggen dat ik maar met geld kan smijten en dat ik verwaand/verwend etc. ben. Is dat niet hetzelfde?

Dit heb ik nooit en nooit en NOOIT gezegd, vind het ook erg beledigend dat ik dit te horen krijg.

Ik heb btw mijn post verwijderd een uurtje geleden omdat het om mensen ging die hier af en toe ook op keken. :)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:25

Mwah vind het onzin.
Ik koop gewoon hetgeen wat ik er leuk uit vind zien, dat kan een merk hebben maar dat kan ook geen merk hebben. :)

Ik heb broeken van Diesel, en heb laatst een broek van 24 euro gekocht.. zit ten eerste veel fijner en de kwaliteit is precies hetzelfde.