Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:09

Ik heb ook geen pasje, het enige wat ik heb gekregen is m'n fietstassen (nouja gekregen, daar moest ik ook voor betalen) en elke week de kranten *LOL*
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 22-12-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:09

Even een beetje offtopic, maar mensen wat kennen we zeuren over het feit dat er andere mensen zijn die een krantenwijk hebben en het wel of geen geven van een fooi en over het feit dat het schijnbaar zo makkelijk is om andere banen te vinden i.p.v. een krantenwijk.

Ik ben maar opgehouden met discussiëren hier omdat er bepaalde mensen zijn die zich nogal beledigd voelden.

Nog over het inhaken van 'ga maar een stuk fietsen naar je werk want vroeger kon dat ook' ja toen had je een stuk minder 'enge' figuren. Niet iedereen laat hun kind meer een end fietsen om centen te verdienen. Daarom zijn de krantenwijken zo'n ideaal bijbaantje. En het feit blijft dat kranten- en folderwijken nu eenmaal lichtelijk uitbuiting is (verhouding arbeid/salaris).

Maar dat er dan op die mensen meteen gezeverd moet worden dat ze niet moeten zeuren want er zijn genoeg andere banen te vinden, vind ik eerlijk gezegd wel triest.

Waar is dat respect gebleven?

Zo nu heb ik mijn zegje gedaan, een fooi geven op zijn tijd aan ieder die werkt is zeker nodig. Ik haal nog maar aan dat een fooi alles kan bevatten, een bedankje, bos bloemen, kaartje of geld.

Ja, in de AH krijgen ze een bedankje van mij maar de krantenjongen krijgt (of beter heeft gekregen) een kerstkaartje met €5,-.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:12

Charmotte schreef:
Jaimyliefje schreef:
@ charmotte: Wat voor pasje? Die heb ik ook niet hoor..

Die krijg je als het goed is van je bedrijf waar je werkt, om langs de deuren te gaan? bewijs dat je er ook echt werkt, omdat sommige dus langs gaan terwijl ze helemaal geen kranten lopen!
Bij ons kwam er nog 1, mn moeder had hem nog nooit gezien, ze zegt; bel morgenochtend maar aan als je het komt bezorgen dan krijg je wel wat, ik heb je nog nooit gezien Knipoog

pasje alsin: gewoon die kaartjes?
Of echt een pasje met je naam enzo..?

Want ik krijg natuurlijk wel die kaartjes met de naam van het bedrijf enz. alleen niets bijzonder om te laten zien oid.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:14

magda_90 schreef:
Even een beetje offtopic, maar mensen wat kennen we zeuren over het feit dat er andere mensen zijn die een krantenwijk hebben en het wel of geen geven van een fooi en over het feit dat het schijnbaar zo makkelijk is om andere banen te vinden i.p.v. een krantenwijk.

Ik ben maar opgehouden met discussiëren hier omdat er bepaalde mensen zijn die zich nogal beledigd voelden.

Nog over het inhaken van 'ga maar een stuk fietsen naar je werk want vroeger kon dat ook' ja toen had je een stuk minder 'enge' figuren. Niet iedereen laat hun kind meer een end fietsen om centen te verdienen. Daarom zijn de krantenwijken zo'n ideaal bijbaantje. En het feit blijft dat kranten- en folderwijken nu eenmaal lichtelijk uitbuiting is (verhouding arbeid/salaris).

Maar dat er dan op die mensen meteen gezeverd moet worden dat ze niet moeten zeuren want er zijn genoeg andere banen te vinden, vind ik eerlijk gezegd wel triest.

Zo nu heb ik mijn zegje gedaan, een fooi geven op zijn tijd aan ieder die werkt is zeker nodig. Ik haal nog maar aan dat een fooi alles kan bevatten, een bedankje, bos bloemen, kaartje of geld.

Ja, in de AH krijgen ze een bedankje van mij maar de krantenjongen krijgt (of beter heeft gekregen) een kerstkaartje met €5,-.

Onzin, net zoveel 'enge' figuren als toen hoor. Dat 't nu meer in 't nieuws is, is iets anders... Lachen Lachen

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:15

toevallig net nog een jongen een euro gegeven.. Maar eigenlijk vind ik het onzin.. Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:16

Ik doelde meer op het feit in het vertrouwen daar in. Moeilijk om onder woorden te brengen. Op mijn 11 jarige leeftijd mocht ik echt niet een paar kilometer fietsen om ergens naar toe te gaan. Toen ik een tijd later verzorgpaarden kreeg in een dorp dat zo'n 15 km verderop lag is er ook de nodige stampei geweest.

Veel ouders willen dat in vergelijking met vroeger niet meer hebben. En daar heb je dan meestal als kind aan te houden. En zou ben je weer terug bij het begin van de discussie.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:18

magda_90 schreef:

Hoezo uitbuiting?
Zoals ik gister berekend heb verdien ik met de ochtendkrant tussen de 6,zoveel en de 7,zoveel (weet de precieze bedragen niet meer, sorry)
en om nou te zeggen dat ik niet 'van deze tijd ben' ik ben "pas" 16, maar fiets in mijn zomervakantie behalve mijn krantenwijk toch ook altijd naar de boer (een uur fietsen dus) wat ik al vanaf mijn dertiende doe..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:21

Mijn bericht ging over het algemeen. En met uitbuiting bedoel ik dat er vaak echt veel folders gelopen moesten worden (200 stuks, 2x in de week en het insteken), door weer en wind en dat je daar maandelijks maar iets van €20/€25 voor kreeg. In mijn ogen is dat niet bepaald een eerlijk salaris. Maar goed, da's mijn bescheiden mening.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:22

Tja, ik heb vorig jaar nog kranten gedaan.
Ben langs 1 deur gegaan en toen had ik geen zin meer.. xD
Mij te koud hoor, om langs al die deuren te gaan en ze ff persoonlijk een fijne kerst te wensen, die ik niet ken, en daarom dus wat geld toegestopt krijg?

Tja, mijn ouders geven wel altijd, als ik open doe, krijgen ze niks Clown

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:24

Ik heb zelf altijd wel wat gekregen, en hier krijgen ze ook altijd 50 cent of een euro Ja

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:26

ik wilde eigenlijk 50ct geven maar dat vond ik vrekkerig overkomen Clown Dus dan maar een euro Clown

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:29

Onze Volkskrant bezorger die altijd om half 7 de krant al heeft afgeleverd heeft €10,- gekregen, beste vent en doet zijn werk prima!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:29

CielitoLindo schreef:
ik wilde eigenlijk 50ct geven maar dat vond ik vrekkerig overkomen Clown Dus dan maar een euro Clown

schijt aan Knipoog met 50cent moeten ze ook blij zijn toch, als iedereen 50cent geeft hebben ze ook wel een leuk bedrag

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:30

Jaimyliefje schreef:
pasje alsin: gewoon die kaartjes?
Of echt een pasje met je naam enzo..?

Want ik krijg natuurlijk wel die kaartjes met de naam van het bedrijf enz. alleen niets bijzonder om te laten zien oid.?

als het goed is echt een pasje Jaa

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:32

magda_90 schreef:
Mijn bericht ging over het algemeen. En met uitbuiting bedoel ik dat er vaak echt veel folders gelopen moesten worden (200 stuks, 2x in de week en het insteken), door weer en wind en dat je daar maandelijks maar iets van €20/€25 voor kreeg. In mijn ogen is dat niet bepaald een eerlijk salaris. Maar goed, da's mijn bescheiden mening.

Ik geef je groot gelijk Lachen

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:36

Ik loop zelf kranten, dit is me laatste jaar na 4 jaar volgens mij..
Ik vind het altijd onrespectvol en ondankbaar als mensen zo doen van dat het niks is. Ik ga (verdomme) wel door weer en wind , twee dagen in de week, tweeeeehonderdkranten, met pijn aan me rug en schouders aan toe om die kranten te brengen. Ik ben diegene die er voor zorgt dat iemand ze krant op tijd krijgt en droog nog wel. 265 dagen per jaar moet ik elke week 2 x lopen. En dan kom ik een keertje in het jaar om te vragen naar een beetje vergoeding voor dat zware werk..
Sorry maar als ik dan mensen zie die de deur nog geen eens open doen (terwijl ik weet dat ze er zijn) , dan onthoud ik dat, en krijgen ze voorlopig geen krant meer. (paar keer miss niet) . Dat dit verbitterd landje dit nog geen eens op kan brengen , vind ik een grote schande. en om voor te schamen..
Je hoeft nog geen eens veel te geven, zelfs met 5 of 10 cent ben ik blij. Maar dan doe dan niet zo egoistisch om gewoon jaa hetzelfde te zeggen of niet open te doen ..

Sorry maar ik word daar echt ongelukkig van als mensen al zo moeilijk doen om zoiets kleins..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:39

Dat heb ik ook weleens gehad Kirsten_S, mensen zaten in de woonkamer, ze keken me zelfs aan, dan nog niet open doen Rolleyes

Maar wel klagen als we perongeluk een keer het krantje vergeten, of de folders er niet uit zijn. Nouja ik bedenk me maar altijd dat er genoeg andere mensen zijn in mijn wijk die wel gewoon heel aardig zijn Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:41

Maar om ze dan geen kranten te gaan geven vind ik niet kunnen echt niet, ze blijven wel de klant om het zo maar te zeggen dus dan zal er ook netjes bezorgd moeten worden (moet zeggen bij die ene keer dat er een woest blaffende hond in de tuin zat ben ik ook niet verder gegaan, heb bij de buren aangebeld en gezegd dat het tweede stapeltje van de mensen van die hond was).

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:44

Pistasche schreef:
Dat heb ik ook weleens gehad Kirsten_S, mensen zaten in de woonkamer, ze keken me zelfs aan, dan nog niet open doen Rolleyes

Maar wel klagen als we perongeluk een keer het krantje vergeten, of de folders er niet uit zijn. Nouja ik bedenk me maar altijd dat er genoeg andere mensen zijn in mijn wijk die wel gewoon heel aardig zijn Lachen

Jaaa daar kan ik zo boos om worden...
ik wéét dat ze er zijn weet je..

Jaaa weet je, ik kreeg vorige week een klacht van een mevrouw die had geklaagd dat ze een dubbele krant kreeg op dezelfde dag ! Verward
Maar ik had gewoon goed gelopen, maar dan had iemand van een andere dag op mijn dag gelopen. Als het goed is..
En dan nog, ik zou blij zijn met een dubbele krant..
Waar mensen ook nog de moeite voor doen om voor te klagen! Slapen

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:44

Tja je kan er voor kiezen om niet iets te geven maar ik vind het gewoon fijn om soms iets voor een ander te doen en vind het gewoon leuk om wat te geven. Je zaait wat je oogst. En de reden ik krijg ook nooit wat extra's vind ik zo'n zielige als ik niet dan jij ook maar niet redenatie, daar wordt de wereld echt beter van:S

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:46

Kirsten_S schreef:
Pistasche schreef:

Jaaa daar kan ik zo boos om worden...
ik wéét dat ze er zijn weet je..

Jaaa weet je, ik kreeg vorige week een klacht van een mevrouw die had geklaagd dat ze een dubbele krant kreeg op dezelfde dag ! Verward
Maar ik had gewoon goed gelopen, maar dan had iemand van een andere dag op mijn dag gelopen. Als het goed is..
En dan nog, ik zou blij zijn met een dubbele krant..
Waar mensen ook nog de moeite voor doen om voor te klagen! Slapen

Ja ook zoiets bij mij, ik laat weleens perongeluk bij een ja/nee brievenbus de folder erin zitten. Dus mensen hadden me aangesproken. Oke dacht ik, dus ik extra erop letten. Komen ze opeens een paar weken later helemaal boos naar me toe. Ik zou de folder er 'eindelijk' een keer uitgehaald hebben maar volgens hun had ik express folders op hun afrit gegooid Verward
Die week had ik geen eens folders gehad, waarschijnlijk gewoon van de andere krant maar ze gingen me toch tekeer..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:49

magda_90 schreef:
Maar om ze dan geen kranten te gaan geven vind ik niet kunnen echt niet, ze blijven wel de klant om het zo maar te zeggen dus dan zal er ook netjes bezorgd moeten worden (moet zeggen bij die ene keer dat er een woest blaffende hond in de tuin zat ben ik ook niet verder gegaan, heb bij de buren aangebeld en gezegd dat het tweede stapeltje van de mensen van die hond was).

Neee vind ik ook niet..

Maar ik vind het ook niet kunnen dat mensen zo doen.. Ik moet wel hún krant brengen maar andersom kan er nog geen eens een bedankje van af..

Weet je waar ik echt en dan ook echttt met me mond vol tanden stond..
Ik belde aan, mevrouw komt naar de deur. Staat bij het gordijn. Ze vraagt wat ik moet. ik laat het kaartje zien..
Zegt ze: Nee sorry het is laat en het is koud..

Nouuu me klomp viel van me schoen.. ik was echt aan het koken in me hoofd. Ik was nog zo verbaasd van wat ze zei, dat het te laat was om te zeggen. JAaaa haloooo!! Denk je dat ik het niet koud heb!! En dat ik niet thuis wil zitten!! en tv kijken!!

nouu sorry, nou wist ik dat hun nooit eigenlijk geven, maar om dat nou te zeggen... Nu ik er over praat word ik alleen maar pissiger over hoe sommige mensen doen!! Boos!

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:50

vanmiddag kwamen hier ineens 2 compleet onbekende "kids" aan de deur met inderdaad die kaartjes er bij dus ik ga er maar vanuit dat het klopt, en heb ze beide 2 euro gegeven.
Vroeger en in meerdere landen(Gelukkig niet nederland) moest je het in de horeca ook hebben van je fooi. dan krijg/kreeg je een basissalaris, en de fooi moest het dan compleet maken.

nu vind ik het wel zo dat dat niet helemaal een goede vergelijking is uiteraard, want daar zijn mensen toch iets vrijer om te bepalen wat ze geven en wanneer ze het geven, en dan ook precies van de dienst die geleverd is op dat moment.
een kranten/folderbezorg(st)er moet eerst een heel jaar ploegen (of een deel van een jaar, want sommigen zijn heel snel weer gestopt) en krijgen daar dan maar 1 keer per jaar een extraatje voor.

maar hoeveel geven jullie ze eigenlijk?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:51

aad1990 schreef:
Tja je kan er voor kiezen om niet iets te geven maar ik vind het gewoon fijn om soms iets voor een ander te doen en vind het gewoon leuk om wat te geven. Je zaait wat je oogst. En de reden ik krijg ook nooit wat extra's vind ik zo'n zielige als ik niet dan jij ook maar niet redenatie, daar wordt de wereld echt beter van:S

jaaa precies..
we krijgen al zo'n bagger loon, nu hebben we ook een andere baas gekregen, krijgen we ook geen kerstpakket meer en andere dingen..
had me er echt zooo op verheugd,, aangezien ik geen ander week heb waar je kerstpakket of andere dingen krijgt...
nouu joehoe , gelukkig stop ik dit jaar, maar het liefst had ik die mensen een draai om hun oren gegeven..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:52

misslauie schreef:
vanmiddag kwamen hier ineens 2 compleet onbekende "kids" aan de deur met inderdaad die kaartjes er bij dus ik ga er maar vanuit dat het klopt, en heb ze beide 2 euro gegeven.
Vroeger en in meerdere landen(Gelukkig niet nederland) moest je het in de horeca ook hebben van je fooi. dan krijg/kreeg je een basissalaris, en de fooi moest het dan compleet maken.

nu vind ik het wel zo dat dat niet helemaal een goede vergelijking is uiteraard, want daar zijn mensen toch iets vrijer om te bepalen wat ze geven en wanneer ze het geven, en dan ook precies van de dienst die geleverd is op dat moment.
een kranten/folderbezorg(st)er moet eerst een heel jaar ploegen (of een deel van een jaar, want sommigen zijn heel snel weer gestopt) en krijgen daar dan maar 1 keer per jaar een extraatje voor.

maar hoeveel geven jullie ze eigenlijk?

Je kan meestal controleren door de kaartje te bewaren en bij de deur te leggen en zo te vergelijken met andere. Heb je dezelfde , dan geef je ze niks..
Bij ons had je vroeger ook een nummer erop, maar door die andere baas is dat weg en kunnen ze makkelijker dubbellopen