hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:28

Heb ooit de WAIS test gedaan, da's een IQ test die landelijk wordt gebruikt.
Ik werd zowel performaal als verbaal getest. Performaal had te maken met logisch inzicht, verbaal met kennis.
Ik heb geen VWO gedaan, Latijn en Grieks, mythologie had ik niet behandeld. Daar werden echter al vragen over gesteld. Clown

Toen ik schamperde naar de psycholoog die de test afnam:"Goh, dus als ik het VWO had gedaan en beter mijn best had gedaan metstuderen,sowiesomeer had gelezen,dan had ik daarop misschien hoger gescoord?".., knikte ze bevestigend.

Schiet mij maar lek.
Dat impliceert i.m.o. dat mensen die dus opgegroeid zijn in een situatie waarbij thoeretische kennis niet aan de orde is, hun IQ omlaag halen, omdat er een gemiddelde van beide wordt genomen. Clown
Oh ja de uitslag viel mee, reuze zelfs, maar het is maar net hoe je vragen interpreteert. Knipoog

Wat ik wel goed vond was- dat als iets me niet lukte- ik gefrustreerd raakte en weer wat fout deed. Dan is het handig als er iemand tegenover je zit en de test afneemt. Haha!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:35

Mag ik me ook toevoegen aan dit lijstje?

Bij ons is het eigenlijk wel andersom, ik mbo, hij WO. Gaat al 2 jaar goed. Haha! Haha!

Nu ik, net als hij, in het juridische wereldje zit, hebben we meer gezamelijke interesses.

Maar goed, afgezien van het soort werk, zitten we absoluut op 1 lijn Ja

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:45

ik heb ook een keer een officiele IQ test gedaan (via een psych. Bloos ) maar daar werd geen enkele theoretische kennis gevraagd. Dat zou ook idd. idioot zijn.

Die testen zijn sowieso beperkt. Een jongen uit Liberia die niet is opgegroeid met blokkendozen, kaartlezen etc. zal zeker lager scoren op het onderdeel ruimtelijk inzicht. Puur omdat zijn evt. capaciteiten nooit getraind zijn.

Dat weet echter iedereen die zo´n officiele test afneemt dus daar wordt wel rekening mee gehouden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:46

Wat ik wel bizar vind is dat de test die ik deed dus kennelijk hetzelfde uit zou pakken als ik een bad day had, het zou niet veel afwijken qua uitslag. Hoe zit dat dan?..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:49

zeiden ze dat? Lijkt me grote onzin. Tenzij ze niet een exact IQ meten met die test maar een bereik waarbinnen je IQ valt. Dan zal een afwijking van, zeg, 10% omdat je moe was niet uitmaken

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:58

Detour, ik vind het wel heel vaag dat ze in de WAIS naar kennis vragen, aangezien het best wel een bekende test is Nagelbijten / Gniffelen
En er zal zeker een verschil zitten tussen een goede en een slechte dag. Maar als het goed is houd een psycholoog hier rekening mee (je kan het bv wel zien als mensen erg moe zijn oid) en als het goed is wordt idd het betrouwbaarheidsinterval gegeven naast je echt IQ score op dat moment.

Er zijn zogenaamde cultureelvrije tests, al is het uiteraard zeer moeilijk (zo niet onmogelijk) om een test te ontwikkelen die echt voor íedereen geschikt is. Wel worden testen altijd genormeerd op de populatie. Als jij een IQ van bv 100 haalt, is dit gelijk aan het gemiddelde IQ in de Nederlandse populatie, en hoeft niet per definitie even hoog te zijn als een Duitser die een IQ van 100 haalt Lachen

Maar ondanks alle problemen rond een IQ test zegt het zeker wel iets over je en is er ook écht een correlatie tussen opleiding en IQ Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:17

Waarom is dat vaag? Ze kijken naar inzicht en kennis.
ik deed die test om te kijken of ik in ieder geval het leervermogen zou hebben om naar de UNI te gaan.
Uitslag was boven verwachting, ik droomde van 80 (hoezo faalangst) en later sprak ik een psychologe die zei dat de test te mild werd berekend en dat er 10 vanaf mocht..

DAt komt dan weer rommelig over.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:30

M'n vriend is als kind getest op een IQ van 138, en toch heeft ie "slechts" vmbo gedaan. Lachen (nog geen (afgeronde) MBO ook. overigens had het wel verhaal wel een staartje.) Ook mijn broer is bijzonder slim en heeft alleen vmbo gedaan, is daarna gaan werken. Nu heeft broer een succesvolle baan en ze zijn daar érg blij met hem omdat hij zo'n veelzijdige, intiatief nemende, en probleemoplossende knul is Lachen. En dat met "slechts" vmbo.

Ik heb VWO zonder al te veel doen goed afgerond zonder ooit onvoldoendes gehad te hebben op m'n eindrapport, en zou dus uni kunnen doen als ik wilde (maar ik heb voor de kunstacademie gekozen Knipoog). Maar ik zit voor m'n idee op z'n minst op een lijn met m'n vriend en m'n broer, ook al hebben zij beide slechts vmbo. Knipoog

Mijn boodschap: Niveau qua school zegt niet alles over je intelligentie.

Ook hebben veel intelligente mensen die moeite met talen hebben het probleem dat je op het VWO niet voor al je talen een onvoldoende mag staan zonder te zakken. Als je slecht in wiskunde bent valt dit te omzeilen, slecht zijn in talen is erg lastig te omzeilen omdat wij zoveel talen moeten leren en resulteert dus vaak in ofwel niveau zakken ofwel een of twee jaar in totaal blijven zitten... Toen ik in vwo2 zat en daar fluitend doorheen wandelde was ik verbaasder dan ooit toen mijn hoogbegaafde 'childhood friend' (hij was jeugdkampioen schaken en was beter in welk bord- of computer-spel dan ook. nu heb ik 'n hekel aan schaken. Clown) problemen had op het gymnasium.... vanwege de talen! Terwijl hij echt bulten intelligenter was/is dan mij hoor. Knipoog

Edit, mijn mening dus: Nee, want niveau van school zegt niet alles over intelligentie.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:05

detour omdat IQ testen niet bedoeld zijn om kennis te meten, ja, bv woordvocabulair vaak wel, maar kennis van mythologie hoort mi niet thuis in een IQ test..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:44

steeffie schreef:
detour omdat IQ testen niet bedoeld zijn om kennis te meten, ja, bv woordvocabulair vaak wel, maar kennis van mythologie hoort mi niet thuis in een IQ test..

Vind theoretische kennis uberhaupt niet horen in een IQ test, terwijl de WAIS test wel hoog aangeschreven staat. Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:02

en de nationale IQ test, op tv,
hoe betrouwbaar achtten jullie die?
en indien niet erg betrouwbaar, moet de uitkomst dan lager of hoger worden geschat?

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:45

Ik werk met de WAIS en ben er ook niet zo kapot van. De betrouwbaarheid/validiteit (normering heeft al behoorlijk onder vuur gelegen) valt te betwisten en voor differentiële diagnostiek is die (waarvoor die helaas wel eens wordt gebruikt) niet inzetbaar.
Laatst bijgewerkt door marel op 23-10-08 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:53

Roskur schreef:
Ook hebben veel intelligente mensen die moeite met talen hebben het probleem dat je op het VWO niet voor al je talen een onvoldoende mag staan zonder te zakken. Als je slecht in wiskunde bent valt dit te omzeilen, slecht zijn in talen is erg lastig te omzeilen omdat wij zoveel talen moeten leren en resulteert dus vaak in ofwel niveau zakken ofwel een of twee jaar in totaal blijven zitten... Toen ik in vwo2 zat en daar fluitend doorheen wandelde was ik verbaasder dan ooit toen mijn hoogbegaafde 'childhood friend' (hij was jeugdkampioen schaken en was beter in welk bord- of computer-spel dan ook. nu heb ik 'n hekel aan schaken. Clown) problemen had op het gymnasium.... vanwege de talen! Terwijl hij echt bulten intelligenter was/is dan mij hoor. Knipoog

Volgens mij is dat ook een grote misconceptie als het gaat om hoogintelligente of hoogbegaafte mensen, dat de bètavakken hen zeer goed af gaat maar de alpha vakken wat stroever verlopen. Of dat ze in beide uitblinken maar dan zich sociaal niet goed kunnen aanpassen. Hoogbegaafde mensen scoren op alle gebieden zeer hoog (hoe irritant ook Tong uitsteken ). Als ze op één van de gebieden zwak scoren mag je eigenlijk al niet meer spreken van hoogintelligent.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:10

detour schreef:
ik deed die test om te kijken of ik in ieder geval het leervermogen zou hebben om naar de UNI te gaan.
Uitslag was boven verwachting, ik droomde van 80 (hoezo faalangst) en later sprak ik een psychologe die zei dat de test te mild werd berekend en dat er 10 vanaf mocht..

Die test heb ik ook gedaan. Afgelopen maart. Ik had de hoogste score van groningen/drenthe op WO niveau tot dat moment Bloos! Mijn vriend heeft ook een mbo-2 opleiding. Maar hij is niet dom, heeft alleen een slachte consentratie, maar kan heel goed met mij meepraten hoor Ja

En toch merk ik dat ik mij erger als er minder inteligente mensen in mijn buurt rondlopen. Wat dat minder inteligent echter precies is, kan ik niet uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:29

Mystica schreef:
detour schreef:

Die test heb ik ook gedaan. Afgelopen maart. Ik had de hoogste score van groningen/drenthe op WO niveau tot dat moment Bloos! Mijn vriend heeft ook een mbo-2 opleiding. Maar hij is niet dom, heeft alleen een slachte consentratie, maar kan heel goed met mij meepraten hoor Ja

En toch merk ik dat ik mij erger als er minder inteligente mensen in mijn buurt rondlopen. Wat dat minder inteligent echter precies is, kan ik niet uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Is dat minder intelligent misschien wel niet zoals jij?:)
Intelligentie is lastig te objectiveren. Ik lees nu jouw post en denk, wat veel spelfouten. Daaruit zou ik kunnen concluderen dat je misschien niet erg slim bent. Waarschijnlijk onterecht, niet? Daarom is het niet slecht eens stil te staan bij je ergernissen en of het wel helemaal eerlijk is wat je doet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:38

Marigold schreef:
en de nationale IQ test, op tv,
hoe betrouwbaar achtten jullie die?
en indien niet erg betrouwbaar, moet de uitkomst dan lager of hoger worden geschat?

Ik vind die test echt hilarisch! Volgens die test (bnn dus, elk jaar gedaan) heb ik een IQ tussen 140 en 150 (kom er elk jaar weer op uit). Nou ben ik niet dom maar zeker niet zo slim hoor! Een officiele test heb ik nog nooit gedaan maar ik weet wel zeker dat ik veel lager uit ga komen dan dat!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:44

monty schreef:
Mystica schreef:

Is dat minder intelligent misschien wel niet zoals jij?:)
Intelligentie is lastig te objectiveren. Ik lees nu jouw post en denk, wat veel spelfouten. Daaruit zou ik kunnen concluderen dat je misschien niet erg slim bent. Waarschijnlijk onterecht, niet? Daarom is het niet slecht eens stil te staan bij je ergernissen en of het wel helemaal eerlijk is wat je doet.

Haha, die spelfouten nu komen inderdaad nogal dom over. Snel typen zullen we maar zeggen Clown
Of het eerlijk is wat ik doe... Ik doe niets, ergernissen komen vanzelf, kan ik niet helpen. Dat ik de overeenkomsten tussen de mensen en dingen waar ik me aan erger, kan ik ook niets aan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:09

Ik heb niet hele topic doorgelezen maar ik denk dat in een relatie het beter gaat als HIJ hoog geschoold is ZIJ minder dan andersom.
Ik kon me in ieder geval soms enorm ergeren aan 'domme' dingen van hem of het ontbreken van een heel groot stuk basiskennis, algemene ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:19

detour schreef:
Wat ik wel bizar vind is dat de test die ik deed dus kennelijk hetzelfde uit zou pakken als ik een bad day had, het zou niet veel afwijken qua uitslag. Hoe zit dat dan?..

dat klopt dus niet, lijkt mij... Toen ik mijn IQ test deed kreeg ik verscheidene rekensommen... Kon alles binnen 5 sec antwoorden. en het was nog goed ook.. Heel verassend kwam er dus ook uit dat mijn rekenvaardigheid bovengemiddeld is... Is het mss wel, maar het is echt niet altijd zo goed als daar Tong uitsteken.. Overigens kun je rekensommen ook gewoon uit je hoofdleren.. Dus dat is het verraderlijke van die IQtesten...

Als je heel veel traint en logisch-inzicht puzzeltjes maakt, zul je op dat onderdeel ook hoger scoren (en aangezien je heel veel IQtesten hebt die alleen maar uit dat soort vragen bestaan..). Zeg maar beetje dr. Kawashima's braintraining (whatever) idee...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:27

Ik denk dat het belangrijk is dat je ongeveer op hetzelfde intelligentie niveau zit.
Maar daar heeft opleiding natuurlijk niks mee te maken.

Liever een slimme vent met levenservaring die geen hoge opleiding gedaan heeft iemand die minder slim is en weinig levenservaring heeft en wél een hoge opleiding heeft gedaan.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:43

Marigold: de BNN test op tv is echt een onzin test, leuk om eens te doen maar je kan er niet echt conclusies aan verbinden Knipoog

Suzanne F, ik denk dat je daarin wel eens gelijk zou kunnen hebben Ja Al was het alleen maar voor het feit dat hoger opgeleide vrouwen soms meer verdienen en niet alle mannen kunnen daar tegen Clown (had zelf een oudere studiegenoot, woonde al samen en kindjes etc. Zijn vriendin verdiende meer dan hij, en hij vond dat geen punt, maar zijn vrienden snapten niet dat hij dat oke vond Verward )

Blondie: heeft levenservaring te maken met je intelligentie dan?
Denk zeker dat levenservaring ook wel meespeelt Ja maar mijn vriend heeft bv een hele hoop levenservaring, en toch zijn er dingen die ik met hem gewoon niet kan bespreken omdat we op een heel ander niveau zitten..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:48

Blondie_ schreef:
Ik denk dat het belangrijk is dat je ongeveer op hetzelfde intelligentie niveau zit.
Maar daar heeft opleiding natuurlijk niks mee te maken.

Liever een slimme vent met levenservaring die geen hoge opleiding gedaan heeft iemand die minder slim is en weinig levenservaring heeft en wél een hoge opleiding heeft gedaan.

Sja, hoe slim ben je als je slim bent en geen hoge opleiding doet... Knipoog

En hoe kun je niet slim zijn, maar toch een hoge opleiding doen...Dan ben je ergens toch wel slim denk ik... Lachen

Levenervaring hangt in mijn ogen ook heel veel samen met leeftijd en niet met intelligentie. Hoewel...gedeeltelijk wel, de een haalt meer wijze lessen uit een gebeurtenis dan de anders, maar iemand van 50 heeft meer meegemaakt dan ik met 21 jaartjes en dus meer de kans gehad levenservaring op te doen Lachen Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:23

Suzanne F. schreef:
Ik heb niet hele topic doorgelezen maar ik denk dat in een relatie het beter gaat als HIJ hoog geschoold is ZIJ minder dan andersom.
Ik kon me in ieder geval soms enorm ergeren aan 'domme' dingen van hem of het ontbreken van een heel groot stuk basiskennis, algemene ontwikkeling.

En waarom zou dat andersom niet gelden?
Ik vind het trouwens raar dat je je ergert, het is toch je partner? Die heb je toch (in de meeste gevallen Knipoog ) zelf gekozen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:28

marel schreef:
Ik werk met de WAIS en ben er ook niet zo kapot van. De betrouwbaarheid/validiteit (normering heeft al behoorlijk onder vuur gelegen) valt te betwisten en voor differentiële diagnostiek is die (waarvoor die helaas wel eens wordt gebruikt) niet inzetbaar.

Wat interessant, waarom is het niet inzetbaar daarvoor? Pling

Mystica, dan was je vast mega hoog begaafd volgens de uitslag! Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:57

sflj schreef:
En waarom zou dat andersom niet gelden?
Ik vind het trouwens raar dat je je ergert, het is toch je partner? Die heb je toch (in de meeste gevallen Knipoog ) zelf gekozen?

Zodra je iemand ontmoet neem je hem toch niet meteen een IQ test af?? Haha! Of ga je hem vragen naar zijn algemene ontwikkeling? Dat merk je pas als je langer met iemand samen bent.

Andersom is toch net iets anders. Als je het ouderwets gaat bekijken werkt de man en speelt de vrouw voor huisvrouw en zorgt voor de kinderen. Vaak geeft het voor de man minder irritatie als de vrouw wat minder geschoold is dan andersom.
(correct me if i'm wrong) Haha!