Ik werd zowel performaal als verbaal getest. Performaal had te maken met logisch inzicht, verbaal met kennis.
Ik heb geen VWO gedaan, Latijn en Grieks, mythologie had ik niet behandeld. Daar werden echter al vragen over gesteld.
Toen ik schamperde naar de psycholoog die de test afnam:"Goh, dus als ik het VWO had gedaan en beter mijn best had gedaan metstuderen,sowiesomeer had gelezen,dan had ik daarop misschien hoger gescoord?".., knikte ze bevestigend.
Schiet mij maar lek.
Dat impliceert i.m.o. dat mensen die dus opgegroeid zijn in een situatie waarbij thoeretische kennis niet aan de orde is, hun IQ omlaag halen, omdat er een gemiddelde van beide wordt genomen.
Oh ja de uitslag viel mee, reuze zelfs, maar het is maar net hoe je vragen interpreteert.
Wat ik wel goed vond was- dat als iets me niet lukte- ik gefrustreerd raakte en weer wat fout deed. Dan is het handig als er iemand tegenover je zit en de test afneemt.
) maar daar werd geen enkele theoretische kennis gevraagd. Dat zou ook idd. idioot zijn.

). Als ze op één van de gebieden zwak scoren mag je eigenlijk al niet meer spreken van hoogintelligent.
Mijn vriend heeft ook een mbo-2 opleiding. Maar hij is niet dom, heeft alleen een slachte consentratie, maar kan heel goed met mij meepraten hoor
)