'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:08

IndianLady schreef:
Ik heb je post gelezen
Dat pilletjes slikken is algemeen
Enig idee waarom wij ooit als omnivoor begonnen zijn? En nu nog steeds vlees eten, waarschijnlijk omdat wij het dus toch wel een beetje nodig hebben. Zolang er geen enkele medici tegen mij zegt: Oke nu moeten we allemaal stoppen met vlees eten want het is ongezond, laten we voortaan met zn allen planten eten.
MKZ, varkenspest, vogelgriep ring any bell?

Er wordt gewoon tegenwoordiger echt wel beter op mediactie gelet, medicatie die niet schadelijk is voor ons.

Blijf jij lekker je pilletje slikken, ik tast straks toe op mn stukkie vlees. Heb er nu al zin in

Wat bedoel je met het pilletjes slikken is algemeen? Beetje jammer dat je me nu verwijt dat ik al m'n vitaminen uit pilletjes haal terwijl dat niet zo is. En je dat zelfs ook weet. Kennelijk heb je leugens nodig om je argumenten sterk te maken. Net als het gebruik van het woord 'waarschijnlijk'. Dat zegt ook wel weer wat...
Grappig trouwens dat je je zo op dat piepkleine pilletje focust, dat ik 's ochtends neem bij mijn jus d'orange, als ik 't niet vergeet. Er zijn genoeg vleeseters die er extra vitamines bij nemen nu 't winter wordt en de weerstand wat lager, mag dat dan ook niet? Je doet net alsof het pilletje mijn hele avondmaaltijd is. Gelukkig ga ik lekker veganistische nacho's en guacamole voor vrienden maken. Ja, veganisten eten meer dan pilletjes! Pling Er zijn zeker medici die zeggen dat je moet stoppen met vlees eten. Er zijn ook anderen die zeggen dat je het wel moet eten. En die worden het nooit eens. Net als wij, vermoed ik. Ik heb mijn pilletje dus al geslikt. Jij veel plezier met 't mishandelde, van hormonen en chemicaliën doordrongen karkas wat nu in je koelkast aan het verotten is, waarschijnlijk al een paar maanden ergens in een vrieshuis heeft gehangen, straks in je pan verder zal verotten en daarna in je darmen zal ontbinden!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:08

IndianLady; IK vind dat kalveren anders ook net zo als mensen behandeld moeten worden. Alle dieren trouwens.. MAAAR dat is MIJN mening Knipoog
Zou wat zijn als de dieren ons op een dag ook eens als 'dieren' gingen behandelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:09

Maar dat is dus 1 van de problemen, dieren zijn dieren en kunnen niet redeneren zoals wij mensen. Is dat misschien de reden dat wij de dominante soort zijn?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:11

Als je niet beter weet, als je niet weet hoe het is een band te hebben met je moeder. Als je niet beter weet dan dat je op een kamer zit, niet weet hoe het is om buiten te spelen oid. Is het niet erg.
Een kalf kan niet op tv zien hoe het is buiten zijn hokje...een mens wel.
Die kunnen niet redeneren zoals mensen..
Idd kalveren moet je niet gaan vermenselijken, geen enkel dier trouwens, als je ziet hoe een paard of hond afentoe wordt aangekleed.. Ach gut

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:12

Ik vind het een achterlijke gedachte om dieren op de tweede plaats te zetten.. ZIJ staan daar wel dagen in donkere hokjes om ONS van eten te kunnen voorzien.. Knipoog Heb dan wel een béétje respect voor dieren. Zo zie ik het Knipoog

Bovendien; als wij vlees echt nodig hadden, was ik nu al dood Knipoog

Toch kun je mij niet wijsmaken dat die kalfjes gelukkig zijn.. Knipoog Maargoed, dat is hoe ik er over denk.. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Magnummm op 03-10-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:13

IndianLady schreef:
De 7 productlijnen:
Voedingsmiddelen industrie waaronder:
Speciale smaak gebruikt voor drop, gestabiliseerde hemoglobine (rode bloedcellen) voor vleesproducten. Gelatine (gel 5)
Veelal gebruikt in voedingssuplementen, vleeswaren en de gelatine.

Voer voor huisdieren waaronder:
Lever, hart, maag en andere dierlijke onderdelen gevriesdroogd of vers. Sonac eend maatlijd, Sonac lam maaltijd en ook weer de gelatine (gel 5)
Veel producten die worden verwerkt in snacks en droog en nat voedsel.

Viskwekerijen waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen, er zijn echter nog wat regelementen gebonden aan het visvoer, dit vanwege de BSE.

Mengvoederindustire waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze producten worden dus gebruikt voor het maken van mengvoeder. Ook hier zitten nog BSE regelementen aan vast.

Voeder voor pelsdieren waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze worden gebruikt bij de productie van veevoer, petfood en organische meststoffen.

Messtoffenindustrie waaronder:
Proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze worden gebruikt als grondstoffen voor organische meststoffen.
Met onder andere "Hoof Meal"

Technische toepassingen waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze materialen worden bijvoorbeeld gebruikt in de aluminium industrie, kleefstoffen industrie, papier industrie en koper gieterijen.

De opgesomde dingen hierboven zijn korte opsommingen, er zijn verschillende gebruiksmogelijkheden voor de vele producten, nogmaals, voor de details zie DEZE link.

Zoals je nu dus wel snapt worden ook paarden hierbij verwerkt, paarden zijn net zo goed categorie 3 materiaal, dit geld voor hun bloed en botten.
Zo zullen de vele producten hierboven niet alleen koe of kip bevatten maar net zo goed paardenbotten en bloed.

Fitch doe me een lol en lees deze quote even. Ben benieuwd welke producten die hier in het lijstje staan JIJ niet gebruikt. Of het nu voor jezelf of voor je huisdieren is.

Ik ben veganist dus probeer zo weinig mogelijk dierlijke producten te gebruiken. Boodschappen doe ik vrijwel allemaal biologisch, dus daar zitten sowieso geen e-nummers in. Gelatine eet ik natuurlijk niet, als veganist (gelukkig is er drop zonder gelatine), mijn woeste kat krijgt inderdaad vlees, organische meststoffen heb ik vreemd genoeg nog nooit gebruikt Knipoog, en papier en lijm gebruik ik natuurlijk wel. Gelukkig heeft de vereniging van veganisten een heel mooi overzichtje met welke soorten veganistisch zijn, waar ik dankbaar gebruik van maak. Tevreden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:13

buster4ever schreef:
ik vind dat vegetariers soms echt nep zijn..wel geen vlees eten maar ondertussen wel met leren schoenen etc lopen..of melk drinken kaas eten etc..dan vind ik je persoonlijjk geen vegetarier..
en voor je paard allerlei leren spullen hebben wat dan toch een dood beest is geweest..

maar goed...ik ben blij met me stukkie vlees ben geen herbivoor en zal t ook nooit worden.
de dieren worden gefokt voor de slacht niks zieligs aan hoor...t lekkerste vlees is paardenbiefstuk..

Wil jij het stuk in de Wikipedia nou eens lezen? Daar staat 'vegetarier' redelijk goed omschreven. Pling
('Een vegetarier EET geen producten die zijn verkregen door het doden van dieren.....')

VERDIEP je eerst eens in het 'hokje' en brul daarna maar wat zinnigs. Knipoog
En wat jij persoonlijk vindt, zegt gelukkig niet per definitie echt iets over een persoon. Het is maar een mening, geen feit.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:15

Twiggy, ze heeft blijkbaar problemen met zinsopbouw want er staan twee tegenstrijdige woorden. WEL GEEN vlees eten Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:17

Nou ja, ik typ ook wel eens foutjes, maar ik word zo moe van deze discussie. Gaaaap
Daarbij zijn er een hoop vegetariers die wel degelijk zo bewust mogelijk proberen te leven. Maar het heel moeilijk om er helemaal aan te ontkomen. Heel moeilijk. Verdrietig

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:17

Eigenlijk wel, ben meer verbaasd dat de veganisten vereniging zoiets bijhoud. Dat wist ik niet, dan zijn ze er meer mee bezig dan (ws) de algemene mens. Pluim voor de vega's.

Dit was namelijk min of meer een schok toen wij dit hoorden bij Rendac en dit dus op Bokt plaatsten. Een heleboel mensen zijn hier niet van op de hoogte dat dieren (resten van geslachte dieren komen ook bij de Rendac) verwerkt zijn in alledaagse dingen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:18

_Tivoli_ schreef:
Fitch:
De hoeveelheden b12 die in andere producten zit is nihil in vergelijking met wat er in vlees zit.

Ik ben zelf vegetariër en heb dus veel met b12's te maken.

Die zijn zeker nihil, maar aangezien je nou ook weer niet zoveel b12 nodig hebt, wat maakt dat dan uit? Stel (hypothetisch) dat je 1 mg per dag nodig hebt, dat er in vlees 100 mg zit en in dierlijke producten/tabletjes 2, dan kun je toch net zo goed geen vlees eten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:19

Ik wist dat dus wel, IndianLady. Ik lees etiketten en zoek graag dat soort zaken uit. Daarom zeg ik ook dat het verrekte lastig is om er aan te ontkomen in deze wereld. Maar ik probeer dan toch nog een stukje bij te dragen, zoveel als ik kan.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:19

Ik snap ook niet dat we ons druk maken over die B12 die we nodig hebben. We kunne het dan beter hebben over de mensen met overgewicht die bijv geen groente hebben en andere stoffen tekort komen.
Dat even terzijde Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:21

IndianLady schreef:
Eigenlijk wel, ben meer verbaasd dat de veganisten vereniging zoiets bijhoud. Dat wist ik niet, dan zijn ze er meer mee bezig dan (ws) de algemene mens. Pluim voor de vega's.

Dit was namelijk min of meer een schok toen wij dit hoorden bij Rendac en dit dus op Bokt plaatsten. Een heleboel mensen zijn hier niet van op de hoogte dat dieren (resten van geslachte dieren komen ook bij de Rendac) verwerkt zijn in alledaagse dingen.

Ja, ik wist het eerst ook niet. Dacht dat veganisme alleen met voedsel en kleren te maken had... Maarja, als lid van die vereniging krijg ik elke week een heel overzicht met veganistische zeep/parfum/papier/etc en kom je dat allemaal te weten. Dat betekent dus dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten, én dat 't niet op dieren getest is. Dat is dus wel heel handig. Je komt echt vreemde dingen te weten, in (niet biologische) rode wijn en appelsap zitten bijvoorbeeld heel veel dierlijke producten. Nors opkijken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:24

Het is elke keer weer dus een hele puzzel om wat te vinden wat je kan eten/gebruiken/aantrekken.

Ik vind het knap dat je dat kunt, echt waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:25

B12 zit ook in zuivel, dus melk, kaas en bv. eieren. Voor veganisten wordt het dan wat lastiger, die moeten vaak B12 supplementen erbij slikken. Maar als je als vegetarier gewoon wat zuivel eet, hoef je echt geen B12 tekort te krijgen. Lachen
Ik heb er in elk geval nog nooit last van gehad, ook niet bij mijn zwangerschap. Heb een kerngezond (vegetarisch) kind (ze is nauwelijks ziek), al zo'n jaartje of 3,5, dus....... Haha!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:26

Ik heb ook nergens last van T2008 Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:27

Magnummm schreef:
Ik snap ook niet dat we ons druk maken over die B12 die we nodig hebben. We kunne het dan beter hebben over de mensen met overgewicht die bijv geen groente hebben en andere stoffen tekort komen.
Dat even terzijde Lachen

Of wat dacht je van mensen die zelf op een biefstuk gaan lijken??? ROFL

Er zijn ook zat mensen die EN vlees eten EN ook heel ongezond leven of tekorten hebben. Dan heb ik het nog niet eens over het overgewichtprobleem in de westerse wereld. Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:27

IndianLady schreef:
Het is elke keer weer dus een hele puzzel om wat te vinden wat je kan eten/gebruiken/aantrekken.

Ik vind het knap dat je dat kunt, echt waar.

Dank je! Lachen Het is niet zo lastig hoor, ik denk er nu niet eens meer zoveel bij na. De meeste kleren zijn gewoon van acryl of katoen gemaakt. Alleen in het begin miste ik de kaas wel heel erg. En als je met veel mensen eet is het soms een beetje lastig...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:28

Bij veel vleesvervangers wordt tegenwoordig ook B12 toegevoegd trouwens. Lachen

Iedereen mag van mij zelf weten wat 'ie eet, hoor, maar ik vind enig bewustzijn van wat er op je bordje ligt wel een vereiste eigenlijk. Dat geldt wat mij betreft gewoon voor iedereen, veganistisch, vegetarisch of niet. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:31

Fitch, ik vind het ook heel knap van je Ja . Ik zou het ook best wel willen doen, maar denk dat ze hier thuis gek worden als ik dat door zou zetten. Vind het zo ook prima en ik hou wel van lekkere (biologische) kaas en honing e.d.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:31

Twiggy2008 schreef:
Bij veel vleesvervangers wordt tegenwoordig ook B12 toegevoegd trouwens. Lachen

Iedereen mag van mij zelf weten wat 'ie eet, hoor, maar ik vind enig bewustzijn van wat er op je bordje ligt wel een vereiste eigenlijk. Dat geldt wat mij betreft gewoon voor iedereen, veganistisch, vegetarisch of niet. Knipoog

Dat vind ik ook. Ik ken ook veganisten die bijvoorbeeld het allergoedkoopste kopen, en dan zoiets hebben van, 'Als dieren er maar niet onder lijden.' Dat vind ik wel een beetje kortzichtig, om je alleen om dieren te bekommeren. Het is ook belangrijk om om mensen te denken, door bijvoorbeeld fair trade producten te kopen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:31

Twiggy2008 schreef:
Fitch, ik vind het ook heel knap van je Ja . Ik zou het ook best wel willen doen, maar denk dat ze hier thuis gek worden als ik dat door zou zetten. Vind het zo ook prima en ik hou wel van lekkere (biologische) kaas en honing e.d.

Denk dat mijn moeder dát ook niet zo'n goed plan vind Nagelbijten / Gniffelen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:34

Twiggy2008 schreef:

Dank je! Haha, ja, mijn vriend strooit soms ook wat kaas over zijn eigen eten ofzo. Maar niet altijd hoor, curries zijn bijvoorbeeld heel goed te doen veganistisch. Geitenkaas met honing, mmm, ja dat mis ik soms stiekem wel een beetjel! Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:35

Magnummm schreef:
Twiggy2008 schreef:

Denk dat mijn moeder dát ook niet zo'n goed plan vind Nagelbijten / Gniffelen

Mijn ouders vinden het ook geen goed plan. Nederland is best wel een zuivelland en de gedachte dat we elke dag zuivel nodig hebben is echt helemaal in onze cultuur gaan zitten, denk ik. Gelukkig woon ik in m'n eentje! Knipoog