Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:23

Kijk alsjeblieft naar de SCHOOL en niet naar het gehanteerde SYSTEEM.
Op sommige 'klassikaal' werkende scholen is soms meer rek en begrip dan op zg. progressief werkende scholen.

Mijn 2 leuke basisschooljaren waren op een JENA plan. Zelfstandig werken, maar mét structuur en leerkrachten die de klas goed onder controle hadden, en dus idd veel aandacht aan de sociale vaardigheden besteedden. Ben daar nooit, geen dag, gepest! Had er juist veel vriendjes.

Van een ander hoorde ik ooit over de JENA waar zij had gezeten: geen orde, kinderen die elkaar de hel aandeden.

Ga praten, leg je situatie uit. En vraag wat er concreet op de scholen mogelijk is: protocollen, handelingsplannen, laat je maar eens lekker voorlichten. En Marleen, als je van jezelf weet niet zo assertief te zijn, neem dan de begeleider van je dochter mee!
Ga in de klas kijken waar je dochter in komt, hoe is de sfeer?

Is er geen forum of oudervereniging waar ouders samenkomen met kinderen die ongeveer dezelfde handicaps hebben als jouw dochter, zodat je daar tips over scholen kunt uitwisselen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:08

We hebben een afspraak met de directeur van de school waar ze nu zit, ik verwacht er niks van maar ik wil wel vragen waarom ze dit laten gebeuren.Het is bij meer kinderen gebeurd weet ik en de gene die gepest werd was altijd de schuldige.Ook al gaan ze de dingen anders aanpakken dan nog gaat ze daar weg, ze is diep ongelukkig en depresief. Ik zit nu gewoon weer te janken, ik heb daar al zo vaak gezeten in de hoop dat ze er wat mee zouden doen? Ik ga zo ie zo naar die vrije school gewoon kijken of het mij aanspreekt,en vragen of hun het zien zitten haar goed te begeleiden? Ze krijgt ook weer een gehoor test want haar gehoor gaat achteruit,en dan de K.N.O arts maar zeggen dat haar gehoor goed is.Dus dat zit ook allemaal tegen, want haar gehoor is te goed om een rugzakje te krijgen.Op een forum zit ik al daar heb ik wel steun aan,maar ze moet gewoon zo snel mogelijk een veilige plek hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:54

Klinkt goed, fijn dat je de knoop hebt doorgehakt, lijkt me ook fijn voor je dochter!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:27

marleen_usar schreef:
We hebben een afspraak met de directeur van de school waar ze nu zit, ik verwacht er niks van maar ik wil wel vragen waarom ze dit laten gebeuren.

Jij laat het toch ook gebeuren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:18

Ik laat niks gebeuren en zeur iedere dag bij de juf, ik zet haar niet zo maar op de eerste de beste school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:57

marleen_usar schreef:
Ik laat niks gebeuren

Als jij dat wilt geloven is dat prima, maar het duurt al twee jaar. Daarnaast loopt dit topic al een maand en in die maand had je actief naar alternatieven kunnen zoeken, zoals door heel veel mensen geadviseerd is. Waarom ben je nog niet op gesprek geweest bij andere scholen?
Zeuren bij de juf, met alle respect, heeft op een bepaald moment z'n tijd gehad - als het niet werkt, en het werkt niet, dan wordt het tijd om spijkers met koppen te gaan slaan. En die tijd is al lang geleden begonnen.

Ik zou zeggen: onderneem actie. En niet een voor een, nee, zet alles in wat je kunt. Bezoek meerdere scholen en vraag concreet wat ze gaan doen, zoek een orthopedagoog, zoek zelf iemand om mee te praten, klaag bij de directeur, schakel de ouderraad in, doe je dochter op karate, vraag gewoon nog een keer een indicatie aan voor een LGB/rugzakje, zoek een fatsoenlijke oorarts. Je hoeft niet op het ene te wachten om het andere in gang te zetten, doe het gewoon allemaal want je dochter heeft het allemaal nodig!

Je hebt nu in dit topic geschreven wat jij allemaal als een probleem ziet. Dat is veel, dat is vervelend, maar nu lijkt het me tijd om een streep te zetten onder alle negatieve gevoelens, en actie te ondernemen.

Maar zolang jullie als ouders (betrek je man er ook maar bij) niet meer ondernemen dan 'zeuren bij de juf' laten jullie dit gebeuren!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:09

Ik woon in een gehucht met scholen allemaal ver weg,ben niet te belazerd te reizen maar dan moet het wel de moeite waard zijn. Vorig jaar had ze een zeer goede juf die boven op het pesten zat, maar die zenu heeft bakt er niks van.Ik hoop alleen wel dat het daar veranderd en dat er geen nieuwe slachtoffers meer gemaakt worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:07

marleen_usar schreef:
Ik woon in een gehucht met scholen allemaal ver weg,ben niet te belazerd te reizen maar dan moet het wel de moeite waard zijn.
Je verzint excuses. Dat het allemaal ver weg is, is lastig. Maar je had in de afgelopen maand echt al een heleboel gesprekken kunnen aanvragen en scholen bekijken.

Citaat:
Vorig jaar had ze een zeer goede juf die boven op het pesten zat, maar die zenu heeft bakt er niks van.

Oh, dus toen je schreef dat ze al twee jaar gepest werd was dat niet waar, want vorig jaar ging het prima?

Citaat:
Ik hoop alleen wel dat het daar veranderd en dat er geen nieuwe slachtoffers meer gemaakt worden?

Dat lijkt me absoluut geen prioriteit hebben voor jou. Zorg gewoon dat jouw dochter op de juiste plek terecht komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:46

Ik ben het wel met die laatste opmerking van Shadow eens.

Vervelend voor die andere kinderen, maar het is je niet gelukt om NU JOUW dochter te helpen, wat verwacht je van inzet voor toekomstige slachtoffers?

Jij draagt de wereld niet, gebruik hem ook niet als uitvlucht.

Shadow vat al goed samen wat er allemaal NU moet gebeuren.

Je weet dat het dingen zijn die jouw verantwoordelijkheid zijn, dat jij ze aan kunt en moet pakken.

Dus kom op!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:55

Marleen_user
Je bent op de goede weg, ga zo door.
Achteraf zie je een aap in de kont en weten we allemaal hoe het was of wat er moest gebeuren.
Jouw verhaal is voor een groot deel heel herkenbaar voor mij.
Had ik toen geweten wat ik nu wist.
Helaas kun je de tijd niet terug draaien en moeten we accepteren wat geweest is.
Ik vind het knap dat je ook aan andere kinderen denkt en daar ook aandacht voor vraagt.
Het geeft aan dat je erg sociaal bent OK dan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:51

Ik worstel me er door heen maar ik zit er nu zelf echt door heen,ik probeer en doe echt mijn best maar het schiet niet op.Ik loop alleen maar te huilen,vanmorgen eindelijk een kort gesprek gehad op school.Weer met iemand die eigenlijk te weinig weet van de situatie,volgende week maandag hebben we weer een gesprek met maar dan met iedereen die er van af weet,zoals de intern begeleider en zo,ik heb gezegd ze kan hier niet blijven.Ja maar wie zegt dat het op een andere school ook niet gebeurd wordt er dan gezegd.Haar gedrag is ook niet goed zegt ze dan, nee zeg ik maar ze weet gewoon niet meer hoe ze moet reageren? Vandaag weer de school bellen waar ik al een tijd achter aan loop om haar daar geplaatst te krijgen die reageren ook niet.Ik weet niet meer wat ik moet doen,de 1 zegt dit de ander dat pppppppppffffffffff.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:02

Heb je de MEE-begeleider, van de training, alweer gebeld? Misschien dat die wel even rustig om de tafel wil zitten met jou om alles op een rijtje te krijgen.

Ik denk dat je met de huidige school gewoon niet te veel meer moet doen. Laat maar kletsen.

Wat je volgens mij nu moet doen:
- eerst je man bellen en er samen over praten.

- dan de begeleidster van Mee bellen over wat zij denkt.

- dan een lijstje maken met scholen (meerdere!) die je wilt bekijken, zonder je blind te staren op systeem. Kies ook een paar scholen uit die dichter in de buurt zitten, dat is veel praktischer. De school moet op dit moment 'goed genoeg' zijn, maar perfect is niet nodig.
- dan een lijstje maken met vragen die je wilt stellen aan de school en dingen waar je op wilt letten
- dan maak je afspraken met de verschillende scholen en je zegt al in het telefoongesprek dat het hier om een noodsituatie gaat en dat je op hele korte termijn (binnen een week) met hun wilt praten.

En dan ga je die gesprekken af. Je legt de situatie uit, vraagt ze of ze het zien zitten en welke concrete plannen ze hebben om een herhaling te voorkomen. Neem bij voorkeur ook iemand anders mee (je man, de begeleider van Mee. maar een vriendin die alleen meegaat voor steun voor jou helpt ook), samen denk je vaak aan meer dingen, en je kunt er later nog eens over praten.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:25

Ik ben het met ShadowO eens. Je moet in deze situatie je man meenemen, dit trek je niet meer alleen.
De school waar ze nu zit probeert jouw de schuld in de schoenen te schuiven. Weet dat dit absoluut niet waar is en ga niet aan jezelf twijfelen. Je doet het goed. Mischien dat je de schoolinspectie kunt benaderen voor informatie of eventueel een klacht indienen. Dan piepen ze wel anders.
Ook in ons geval werd de schuld bij ons neergelegd dus heel herkenbaar.
Ga dus in ieder geval niet meer alleen een gesprek aan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:25

Citaat:
Ja maar wie zegt dat het op een andere school ook niet gebeurd wordt er dan gezegd.Haar gedrag is ook niet goed zegt ze dan, nee zeg ik maar ze weet gewoon niet meer hoe ze moet reageren?

Weg daar!
Een school die de schuld bij het kind dat gepest wordt legt, heeft er overduidelijk niets van begrepen.
Vooral niet als dat kind ook nog een handicap heeft die gevolgen voor haar sociaal functioneren heeft!

Geen enkel kind verdient gepest te worden, wat dat kind ook doet, of hoe ze ook is!

Die opmerking geeft aan dat deze school geen enkele verantwoordelijkheid voor het welzijn van jouw kind, van ieder kind in haar situatie, voelt!

Oh, man, ik zit gewoon met plaatsvervangende woede achter de pc, dit is zo fout!
Ik ben het met jaantsje eens: tijd voor een klacht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:36

Ik heb die vrije school eindelijk aan de lijn gehad en ik heb gewoon eerlijk gezegd welke problemen ze heeft.Ze was verbaasd en vroeg ook eerlijk of mijn dochter wel kon wachten tot het open dag is in januarie? Ze had zelf het idee dat ze daar weg moet en snel maar zo zei ze dat niet, ik wordt in ieder geval snel gebeld door de persoon die er over gaat en dan is nog maar een kwestie van tijd,ik zei ook dat ik de inspectie achter me heb staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:38

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:59

marleen_usar schreef:
Ik heb die vrije school eindelijk aan de lijn gehad en ik heb gewoon eerlijk gezegd welke problemen ze heeft.Ze was verbaasd en vroeg ook eerlijk of mijn dochter wel kon wachten tot het open dag is in januarie? Ze had zelf het idee dat ze daar weg moet en snel maar zo zei ze dat niet, ik wordt in ieder geval snel gebeld door de persoon die er over gaat en dan is nog maar een kwestie van tijd,ik zei ook dat ik de inspectie achter me heb staan.

Dat je het nu gedaan hebt is goed maar met alle respect - dit gesprek had je toch echt een maand eerder moeten hebben.

Dan nog denk ik dat het belangrijk is om NU alvast ook alternatieven te bekijken, voor het geval deze school toch niet de beste oplossing blijkt te zijn.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:08

Al met al is het een hele nare situatie...en het is voor een Moeder/Vader hardverscheurend dat een kind gepest wordt..Als ouders wil je het beste voor je kind dat is zeker zo, vaak hebben de pesters zelf niet eens in de gaten dat het zo erg is..Dus praten praten en stappen ondernemen.Als men zelf geen kinderen heeft heeft men ook geen Ouder(s)gevoel en andere hebben altijd makkelijk praten maar je moet zelf ALLES ondervinden dan pas weetje wat er aan de hand is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:29

Shadow0 schreef:
[

[url]Dat je het nu gedaan hebt is goed maar met alle respect - dit gesprek had je toch echt een maand eerder moeten hebben. [/url]

Deze opmerking gaat mij veel te ver ShadowO.
Als ouder probeer je er alles aan te doen om het te laten stoppen.
School is in deze heel erg fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:36

jaantsje schreef:
Als ouder probeer je er alles aan te doen om het te laten stoppen.
School is in deze heel erg fout.

De school is fout, maar ik vind niet dat Marleen er alles aan heeft gedaan om het te stoppen. Het is al twee jaar aan de gang, dit topic loopt nu al meer dan een maand en ze heeft nog niet eens een concreet gesprek gehad met een nieuwe school waarin de overstap geregeld wordt. Ik geloof best dat Marleen goede bedoelingen heeft maar naar mijn mening is wat er nu gedaan wordt lang niet genoeg. En dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de ouder, en niet van de school.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:40

Ik ga met Shadow mee, er moest al veel langer iets aan gedaan zijn. Twee jaar is erg lang, en natuurlijk kan je proberen het probleem op school eerst op te lossen, maar als dat niet lukt moet je met spoedgang een andere school zoeken en daar geen maanden mee aanmodderen. Het kind lijd ondertussen wel elke dag.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:43

@ Shadow!!

Je hoeft echt niet zo heftig te reageren!!
Jij hebt zelf waarschijnlijk geen idee hoe erg het is voor het kind om gepest te worden
Maar ook zeker niet voor de ouders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik ben zelf ook de hele basischool gepest, en helaas zat het er ook niet in om naar een andere school te gaan, omdat die te ver weg waren om te fietsen, en sjah mijn ouders hadden toen geen geld voor 2 auto's.
Mijn ouders hebben het er nu soms na 6 jaar nog moeilijk mee dat ze mij in dat opzicht niet hebben kunnen helpen!

En geloof jij ook echt dat marleen de hele tijd stil zit en maar afwacht.
Dat geloof ik echt niet!!

Gelukkig ben ik er aardig over heen gekomen, maar ik hoop echt dat jij je verstand gaat gebruiken, en het ook gaat inzien hoe groot de impact voor de ouders is!.

Edit, ik vind dat school in dit opzicht ook heel erg fout bezig is!!!!!!!
Je laat een leerling toch niet een andere leerling schoppen???
Als ik leraar was geweest had ik de kinderen er op aangesproken en daarna meteen de ouders van de pesters gebeld en gezegd hoe het er voor staat met hun kind, en geloof mij, de pesters verdraaien super vaak het verhaal tegen over hun ouders!!

@ Marleen:

Ik hoop dat het jullie zo snel mogelijk lukt om een oplossing te vinden, of dat ze snel een nieuwe start kan maken op een nieuwe school!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:49

AprilSchat schreef:
En geloof jij ook echt dat marleen de hele tijd stil zit en maar afwacht.

Ik heb uit de reacties van Marleen in dit topic inderdaad de indruk gekregen dat ze zich vrij afwachtend heeft opgesteld en weinig concrete stappen heeft ondernomen. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar goede bedoelingen alleen zijn niet altijd genoeg om het probleem op te lossen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:51

Ik ben het met je eens dat je er met alleen goede bedoelingen niet komt.
Maar als je dochter naar een nieuwe school moet is ook zeker geen makkelijke stap!
Dat meisje is onzeker, en dan moet ze ook nog naar een nieuwe school.
Dat is echt geen makkelijke stap, en daarom is marleen in mijn ogen goed bezig om een goede school te zoeken!
En sjah, die heb je helaas niet met 1 dag gevonden

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:58

ShadowO
Ik hoop niet dat je dit ooit mee zult maken.
Als ouder doe je er alles aan maar school heeft wel degelijk de touwtjes in handen. Zij hebben instumenten om hier in te grijpen.
Als ouder ga je naar school en moet je maar uitzoeken waar je terecht kunt.
School is wel degelijk verantwoordelijk voor de gang van zaken, daar gebeurt het toch?
Of moet je als ouder ook mee de klas in?