Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:52

Laagpolig zou moeten kunnen. Ik moet zeggen dat hij hier de haren bijzonder goed uit de matten krijgt in ieder geval. Dat lukt me met de gewone stofzuiger niet, dan moest ik ze altijd eerst eruit borstelen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:14

Hannanas schreef:
Wat voor stoelen en kleed heb je? Hier komt onze dream overal. Kleed prima. Matten bij deuren ook. Hoeken en stoelen ook, laten we staan. Stoelen met 4 poten, hij draait netjes overal om en tussen.

Ik ben ook heel tevreden over onze Dreame.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:54

Hier nog een dreame- fan. Zuigt het tapijt beter dan ik zelf zou kunnen. Smallere poten bij elkaar (bankje, of hier ook een plantenbak op pootjes) strekt 'ie zijn roterende pootje uit en borstelt er langs, gaat ook heel prima. Af en toe verslikt hij zich nog in een babysok, maar dat doet de wasmachine ook en kan ik het niet kwalijk nemen. De rest van het speelgoed van de kinderen, spullen van de hond etc gaat hij allemaal uit de weg. Erg blij mee

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:02

gaat zo'n apparaat ook kattenkots uit de weg, of smeert ie dat lekker uit over de hele kamer? Ik heb wat horrotfilmpjes gezien met kots en poep.... moet er niet aan denken. De Dyson is mijn vriend voor even snel kruimels opzuigen en gewoon stofzuigen doe ik met een grote Nilfisk

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:08

Klopt, dat is verleden tijd Morrie. Ze detecteren alles. Kots en stront ziet ie van ver.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:52

Ik haal kots en stront vooraf weg dat nodig zijn :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:04

Mandyy schreef:
Ik haal kots en stront vooraf weg dat nodig zijn :+

ik ben nog wel een afwezig en tijdens mijn afwezigheid wil de kat nog wel eens iets onwelvoeglijks op de vloer deponeren. Als ze het haalt, kotst ze in de kattenbak, maar soms lukt dat niet. Ik moet er niet aan denken dat dat door de hele kamer uitgesmeerd wordt :=

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:46

Nee dat lijkt me niet zo lekker.

Ik gebruik Dreame trouwens niet op zolder waar de katten veel komen.
Dat zuig en dweil ik zelf.
Moet de trap toch doen en hoop Dreame zo langer te behouden.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:52

Ik heb intussen 4 jaar een Roomba serie 6 (onze Noenoe) en hij haalt echt meer stof uit het laagpolige wollen kleed als dat ik zelf met de stofzuiger doe. Daarom mag Noenoe af en toe op excursie naar de 1e verdieping om de vloerbedekking op de overloop en mijn kantoor (met synthetische vloerkleed onder het bureau) onder handen te nemen.

Het was niet zo'n hele dure robot. Hij gaat kriskras door de ruimte dus doet er wat langer over en ik moet zelf het bakje leeggooien in de prullenbak, maar dat maakt niet uit. Ik ga wat anders doen en intussen maakt Noenoe de vloer schoon. We hebben geen huisdieren, dus dat ik een domme robot heb, maakt ook niet uit.

Hiervoor had ik een paar jaar een Dirtdevil robot van een veiling van 30 euro, om het fenomeen stofzuigrobot uit te proberen. Toen die kapot ging moest er meteen een nieuwe komen :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:33

Ik ben inderdaad ook met een goedkoper model van de Lidl begonnen. Wilde er echt niet aan, maar na drie rondjes rijden was ik verkocht.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:12

Ik heb een Roborock Q Revo en die zou ik voor geen goud meer willen missen. Hij zuigt en hij dweilt net twee roterende dweilen tegelijk. We hebben een volledig gelijkvloers huis met overal dezelfde tegelvloer en hij kan onder alle bedden en banken. Alleen naast de toiletten en onder een kast in de badkamer moet ik even zelf een dweil halen. Daar gebruik ik de Philips One Up die ik gekocht heb voor de veranda buiten. Daar durf ik Lellebel niet los te laten, bang dat ze van de trap valt

De veranda stofzuigen is drama, is hier een soort cementachtig stof. Daar gebruik ik dus de bladblazer voor voor ik ga dweilen met de One Up.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:31

2 weken vakantie!

Beneden zijn alle kasten in de bijkeuken en in de keuken al allemaal uitgesopt en ontdaan van verzamelde rommel.
Gisteren op zolder alles achter de knieschotten uit gehaald en opgeruimd. Nu ga ik schilderstape plakken en krijgen daar de muren een vers likje verf.

Met de stoommachine ga ik de douche en toilet deze week schoonmaken.

Heerlijk vind ik dat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:04

PSvanLot schreef:
2 weken vakantie!

Beneden zijn alle kasten in de bijkeuken en in de keuken al allemaal uitgesopt en ontdaan van verzamelde rommel.
Gisteren op zolder alles achter de knieschotten uit gehaald en opgeruimd. Nu ga ik schilderstape plakken en krijgen daar de muren een vers likje verf.

Met de stoommachine ga ik de douche en toilet deze week schoonmaken.

Heerlijk vind ik dat.

Klinkt goed!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:12

Hoe hebben jullie de diepvries, koelkast en de snacklade (chips/koekjes/snoep) georganiseerd losse verpakkingen belanden achterin/onderin waarna ze na een tijd slof/slap/over datum raken.
En de diepvries vooral de lade voor de frituur. Vaak 3/4 verschillende soorten snacks voor bij de friet. Met open dozen enz..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:05

haffiefreak schreef:
Hoe hebben jullie de diepvries, koelkast en de snacklade (chips/koekjes/snoep) georganiseerd losse verpakkingen belanden achterin/onderin waarna ze na een tijd slof/slap/over datum raken.
En de diepvries vooral de lade voor de frituur. Vaak 3/4 verschillende soorten snacks voor bij de friet. Met open dozen enz..

Soms in de kast omdat de kinderen en verpakking laten liggen. In de koelkast en diepvries zeker niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:07

Wij eten eigenlijk geen snacks :o . Hooguit wat chocola, maar dat krijgt geen kans om oud te worden :D

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:51

Als een diepvrieslade wat viezig begint te worden, dan even snel alles in een andere lade mikken en dan op het gemakje de vieze bak schoonmaken. Dat is inderdaad vaak de frituurlade door de open verpakkingen. De broodlade soms ook, maar dan is er een broodzak stiekem kapot gegaan.

De snacks zitten in bakken en op de open verpakkingen gaat een Ikea klem. Dat blijft lang netjes.

De keukenlades zijn wel drama. Waar komen die kruimels toch vandaan? Zou er soms brood gesmeerd worden boven een open keukenlade? Zelfs in de bestekbakken liggen soms kruimels.
Nou heb ik de meeste keukenlades opgedeeld met Ikea bakken, dus dan kan ik per bak schoonmaken, of alle bakken eruit tillen en een keukenlade stofzuigen en schoonmaken.

Hadden we maar schoonmaak kabouters in huis... :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:55

In de koelkast heb ik transparante bakken voor bijv. brood beleg. En een draaiplateau voor openstaande potten/blikken. En alles heeft een vaste plek in de koelkast. Scheelt zoeken en voorkomt meerdere van hetzelfde open.
Verder een diepvrieskist, open verpakkingen worden in de bovenste mand geplaatst. Maar soms worden ook alle snacks in een andere doos erbij gestopt. Misschien voor jou een optie om een grote transparante diepvriesbak met deksel te nemen en daar je voorraad in te doen?
En gewoon niet teveel voorraad hebben, dus pas nieuwe snacks kopen als de oude (bijna) op zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:28

haffiefreak schreef:

Snacks gaan hier in een katoenen tas, die hangt in de kelder.
Vooral niet teveel voorraad hebben.

Vriezer doe ik alles uit dozen over in zakken, dozen nemen gigantisch deel ruimte in.
In mijn vorige vriezer had ik plastic bakken waar ik alles (van de frituur dan) in deed, in de nieuwe passen die bakken helaas niet dus in ziplock zakken, zo zie je ook direct wat wat is.
Voor de frituur alles in 1 lade, kan je die lade zo even eruit pakken en uitzoeken wat je wil, zonder dat de vriezer onnodig lang open hoeft te staan.

Koelkast geen tips, hier gaat eerst alles op voordat er nieuwe komt.
Enige wat we wel doen is vleeswaren sorteren op datum, de langste onderop in de la.
Aangebroken bij elkaar en dat gaat eerst op voordat er een nieuwe open gemaakt word.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:38

Dat is een goed idee, om frituurspul in ziplock zakken te doen als een verpakking aangebroken is.
Wij gaan kleiner wonen en ik moet het straks doen met 3 diepvrieslades i.p.v. de diepvrieskast die ik nu heb staan, dus dan moeten we wel slimmer met de ruimte omgaan. En het scheelt meteen kruimels in de lade.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:52

_CS_ schreef:
haffiefreak schreef:

Snacks gaan hier in een katoenen tas, die hangt in de kelder.
Vooral niet teveel voorraad hebben.

Vriezer doe ik alles uit dozen over in zakken, dozen nemen gigantisch deel ruimte in.
In mijn vorige vriezer had ik plastic bakken waar ik alles (van de frituur dan) in deed, in de nieuwe passen die bakken helaas niet dus in ziplock zakken, zo zie je ook direct wat wat is.
Voor de frituur alles in 1 lade, kan je die lade zo even eruit pakken en uitzoeken wat je wil, zonder dat de vriezer onnodig lang open hoeft te staan.

Koelkast geen tips, hier gaat eerst alles op voordat er nieuwe komt.
Enige wat we wel doen is vleeswaren sorteren op datum, de langste onderop in de la.
Aangebroken bij elkaar en dat gaat eerst op voordat er een nieuwe open gemaakt word.

Vooral 'alles op voordat er iets nieuw komt' is de gouden tip.

Ik kan echt niet tegen weggooien en heb dus ook nooit overdaad in de koelkast liggen. Wanneer ik ooit bij anderen in de koelkast kijk of hoor wat ze aan boodschappen kopen schaam ik me bijna wat er iedere week in de prullenbak verwijnt.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:51

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:01

Ik heb de versie met minder accessoires.
De handborstels tweede van onder links (blauw) vind ik fijn om bijvoorbeeld mijn bank en kleed te stomen.
De vloer doe ik er niet meer mee, mijn ervaring was dat het niet echt fysiek schoon wordt. Het doodt misschien bacteriën, maar als ik iets op de grond liet vallen (yoghurt ofzo) en dit met een doekje weghaalde was mijn doekje alsnog zwart. Ik dweil dus wel weer normaal.
Die want lijkt me wel fijn!
Sowieso wel gewoon een degelijk apparaat en handig dat die tank los kan. Lekker lang snoer ook.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Zouden jullie een huishoudelijke hulp aannemen als je alleen bent zonder kinderen, werkt en daarnaast sport en andere activiteiten hebt? Ik werk de ene week 4 dagen en de andere 5 dagen. Zou het prettig vinden om dan in die week van 5 dagen een hulp te hebben. Maar voelt ook zo verwend. Mensen om mij heen lachen mij uit van je bent alleen je kunt huis toch wel schoon houden en anderen snappen het wel weer. Maar aan de andere kant ik ben niet rijk en kan het geld goed gebruiken voor vakanties of andere dingen.

Maar ik merk dat ik er vaak best tegen aan loop dat het gewoon veel werk is (heeft iedereen) maar met een fulltime baan doe je toch veel in de avond en heb daar niet altijd energie voor na werk als ik de andere avonden sport. Dan is het allemaal dit nog even snel. Nog even snel de vaat, nog even snel een stofzuiger er door. En ach oliebol dit moet ook nog, nou dan morgen maar.
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op Gisteren, 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Hangt ervan af hoe groot/bewerkelijk je huis is. Een vrij nieuw, niet groot appartement zou met een kwartiertje per dag wel bij te houden moeten zijn maar een ouder appartement of groter huis niet. Dan zou ik het gewoon doen.